Emberek/Portré

Bán Ferenc köszöntése

1/49

Bán Ferenc a Média Építészeti Díján. Fotó: Kerekes Zoltán

?>
Bán Ferenc a Média Építészeti Díján. Fotó: Kerekes Zoltán
?>
Bán  Ferenc köszöntése - Bardóczi Sándor  laudációja, Fotó: Kerekes Zoltán
?>
Bán  Ferenc a Média Építészeti Díján. Fotó: Kerekes Zoltán
?>
Bán  Ferenc a Média Építészeti Díján, Fotó: Kerekes  Zoltán
?>
Bán   Ferenc a Média Építészeti Díján. Fotó: Kerekes Zoltán
?>
Bán Ferenc, Bardóczi Sándor, Fotó Kerekes Zoltán
?>
Bán Ferenc köszöntése - Bán Ferenc és unokája, Fotó: Kerekes Zoltán
?>
Bán Ferenc köszöntése - Bán Ferenc, Rózsa Péter, Pásztor Erika Katalina, Fotó: Kerekes Zoltán
?>
Bán Ferenc köszöntése - Bán Ferenc, Bardóczi Sándor, Rózsa Péter, Pásztor Erika Katalina, Fotó: Kerekes Zoltán
?>
Bán Ferenc terve
?>
Bán Ferenc terve
?>
Bán Ferenc terve
?>
Bán Ferenc terve
?>
Bán Ferenc terve
?>
Bán Ferenc terve
?>
Bán Ferenc terve
?>
Bán Ferenc terve
?>
Bán Ferenc terve
?>
Bán Ferenc terve
?>
Bán Ferenc terve
?>
Bán Ferenc terve
?>
Bán Ferenc terve
?>
Bán Ferenc terve
?>
Bán Ferenc terve
?>
Bán Ferenc terve
?>
Bán Ferenc terve
?>
Bán Ferenc terve
?>
Bán Ferenc terve
?>
Bán Ferenc terve
?>
Bán Ferenc terve
?>
Bán Ferenc terve
?>
Bán Ferenc terve
?>
Bán Ferenc terve
?>
Bán Ferenc terve
?>
Bán Ferenc terve
?>
Bán Ferenc terve
?>
Bán Ferenc terve
?>
Bán Ferenc terve
?>
Bán Ferenc terve
?>
Bán Ferenc terve
?>
Bán Ferenc terve
?>
Bán Ferenc terve
?>
Bán Ferenc terve
?>
Bán Ferenc terve
?>
Bán Ferenc terve
?>
Bán Ferenc terve
?>
Bán Ferenc terve
?>
Bán Ferenc terve
?>
1/49

Bán Ferenc a Média Építészeti Díján. Fotó: Kerekes Zoltán

Bán Ferenc köszöntése
Emberek/Portré

Bán Ferenc köszöntése

2010.11.19. 14:28

Bán Ferencet köszöntöttük 70. születésnapja alkalmából idén a Média Építészeti Díja rendezvényen. A laudációt Bardóczi Sándor írta, a videót Pásztor Erika Katalina, s a cikkhez csatolt - eddig még nem publikált - rajzokat Bán Ferenc készítette.

Bán Ferenc a Média Építészeti Díján. Fotó: Kerekes Zoltán
1/49
Bán Ferenc a Média Építészeti Díján. Fotó: Kerekes Zoltán

„Japán építészet virágzik a nyírségi homokon" – mondta róla Csete György jó 30 évvel ezelőtt. A „kortárs magyar építészet egyik legprogresszívebb alakja" – írja róla a Wikipedia. „Már a 60-as évek végén a világ legfontosabb építészeti áramlataival gondolkodott együtt" – jegyzi meg róla Ekler Dezső. „Véletlenül lettem építész…A kihúzó vonat utolsó kocsilépcsőjére sikerült még felugranom, a tokaji állomáson. Ezen múlott." – írja magáról Vallomások c. kötetében 1997-ben. „Vidéki vagyok, a „sötét Szabolcsban", a Fekete Vonat végállomásán. Erről a Fekete Vonatról legalább egy vagont lekapcsoltam." – teszi hozzá.

Hajórakodó munkásból kezelhetetlen, „linkeskedő" építésztanonc, egyetem után rövid ideig kivitelező. Javíthatatlan önképző és önmarcangoló (mint a szűz jegyéből oly sokan). Befelé gyilkos. 24 évig a Nyírterv a második otthona. Közben végzi a mesteriskolát, ahol mestere Plesz Antal. Tervező és főépítész. A széthullás után az „állam szolgájából" a „maga szolgájává" válik. 1990-től máig a Stúdió ’90 Építésztervező Kft vezető tervezője.

 

Bán  Ferenc köszöntése - Bardóczi Sándor  laudációja, Fotó: Kerekes Zoltán
2/49
Bán Ferenc köszöntése - Bardóczi Sándor laudációja, Fotó: Kerekes Zoltán

Bán  Ferenc a Média Építészeti Díján. Fotó: Kerekes Zoltán
3/49
Bán Ferenc a Média Építészeti Díján. Fotó: Kerekes Zoltán

 

Bán  Ferenc a Média Építészeti Díján, Fotó: Kerekes  Zoltán
4/49
Bán Ferenc a Média Építészeti Díján, Fotó: Kerekes Zoltán

Bán   Ferenc a Média Építészeti Díján. Fotó: Kerekes Zoltán
5/49
Bán Ferenc a Média Építészeti Díján. Fotó: Kerekes Zoltán

  

 

A ’70-es évektől már oda kell rá figyelni. A nyíregyházi MITÁSZ-székház, a Művelődési ház, Szakszervezeti székház új formái, szerkezeti megoldásai, ezek az általában heves ellenkezést kiváltó „szürreális meglepetések" a városban kiemelik őt a kortársak közül. „Úgy indultam neki, mint sündisznó az autópályának" – mondja e korszakról. – „nem tudtam, átérek-e." A sevillai világkiállítás magyar pavilonjának pályázatán II díjas – e munkáról mondja: az ő számára ez a nehezen felülmúlható csúcs. A XX. század négy Nemzeti Színház pályázatából kettőn is részt vesz, a ’89-es pályázaton II. díjas, a ’97-esen pedig győztes. Ez utóbbi terve az Erzsébet téren az alapok ásásáig is eljut. Nagy seb. Gödör. Nemzeti. Aztán új utak. Különös, egyszerre a modernből és a népiből merítkező formavilág megőrzésével újrahasznosított anyagok. Autógumi-alapozás. Szalmabála-falak. Nádtető. Hulladék lécváz. Venyige-rabic. Hulladék-légbetét. Re-Architectura. Mindig egy lépéssel a tömeg előtt, aminek legjobb fokmérője, hogy a fiatalok időről időre újra felfedezik. Zarándokolnak hozzá. „Tudomásul kell vennem, hogy mutáns vagyok. Márpedig a túlélés egyetlen garanciája a mutáció. A mutánsok közül kerülnek ki és szaporodnak el a megváltozott feltételek között is életképes generációk alapítói. Ezért nem érdekel, ha ferde szemmel néznek. Elkéstek. Már túl sokat fertőztem. Vannak fiatalok, akik akaratom ellenére követnek." – írja.

 

Bán Ferenc, Bardóczi Sándor, Fotó Kerekes Zoltán
6/49
Bán Ferenc, Bardóczi Sándor, Fotó Kerekes Zoltán

Bán Ferenc köszöntése - Bán Ferenc és unokája, Fotó: Kerekes Zoltán
7/49
Bán Ferenc köszöntése - Bán Ferenc és unokája, Fotó: Kerekes Zoltán

 

Kitüntetései, címei, elismerései számosak. Az Ybl-díjon át a Kossuth-díjon keresztül a Prima Primissima-díjig. De Bán Ferenc nem ezért fontos jelenség. Hanem azért, mert Magyarország leghátrányosabb helyzetű régiójából sugároz. Erős, karakteres, egyedi, kategorizálhatatlan, máig fejlődőképes, útkereső építészetet. „Ökológiailag" hol sikeresebb, hol életképtelenebb mutációkat. Eközben pedig valahogy azt a nagyvárosba induló vagont csendes rátartisággal tényleg lekapcsolta. Az épület önmaga már nem lényeg. Divatjelenség. Ma istenítjük, holnap mosolygunk rajta. Az épületek által közrezárt terek léptéke, aránya, intimitása az, ami az építészet eszenciáját adja.- fejti ki egyszer, ami az én tájépítész szívemnek balzsam.

Ezt a laudációt a Terv szerint most nem nekem kellene elmondani, hanem Vargha Mihálynak.