Befellegzett a Nyugati pályaudvar fejlesztésének?
Bár tavaly sikeresen zárult a pályaudvar és környékének megújítására, funkcionális bővítésére kiírt tervpályázat, nem valószínű, hogy meg is valósulhatnak az elképzelések, ugyanis egy kormányhatározat szerint felmondják az Európai Bizottsággal korábban megkötött támogatási megállapodást.
Felmondja a kormány a Nyugati pályuadvar fejlesztése kapcsán a továbbtervezésre már elnyert uniós támogatási szerződést - szúrta ki a Telex a mai napon megjelent Magyar Közlönyben.
A vonatkozó kormányhatározat arról szól, hogy milyen projektekkel indul a kormány az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF2) második pályázatán. E projektek közül távolították el a 21_HU-TG-BUD-TUNNEL-NYUGATI-M számon megkötött támogatási megállapodást, ami a Nyugati továbbtervezésére vonatkozó szerződést takarja - az indoklás szerint "a Magyarország szomszédságában zajló háború idején a rezsicsökkentés megvédése és a honvédelmi célok teljesítése" miatt. A projektre egyébként korábban 1,1 milliárd forintos támogatást ítéltek meg a Telex cikke szerint.
A határozathoz csatolt projektlistán a megvalósítandó fejlesztések között szerepel egyebek mellett a Déli Körvasút II. ütemének beruházása, valamint több vasúti, közúti és kikötőfejlesztés is.
A Nyugati pályaudvarral kapcsolatos fejlesztési elképzelésekkel korábban mi is foglalkoztunk: a meghívásos, nemzetközi építészeti tervpályázatot 2021 októberében írta ki az azóta megszűnt Budapest Fejlesztési Központ, a felhívásra összesen 36 iroda jelentkezett - közülük került ki az a 12, amely részletesebben kidolgozott tervet nyújthatott be a megmérettetésre. Az eredményhirdetésre tavaly márciusban került sor, a zsűri döntése értelmében a a Grimshaw Architects csapatának terve lett a győztes. Néhány további pályamunkát részletesebben is bemutattunk, ezeket ebben a dossziéban gyűjtöttük össze.