Épülettervek

Bence-hegyi kilátó ötletpályázat - Gazdag András, Jorge Díez Aragón és Szabó Péter munkája

1/13

Látvány a Panoráma út felől

?>
Látvány a Panoráma út felől
?>
Látvány a kilátóról
?>
Látvány az autópálya felől
?>
Látvány a hegytetőn
?>
Modell
?>
Helyszínrajz
?>
Metszet, homlokzat
?>
Gyűrű részletterve
?>
Logóterv
?>
Inspirációk
?>
Koncepció makett
?>
Velencei-tó ködben
?>
Az egykori Bence-hegyi kilátó
1/13

Látvány a Panoráma út felől

Bence-hegyi kilátó ötletpályázat - Gazdag András, Jorge Díez Aragón és Szabó Péter munkája
Épülettervek

Bence-hegyi kilátó ötletpályázat - Gazdag András, Jorge Díez Aragón és Szabó Péter munkája

2015.04.28. 13:30

Projektinfó

Földrajzi hely:
Velence, Magyarország

Építészek, alkotók:
Gazdag András, Szabó Péter, Jorge Díez Aragón

Bence-hegyi kilátó ötletpályázat - 2015

URL:
G3 Mérnökiroda

Tervezés éve:
2015

Stáblista

generáltervező: G3 Mérnökiroda (Gazdag András), OKKA (Szabó Péter)
látványtervek: Őrley Balázs 

Letölthető dokumentumok:

Bemutatjuk Gazdag András, Jorge Díez Aragón és Szabó Péter Bence-hegyi kilátóra tervezett kiemelt dicséretben részesült munkáját.

Gondolatok egy kilátó körül

A hazai természetvédelem emblematikus, az oltalom alatt álló területek határát jelző táblákon is országszerte látható madara a nemes kócsag. Röpte jellegzetesen könnyed, méltóságteljes. Ez az emblematikus könnyedség határozza meg a Bence-hegyi kilátót. A formák könnyed játéka szolgálja a magasba jutást. Nem telepszik rá a hegytetőre tömör toronyként, nem foglalja a helyet – a Panoráma úttal körülhatárolt apró erdős területen ez kiváltképp hátrányos volna -, hanem szabadon hagyva azt, légiesen jelenik meg, hagyja a látványt feltárulkozni.

A Bence-hegy topográfiai adottságai folytán a körkörösen tekeredő Panoráma úton a parkolóba érve máris elénk tárul a Velencei-tó festői látványa. Sokan ennél magasabbra nem is mennek, innen élvezik a kilátást, s indulnak is tovább. Innen felfelé haladva, a hegytetőre vezető enyhén lejtős ösvényen felérve már a panoráma nagy része érvényesül. Előbújnak a dombok közt rejtőző települések, a nadapi templom, a Velencei-hegység lankái. A Panoráma út és az ösvény körkörös s csupán enyhén emelkedő vonalát vezeti tovább a kilátó; a terep lankáját folytatja, így még az idősebbek s a magaslatokat nehezebben leküzdők számára is könnyed feljutást biztosít az építmény. A felfelé tartó séta során a fokozatos körbefordulás elénk tárja a környező tájat. Maga az út a fontos, a feljutás – s közben szemlélődünk, töltődünk.

Látvány a kilátóról
2/13
Látvány a kilátóról

Egy magaslatra felérkezni, s érezni azt a kitárulkozó, szabad teret, ami ott fogadja az embert felejthetetlen élmény. Mintha ólom bilincsek hullanának le. A világ súlya letekeredik. Egyszerre érezzük magunkat hatalmasnak, világ fölöttinek és ébredünk semmisségünk tudatára. A kilátóra való feljutás folyamata ezt a látványban való beteljesedést készíti elő. A legfelső szint gyűrűjén a körpanoráma teljességgel érvényesül. Az élmény minél teljesebb befogadására, a merengésre bőven van hely. Bármely irányba körbejárhatunk. A kilátó szerkesztése jelzi a fő irányt, a tavat, s mégis a teljes környezetet magához hívja.

Helyszínrajz
6/13
Helyszínrajz

Az autópályán haladva, körben a tó partjáról vagy a szomszédos településekről más és más nézete tárul fel a kilátónak; a térbeli formát látva - s azon átlátva - a nézőpont mozgásával változik a látvány. Ahhoz, hogy egy szobrot teljes egészében értékelni tudjunk, körüljárjuk. A modern szobrászat jelentős része is ezt a körkörös mozgást propagálja a valódi befogadáshoz.

Modell
5/13
Modell

Szerkezeti rendszerében a kilátó az egymásra ható erők játékát, a függés és függesztés kapcsolatát járja körül. Ez a szinte gyermeki felszabadult építkezés, s egyben pontos kalkuláció távolról ugyan, de kapcsolatban áll a madarak fészeképítési szokásaival, különösen a cserregő nádiposzáta nádszálakra függesztett, azokat összekötő fészkének szépségére - a benne rejlő kreativitásra.

Gazdag András, Jorge Díez Aragón és Szabó Péter

 

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Épületek/Irodaépület

VISION TOWERS IRODAHÁZ // Egy hely + Építészfórum

2020.10.14. 15:17
00:03:53

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

Épületek/Ipari és kereskedelmi épület

TRANZIT ART CAFÉ // Egy hely + Építészfórum

2020.09.30. 19:04
00:06:46

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk