/ MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek
Épülettervek/Középület

Beton Hala Waterfront Center - bemutatjuk az MX_SI megosztott 3. díjas pályaművét

1/11

Beton Hala Waterfront Center, tervező: MX_SI architectural studio, Barcelona

?>
Beton Hala Waterfront Center, tervező: MX_SI architectural studio, Barcelona
?>
Beton Hala Waterfront Center, tervező: MX_SI architectural studio, Barcelona
?>
Beton Hala Waterfront Center, tervező: MX_SI architectural studio, Barcelona
?>
Beton Hala Waterfront Center, tervező: MX_SI architectural studio, Barcelona
?>
Beton Hala Waterfront Center, tervező: MX_SI architectural studio, Barcelona
?>
Beton Hala Waterfront Center, tervező: MX_SI architectural studio, Barcelona
?>
Beton Hala Waterfront Center, tervező: MX_SI architectural studio, Barcelona
?>
Beton Hala Waterfront Center, tervező: MX_SI architectural studio, Barcelona
?>
Beton Hala Waterfront Center, tervező: MX_SI architectural studio, Barcelona
?>
?>
1/11

Beton Hala Waterfront Center, tervező: MX_SI architectural studio, Barcelona

Beton Hala Waterfront Center - bemutatjuk az MX_SI megosztott 3. díjas pályaművét
Épülettervek/Középület

Beton Hala Waterfront Center - bemutatjuk az MX_SI megosztott 3. díjas pályaművét

2011.09.02. 13:19

Projektinfó

Letölthető dokumentumok:

A Belgrád belvárosához közeli Száva-parti zóna fejlesztésére kiírt nemzetközi tervpályázaton az MX_SI spanyol iroda csapata (Boris Bežan, Héctor Mendoza Ramirez és Mara Gabriela Partida Muñoz) megosztott harmadik helyezést ért el. Az építészek sokrétűen használható, új kulturális városnegyedet álmodtak a területre. Koncepciójukat a kikötő ipari múltjára utaló Cultural Crane („KultúrDaru") nével illették, amely emblematikus és fontos funkcionális elemként meg is jelenik a helyszínen.

Átlépve a határokat

A helyszínen fellelhető korlátokat, határokat (szintbeli különbségek, nagy forgalmú utak és maga a Beton Hala meglévő épülete) tervünkben tiszta és határozott gesztusokkal kívánjuk áthidalni, amelyek ugyanakkor az együttes kulturális-művészeti jellegét erősítik. Az új városi beavatkozás szervezőelemét és fő karakterét a döntően kiállításoknak helyet adó kulturális épület adja. Ez az együttes identitásának meghatározásán túl egy új, ipari jellegű landmark szerepét is betölti. A tervezett épület jól látható az alsó szinti gyalogos sétányról, de az új kapcsolatot jelentő felső szintek felől is jól megközelíthető. A Beton Hala korábban áruház volt, a mi együttesünk ezt a gondolatot folytatja, a daru gépezetének metaforáját felhasználva, amely az embereket az egyik oldalról a másikra, illetve a szintek között szállítja. A Cultural Crane („KultúrDaru") nevű koncepciónk a kikötő ipari múltjára is utal. Két fontos kapcsolatot teremtünk a terasz szintje és a folyópart között, amelyeket a Beton Hala két oldala mellé helyeztük el. Az új városi együttes több gyalogos útvonal révén jól kapcsolódik a közeli városközponthoz, a Kosančičev Venac kerülethez.

 

Beton Hala Waterfront Center, tervező: MX_SI architectural studio, Barcelona
1/11
Beton Hala Waterfront Center, tervező: MX_SI architectural studio, Barcelona

Beton Hala Waterfront Center, tervező: MX_SI architectural studio, Barcelona
2/11
Beton Hala Waterfront Center, tervező: MX_SI architectural studio, Barcelona

 

 

Lépték és látvány

Ebben a kiemelten fontos városi helyzetben tervünk kiemelten kezeli a lépték kérdését. Egyrészt az új beavatkozás nem kíván versengeni a Kalemegdan-erőd és a Száván átívelő hidak látványával, de a Beton Hala meglévő épületével sem, ám emellett nagyvonalú reprezentatív megjelenésre törekszik. A területre kicsi és elszórtan elhelyezett pavilonokat terveztünk a nagy, környezetet átalakító tömegek helyett. A Cultural Crane projekt legnagyobb méretű elemei a teraszok, amelyek horizontálisan elnyúló művészeti platókként jelennek meg. Az igényelt kereskedelmi és vendéglátó funkciók a városszerkezet léptékéhez illeszkedő, egy-két szintes pavilonokban kapnak helyet, elkerülve a szükségtelen bevásárlóközpont-struktúrát. Az eltérő szinteken húzódó gyalogos útvonalakról különböző látványok tárulnak a szemünk elé; az épületek elhelyezése minden helyzetben lehetővé teszi a pontos tájékozódást. A tervezett „KultúrDaru" építmény merőleges a domboldalra, így nem akadályozza a kilátást az új felső teraszról és a hídról.

Közlekedési csomópont

A különféle tömegközlekedési eszközök megállóinak egységbe foglalása a helyszín kiváló gyalogos megközelíthetőségét eredményezi. A folyóparti sétány és a teraszszint összekötése újabb kapcsolatot jelent a hajókikötő, a villamos-, és a buszmegálló között. A gépkocsival vagy busszal érkező látogatók a tervünkben újonnan kialakított mélygarázst használhatják, amelyből nemcsak az új vízparti együttes, hanem a Kalemegdan erődítménye is jól megközelíthető. A tiszta viszonyok megteremtése érdekében a villamos-, és a buszmegállót közvetlenül az új „Cultural Crane" építmény mellé telepítettük.

 

Beton Hala Waterfront Center, tervező: MX_SI architectural studio, Barcelona
3/11
Beton Hala Waterfront Center, tervező: MX_SI architectural studio, Barcelona

Beton Hala Waterfront Center, tervező: MX_SI architectural studio, Barcelona
4/11
Beton Hala Waterfront Center, tervező: MX_SI architectural studio, Barcelona

 

 

Mivel a mozgólépcsők építése és karbantartása igen költséges, így a Kalemegdan-domb gazdaságos egyszersmind látványos megközelítéséhez inkább drótkötélpályán vezetett függőkabint vagy fogaskerekű vasutat ajánlanánk; a tervünkben liftek szerepelnek a szintbeli különbségek leküzdésére. Ezen felvonókat a Cultural Crane épületbe integráltuk, illetve a helyszín egyéb stratégiai jelentőségű pontjain helyeztük el, így a „KultúrDaru" a városi gyalogosforgalom fő horizontális és vertikális elosztójává lép elő.

Gazdaságosság, fenntarthatóság

A jelenlegi nehéz gazdasági helyzet a városokat a fejlesztési projektek terén PPP-konstrukciók létrehozására kényszeríti, hogy ezáltal csökkentsék a működtetés közvetlen költségeit. A magántőke bevonása, arányának növelése által a projekt jobban igazodhat a piaci igényekhez, lehetőségekhez. A rugalmas kialakítás lehetővé teszi a város számára a kitűzött célok elérését. Ebben az értelemben a tervezett beavatkozás nem csak méretben és szerkezetében, hanem időbeli értelem is alakíthatóvá, ütemezhetővé válik.

 

Beton Hala Waterfront Center, tervező: MX_SI architectural studio, Barcelona
5/11
Beton Hala Waterfront Center, tervező: MX_SI architectural studio, Barcelona

Beton Hala Waterfront Center, tervező: MX_SI architectural studio, Barcelona
6/11
Beton Hala Waterfront Center, tervező: MX_SI architectural studio, Barcelona

Beton Hala Waterfront Center, tervező: MX_SI architectural studio, Barcelona
7/11
Beton Hala Waterfront Center, tervező: MX_SI architectural studio, Barcelona

Beton Hala Waterfront Center, tervező: MX_SI architectural studio, Barcelona
8/11
Beton Hala Waterfront Center, tervező: MX_SI architectural studio, Barcelona

Beton Hala Waterfront Center, tervező: MX_SI architectural studio, Barcelona
9/11
Beton Hala Waterfront Center, tervező: MX_SI architectural studio, Barcelona

 

 

A projekt kereskedelmi célokra hasznosítható szeletét a különféle méretű pavilonépületek alkotják, amelyek mindegyike a Beton Hala tetején helyezkedik el, szép kilátással a folyóra és környezetére, illetve az újonnan tervezett, a Kalemegdan-erőd megközelítést is biztosító gyalogos útvonal mellett.  A pavilonok több ütemre bontva építhetők, a kialakítandó struktúrát egyre sűrűbbé téve, a gazdaságosság és a növekedés szempontjainak megfelelően. A kereskedelmi célú épületek és a mélygarázs-szint ismétlődő tipológiai rendszere gazdaságos építést biztosít. A kulturális tömb  költséghatékony körüreges födémpallókból és acélszerkezetű tetővel készül. Az osztott forgalmú villamos-gyalogos híd és a villamosvonal helyét a lehető leggazdaságosabb módon határoztuk meg. A kiszolgáló, árufeltöltő forgalom és a buszparkolás ugyanazon a helyen történő megoldása a garázsszint optimális kihasználását eredményezi.

Köztér - művészeti „robbanás"

A létrejövő új köztér kialakítása bármilyen jellegű kulturális vagy társadalmi esemény megtartását lehetővé teszi. A terasz központi része szabadtéri vetítések számára is alkalmassá tehető. A kiállítások kültéren, beltéren, teraszokon, az épület alatt, a tetőn, vagy akár a folyóparton is megrendezhetők, ezáltal a terület egésze egy kulturális városnegyeddé alakulhat át.

 


tervező: MX_SI architectural studio, Barcelona

10/11


vezető tervezők: Boris Bežan, Héctor Mendoza Ramirez és Mara Gabriela Partida Muñoz
építész munkatársak: Oscar Fabian Espinosa, Olga Bombač

 

Kapcsolódó oldalak:

Beton Hala Waterfront Centre - bemutatjuk az ARCVS megosztott 1. díjas pályaművét

Beton Hala Waterfront Center - bemutatjuk Dejan Miljković csapatának megosztott 3. díjas pályaművét

 

 

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Épületek/Irodaépület

VISION TOWERS IRODAHÁZ // Egy hely + Építészfórum

2020.10.14. 15:17
00:03:53

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

Épületek/Ipari és kereskedelmi épület

TRANZIT ART CAFÉ // Egy hely + Építészfórum

2020.09.30. 19:04
00:06:46

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk