Design/Formatervezés

Beton-virágzás - elkészültek a Tétényi úti metróállomás felszíni lejáratának falai

1/8

VTCS Graphic Concrete

VTCS Graphic Concrete

VTCS Graphic Concrete

VTCS Graphic Concrete

VTCS Graphic Concrete a Tétényi úti metróállomáson

VTCS Graphic Concrete a Tétényi úti metróállomáson

VTCS Graphic Concrete a Tétényi úti metróállomáson

?>
VTCS Graphic Concrete
?>
VTCS Graphic Concrete
?>
VTCS Graphic Concrete
?>
VTCS Graphic Concrete
?>
VTCS Graphic Concrete a Tétényi úti metróállomáson
?>
VTCS Graphic Concrete a Tétényi úti metróállomáson
?>
VTCS Graphic Concrete a Tétényi úti metróállomáson
?>
1/8

VTCS Graphic Concrete

VTCS Graphic Concrete

VTCS Graphic Concrete

VTCS Graphic Concrete

VTCS Graphic Concrete a Tétényi úti metróállomáson

VTCS Graphic Concrete a Tétényi úti metróállomáson

VTCS Graphic Concrete a Tétényi úti metróállomáson

Beton-virágzás - elkészültek a Tétényi úti metróállomás felszíni lejáratának falai
Design/Formatervezés

Beton-virágzás - elkészültek a Tétényi úti metróállomás felszíni lejáratának falai

2011.09.01. 10:27

Cikkinfó

A Design rovatot támogatja a 

Földrajzi hely:
Budapest, Magyarország

Építészek, alkotók:
Szöllőssy Barbara, Pyka Zsolt

Vélemények:
8

Elkészült a négyes metró Tétényi úti állomásának felszíni felépítménye. A Városi Tájkép Csoport tervezői az általuk kifejlesztett Graphic Concrete eljárással különféle növények motívumait varázsolták a metrólejárat látszóbeton paneles falaira.

A „Tétényi út" metróállomás a 4-es vonal legkevésbé süllyesztett állomása. Az állomás specialitása, hogy az aluljárócsarnok és a felszín között itt már eleve megtervezésre került a korábbi állomásoknál hiányolt mozgólépcső is, továbbá a mozgáskorlátozottak számára elhelyezett felvonók a terepszintről közvetlen kapcsolatot biztosítanak az utas peronnal, teljessé téve meg az állomás akadálymentesítését. A szolgáltatóháztól északra, a park sarkában található a peronokról felvezető mozgólépcső. Az utasok egy aluljáróba érkeznek, amelynek minden irányban kapcsolata van a gyalogos felületekkel, és nem vesz el területet a zöldfelületből. A felszínen megjelenő építmény javasolt anyaghasználata már a tervezés kezdetkor az impregnált látszóbeton volt a fém, és az üveg alkalmazása mellett.

 

VTCS Graphic Concrete
1/8
VTCS Graphic Concrete

VTCS Graphic Concrete
2/8
VTCS Graphic Concrete

VTCS Graphic Concrete
3/8
VTCS Graphic Concrete

VTCS Graphic Concrete
4/8
VTCS Graphic Concrete

 

 

A tervek kidolgozása során az építészek mindvégig törekedtek a szigorú látszóbeton felületek monotonitásának oldására - mind a felszínen, mind pedig az állomás falain. Erre adott kitűnő megoldást a Graphic Concrete technológia, amely ez év januárjától már hazánkban is hozzáférhető a Városi Tájkép Csoport tervező iroda jóvoltából, akik a technológia kizárólagos magyarországi forgalmazója. Az új eljárásnak köszönhetően a klasszikus látszóbeton panelekre már az öntés során felkerülhetnek a minták, amelyek a panelek kötését követően a felületen kavicsos mosott felületként jelennek meg.

Az állomás elkészültét mindannyian várjuk, de különösképpen a környéken élők, hiszen a nagy lélekszámú lakótelep remélhetőleg közvetlen, magas színvonalú belvárosi kapcsolathoz juthat. Ez tovább erősítheti a terület központi jellegét, ahol újabb kereskedelmi és szolgáltató létesítmények megjelenése, valamint egy új, pezsgő városközpont kialakulása várható, amelynek a „virágba borult" metróállomás díszévé válik.

 

VTCS Graphic Concrete a Tétényi úti metróállomáson
5/8
VTCS Graphic Concrete a Tétényi úti metróállomáson

VTCS Graphic Concrete a Tétényi úti metróállomáson
6/8
VTCS Graphic Concrete a Tétényi úti metróállomáson

VTCS Graphic Concrete a Tétényi úti metróállomáson
7/8
VTCS Graphic Concrete a Tétényi úti metróállomáson

 

 

Az állomás építészeti koncepciója
A Tétényi úti állomás egy lakótelep közepén lévő zöld szigetben, a Bikás parkban található. Az állomás tervezésénél kiemelten kezelték a park, mint helyszín adta lehetőségek lehető legteljesebb kihasználását, hogy valamilyen módon változatosságot hozzanak a panelépületek adta környezet monotonitásába. Ezért terveztek bevilágító kupolát az állomásra, ami a felszínen egy érdekes forma, a peronon pedig a természetes fény megjelenését eredményezi. A felszín és az alsó tér közti kapcsolatot a fény mellett a park motívumainak, a különféle növényeknek absztrakt megjelenítése erősíti.

Fontos cél volt a technológiából adódó betonhasználat megszerettetése a panellakókkal, ezért olyan megoldásokat kerestek, amelyekkel a betont barátságosabb anyagként lehet bemutatni. A választás a színes lazúr, illetve a VTCSbeton Graphic Concrete mintaképző technológiák használatára esett. A végfalon és a bejáraton három vadvirág (vadmurok, zöld zörgőfű, mezei katáng) sziluettjének megjelenítése szerepelt a tervekben, amelyek közül a megvalósítás során a zöld zörgőfű mintázata került rá az elkészült felületekre, az állomás hosszában végigfutó füstkötények üvegfelületein pedig a pitypang és juhar jelenik meg növényi motívumként.

Az állomás adatai
Állomás hossza: 85 m
Peron hossza: 80 m
Hasznos peronfelület: 1100 m2
Felszín alatti mélység: -14,5 m
Mozgólépcsők száma: 4
Liftek száma: 2
Kijáratok száma: 1
Építési rendszer: nyitott
Állomás típus: középperonos

Építész generál tervező:
Palatium Stúdió Kft.
Vezető tervező: Erő Zoltán
Építész tervező: Brückner Dóra
Építész munkatárs: Fábry Katalin

Virágmintázatú beton felület (Graphic Concrete technológia):  
Városi Tájkép Csoport Kft.
Vezető tervezők: Szöllőssy Barbara, Pyka Zsolt 

Betonpanelek gyártása:
Argomex Kft - Kozák János

 

Kapcsolódó oldal:
Földalatti helyzetkép: szerkezetkész metróállomások (1.)

 

Vélemények (8)
Orsi Nagy
2012.08.09.
09:30

ezt még akkor írtam, amikor ez friss hír volt. nem is tudom, miért nem osztottam meg itt korábban. mindenesetre nagyon érdekel ez a téma, szerintem megérne némi továbbgondolást. http://dobozolo.blog.hu/2011/09/03/nem_plagizal_kanonizal

FenyvesiHK
2012.08.10.
19:40

@Orsi Nagy: "Fontos cél volt a technológiából adódó betonhasználat megszerettetése a panellakókkal," Bizisten eldobom az agyamat. Kinek jut eszébe egy ilyen mondatot leírni? Kezdem azt hinni, hogy van ok arra, amiért az építészt nem veszi komolyan lassan már senki emberfia. A zörgőfüvet,a vadmurkot és a katángot pedig ÉLŐBEN is szeretném látni ott a parkban, ha lehet. De nem lehet, mert sivataggá gyalult, kiégett, fűnek már alig látszó tárgy van helyette.

surly
2011.09.02.
08:23

kár hogy csak a grafikákat jegyezhetik a nevük alatt, hiszen a beton elemeket egy szarvasi cég ARGOMEX KFT. készíti. ki kellene egészíteni a cikket!

fbryk
2011.09.02.
11:03

@surly: A grafika a Palatium Stúdióban készült.

surly
2011.09.02.
13:03

@fbryk: akkor most hogy is van ez a VTCS beton grafics design beton lap...?

Alagi
2011.09.01.
14:44

Azt hiszem nem túl merész az állítás, hogy ez itt most Kis Péter badacsonyi borászatához akar hasonlítani.

epiteszikon
2011.09.01.
17:24

@Alagi: Legyen KP munkája standard. Szívesen látunk még ehhez hasonló munkákat. Tetszik.

mB
2011.09.01.
18:21

@Alagi: nem túl merész, de talán kicsit felületes és egyszerűsítő. :-) Mert lehet hogy „akar hasonlítani”, de az is lehet, hogy inkább egy olyan építészeti gondolat folytatója kíván lenni, ami a homlokzati felületet grafikai felületként is képzeli el, és aminek része történetesen Kis Péterék épülete is (vajon melyikük terve készült előbb? Indítsunk nyomozást? ;-) ), de Otto Wagner majolika házai vagy a Herzog & DeMeuron iroda jól ismert munkái – és a sor hosszan folytatható. Érdekes, hogy a két „hasonlítani akaró” munka ráadásul nem is egyazon technológia (matricás és VTCS licensz) – abban szerencsére hasonlítanak, hogy mindkét munka nagyon szép, hallatlan igényességgel megfogalmazott épület ÉS felület. Gratulálok hozzá(juk)!

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Hilton szálló // Egy hely + Építészfórum

2024.06.05. 14:37
9:40

Az Egy hely soron következő részében a Budai Várnegyed egyik legelutasítottabb épületének, a Hilton szálló építésének történetét mutatja be. A közel fél évszázados hotel mégis a budai látkép fontos részévé vált, különleges architektúrájával egyszerre különül el és illeszkedik a középkori romok, és a szomszédos épületek sokszínűségéhez.

Az Egy hely soron következő részében a Budai Várnegyed egyik legelutasítottabb épületének, a Hilton szálló építésének történetét mutatja be. A közel fél évszázados hotel mégis a budai látkép fontos részévé vált, különleges architektúrájával egyszerre különül el és illeszkedik a középkori romok, és a szomszédos épületek sokszínűségéhez.

Nézőpontok/Történet

A Tóth Árpád sétány // Egy hely + Építészfórum

2024.06.05. 14:34
9:25

Hadászati célokat szolgáló sikátorból gesztenyesorral és japán cseresznyefákkal tűzdelt gáláns sétány, a Budapestre nyíló egyik legszebb kilátással. A sétány sokszínű, rétegzett történetét az Egy hely csapata mutatja be.

Hadászati célokat szolgáló sikátorból gesztenyesorral és japán cseresznyefákkal tűzdelt gáláns sétány, a Budapestre nyíló egyik legszebb kilátással. A sétány sokszínű, rétegzett történetét az Egy hely csapata mutatja be.