Nézőpontok/Történet

Vita az építészetről, a magyarországi építészeti vitákról és vitakultúráról II. – A ”tulipános vita”

1/14

A paksi Tulipános házak metszete (DKT/OÉMT/PÉCSITERV/-202_5_F) // Forrás: Építésügyi Dokumentációs és Információs Központ // Facebook

Csete György Nagy Imre újratemetésén (Eifert János felvétele) // Wiki Commons

Csete György, Deák László, Jankovics Tibor, Kistelegdi István: Atomerőmű lakótelep, Paks, 1973–1976. (fotó Panyik István)  // Csete Alapítvány Archívuma forrás: https://csetealap.blog.hu/2020/06/20/forrashaz

Csete György, Deák László, Jankovics Tibor, Kistelegdi István: Atomerőmű lakótelep, Paks, 1973–1976. (fotó Panyik István)  // Csete Alapítvány Archívuma 

Csete György, Deák László, Jankovics Tibor, Kistelegdi István: Atomerőmű lakótelep, Paks, 1973–1976. (fotó Panyik István)  // Csete Alapítvány Archívuma 

Csete György, Deák László, Jankovics Tibor, Kistelegdi István: Atomerőmű lakótelep, Paks, 1973–1976. (fotó Panyik István)  // Csete Alapítvány Archívuma 

Fotó: Rovács Barna / forrás: dka.oszk.hu

Nagy László (Csigó László felvétele) // Wiki Commons

A "Tulipános" lakótelep madártávlatból // Újkor.hu

A magyar organikus építészek fele avagy a Pécs Csoport tagjai a hetvenes évek elején, jobbról Jankovics Tibor, Csete György, Blazsek Gyöngyvér, Nyári József, Oltai Péter, Kistelegdi István, F Kovács Attila, Deák László / fotós ismeretlen // forrás: Csete Alapítvány Archívuma / https://csetealap.blog.hu/2020/06/20/forrashaz

Kapuzat, "bürü" // forrás: Artmagazin 18. évf. 2. sz.

Az épülő lakótelep // Paksi Városi Múzeum // forrás: Paksi Hírnök 2007 május 7. sz.  

Kollázs // Bánszegi Bíborka

Major Máté; Sugár Kata portréfotója, 1937 // forrás: Wiki Commons

?>
A paksi Tulipános házak metszete (DKT/OÉMT/PÉCSITERV/-202_5_F) // Forrás: Építésügyi Dokumentációs és Információs Központ // Facebook
?>
Csete György Nagy Imre újratemetésén (Eifert János felvétele) // Wiki Commons
?>
Csete György, Deák László, Jankovics Tibor, Kistelegdi István: Atomerőmű lakótelep, Paks, 1973–1976. (fotó Panyik István)  // Csete Alapítvány Archívuma forrás: https://csetealap.blog.hu/2020/06/20/forrashaz
?>
Csete György, Deák László, Jankovics Tibor, Kistelegdi István: Atomerőmű lakótelep, Paks, 1973–1976. (fotó Panyik István)  // Csete Alapítvány Archívuma 
?>
Csete György, Deák László, Jankovics Tibor, Kistelegdi István: Atomerőmű lakótelep, Paks, 1973–1976. (fotó Panyik István)  // Csete Alapítvány Archívuma 
?>
Csete György, Deák László, Jankovics Tibor, Kistelegdi István: Atomerőmű lakótelep, Paks, 1973–1976. (fotó Panyik István)  // Csete Alapítvány Archívuma 
?>
Fotó: Rovács Barna / forrás: dka.oszk.hu
?>
Nagy László (Csigó László felvétele) // Wiki Commons
?>
A "Tulipános" lakótelep madártávlatból // Újkor.hu
?>
A magyar organikus építészek fele avagy a Pécs Csoport tagjai a hetvenes évek elején, jobbról Jankovics Tibor, Csete György, Blazsek Gyöngyvér, Nyári József, Oltai Péter, Kistelegdi István, F Kovács Attila, Deák László / fotós ismeretlen // forrás: Csete Alapítvány Archívuma / https://csetealap.blog.hu/2020/06/20/forrashaz
?>
Kapuzat, "bürü" // forrás: Artmagazin 18. évf. 2. sz.
?>
Az épülő lakótelep // Paksi Városi Múzeum // forrás: Paksi Hírnök 2007 május 7. sz.  
?>
Kollázs // Bánszegi Bíborka
?>
Major Máté; Sugár Kata portréfotója, 1937 // forrás: Wiki Commons
1/14

A paksi Tulipános házak metszete (DKT/OÉMT/PÉCSITERV/-202_5_F) // Forrás: Építésügyi Dokumentációs és Információs Központ // Facebook

Csete György Nagy Imre újratemetésén (Eifert János felvétele) // Wiki Commons

Csete György, Deák László, Jankovics Tibor, Kistelegdi István: Atomerőmű lakótelep, Paks, 1973–1976. (fotó Panyik István)  // Csete Alapítvány Archívuma forrás: https://csetealap.blog.hu/2020/06/20/forrashaz

Csete György, Deák László, Jankovics Tibor, Kistelegdi István: Atomerőmű lakótelep, Paks, 1973–1976. (fotó Panyik István)  // Csete Alapítvány Archívuma 

Csete György, Deák László, Jankovics Tibor, Kistelegdi István: Atomerőmű lakótelep, Paks, 1973–1976. (fotó Panyik István)  // Csete Alapítvány Archívuma 

Csete György, Deák László, Jankovics Tibor, Kistelegdi István: Atomerőmű lakótelep, Paks, 1973–1976. (fotó Panyik István)  // Csete Alapítvány Archívuma 

Fotó: Rovács Barna / forrás: dka.oszk.hu

Nagy László (Csigó László felvétele) // Wiki Commons

A "Tulipános" lakótelep madártávlatból // Újkor.hu

A magyar organikus építészek fele avagy a Pécs Csoport tagjai a hetvenes évek elején, jobbról Jankovics Tibor, Csete György, Blazsek Gyöngyvér, Nyári József, Oltai Péter, Kistelegdi István, F Kovács Attila, Deák László / fotós ismeretlen // forrás: Csete Alapítvány Archívuma / https://csetealap.blog.hu/2020/06/20/forrashaz

Kapuzat, "bürü" // forrás: Artmagazin 18. évf. 2. sz.

Az épülő lakótelep // Paksi Városi Múzeum // forrás: Paksi Hírnök 2007 május 7. sz.  

Kollázs // Bánszegi Bíborka

Major Máté; Sugár Kata portréfotója, 1937 // forrás: Wiki Commons

Vita az építészetről, a magyarországi építészeti vitákról és vitakultúráról II. – A ”tulipános vita”
Nézőpontok/Történet

Vita az építészetről, a magyarországi építészeti vitákról és vitakultúráról II. – A ”tulipános vita”

2025.01.14. 07:52

Cikkinfó

Szerzők:
Bánszegi Bíborka

Vélemények:
4

Bánszegi Bíborka cikksorozatának második részében a hazai panelkérdés központi vitáját, a tulipános vitát elemzi. Értelmezi a különböző pozíciókat és röviden ismerteti a vita szereplőit, előzményeit és következményeit. 

[ A sorozat I. része az 1951-es "nagy építészeti vitáról", vagyis szocreál stílusdiktátumot meghatározó diskurzusról szólt. A cikk ezen a linken érhető el. ]

A talán máig legszélesebb körben ismert építészeti vita az 1975-ben zajlott “tulipános" vita. Az Élet és Irodalom, valamint a Magyar Építőművészet c. folyóiratokban publikált kritikák és vélemények gyújtópontját a Csete György vezette Pécs csoport “paksi kísérlete" adta, mely során az 1973-ban Paks város kishegyi területén megkezdett, a Paksi Atomerőműhöz tartozó lakótelep építésének befejezésére kérték fel a csetééket, mivel az addigi fázisokban megvalósult, orosz házgyári mintára elkészült lakások nem tetszettek a lakóknak. [1]

Csete György, Deák László, Jankovics Tibor, Kistelegdi István: Atomerőmű lakótelep, Paks, 1973–1976. (fotó Panyik István)  // Csete Alapítvány Archívuma 
4/14
Csete György, Deák László, Jankovics Tibor, Kistelegdi István: Atomerőmű lakótelep, Paks, 1973–1976. (fotó Panyik István)  // Csete Alapítvány Archívuma 

A Pécs csoport továbbfejlesztett panelházainak megvalósulása után, 1975-ben Major Máté: Nagypanel és tulipán című bírálata indította el azt az építészeti és közéleti diskurzust, melyben a paksi házak ornamentikája kapcsán vetődtek fel újra a magyar építészet formai útkereséséhez, a lakásépítéshez, valamint a panelépítéshez kapcsolódó aktuális kérdések.

A vitához egészen kivételesen módon nem csak építészek, de más társművészetek képviselői is hozzászóltak, valamint az Élet és Irodalomban külön “rovatot" kapott: Vita az építészetről címen. Cikksorozatom első részéhez hasonlóan, az összes hozzászólást nem elemeztem, csak azokat, amelyek a kiemelt szempontomhoz kapcsolódtak, a magyar építészet stíluskereséséhez.

A vitacikk-folyam során a következők publikálták véleményüket:

Az Élet és Irodalom c. folyóiratban:

Major Máté, Nagy László, Vadas József, Kerényi József, Ilosvai Ferenc, Berey Katalin, Dr. Szűcs István, Szilágyi István, Melocco Miklós, Zöldy Emil, Rév Ilona, Hoffmann Tamás, Preisich Gábor, Csete György, D. Blazsek Gyöngyvér, Deák László, Dulánszky Jenő, Jankovics Tibor, Kistelegdi István, Kovács Attila, Nyári József, Oltai Péter, Pálfi Miklósné, Szabó György, valamint az Élet és Irodalom szerkesztősége.

A Magyar Építőművészet c. folyóiratban:

id. Dr. Kotsis Iván, Granasztói Pál, Gerő László, Weichinger Károly, Pogány Frigyes, Cserba Dezső, Janáky István, Preisich Gábor, Finta József, Dr. Bonta János, Heim Ernő, Vadász György, Horler Miklós, Komjáthy Attila.

Fotó: Rovács Barna / forrás: dka.oszk.hu
7/14
Fotó: Rovács Barna / forrás: dka.oszk.hu

A vita előzményei

Lakótelepépítés

A szocializmus alatti erőltetett iparosítással együtt járt a gyárak munkásainak lakásigényét kielégítő lakótelepépítés, a szovjet minta alapján meghatározott panelépítkezés. A lakásépítés elősegítette a célul kitűzött urbanizációs folyamatok felgyorsítását, valamint háttérbe szorította a magántulajdonú családi házakat. A meghatározott elemekből, típusokkal történő, házgyári tervezés erősen megkötötte az építészek kezét és háttérbe szorította jelentőségüket és visszavetette az egyéni fejlődés és építészeti fejlesztés lehetőségét. Olyan “sablontelepek" jöttek létre, melyek mennyisége – a lakásállomány növelése önmagában – elismerendő, azonban minőségük vitatható. [2]

Az épülő lakótelep // Paksi Városi Múzeum // forrás: Paksi Hírnök 2007 május 7. sz.  
12/14
Az épülő lakótelep // Paksi Városi Múzeum // forrás: Paksi Hírnök 2007 május 7. sz.  

1956 után enyhült a kultúrális diktatúra a művészetek minden területén, így az építészetben is. A forradalom után konszolidálódó hatalom visszás lakásviszonyokat örökölt a lakótelepek kétséges és elutasított látványával.

Ennek feloldásaként, hogy társadalmi bázisát megerősítse, a hatalom szeretett volna érzékelhető változásokkal javítani a panelprogram megítélésén. Így érkezünk meg az 1961-ben meghirdetett tizenöt éves lakásépítési programhoz.

Csete György és a Pécs Csoport

A Pécs Csoport, melynek vezetője és szellemi atyja Csete György, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Építész Karának Lakóépítészeti Tanszékén kezdett el formálódni, ahol Csete külsős konzulensként vett részt a tanításban.

A magyar organikus építészek fele avagy a Pécs Csoport tagjai a hetvenes évek elején, jobbról Jankovics Tibor, Csete György, Blazsek Gyöngyvér, Nyári József, Oltai Péter, Kistelegdi István, F Kovács Attila, Deák László / fotós ismeretlen // forrás: Csete Alapítvány Archívuma / https://csetealap.blog.hu/2020/06/20/forrashaz
10/14
A magyar organikus építészek fele avagy a Pécs Csoport tagjai a hetvenes évek elején, jobbról Jankovics Tibor, Csete György, Blazsek Gyöngyvér, Nyári József, Oltai Péter, Kistelegdi István, F Kovács Attila, Deák László / fotós ismeretlen // forrás: Csete Alapítvány Archívuma / https://csetealap.blog.hu/2020/06/20/forrashaz

Jankovics Tibor visszaemlékezése szerint, 1968-ban kerültek le Pécsre dolgozni (miután Bachman Zoltán a kollégiumi szobájukban “rájuk förmedt"), ahova Csete 1971-ben követte őket.

Pécsen éppen igyekeztek megújítani a baranyai építészirodát. Ezt a megújulást vezette Mischl Róbert igazgató, aki a kockázatot és a felelősséget is vállalta a fiatal és a rendszerből kissé kilógó gondolkodású Pécs Csoport munkásságáért.

1972-ben hivatalosan is megalakult a Pécs Csoport, melynek tagjai:

Csete György, D. Blazsek Gyöngyvér, Deák László, Dulánszky Jenő, Jankovics Tibor, Kistelegdi István, Kovács Attila, Nyári József, Oltai Péter és Pálfi Miklósné.

A korszellem hozta magával a természethez való visszanyúlást, a hagyománykeresést. A tömeges panelépítészet által egyértelműen megerősödő technicista hozzáállás és a szűk gazdasági szempontok által megkötött kezű építész helyzetét, és az ennek nyomán létrejövő építészetet a Pécs Csoport egyértelműen embertelennek tartotta és igyekezett elhatárolódni tőle. Keresték az utat, mely az építészet humanizálása felé vezet és ehhez a kapaszkodót a magyar népművészetben vélték fellelni. A csoport 9-10 évig dolgozott és gondolkozott együtt építészeti kollektívaként, mely során nem csak házakat terveztek, de kiállításokon, kiadványokban és újságcikkekben igyekeztek bemutatni és képviselni irányvállalásuk. A csoport végül, részben a tulipán vita hatására 1978-ban feloszlott.

Csete György Nagy Imre újratemetésén (Eifert János felvétele) // Wiki Commons
2/14
Csete György Nagy Imre újratemetésén (Eifert János felvétele) // Wiki Commons

Csete György: Anyanyelvünkön beszélünk-e építészetünkben? [3]

A tulipán vitát kirobbantó házak megvalósulása előtt jelent meg a Művészet c. folyóiratban egy rövid manifesztó, amely jól mutatja a Pécs Csoport formakeresésének folyamatát és egyértelműsíti a csoport népi építészethez, természethez, organikus formákhoz való ragaszkodását.

A szövegben az építészet harmónikus létrejöttéhez kapcsolódva – a zenéhez hasonlítva – kiemelik a hagyományok és közös alap fontosságát, melyet a “nyelv, a hagyomány legmélyebb emberi rétege"-ként definiálnak, célként pedig az anyanyelvi építészet művelését fogalmazzák meg.

A vita

Major Máté: Nagypanel és tulipán [4]

Elismerő szavakkal kezdi Major Máté publicisztikáját az Élet és Irodalom címlapján, miszerint a "nagybetűs Ifjúságot" nem szabad visszafogni, újító és határfeszegető magatartásukra szükség van, hogy az “öregség" nehogy eltunyuljon. Ennek ellenére mégsem tud szó nélkül elmenni a paksi házak mellett.

A Pécs Csoport hitvallását mind ideológiai, mind gyakorlati szempontból tévesnek ítéli meg. Major, majd 25 évvel az ún. "Nagy Építészeti Vita" után, amelyben még a haladó magyar hagyományok keresését gyakran hasonlították a népzene és népköltészet hasonlóságához és hatásához a zenére és költészetre (habár igaz, abban a vitában ez nem Major álláspontja volt), elhatárolódik attól a gondolattól, hogy a népi építészet formáit adaptálni lehetne az új építészetben. Azt tanácsolja, hogy a népi építészetet produkálók magatartásával keressen az Ifjúság rokonságot, ne pedig annak formáival.

Breuer Marcell és Walter Gropius előadásai és állításai segítségével érvel a tartalom és forma összefüggéseiről és a helyes építészeti értelmezésről, mely szerinte bizonyítja, hogy a nagypaneles szerkezet soha nem szervülhet össze “nemzeti" tulipánokkal.

Legélesebben a “haladó népművészeti hagyományok" ellen szól Major, melyek szerinte nem léteznek. “Csak hagyományaink" vannak. A népművészet nem teremt és nem tart meg közösségeket álláspontja szerint, hanem épp fordítva a közösségek teremtették meg a népművészetet, amelyet az is mutat, hogy nincsenek már ilyen közösségek. “a feudalizmus nyomása alól felszabadult parasztság maga veri szét, kótyavetyéli el igazi népművészetét" A Pécs Csoport paksi kísérletét teljes tévedésnek minősíti, melyet korrigálni lehet és kell.

Major Máté; Sugár Kata portréfotója, 1937 // forrás: Wiki Commons
14/14
Major Máté; Sugár Kata portréfotója, 1937 // forrás: Wiki Commons

Nagy László: Hol a tulipán? [5]

Nem lehet tudni, hogy Major Máté vitaindítónak szánta-e a cikkét, ahogy azt sem, hogyha Nagy László költő nem veszi szívére a Pécs Csoport fiataljainak ügyét, mert-e volna bárki ellene mondani a nagy tiszteletnek és presztízsnek örvendő Majornak.

Nagy elítéli Major lealacsonyító hangnemét mellyel visszavetheti az emberi, korszerű építészet felé való törekvést, a rideg, embertelen és művészi megformálás híján lévő panelektől. Hagyomány és korszerűség harmóniája mellett szólal fel, valamint hangsúlyozza a népművészet megtartó erejét. Az ornamens tekintetében pedig kiemeli, hogy nem mázolmánytól, hanem tapintható plasztikai leleményről van szó.

Majornak pedig a következő tanácsot címzi: “Az építészeti kritikusnak a tájékozottság totálisan szükséges. És a megcsontosodás mindig konzervatív és retrográd."

Nagy László (Csigó László felvétele) // Wiki Commons
8/14
Nagy László (Csigó László felvétele) // Wiki Commons

Major Máté: Itt a tulipán! [6]

“Az új építészet jó ügye" érdekében szokásával ellentétben Major reagálni kényszerül Nagy László kritikájára. Véleményén nem változtat, azonban alaposabban kifejti mit szeretett volna problematizálni Nagypanel és tulipán c. írásában. Major úgy gondolja, az építészetnek előbb belülről kell megújulni, tartalmában kell jobbá, nemzetibbé válnia és ezt a megújulást tudja majd lekövetni formailag. Úgy véli minták préselésével a panelbe még inkább felmentést kap az építőipar a panelek fejlesztése alól. Major szerint a dekorálás egy hamis módszer mind a jobbításra, mind a magyarosításra, mert az megtévesztő az épület konstrukciós jellegét illetően.

Nagy László: Hol az építőművészet? [7] 

“Feleletet vártam arra, miért nincs emberi és modern építészetünk." Nagy László szinte tetemre hívja Majort válaszában, rámutatva hogy a modern építészet válságának a kérdésére, ha Major - több évtizedes teoretikus, tanszékvezető, egykor az Építőművészek Szövetségének elnöke - sem tud válaszolni, akkor kié a felelősség, kinél kell keresni a válaszokat?

A
9/14
A "Tulipános" lakótelep madártávlatból // Újkor.hu

Hozzászólások

“A vitatott téma elvi és szakmai vonatkozásiról szeretnénk tovább folytatni az eszmecserét, túllépve a párbeszéden, s közelítve a tényszerűbb és higgadtabb érvekhez." [8]

A következő számokban megjelenő véleménycikkek és kritikák két fő témát járnak körül: a panelépítészet kialakulásának gazdasági törvényszerűségét, az így megvalósuló házak tökéletlenségeit, valamint a díszítés mint magyar jelleg megjelenésének problémáját a homlokzatokon és annak inkoherenciáját a házak szerkezetével, funkciójával.

Különböző mértékben, de minden hozzászóló elismeri, hogy a panelépítészet bár a legjobb megoldás a lakáshiány megoldására, formája kezdeti állapot, melynek hibáit és hiányosságait nem szabad elhallgatni, azonban bizakodni kell a jövőben ezek megoldásában. [9]

Az építészet belülről jövő, tartalmi megújulása mellett érvelnek, amely magával tudja hozni a megfelelő formát, hitelesebben tükrözni a magyar építészet magyar jellegét, mint a paksi tulipános házak motívumai.

A paksi Tulipános házak metszete (DKT/OÉMT/PÉCSITERV/-202_5_F) // Forrás: Építésügyi Dokumentációs és Információs Központ // Facebook
1/14
A paksi Tulipános házak metszete (DKT/OÉMT/PÉCSITERV/-202_5_F) // Forrás: Építésügyi Dokumentációs és Információs Központ // Facebook

Pécs Csoport [10] : Kísérletünk Pakson

A Pécs Csoport manifesztójában a nagypaneles lakásépítési technika szükségszerűségének elismerésével kezdi, paksi kísérletük bemutatását, kihangsúlyozva azonban, hogy ennek nem lehet szükségszerű velejárója a merevség és sematizmus.

Elképzeléseiket, amíg a jövőben ki nem alakul az a feltételrendszer, amelyben képesek lesznek a differenciált igények mennyiségi és minőségi kielégítésére, a következőkben határozták meg: A lakások komfortja, belső humánus tartalma, és az épületek, lakóterületek külső merev üressége közötti ellentmondás fokozatos feloldása. Olyan szociális környezet kialakítása, amely széles körben ismert alapokon nyugszik. Az épületek alapterveit, alaprajzi, szerkezeti és formai megjelenését a lehetséges mértékig korszerűsítették. Nyilatkozatukban kiállnak kísérletük mellett és nyíltan felteszik a kérdést: Van-e, lehet-e, szükséges-e, hogy sajátos arca, karaktere legyen építészetünknek, és ha igen, melyek az előfeltételei ennek?

Csete György, Deák László, Jankovics Tibor, Kistelegdi István: Atomerőmű lakótelep, Paks, 1973–1976. (fotó Panyik István)  // Csete Alapítvány Archívuma 
6/14
Csete György, Deák László, Jankovics Tibor, Kistelegdi István: Atomerőmű lakótelep, Paks, 1973–1976. (fotó Panyik István)  // Csete Alapítvány Archívuma 

A vita következményei

A vita hatására, a szinte egybehangzó szakmai elutasítás nyomán, valamint minisztériumi utasításra 1976–ban véget vetettek a paksi kísérletnek. Az Ifjúsági Iroda még két évig létezett, majd tagjai szétszéledtek és különféle irodákban helyezkedtek el. A Pécs Csoport ezután is rendezett még néhány kollektív kiállítást, egészen 1978-as feloszlatásukig. [11]

Ennek ellenére már 1979-ben megjelenik egy méltató cikk Dénesi Ödön tollából a Városépítés c. folyóiratban, melyben a paksi lakótelep tulipános házairól ír. [12]

Kapuzat,
11/14
Kapuzat, "bürü" // forrás: Artmagazin 18. évf. 2. sz.

1980-ban pedig Erdei András Csete egyik tanítványa révén újjáalakul a csoport és igyekeznek bekapcsolódni a nemzetközi építészet vérkeringésébe, 1981-ben három kiállítást valósítanak meg Helsinkiben, Jyvaskylaban és Stockholmban. Ugyanebben az évben jelenik meg Jonathan Glancey tanulmánya az Architectural Reviewban [13], aki a kísérletet egy humánusabb környezet megteremtésére irányuló szerencsés vállalkozásként fogja fel. [14]

Az ezredforduló után a tulipános házakat végül levakolják, 2009-ben a felújított épületeket benevezik az Év homlokzata pályázatra, ahol a szépségversenyben oklevelet nyernek.

 

 

Hivatkozások:

 

1 JANKOVICS Tibor: A pécs csoport. PRAXIS kon- ferencia, 2015. PRAXIS#02 - Jankovics Tibor - A pécs csoport - YouTube (utolsó elérés:2024.11.02.) 

2 SIMON Katalin: A tulipán vita. Iskolakultúra, XVI. évf., 2006/6 13-27

3 CSETE György: Anyanyelvünkön beszélünk-e épí- tészetünkben? Művészet, XIV. évf., 1973/9 13.

4 MAJOR Máté: Nagypanel és tulipán. Élet és Iroda- lom, XIX. évf., 1975/39, 1-2.

5 NAGY László: Hol a tulipán? Élet és Irodalom, XIX. évf., 1975/40, 3.

6 MAJOR Máté: Itt a tulipán! Élet és Irodalom, XIX.        

7 NAGY László: Hol az építőművészet? Élet és Iroda- lom, XIX. évf., 1975/41, 5.

8 Élet és Irodalom, XIX. évf., 1975/41, 5.

9 VADAS József: Ellenség-e a panel? Élet és Iroda- lom, XIX. évf., 1975/42, 5.

10 Csete György, D. Blazsek Gyöngyvér, Deák Lász- ló, Dulánszky Jenő, Jankovics Tibor, Kistelegdi István, Kovács Attila, Nyári József, Oltai Péter, Pálfi Miklósné

11 VADAS József: A tulipán-affér - A Pécs Csoport pak- si lakótelepe. In: P. SZŰCS Julianna - BACHMANN Erzsébet (szerk.): Pécs építészete tegnapelőtt, tegnap, ma, holnap. Budapest: Balassi Kiadó, 2020. 81-95.

12 DÉNESI Ödön: Egy születő új város: Paks. Város- építés, 1979. 1. 15–24.

13 GLANCEY, Jonathan: Pécs Group. Architectural Review, 1981. december.

14 SIMON Katalin: A tulipán vita. Iskolakultúra, XVI. évf., 2006/6 13-27

 

 

Szerk: Őze Sándor

Vélemények (4)
Kruppa Gábor
2025.01.20.
10:11

Miért izgalmas ma is a majd' negyedszázada lefolytatott építészeti vita a paksi panelos lakóházakról? Az akkori, vérre menő boszorkányper, ami a pécsi építészek szakmai megsemmisítésével (elszigetelésével) végződött, nem hozott igazi megoldást. Nem is hozhatott, mert minden a vitában felvetett, látszólag építészeti kérdés olyan problémákat feszegetett, amelyek az uralkodó ideológia és gondolkodási sémák alapvető megkérdőjelezéséhez vezettek volna el. Hogy az akkori hatalom félelme ilyen vitáktól nem volt alaptalan, mutatja az, hogy tizenkét év múlva egy szintén szakmai alapokon induló politikai vita - a nagymarosi gátépítkezésről - adta meg a végső lökést a bukásához. (Függetlenül attól, hogy a vitában vízügyileg kinek volt igaza, hiszen az még ma sem eldöntött.) Építészet és kritika Nem véletlen, hogy a vitában legtöbben azt üdvözölték, hogy legalább is már lehet építészetről vitatkozni. A szövegek persze nem mentesek a kor kötelező virágnyelvétől (pl. Nagy László cikke is a taskenti Művészeti Központ dicséretébe kell hogy csomagolja az orfűi forráskutató házról szóló elismerését). Ezért a hetvenes évek újságírói, írói stílusának alapos ismerete nélkül nehéz az írásokban itt-ott felvillanó kritikai elemeket felfedezni. Jellemzően a legélesebben az építész szakmán kívüliek mernek fogalmazni (Nagy László, Melocco Miklós), és nem csak azért, mert ők nem vettek részt a bűnök elkövetésében. A "másként gondolkodó" építészek kirekesztettségükkel súlyos árat fizettek függetlenségükért. A legnagyobb bűne ennek az időszaknak az építészeti közélet szempontjából éppen az, hogy a nyílt, őszinte véleménynyilvánítást teljesen kiirtotta, és mivel az akkori szereplők közül még ma is sokan óvatosan kódolnak, ez nem is tud gyorsan visszatérni. Csak az egyre kiterjedtebb és sokoldalúbb, független építészeti újságírás képes az építészeti kritikát tárgyilagossá tenni és kiszélesíteni (ha a többnyire kereskedelmi alapokon álló lapkiadóknak ez nyereséges). ... és publikum Az építészet belterjességére jellemző, hogy a vita kapcsán többnyire csak építészek fejtették ki véleményüket (vagy csak ezeket közölték). Az építészet, mint szakma, még ma is ritkán fogad el kritikát nem építész bírálóktól, amit az építészet, mint művészet, meg kellene hogy engedjen. Tudják-e a nem építészek, mi is az építészet? A belterjesség mellékterméke az, hogy a publikum számára a "művészi" történeti épületekkel szemben a kortárs építészet produktumai elsősorban műszaki alkotások, és művészi értékeik nagyon nehezen igazolhatóak. A tervezőktől még ma is a legtöbb megrendelő műszaki tervek elkészítését várja, és nem a költségvetést esetleg feleslegesen növelő művészkedést. Általános vélekedés szerint ízlése a megrendelőnek is van (persze, az kevéssé elfogadott, hogy ez nem a jó ízlés). A szűk szakmai vitákon túl fontos lenne más művészeti ágak képviselőinek meghallgatása is, annál is inkább, mert a kortárs építészetben egyre gyakrabban vetődnek fel olyan kérdések, amivel pl. a festészet már régebb óta foglalkozik. ... és hatalom A tulipán-vita minden építészeti aspektusa ellenére nem művészi vita volt, hanem a hatalom erőszakos figyelmeztetése néhány kísérletező, művészkedő építésznek. Major Máté az igazhitűek meggyőződésével, hatalmi pozícióból utasítja helyre Csete Györgyék csoportját. Az, hogy a vita nem az építészetről szólt, igazolhatja az is, hogy a szóban forgó épületek képeit csak a negyedik alkalommal mutatták be. Az építészet, mint művészet, szükségszerűen mindig igényelte a (gazdasági, politikai) hatalom támogatását, és éppen ez az, ami miatt sosem tudott és tud olyan független és szabad lenni, mint a zene vagy a költészet. Ez a vita során el is hangzott, többféle interpretációban. Az építész nem dolgozhat megbízó nélkül, és 1975-ben a megbízó a kommunista hatalom volt. Ez a hatalom a szociális, szocialista tervek megvalósítását várta el alattvalóitól, és az építészek vállalkoztak a világmegváltásra. Ez a szociális felelősségvállalás a modern építészet sajátja volt, és hosszú idő kellett, hogy kiderüljön, hogy az egész modern mozgalom roskadt össze a hatalmas teher alatt, nem csak a szocialista országokban. A kezdeti célkitűzések fokozatosan halványultak az egyre gyakoribb kényszerű kompromisszumok során, és a sivár és embertelen eltömegesedés lett az eredmény. Az erőszakos politikai hatalmat kemény gazdasági hatalom váltotta fel az építészet megbízóinak sorában a szocialista rendszer bukása után. Amiben megegyeznek, hogy ma is sokszor olyan léptékű épületek terveit rendelik meg az építészektől, olyan technológiák alkalmazását, aminek hosszú távú hatását nincs mód tesztelni. Az ilyen feladatokra vállalkozó tervezők vagy cinkosok (és elhiszik, hogy amit építenek, az jó) vagy cinikusok (és csak teszik, amit mondanak nekik). Ami változhat, és ebben szintén az építészeti viták segíthetnek, hogy egy-egy döntésért nem kizárólag az építészet a felelős, hanem a döntéshozók (akiket az építészek befolyásolhatnak). Az alkotónak pedig megvan a lehetősége, hogy a nem tetsző, erkölcstelen feladatok elől kitérjen, a szakmának pedig, hogy szabályozásokkal korlátozza azokat. A vitában megszólaló tervezők, akik szintén atyái "Bauhaus-betonbanya ivadékainak", az építőipari tömegtermelést, a kivitelező vállalatok igénytelenségét okolják a csúf utódokért (Finta József). Az építészeti tervezés építőipar alá rendelt szerepe (a termelő munka marxi-lenini elsődlegessége elvén) eredményezte azt, hogy egyetlen terv sem valósulhatott meg maradéktalanul, és ezért nem is lehetett egyetlen házat sem érdemben, személyeskedés nélkül megvitatni. A kritizált részletekre többnyire az volt az ellenérv, hogy azt a kivitelező rontotta el, vagy hagyta le. A tömegtermelés szükségszerűen nem hozhat létre sohasem eredeti, különleges dolgot, művészi alkotást. A vita végén fel is merült (Komjáthy Attila cikkében), hogy nem is kell a tömeges lakásépítést művészi szempontból elemezni, mert az nem művészet, hanem szociológia (vagy bármi más). Ezt az elegáns elhárítást a művészet meg is teheti, de az építészet, mint mesterség, nem mentesül az erkölcsi felelősség alól. Nem mentesül ma sem, amikor ócska tömegépületekkel (bevásárló-központokkal, benzinkutakkal) árasztják el az országot, aminek kulturális immunrendszerét éppen a hagyományokat pusztító szocialista rendszer gyengítette le. Ha nem lehet is minden épület művészi, a barbár igénytelenség ellen fel kell lépni. ... és megújulás Csete Györgyék írásából kiderül, hogy szándékuk hagyományos motívumok felhasználásával szembeszállni a tömegkultúrával, épületük erre egy kísérlet. A vita egyik fonala, hogy ez vajon helyes-e, illetve lehetséges-e a nemzeti díszítések korszerű applikációja. Major Máté és az oldalán vitába szállók úgy érezték, hogy az új építészetet már nem kell tovább megújítani, különösen nem reakciós nemzeti díszekkel, inkább hűségesebbnek kell lenni az eredeti elvekhez (pl. Cserba Dezső szerint a lábakra állítás elve a vasbeton fogadószinttel csorbát szenvedett), és ez jellemző az egész kor ideológiájának ellentmondására, ami a fejlődés folyamatos hangoztatása mellett rettenetesen merev és konzervatív volt. (Cserba Dezsőnek az Élet és Irodalom zárószavában is kiemelt vélekedése, miszerint nem a panel, hanem a panel gyakorlati alkalmazásának rendszere a rossz, nagyon is emlékeztet a leninizmust kritizálóknak adott hasonlóan frappáns agitpropos válaszra.) A panelos építési rendszer ellentmondásait leszámítva a pécsiek igyekezete ma nagyon is korszerűnek számítana. A tartószerkezet elsődlegességének dogmáját már túlhaladta az idő, mint ahogy az anyagszerűség értelmezése is kifinomultabb, mint azt Ilosvai Ferenc írta. Talán azon nem is érdemes most már elgondolkodni, hogy azok az ívek mit is ábrázoltak, mindenesetre elég absztrakt formák voltak ahhoz, hogy a giccs veszélyeit elkerüljék. Azt is felesleges lenne latolgatni, hogy hová fejlődhetett volna ez a kísérlet, lehetett volna-e egy nem zoomorf organikus, vagy nemzeti alternatíva kiindulópontja. Sajnos, az építészet nemzeti jellegét máig nem sikerült megnyugtatóan rendezni (lásd például Nemzeti Színház pályázat), pedig abban Csetééknek feltétlenül igazuk van, hogy a mai tömegkultúra és eltömegesedés ellen is csak a hagyományok ismerete és újrafelhasználása jelenthet menedéket.

Kruppa Gábor
2025.01.20.
16:36

@Kruppa Gábor: http://arch.et.bme.hu/arch_old/kortars1.html 1998

Kruppa Gábor
2025.01.20.
09:51

Első bekezdés "Csetéék" - nagybetűvel írandó

alfoldi2011
2025.01.17.
10:37

Kedves Bánszgi Bíborka! Kérem, írjon egy külön részt a vitakultúráról, építészti vonatkozások nélkül. Mind az Építész Kamara, mind a Magyar Mérnöki Kamara irtózik, ódzkodik a mérnökség véleményétől. Egy közös módszertan kellene. Minden vita megosztó, tehát lényeges lenne a többségi vélményig eljutni. De miként?

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

Varjúvár // Egy Hely + Egy hely

2024.12.18. 10:45
9:12

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Nézőpontok/Történet

A magyargyerőmonostori református templom // Egy Hely + Építészfórum

2024.12.18. 10:43
10:12

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.