Épületek/Középület

Biciklis kígyó Koppenhágában

1/21

DISSSING+WEITLING: Cykelslangen, Koppenhága. Forrás: www.dw.dk

?>
DISSSING+WEITLING: Cykelslangen, Koppenhága. Forrás: www.dw.dk
?>
DISSSING+WEITLING: Cykelslangen, Koppenhága. Forrás: www.dw.dk
?>
DISSSING+WEITLING: Cykelslangen, Koppenhága. Forrás: www.dw.dk
?>
DISSSING+WEITLING: Cykelslangen, Koppenhága. Forrás: www.dw.dk
?>
DISSSING+WEITLING: Cykelslangen, Koppenhága. Forrás: www.dw.dk
?>
DISSSING+WEITLING: Cykelslangen, Koppenhága. Forrás: www.dw.dk
?>
DISSSING+WEITLING: Cykelslangen, Koppenhága. Forrás: www.dw.dk
?>
DISSSING+WEITLING: Cykelslangen, Koppenhága. Forrás: www.dw.dk
?>
DISSSING+WEITLING: Cykelslangen, Koppenhága. Forrás: www.dw.dk
?>
DISSSING+WEITLING: Cykelslangen, Koppenhága. Forrás: www.dw.dk
?>
DISSSING+WEITLING: Cykelslangen, Koppenhága. Forrás: www.dw.dk
?>
DISSSING+WEITLING: Cykelslangen, Koppenhága. Forrás: www.dw.dk
?>
DISSSING+WEITLING: Cykelslangen, Koppenhága. Forrás: www.dw.dk
?>
DISSSING+WEITLING: Cykelslangen, Koppenhága. Forrás: www.dw.dk
?>
DISSSING+WEITLING: Cykelslangen, Koppenhága. Forrás: www.dw.dk
?>
DISSSING+WEITLING: Cykelslangen, Koppenhága. Forrás: www.dw.dk
?>
DISSSING+WEITLING: Cykelslangen, Koppenhága. Forrás: www.dw.dk
?>
DISSSING+WEITLING: Cykelslangen, Koppenhága. Forrás: www.dw.dk
?>
DISSSING+WEITLING: Cykelslangen, Koppenhága. Forrás: www.dw.dk
?>
DISSSING+WEITLING: Cykelslangen, Koppenhága. Forrás: www.dw.dk
?>
DISSSING+WEITLING: Cykelslangen, Koppenhága. Forrás: www.dw.dk
1/21

DISSSING+WEITLING: Cykelslangen, Koppenhága. Forrás: www.dw.dk

Biciklis kígyó Koppenhágában
Épületek/Középület

Biciklis kígyó Koppenhágában

2015.03.07. 12:00

Cikkinfó

Szerzők:
Bán Dávid

Földrajzi hely:
Koppenhága, Dánia

Építészek, alkotók:
DISSSING+WEITLING

Vélemények:
7

A felfutóban levő koppenhágai belső öböl tervezésének egyik első eleme a kerékpáros közlekedés elősegítése volt. Ennek praktikus, látványos és kellemes eleme a DISSSING+WEITLING iroda tervezte, tavaly átadott biciklis híd, ami szabályosan áthullámzik az öböl felett.

A dán főváros belső öblének partján az elmúlt években nagyszabású funkcióváltásba kezdtek. A korábbi kereskedelmi kikötőrész lassan lakó- és üzleti negyeddé kezd átalakulni kiskereskedelemmel kiegészítve. A terület újrafogalmazásának egyik első lépése a gyalogos- és kerékpáros közlekedési útvonalak kijelölése, biztosítása volt. Koppenhága 2011-ben átfogó tervezés stratégiát dolgozott ki arra, hogy négy éven belül a dán főváros legyen a világ „legkerékpárosabb" városa. Az elképzelést jó pár évtizedes, a gyalogos-és kerékpárforgalmat a motorizációval szemben jelentősen előtérbe helyező városrendezési szemlélet előzte meg, már az 1960-as években felismerték, hogy a város központi utcáit át kell engedni a gyalogosoknak, a belvárosi felszíni parkolókat pedig idővel mind hagyományos terekké alakították vissza. Mindemellett a város most azt is megcélozta, hogy 2025-re szénmonoxid kibocsájtás semleges legyen, ennek egyik első lépése, hogy már idén a városi közlekedők 50%-a a kerékpárt válassza.

DISSSING+WEITLING: Cykelslangen, Koppenhága. Forrás: www.dw.dk
2/21
DISSSING+WEITLING: Cykelslangen, Koppenhága. Forrás: www.dw.dk

Ilyen előzmények mellett nem meglepő, hogy az átfogó öböl rehabilitációs program egyik első lépése a kerékpáros útvonalak kialakítása volt. A nagy bicikliforgalom azonban bizonyos helyeken jó, ha elválik a gyalogosok lassabb áramlásától, így az öbölbe egy különálló útvonal kialakítására írtak ki pályázatot, amit az Arne Jacobsen munkásságának folytatására 1971-benalapított, a közterek humán kialakítását célul kitűző dán DISSSING+WEITLING iroda nyert. A munka előzménye a 2006-ban átadott, az öblöt a város többi részével összekötő Bryggebroen gyalogos- és kerékpáros híd megépítése volt – szintén a DISSSING+WEITLING munkája –, amit a vártnál lényegesen nagyobb biciklisforgalmat bonyolít le. A híd és az új öbölparti városrész csatlakozásához rendelt a város új útvonalat és rámpát.

DISSSING+WEITLING: Cykelslangen, Koppenhága. Forrás: www.dw.dk
13/21
DISSSING+WEITLING: Cykelslangen, Koppenhága. Forrás: www.dw.dk

A tervezők úgy gondolták, hogy egy egyszerű, a kerékpárosokat biztonságosan kiszolgáló, a gyalogosoktól elzárt útvonal kialakításánál jóval többre érdemes a projekt, így egy olyan, hullámvonalban haladó hidat építettek a víz felszíne fölött 6-7 méteres magasságban, ami kényelmes ritmusban szeli át magát az öblöt. Ezzel egyrészt kellemessé, látványossá teszi magát az átkelést, hiszen a kisívű kanyargásokkal együtt a bicikliző horizontjába mindig az öböl más-más perspektívája kerül, ugyanakkor olyan építészeti elem, ami egy könnyed mozdulattal teremt kapcsolatot az öböl partján külön álló, alapvetően kockoid épülettömbök között. A 240 méter hosszú kerékpáros hidat este a korlátba beépített LED izzókkal világítják meg, így ekkor még élesebben kirajzolódik jellegzetes hullámvonala. A burkolat csúszásgátlóságát a hídnak szintén jellegzetes látványt adó narancssárga akrilfestékbe kevert apró kőzúzalékkal biztosítják. A többszörösen díjnyertes kerékpáros híd, a tervezők és a város szerint új lehetőségeket biztosít, egyben más megoldásokra is inspirál, hogy minként lehet az öböl épített környezetét, az emberléptékű közlekedést a város élhető részévé tenni. Speciális megoldást kínál egy speciális problémára.

DISSSING+WEITLING: Cykelslangen, Koppenhága. Forrás: www.dw.dk
7/21
DISSSING+WEITLING: Cykelslangen, Koppenhága. Forrás: www.dw.dk

Bán Dávid

Vélemények (7)
zim
2015.03.10.
09:14

Dánia mindössze 1%-kal előz meg minket a biciklihasználatban (DK: 23%, HU: 22%, Eurobarométer 2014). Úgyhogy a dán főváros mini-ikonikus projektjei valójában a dán várospolitika értékválasztását tükrözik, és érdekes módon nem megtérülési számokkal kívánják bebizonyítani a város élhetőségét...

Pákozdi Imre
2015.03.08.
06:04

Ördöngős dánjai, nem csak a kerékpárút kiváló (elég széles, élénken színezett, jól megvilágított, érdekes, de nem veszélyes vonalvezetésű), hanem az épületek is szépek, amelyeket összeköt. Bár sima, jellegzetesen hermetikusra formált, üveg-uralta homlokzatukkal, hat-hét emeletükkel távolról sem teljesítik a Jan Gehl-i élhetőségi kritériumokat, dicséretes, hogy nincs köztük durván túlméretezett és mindegyik - vagy a legtöbb - a városrész egészéhez alkalmazkodó "egyéniség". Egyedül a növényekkel álltak hadilábon a várostervezők. A városnegyed legnagyobb zöld foltja a Tinsoldaten nevű turistabárka, már ha épp arra jár.

Huszti István
2015.03.08.
14:51

@Pákozdi Imre: Imre! Kígyó biciklin ? Marhaság.

Pákozdi Imre
2015.03.08.
19:44

@Huszti István: 1. Miért pont én? 

2. Nem a kígyó van a biciklin, hanem fordítva. 

3. Miért marhaság?

Huszti István
2015.03.08.
20:44

@Pákozdi Imre: 1. Mert Te szóltál hozzá és gondoltam kezdeményezek egy mélylélektani szakmai diskurzust.

2. Akkor a bicikli elütötte a kígyót ? Bár lehet benne valami, mert ha a kígyó van a biciklin, akkor hogyan hajtja a pedált, mert ugye nincs lába. Ha meg a farkával, akkor az rátekeredik a tengelyre és elesik. Szegény kígyó, akár így, akár úgy megszívja a dolgot. Vonjuk le a tanulságot, nem jó a kígyónak bicikliznie, akár rajta van, akár a bringa van rajta.

3. Miért, nem marhaság?

ui. Lehet, hogy csak hülyéskedtem, de a cikk tetszik és a bringa út irigylésre méltó, sőt a környezet is. (Vagy mégsem hülyéskedtem, a kígyó tudja)

Mizsei Anett
2015.03.09.
09:52

@Huszti István: Sziasztok!

Becsszóra ki akartam hagyni ezt a poént, komolyan... De nem lehetett. :)

Amúgy nagyon szívesen végiggurulnék ezen a piros úton, még ha Ózhoz a sárga vezet is.

 



Lazzlo
2015.03.11.
10:46
Új hozzászólás
Épületek/Középület

SZÉPMŰVÉSZETI MÚZEUM // Egy hely + Építészfórum

2021.01.06. 17:41
00:08:06

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő része a budapesti Szépművészeti Múzeum 114 éves épületét mutatja be. Kiváló alkalom, hogy a pandémia miatt zárva tartó múzeum tereit virtuálisan is megcsodálhassuk. Így mikor következőnek ott járunk, olyan részletekre is rácsodálkozhatunk, melyek ezidáig elkerülhették figyelmünket.

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő része a budapesti Szépművészeti Múzeum 114 éves épületét mutatja be. Kiváló alkalom, hogy a pandémia miatt zárva tartó múzeum tereit virtuálisan is megcsodálhassuk. Így mikor következőnek ott járunk, olyan részletekre is rácsodálkozhatunk, melyek ezidáig elkerülhették figyelmünket.

Épületek/Ipari és kereskedelmi épület

GRAPHISOFT PARK // Egy hely + Építészfórum

2020.12.10. 10:09
00:07:09

Az egykori Óbudai Gázgyár területe 1998 óta ad otthont egy folyamatosan épülő-szépülő irodaparknak. Első épületeinek téglaarchitektúrája a mai napig viszonyítási pont a hazai építészetben, és azóta is az ipari fejlődés és az igényes építészet találkozásának színtere. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő részében a budapesti GRAPHISOFT Parkkal ismerkedhetünk meg.

Az egykori Óbudai Gázgyár területe 1998 óta ad otthont egy folyamatosan épülő-szépülő irodaparknak. Első épületeinek téglaarchitektúrája a mai napig viszonyítási pont a hazai építészetben, és azóta is az ipari fejlődés és az igényes építészet találkozásának színtere. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő részében a budapesti GRAPHISOFT Parkkal ismerkedhetünk meg.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk