Nézőpontok/Kritika

Bizarr építészeti konfliktus-konfigurációink

1/0
Hirdetés
1/0
Nézőpontok/Kritika

Bizarr építészeti konfliktus-konfigurációink

2014.06.20. 09:02

Az Alakor-vita közepette vannak akikben felmerült, nincsenek e fontosabb problémák a magyar építés, a magyar építészet háza táján, mint a Milánóba exportált pavilon? Kőszeghy Attila nem csak hogy közéjük tartozik, de le is írta mit gondol.

Matrjoska dilemmák

Az Alakor esete…(2014. jún.10.) írásommal megpróbáltam eltéríteni a milánói pavilon-vita irányát, amely mindeddig két kérdés bűvkörében zajlott: előbb a második helyezett pályamű esztétikai színvonala, majd a kormánybiztos „diktátori" fellépése delejezte a vita részvevőit. Futólag utaltam azokra a közízlést is alakító művészi akciókra, amelyek az ún. fejlett Nyugaton már a múlt század közepén megtörténtek, de Magyarországon valószínűleg még ezután kell lejátszódniuk. Fel sem vetődött bennem, hogy a nyugati performanszok kései rokonát szégyellve idézőjelek közé tegyünk egy szándékoltan nem építészeti munkát, „építészetibbé" stilizáljunk egy provokatív változtató akciót.

A többféle plattformon is kibontakozó Alakor-vita – kicsiny építészeti Matrjoska-figura – sajnos eltereli a figyelmet a Városliget múzeum-negyed megaprojektről. A múzeum-negyed körüli dilemmák (és a nyáridő) pedig elterelik figyelmünket egy másik, nagyságrendileg még méretesebb, a hazai építészet egészét érintő – kivált pedig a lakásépítést befolyásoló – témakörről. Arról, hogy szeptember után a bankok a devizahitelesek helyzetén alig változtató kártérítési törvényt kényszeríthetnek ki. A törvény előterjesztésével ezért kell várni (szerintem) az önkormányzati választásokig. Ősztől aztán folytatódhat a kifosztott családok vergődése, a következő években aligha élénkül a lakásépítés. Kajánul mosolyog körülöttünk ez a legnagyobb építészeti Matrjoska-figura.

Számos kevéssé mediatizált témakört − például az építészeti pályázatok és építési munkák körüli elhallgatások, a bontott építőanyagok újrafelhasználásának multi-orientált betiltása, az egészségügyi szempontból tisztázatlan helyzetű üveggyapot ártalmatlan kőzetgyapottá stilizálása, az energetikai-szellőzési áladatok körüli hallgatás − ismerve nem lehet kétségünk, hogy − némi cinizmust is beszámítva − legalább egy jelentős változásnak látszó csekély változás elkerülhetetlen lesz.

Idézőjelbe tett idézőjelek: Alakor-szendvics az építészeti fala(to)k meta-szendvicsében

Kulcsár Attila az Alakor nem-építészeti megjelenésének korrigálására azt javasolja, hogy fogjuk ál-homlokzatok közé az alkotást. (Építészfórum, 2014. június 17.) Az eleve szendvics-szerű Alakor köré két Műcsarnok-homlokzatot képzel, mintegy idézőjel közé helyezve azt a munkát, melynek idézőjelbe tett, szavakkal nem provokáló üzenete: a környező élővilágot meg kell szabadítani a görög-római, a német-római és a későbbi eldobozosodástól, az architektúra építészeti hulláitól. (Tiszta szerencse, hogy a múlt századelő modernjének és a közelmúlt minimal art-jának kompozíciós frissességgekkel elragadó műveiből aligha lehetne összehozni ilyen, az Alakor-montázst is befoglaló megépítészetesített szupermontázst.)

Illene elviselni az Alakort mint szokatlan performanszt. A rázúduló kritikák arra is figyelmeztetnek: ideje elkezdeni egy széles spektrumú audiovizuális műveltség-építést, mely a képzések minden szintjét átjárja. Nyilván nehezebb színvonalasan megszervezni a hamarosan induló, uniós pénzekkel és kifinomult korrupciós összjátékkal megvalósuló mega-beruházások nyilvános vitáját, mint élcelődni az Alakoron, mint vállon veregetni azokat, akik a Városliget békénhagyásáért szólnak (egy-egy Schnellert vagy Jámbor Imrét), vagy mint elszigetelt csoportocskákban élezgetni a politikai pengéket. De ne verjük el a port az építészeti eliten, amely ezernyi tiltakozót tudott mozgósítani egy majdnem-kisegér ügy kapcsán. Nyilván rajtunk is áll, hogy a szakmánkat képviselő elitnek lesz-e érdemi beleszólása az építési, környezetalakítási ügyekbe, különösen a lakáspolitika alakításába, s képes lesz-e a hegyméretű pénzpazarlások megfékezésére.

Kőszeghy Attila
Debrecen, 2014. június 18.

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.