
Bojár Gábor: Graphi-sztori. Egy magyar mini-multi története
A Graphi-sztori esettanulmány a javából. De egy pezsdítően tehetséges és végtelenül ambíciózus ember önvallomása is.
HVG Kiadói Rt. 2005.
260 oldal, színes fotókkal, ábrákkal illusztrálva, 3800 Ft.
Multinak lenni hatalmas felelősség és kockázat. Nem is születnek csak "úgy" multinacionális vállalatok, pláne nem Kelet-Európában. A magyar Graphisoft története a 1980-as évek elejére vezethető vissza, legalábbis Bojár Gábor: Graphi-sztori könyve szerint.
A könyv nem építészeti témájú, mégis ajánljuk minden olvasónknak, hiszen a Graphisoft - mint építészeti CAD-gyártó és fejlesztő cég - Magyarországon is kiemelt piaci szereplő, sokan találkozhattak a termékeivel. A könyvben részint meg is jelennek az építészetre utaló kérdések, bár a nagyobb hangsúlyt maga a cégtörténet kapta e műben.
A szerző feltárja mindazon családi, társadalmi, gazdasági és politikai indítékokat és háttereket, amelyek ismerete fontos, hogy megértsük: hogyan fejlődhetett nemzetközivé és világszínvonalúvá egy magyar szoftverfejlesztő kisvállalkozás. Sok helyen ámulhatunk Bojár Gábor vakmerőségén és kitartásán, amely tényezők ugyanúgy előrelendítették a cég fejlődését, mint a szakértelem vagy az innováció.
Bátorság volt a részéről az is, hogy ezt a könyvet megírta. A szerző itt nem más, mint a könyv főszereplője, akivel és aki körül a cselekmény szálai több szálon futnak, térben és időben sokszor bonyodalmasan kavarognak, majd a végén ismét egy pontba visszatérnek. Bojár tudatában van annak, hogy ezt a könyvet nem külön építészeknek, nem külön marketingeseknek, nem is csak cégvezetőknek vagy csak laikusoknak írja. A könyv mindenkinek jó példa lehet arra, hogy egy új, innovatív ötletet hogyan kell meglovagolni és nem veszni hagyni. Megtanít arra, hogy a megtakarított pénzünket nem magunkra, hanem a cégünkre kell költeni, ezzel is bízni a jövőben. Megmutatja, hogy különböző kultúrák tagjaival mikor és milyen hangsúllyal érdemes tárgyalóasztalhoz ülni, ott miket kell és miket nem szabad kiejteni a szánkon. Ismerteti a kockázat fogalmát, annak gyakorlati alkalmazását, és színt vall üzleti nehézségeiről, ballépéseiről is.
Részlet az ajánlóból:
"A Graphi-sztori esettanulmány a javából. De egy pezsdítően tehetséges és végtelenül ambíciózus ember önvallomása is. A kiemelkedően sikeres vezető frissítő öniróniával és bölcs őszinteséggel elemzni önmagát, cégét és korát, miközben színes, mulatságos történetekben az élet teljességét élvező ember is felvillan. (...) Az örökké optimista szerző egyetlen kérdésre nem ad választ: Miért nincs sok Graphisoftunk? De legyünk optimisták: talán ez a könyv is hozzásegít egy kicsit, hogy legyen."
Hangsúlyozom, hogy a könyv elolvasásával a laikusok is csak nyerhetnek - például ha szeretik az utazó-gasztronómiai olvasmányokat, semmi esetre se hagyják ki Bojár könyvét, hiszen minden országban, ahol a cég első embere megfordult, kipróbálta a helyi specialitásokat, és ezen élményeit szeretettel megosztja velünk is. Tehát menedzsment-kurzusra fel, jó étvágyat kívánunk!
KáVé