Épülettervek/Középület

Budaörs Városháza bővítése - Az országos nyílt építészeti tervpályázat építészeti ajánlása

1/1

?>
1/1

Budaörs Városháza bővítése - Az országos nyílt építészeti tervpályázat építészeti ajánlása
Épülettervek/Középület

Budaörs Városháza bővítése - Az országos nyílt építészeti tervpályázat építészeti ajánlása

2003.12.14. 23:00

Projektinfó

Földrajzi hely:
Budaörs, Magyarország

A tervpályázaton résztvett összes pályamű bemutatása.

A kiíró szándéka volt, hogy a tervezendő új épületszárny nagyméretű, a külső városi teret folytató előcsarnokkal kapcsolódjon a meglévő tömeghez. Ehhez – a kiírás szerint – javasolt volt hozzákapcsolni az épület mögötti rendezvényterületet, napközben közparkként üzemeltetve. A pályamű elbírálásának szempontjai között is megjelenik a telepítés megoldásának vizsgálata a meglévő zöldfelület figyelembe vételével.
A beérkezett pályaművek mindegyike – igaz, különböző tartalommal és építészeti megoldással – foglalkozott az épület telepítése során az épület funkcióinak a környezettel való kapcsolatával és igyekeztek a kiírás elvárásaira megoldást is adni. Összességében elmondható, hogy azok a pályaművek, amelyek tömörebb, összefogottabb alaprajzi elrendezésre és zártabb tömegformálásra tettek javaslatot jobban gazdálkodhattak a zöldterületekkel. Azok a pályázók viszont, akik szabdalt, “pavilonos" elrendezésű építészeti javaslatot tettek, a rendelkezésre álló terület nagy részét “elhasználták" az épület telepítésére, így igen szűkös környezetalakítási lehetőségük maradt. Azok a “középutas" pályaművek bizonyultak a telepítés szempontjából jobbnak, amelyek egyensúlyba tudták hozni az épület telepítésekor a területigényt és a zöldfelületi igényt, kielégítve a kiírás elvárásait, és megoldották egyúttal a Városi tér – a városháza többfunkcionális helyiségeinek, tereinek – és a közparknak a funkcionális és építészeti egybekapcsolását is. Városi tér megfelelő minőségű építészeti kialakítására kevés pályázó tett kísérletet. Többen megoldották viszont az épület funkcionális kapcsolatát a hátsó közparkkal. Mindkét elvárásnak csak a díjazottak tettek eleget.

A pályázat további kitétele volt a városháza jelenlegi közlekedési kapcsolatának javítása, a körforgalom és a hozzá kapcsolódó megközelítési mód átszervezése, csökkentve ezzel a szomszédos lakóutcák terhelését. Az átszervezés logikája szerint a felszínen kialakítandó parkolók közeléből kell nyíljon a mélygarázs lejárata, hiszen a külön-külön való használat újabb útkeresést, forgalmat generál. A pályaművek nagy többsége figyelembe vette ezen kívánalmakat, vagy olyan módon oldotta meg telepítését, hogy a rendszer javítható lenne. Néhány kiugró kivétel akadt természetesen, melyek a körforgalom lényegének ismerete nélkül terveztek elképesztő, működésképtelen megoldásokat. A létesítmény működőképessége érdekében a bírálat fontos szempontja volt fentiek megoldása is.

A funkcionális elrendezés szempontjából azok a házak bizonyultak előnyösnek, melyek a környező városi teret folytató, átlátható előcsarnokból osztják el az egyes forgalmakat. A közönség által használt területeket (tanácsterem, házasságköto, ügyfélfogadó, étterem) helyes az előcsarnokhoz közvetlenül kapcsolni, és egyben megoldani a hivataltól független használatukat is. Amennyiben ezek valamelyike emeletre kerül, úgy a szeparált függőleges közlekedés is megoldandó (és megoldható). Figyelembe kell venni az egyidejű használat lehetőségét is. A hivatalba vezető vízszintes és függőleges közlekedőket a portáról látni kell. Az irodaszinteket közép- és oldalfolyosóval is fel lehet tárni, de ügyelni kell az átláthatóságra, az irodák késobbi átrendezhetőségére. Az épület szintszáma a középmagas szint alatt tartható és tartandó. Az akadálymentes közlekedés és a mozgássérült vizesblokkok nemcsak a közönségforgalmi részen, hanem az egész házban biztosítandók.

A Bíráló Bizottság azokat a pályaműveket részesítette előnyben, melyek önmagukban képesek a városi tér (terek) differenciált megfogalmazására, egy olyan térrendszer megteremtésére, mely a funkcionális kritériumok teljesítése mellett vonzó hellyé válhatnak a város életében és amelyek egyszerű, de határozott és karakteres építészeti megformálásukkal városi szimbólum szerepét képesek betölteni.

A pályázat feladata volt többek között az, hogy a pályaművek segítségével az Önkormányzat meghatározhassa, a kiírásban megfogalmazott feladatok, helyiségigények mekkora alapterületet igényelnek. Az elkészült tervek ismeretében megfogalmazható, hogy a felszín feletti funkciók teljesítésére, egy kb. bruttó 6000 m2-es alapterületű épület elegendő.
Annak függvényében, hogy a térszín alatt hány parkolót, ill. a pinceszint geometriájának megfelelően, hány parkolószintet helyeztek el a pályázók, a térszín alatti beépítés a 4000 m2-tol, kirívó esetben a 9000 m2-ig terjedhetett. Értelemszerűen az egy-két szintes mélygarázsok voltak a kedvezőbbek, de sokan nem tudták a parkolószámot biztosítani, csak 3-4 pinceszint építésével. Miután jelentős mértékben befolyásolja majd a költségeket a térszín alatti beépítés, fontos lenne a továbbtervezés szempontjából a pontos parkolószám (esetleg rendeletek) mielőbbi tisztázására.

Eredmény:
- 40 kivett pályázati kiírás
- 25 db., határidőben beérkezett pályamű

Kötelező munkarészek hiányosságai miatt a Bíráló Bizottság nem értékelte az 5. és 13. pályaműveket. A Bíráló Bizottság a felhasználható 12.000.000,- Ft teljes összeget kiosztotta. A Bíráló Bizottság III. díjat nem osztott ki.

Díjazott pályaművek:

I. díj (2.500.000.-Ft)
11. számú pályamű - Zsuffa és Kalmár Kft.
vezető építész tervező: Zsuffa Zsolt, Kalmár László
szakági tervezők: Szalóky Károly (Kristály Klíma Bt.), Szőnyi László (Geon Kft.)
munkatársak: Nagy Gábor, Villányi Norbert, Szőke Mariann

II. díj (2.200.000.-Ft)
23. számú pályamű - 3H Építésziroda Kft.
vezető építész tervező: Gunther Zsolt. Csillag Katalin
szakági tervezők: Börzsei Tamás (BS-Tekton Mérnöki Iroda), Szűcs Péter (Szűcs tervező I. Bt.), Schleiner György (OHM-PLAN Bt.)
munkatársak: Sallai Krisztián, Horváth Roberta

Megvételt nyert pályművek:

kiemelt megvétel: 1.600.000.-Ft
21. számú pályamű - Stúdió-PG Bt.
vezető építész tervező: Zsoldos Lehel
szakági tervezők:
Nyári Ilona elektromos
Pongor László statika
Heckenast Judit közlekedés gépészet
munkatársak: Papp Gábor, Galina Zoltán, Lukács Péter, Becker Márton

1.300.000.-Ft megvétel:
15. számú pályamű - Horváth és Patartics Építész Iroda Kft.
vezető építész tervező: Patartics Zorán
szakági tervezők: Várkonyi Zoltán, Pittrich Ernõ, Lénárt Gábor
munkatársak: Kádár György, Orlovits Balázs

900.000.-Ft megvétel:
1. számú pályamű - Tarnóczky Tamás Attila vezető építész tervező

900.000.-Ft megvétel:
2. számú pályamű - Archimat Stúdió
vezető építész tervező: Révi Zsolt
munkatársak: Gazdag Ime, Székely György, Völgyi Botond (Casa Stúdió Kft.)

900.000.-Ft megvétel:
3. számú pályamű - Építõmester Bt.
vezető építész tervező: Dr. Reischl Gábor DLA
munkatársak: Krieger Orsolya, Papp Tamás, Szabó Gábor

900.000.-Ft megvétel:
7. számú pályamű - GEON Kft.
vezető építész tervező: Pethő László, Klimaj Lívia
szakági tervezők: Szőnyi László statikus
Oltvai Tamás gépész (Oltvai Gépész Stúdió)
Oláh Andor villamos tervező (TETA Kft.)
Bogner Zsuzsa környezettervező
munkatársak: Kiss Balázs, Mórocz Tamás

800.000.-Ft megvétel:
4. számú pályamű - J.B.A. Bt. és Karácsony Bt.
vezető építész tervezők: Janesch Péter, Karácsony Tamás
munkatársak: Kovács Márton, Zombor Gábor

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Épületek/Örökség

A MARRIOTT SZÁLLÓ // Egy hely + Építészfórum

2020.08.11. 11:04
00:06:01

Elizabeth Taylor és Richard Burton nyitotta meg a híres vendégek sorát, de lakott itt Woody Allen és Freddy Mercury is. A háború előtti Duna-korzó híres szállodasorának örököseként az egykori Duna Intercontinental, ma Marriott ötvenegy évvel ezelőtt nyitotta meg kapuit, és több felújítás után még mindig Budapest vendégeit szolgálja. De mennyire szeretik a budapestiek?

Elizabeth Taylor és Richard Burton nyitotta meg a híres vendégek sorát, de lakott itt Woody Allen és Freddy Mercury is. A háború előtti Duna-korzó híres szállodasorának örököseként az egykori Duna Intercontinental, ma Marriott ötvenegy évvel ezelőtt nyitotta meg kapuit, és több felújítás után még mindig Budapest vendégeit szolgálja. De mennyire szeretik a budapestiek?

Épületek/Örökség

AZ ÓBUDAI FALUHÁZ // Egy hely + Építészfórum

2020.08.11. 11:02
00:04:54

Szovjet technológiájú panelház. Magyarország legnagyobb épülete. Egy falunyi ember lakja – innen kapta közkeletű elnevezését is. Budapest városképének meghatározó eleme, remek kilátó, és nem utolsósorban a legutóbbi felújítás óta egy fenntarthatóbb panelkép közvetítője. Ez az óbudai Faluház, ahova Torma Tamás az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő részében kalauzol el minket.

Szovjet technológiájú panelház. Magyarország legnagyobb épülete. Egy falunyi ember lakja – innen kapta közkeletű elnevezését is. Budapest városképének meghatározó eleme, remek kilátó, és nem utolsósorban a legutóbbi felújítás óta egy fenntarthatóbb panelkép közvetítője. Ez az óbudai Faluház, ahova Torma Tamás az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő részében kalauzol el minket.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk