| CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Egyéb cikkek

Budapest Szíve ötletpályázat

1/18

?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
1/18

Budapest Szíve ötletpályázat
Egyéb cikkek

Budapest Szíve ötletpályázat

2006.03.30. 11:44

III. díjas pályamű, szerzői: Kovács Csaba vezető tervező; Ásztai Bálint, Bakó Attila, Barcza Dániel, Bartha István, Cseh Kálmán, Cselovszki Zoltán, Ferkai András, Göbölyös Kristóf, Kelecsényi Gergely társtervezők.

III. díjas 15. sorszámú pályamű

vezető tervező: Kovács Csaba, Art Front Kft.
társtervezők: Ásztai Bálint, Bakó Attila, Barcza Dániel, Bartha István, Cseh Kálmán, Cselovszki Zoltán, Ferkai András, Göbölyös Kristóf, Kelecsényi Gergely
szakági tervezők: Bodrog Zoltán, Nagy Levente, Kadleczovits Éva, Vitézy Dávid
egyéb munkatársak: Csizmadia Anikó, Fehér Ibolya, Haraszti Petra, Lindner László



 

Részletes bírálat

A pályamű a teljes területre vonatkozó javaslatát a déli és az északi belváros újraegyesítésének rendeli alá.

Legfontosabb teendőként a Ferenciek tere – Kossuth Lajos utca – Rákóczi út bizonyos szakaszának gyalogos vagy korlátozott forgalmúvá tételén keresztül, a jelenleg igen erős közúti forgalommal szétszakított Belváros újraegyesítését jelöli meg. Itt a közúti forgalmat leviszi szint alá, és csak a Rókus Kórháznál engedi a felszínre. A Belváros egyéb területei forgalmi rendjének és térkapcsolatainak javaslata is tartalmaz figyelemre méltó gondolatokat: pl. a Gresham előtt megszünteti a gépjárműforgalmat, a villamosközlekedést a Károly körúton meghosszabbítja a Nyugati pályaudvarig és a Kossuth Lajos utcára is új viszonylatot javasol.

A Duna-part környezetében is előremutató javaslatokat fogalmaz meg: pl. a Belgrád rakparton a nemzetközi hajókikötőnél új korzót, ami jó gondolat, de ugyanitt nem reális a meglévő Duna-meder űrszelvényének csökkentése.

A belvárosi részen általában már korábban megfogalmazott megoldásokat tartalmaz a pályamű, ezeket kedvezően továbbfejleszti. Megoldásai jók, mértéktartóan nagyvonalúak. A kiemelt terület kapcsolati és forgalmi rendszere végiggondolt, a „Gödör" fedett zöld térként való kialakítása felvethető, de nem szerencsés javaslat.

A pályamű a Károly körúti utcavonalon egy oszlopokkal alátámasztott lapostetővel összefogott, játékos épülettömegekből álló beépítést javasol. A beépítés városképi szempontból vitatható, de markánsan újszerű, könnyed tömegformákat eredményez. A mai körúti épületmagassághoz igazodó fedett oszlopsor hangsúlyos elem, az egyes funkcióknak és egy pálmaháznak is helyet adó szoliter épületkubusok ez alatt helyezkednek el. A széttagolt épületek használata az alaprajzokból ítélve nehézkesnek tűnik. A Tűzoltóság helyére a Közmunka Tanács részére tervezett épület kiemelendő fontosságú gondolat.

A Városháza udvarainak és földszinti tereinek közösségi funkcióra való igénybevétele jó gondolat. A keresztszárny előtt nagyvonalú belső teret alakít ki. A keresztszárny vegyes beépítésének helyére tervezett fogadó épület – az átellenes épülettömeggel összhangban álló építészeti hangvétele – kedvező. A keresztszárny átépítése elfogadható, javasolt funkciója, hogy a Városháza új, tér felőli fogadóépülete legyen, kifejezetten szerencsés, bár építészeti arculata további finomításra szorul. Ezzel kapcsolatosan a pályamű javaslatot tesz az épületkomplexum használatának újragondolására, jóllehet ez a pályázatnak nem volt célja.

A tervet átgondoltság és a különféle funkciók világos szétválasztásának igénye jellemzi.

A pályamű összességében adott jó javaslatai alapján 5,0 MFt-os III. DÍJBAN részesült.

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.