Közélet, hírek

Csakis felfelé - Fejlesztések indulnak a veszprémi várban

1/4

Korábbi látványterv a veszprémi vár akadálymentesítésére: építész: Bajusz Csaba, Dévényi Tamás, Monory Rebeka, Nagy Iván, Salacz Ádám, Vadász Balázsa teljes galéria

?>
Korábbi látványterv a veszprémi vár akadálymentesítésére: építész: Bajusz Csaba, Dévényi Tamás, Monory Rebeka, Nagy Iván, Salacz Ádám, Vadász Balázsa teljes galéria
?>
A veszprémi vár akadálymentesítésére készített korábbi látványterv, építész: Barta Fruzsina, Csaba Zita, Getto Tamás, Kalmár László, Krompáczki Péter, Sztranyák Gergely
?>
Veszprémi veduta a Szent Mihály Bazilika tornyaival, forrás: veszpreminfo.hu
?>
Veszprém várának téli látképe a Buhim-völgyből, forrás: Wikipédia Commons
1/4

Korábbi látványterv a veszprémi vár akadálymentesítésére: építész: Bajusz Csaba, Dévényi Tamás, Monory Rebeka, Nagy Iván, Salacz Ádám, Vadász Balázsa teljes galéria

Csakis felfelé - Fejlesztések indulnak a veszprémi várban
Közélet, hírek

Csakis felfelé - Fejlesztések indulnak a veszprémi várban

2019.01.23. 13:00

Most, hogy Veszprém megnyerte a 2023-as év Európa Kulturális Fővárosa címét, minden szem az ott történő fejlesztések felé fordul. Kezdetnek el is hangzott a hír: a vár díszkivilágításáról és akadálymentesítéséről született döntés.

"Útközben biztosan lesznek majd eszméletlen mélységek és magasságok, de ha a végén azt tudjuk mondani, ez egy hihetetlen élmény volt, minden erőfeszítése megérte." - mondja Porga Gyula polgármester a 2023-as célokról. Veszprém lesz ugyanis Európa kulturális fővárosa és kezdetnek — ha nem is hullámvasutat — egy liftet már előjegyeztek.

Több mint negyvenmilliárd forint értékben indulnak fejlesztések a kiemelt turisztikai desztinációkban európai uniós forrásból -írja a Veol.hu, melyből jelentős összeget sikerült Veszprém városának is megpályáznia a vár fejlesztésére. 

Veszprém várának téli látképe a Buhim-völgyből, forrás: Wikipédia Commons
4/4
Veszprém várának téli látképe a Buhim-völgyből, forrás: Wikipédia Commons

 

A vár történelmi jelentősége országos viszonylatban is kiemelkedő, mégsem tartozik a legismertebb erődítményeink közé. Ez talán annak köszönhető, hogy középkori karaktere eltűnt a barokk újjáépítés miatt. Pedig az államalapítás kora óta frekventált helyről van szó, ahol többek között a Veszprémi Püspökség (1993-óta Érsekség) székhelye, levéltára, vagy az egykori papnevelde övezi a sétáló útját. A hagyomány szerint a Szent György kápolnában tett szüzességi fogadalmat Szent Imre herceg, a helynek fontos végvári szerep jutott a török korban és a reformációnak is fontos bástyájává lett. Többek között napjainkra kialakult építészeti öröksége miatt is megérdemli a nagyobb figyelmet az ország turisztikai célpontjai közül.

Veszprém Város Önkormányzata a vár akadálymentesítésére már kiírt egy ötletpályázatot, melynek eredményeit tavaly tavasszal közöltük. Akkoriban 22 pályamú érkezett be, és végül az első helyet megosztották. Így nyert egyrészt Bajusz Csaba ÁdámDévényi Tamás, Monory RebekaNagy IvánSalacz Ádám és Vadász Balázs munkája, amely a Várdomb  észak-nyugati oldalának  meredek lejtése és az alatta húzódó városrésszel tervezett szövetszerű kapcsolatot teremteni hegyre reflektáló kortárs architektúráival.


Korábbi látványterv a veszprémi vár akadálymentesítésére: építész: Bajusz Csaba, Dévényi Tamás, Monory Rebeka, Nagy Iván, Salacz Ádám, Vadász Balázsa teljes galéria
1/4
Korábbi látványterv a veszprémi vár akadálymentesítésére: építész: Bajusz Csaba, Dévényi Tamás, Monory Rebeka, Nagy Iván, Salacz Ádám, Vadász Balázsa teljes galéria

 

A másik győztes koncepcióBarta FruzsinaCsaba Zita, Getto Tamás,Kalmár LászlóKrompáczki Péter és Sztranyák Gergely által alkotott csapaté volt. Munkájuk  három különböző épülettel jelképként akart működni, melyekre messziről pillantva rögtön kirajzolódhat bennünk a "följutás perspektívája".


A veszprémi vár akadálymentesítésére készített korábbi látványterv, építész: Barta Fruzsina, Csaba Zita, Getto Tamás, Kalmár László, Krompáczki Péter, Sztranyák Gergely
2/4
A veszprémi vár akadálymentesítésére készített korábbi látványterv, építész: Barta Fruzsina, Csaba Zita, Getto Tamás, Kalmár László, Krompáczki Péter, Sztranyák Gergely


 

Egészen pontosan a vár északkeleti részére építendő panorámaliftre és egy új fogadóközpontra is anyagi támogatást nyert a város, a tervezés pedig akár a korábbi ötletpályázat látványterveit megfontolva, átdolgozva is megindulhat, ha nem lesz új pályázati kiírás. Az építkezést 2020-ban fejeznék be, egyúttal a várfal, a Hősök Kapuja, a Szent Imre Piarista és Helyőrségi Templom, a Szent Mihály-bazilika, az érseki palota, a volt várbörtön és a volt piarista gimnázium díszkivilágítást kapna, valamint egy új parkolót is kivitelezhetnek erre az évre.

 

ÉF

 

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Épületek/Irodaépület

VISION TOWERS IRODAHÁZ // Egy hely + Építészfórum

2020.10.14. 15:17
00:03:53

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

Épületek/Ipari és kereskedelmi épület

TRANZIT ART CAFÉ // Egy hely + Építészfórum

2020.09.30. 19:04
00:06:46

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk