| CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Közélet, hírek

Csizma-memento

1/10

?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
1/10

Csizma-memento
Közélet, hírek

Csizma-memento

2007.10.18. 11:29

Cikkinfó

Szerzők:
Haba Péter

Építészek, alkotók:
Eleőd Ákos

Vélemények:
1

A nagytétényi Memento Parkban látható, ifj. Eleőd Ákos koncepciója szerint készült kiállítás installációja, szellemi háttere pontosan illeszkedik a Memento Park építészeti kialakításának elveihez. A tárlat fókuszpontjába a Sztálin-bronzkolosszus csizmáinak gipszmásolata került.

A nagytétényi Memento Park immár tizennégy éve torzó. Hogy meddig még, ki tudja. Mindenesetre a jelenlegi helyzet nem kedvez annak a törekvésnek, amely végre szeretné teljes szellemi szabadsággal, politikamentesen feldolgozni, és a maga társadalmi-történelmi-művészettörténeti komplexitásában felmutatni a kommunista-szocialista éra köztérre készült propaganda-szobrait, s – azokon keresztül – az egész akkori kultúrpolitika emlékét.

1/10

Az építész, ifj. Eleőd Ákos tervei csak felerészben valósultak meg 1993-ban – az ún. „Egy mondat a zsarnokságról" mottóval bevezetett szoborparkot azóta is sokat méltatják (valójában sosem fejezték be: a parkot övező kerítésfal azóta is hiányzik). A koncepciót kiteljesítő, Tanú térnek nevezett egység megépítésébe csak tavaly kezdtek bele. Közben a régebbi részek már a lassú romlás jeleit mutatják: az igénytelen buherálások, sebtiben elvégzett javítások jellegzetes sebhelyei szaporodni látszanak, a félbehagyott építkezések hulladékai, anyaglerakatai „nem feltűnő" sarkokba, „félreesőnek" hitt területekre tolva díszelegnek.

 

2/10

3/10

 

Azonban sem az áldatlan állapotok, sem a méltatlanul és nevetségesen hosszúra nyújtott kivitelezés nem tudták aláásni az épületekben és a térelrendezésben rejlő sajátos utalásrendszert, Eleőd Ákos gondolatmenetének szilárdságát. Az ’56-os forradalom 50. évfordulójára a Tanú tér centrumát jelentő tribün – a Sztálin-kolosszust hordozó építményt eredeti méretben reprodukáló mementó – csak szerkezetkész állapotáig készült el, a tervekben szereplő téglaburkolat lemaradt. A tetején emelkedő posztamensre azért odabiggyesztették a bronzszobor csizmapárját, hogy a nagy napra azért legyen valami attrakció. A tér két oldalára a diktatúra munkatáborait, militáns hangulatát felidéző barakkok kerültek.

 

4/10

5/10

6/10

 

Mindezek ellenére úgy látszik, hogy a kisebb költségeket felemésztő fejlesztésekre még futja: az október 11-én megnyílt Sztálin csizmája című kiállításnak az egyik barakk ad helyet. A tárlat fókuszpontjába a bronzcsizmák gipszmásolata került – a lesötétített térben csak ez az elem kap direkt megvilágítást. A két oldalfal mentén cikkcakkvonalú paravánrendszer húzódik, melyre régi újságokból, fotódokumentációkból összeállított tablók kerültek. Ezek három tematikus egységbe rendeződnek: egyfelől az '56-os forradalom drámai pillanatait idézik meg, másfelől az 1989-1990-es rendszerváltás folyamatát elevenítik fel, illetve a csizmák mögötti elkülönített térrészben lévő képsor – a sajtóanyag megfogalmazásával élve – „a forradalom 50. évfordulója előtt tisztelgő Memento Park Projekt 2006 szabadságmítoszát dolgozza fel".

 

7/10

8/10

9/10

 

Az Eleőd Ákos koncepciója szerint készült kiállítás installációja, szellemi háttere pontosan illeszkedik a Memento Park építészeti kialakításának elveihez. A falakba vágott nyílások börtönrácsai, a paravánok előtti padlóra vetülő fények és árnyékok szögesdrót-mintázata és legfőképp a csizmapár anyaghasználatbeli utalása (császári bronz helyett romlandó gipsz), illetve téri elrendezése (reprezentatív kültér helyett szűk, fullasztó hangulatú helyiségben) mind azokra a művészeti és politikai paradoxonokra céloznak, amelyek a monumentális szobrokban is felfedezhetők, s amelyekre a Park koncepciója is hatásosan rámutat. Ahogy az építész is írja a Park tervezése kapcsán: „Azzal szembesültem, hogy egy történelmi paradoxon-sorozat (…) elemeit kell egyetlen (…) gondolatmenettel összefoglalnom. Paradoxon, hogy az elbontott szobrok egyszerre egy antidemokratikus társadalmi rendszer emlékei, ugyanakkor történelmünk darabjai; paradoxon, hogy hatalmi jelképek, ugyanakkor műalkotások; s végül paradoxon, hogy annak ellenére, hogy telepítésük egyértelműen propagandacélt szolgált, az újratelepítésüknél mégis fontosnak tartottam messze elkerülni (…) az ellenpropagandisztikus megközelítést (…)."
A barakkban helyet kapott egy kis mozihelyiség is, ahol folyamatosan látható Az ügynök élete című film, melyet a Belügyminisztériumi Filmstúdióban 1958 és 1988 között készült oktatófilmekből állított össze Papp Gábor Zsigmond.

szöveg és képek: HP

Vélemények (1)
kemtam
2007.10.18.
11:49

Mindig izgultam, hogy az évek hosszú sora alatt nehogy lemaradjak a Szoborpark fejlesztéseiről... Ezek szerint nemhogy nem maradtam le róluk, de még az unokám se fog, ha 2556-ban kilátogat majd oda.  De ez így van jól. A szocialista realizmus ugyanis épp erről szól(t). Úgyhogy a park már most is beváltotta a hozzá fűzött - reménytelenségeket.

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.