| CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Épülettervek

Cunami Emlékmű tervpályázat - Bojti András és csapata díjazott műve

1/6

?>
?>
?>
?>
?>
?>
1/6

Cunami Emlékmű tervpályázat - Bojti András és csapata díjazott műve
Épülettervek

Cunami Emlékmű tervpályázat - Bojti András és csapata díjazott műve

2005.12.22. 10:53

Projektinfó

Építészek, alkotók:
Bojti András

A pályamű szerzői: Bojti András szobrász, Kiss Balázs, Jávorka Noémi és Kiss Szabolcs építészek.

Öt terv (finn, amerikai, spanyol, kínai, ausztrál) jutott tovább a második fordulóba, további tíz tervet - köztük Bojti András szobrász, Kiss Balázs, Jávorka Noémi és Kiss Szabolcs építészek közös pályaművét - kiemelt elismerésben részesítettek.




 


2005. szeptember 15-én a thaiföldi kormány és a bangkoki székhelyű Építészeti Tanács nemzetközi, nyílt pályázatot írt ki, a Cunami által legsúlyosabban érintett területen elkészítendő emlékmű és építészeti komplexum, koncepció tervezésére.

 

A 49 ország 679 jelentkezőjéből a nemzetközi zsűri {Stefano Boeri olasz építész, Jonas Bohlin svéd építész és belsőépítész, Decha Boonkham thaiföldi tájtervező, M.R. Chanvudhi Varavarn thaiföldi építész, David Elliott (Nagy-Britannia) kurátor és művészettörténész, Jens Ludloff német építész és Xu Anzhi kínai építész} öt tervet (finn, amerikai, spanyol, kínai, ausztrál) juttatott tovább a második fordulóba.

További tíz tervet kiemelt elismerésben részesített, rangsor nélkül. Itt 3 japán, 1 mexikói, 1 francia, 1 finn, 1 thaiföldi, 1 spanyol, 1 portugál és 1 magyar tervet, mint példamutató megoldást emeltek ki.

A jelentkezők megoszlása: 277 - Ázsia, 188 - Európa, 176 - Észak-Amerika, 35 - Óceánia, 2 - Dél-Amerika, 1 - Afrika.

2004. december 26-án délelőtt egy óra alatt zajlott le a tenger alatti földrengés okozta szökőár pusztítása. A pályázati terület környéke volt a térség legsúlyosabban érintett része. 1900 óta a világon ez volt a legnagyobb földrengés. Több, mint 5000 ember meghalt, 3000 eltűnt, 8000 megsérült Thaiföld déli partvidékén.

A pályázat kiíróinak célja egy olyan hely létrehozása volt, ahol az emberek lelke megvigasztalódhat, ahol a jelenség okait oktatják és kutatják, ahol emberi kapcsolatok szövődhetnek. Olyan helyet álmodtak, ahol a természet és a szimbolikus jelek egészséges szimbiózisba kerülnek. Múzeumot, oktatási épületet, amfiteátrumot kértek a cunamihoz hasonló jelenségek megértését célozva.

Mint environmental-gondolkodót és szobrászt, izgatott engem a kiírás. A regisztrálás után fiatal építészeket kerestem magam mellé, Kiss Balázs, Jávorka Noémi és Kiss Szabolcs személyében.

A maga nemében egyedülálló pályázati kiírás főbb szempontjait közösen átbeszélve épültek egymásra a főbb karakterét adó gondolatok. Valószínűleg a keleti kultúrából adódóan a kiírásból szokatlan lelki és intellektuális elvárások voltak kiolvashatóak.

Ez adott különösen gazdag lehetőséget a nálunk még nem igazán létező együttműködésre képzőművészek és építészek között. Valószínűleg ez az együttgondolkodás olyan új válaszokat eredményezett, amelyek a jelek szerint fel tudták venni a versenyt a rangos, nemzetközi mezőnnyel.

Koncepciónk lényege - a gyorsan felejteni tudó emberiség számára - az újra "átélést" lehetővé tevő, erőteljes jelrendszerrel dolgozó építészeti beavatkozás. A tenger és a szárazföld felől is, a hullámok emberfelettiségét idéző, tájba simuló épületegyüttest "hurkoltunk" végig a hegyen. A szalagként kezelt meditatív sétaút, egy medencében úszó hurok szoborral kezdődik, és egy tenger alatti hatalmas üvegcseppben végződik. Mindkét emlékmű a csendes emlékezés, meditálás tere.

Az épületek alakjukkal, anyaghasználatukkal, részleteikkel és a tájhoz való, szó szerinti illeszkedésükkel kívántak részt venni a kiírók és a mi szempontjaink megvalósításában.

Izgalmas most együtt látni a 15 díjazott illetve elismert pályamunkát. Furcsa kivetülése az emberi sokféleség és hasonlóság örök jelenlétének. Néhány hétig a világ minden sarkán 700 ember ugyanarra a szörnyű pusztításra és annak a megszokott emlékművektől intellektuálisan is elváló jelrendszerére gondolt.


Bojti András
szobrász


 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.