Diósgyőri Gimnázium épületbővítése és rekonstrukciója, Miskolc
Bemutatjuk a Diósgyőri Gimnázium épületbővítésére és rekonstrukciójára beérkezett pályaműveket. A nyertes pályamű szerzői a Taba és Társai Mérnöki Iroda.
Előzmények
A miskolci Diósgyőri Gimnázium vezetősége 2003. februárjában meghívásos tervpályázatot írt ki a címben megnevezett feladatra vonatkozóan. Az 5 miskolci, ill. borsodi tervező csapat közül társaságunk pályamunkája kapta az első díjat, így a jelenlegi munkára is mi kaptunk felkérést. A tervpályázat kiírói határozott fejlesztési koncepciót tártak az építészek elé, mely több ütemre bontva, fontossági sorrendet fölállítva gyűjtötte csokorba az elképzeléseket. Végül az építészeti megoldások a funkcionális igények és a rendelkezésre álló (ill. meghatározott) anyagi eszközök együttesen szabták meg a jelenlegi engedélyezési terv térprogramjának határait.
Meglévő állapot
A Gimnázium 1950-es években épült, Dávid Károly építész tervei alapján. Az épület alagsor + földszint + 1 emeletes, három fő épületszárnyból áll:
A. épület: (a Kiss tábornok úttal párhuzamos, főbejárati tömb)
földszint: főbejárat, előcsarnok, főlépcső, tantestületi helyiségek, ebédlő, melegítő konyha, gazdasági irodák, gondnoki lakás
alagsor: gázkazánház, raktárak és karbantartó műhelyek irodákkal, diák-klub
I. emelet: természettudományi előadók és szertárak (fizika - kémia) + 4 db tanterem, WC csoportok
B. épület: (É-D-i tengelyű tantermi számy)
földszint: 9 db különböző méretű tanterem, a nyaktagnál könyvtár helyiséggel
I. emelet: 9 db hasonló méretrendű tanterem
C. épület: (tornatermi blokk)
kosárlabda pálya méretű tornaterem, fiú - lány öltöző-blokk, alkalmi színpad, a nyaktagnál testnevelői irodákkal beépítve. A területen található még egy egyszerű szerkezetű, földszintes tömegű melléképület, melynek tetején található a hajdani csillagvizsgáló kupolája.
Mindegyik épület falazott szerkezetű, (km. tégla) kis lejtésű magastetős tömegű, racionális, a funkciót jól kifejező homlokzati tagolású. Meghatározó építészeti felületek; mészkő (helyi) bütűk és lábazatok, dörzsölt vakolat (csont szín), nyílászárók, tető trapézlemez (semleges).
A megoldások ismertetése
A terv elkészítésekor az alábbi tervezési szempontokat, megvalósítandó célokat tűztük ki:
- A megfogalmazott tervezési programból minél többet megvalósítani jelen építési ütemben.
- A fejlesztést oly módon hajtsuk végre, hogy az a meglévő terek legcélszerűbb kihasználását. ill az új és régi épületrészek legnagyobb funkcionális flexibilitását tegye lehetővé.
- A rekonstrukció legkisebb mértékben zavarja az oktatási tevékenységet, jól szakaszolható, elkülöníthető részekből álljon, jó építési organizációt biztosítson, a meglévő épületrészek műszaki állapotát ne veszélyeztesse.
- Alaprajzi tagozódása, forgalomszervezése, térkapcsolatai biztosítsák a gimnázium multifunkcionalitását a sport, oktatás és nagyközösségi tevékenységek terén, kultúrális központi szerepe erősödhessen.
- A térszervezés és a szerkezetek minősége gazdaságos megvalósítást és takarékos üzemeltetést biztosítson.
- A rekonstrukció végrehajtását követően további fejlesztéseknek is biztosítson felületet.
- A gimnázium tevékenységét térbeliségében is hozza közelebb a városlakókhoz, a bővítésekkel együtt rangjának megfelelő megjelenést biztosítson.
Megoldások
A tantermek számának növelését az udvari tantermi szárnyhoz kapcsolt, arra merőleges, új épülettestben oldjuk meg. Földszinten a nagyobb méretű tantermek, emeleten a kissebbek és a csoportszobák kapnak helyet. Ezt az épületszárnyat úgy alakítottuk ki, hogy a későbbiek során a sportpálya irányába lelátók kialakítására nyíljon lehetőség.
A közösségi tereket, a többfunkciós helyiségeket utcai irányba, az előkert területén építjük meg. Ezzel biztosítjuk, hogy a fejlesztés végrehajtását követően nemcsak összenyitható, felfűzhető nagy tereket nyerünk, de a gimnázium épületének homlokzati felületei, "arca" is közelebb kerül a Kiss tábornok utcához, közvetlenebb kommunikációt biztosítva a várossal... A főbejárati oldalon a tornateremtől a díszteremig a jelenlegi kerítést és kaput részlegesen elbontjuk az épület főhomlokzatáig, így esetenként kialakuló területből dísztér - FÓRUM valósítható meg.
A reprezentatív terek első eleme az új aula. A meglévő tornaterem keleti oldalához, valamint a jelenlegi főépület előcsarnokához kapcsolódik. Kétszintes tömegét acéltartó födém zárja le. Ezzel a szerkezeti kialakítással biztosítjuk, hogy a négy homlokzati felület (2 belső - 2 külső) bármilyen nagy megnyitást kaphasson. Az aulához csatlakozó tornatermi tömör falszakaszt 2 helyen ajtónyílásokkal könnyítjük ki, így a két nagy belső tér nagylétszámú bálok, akár városi rendezvények felületévé is válhat. Az aula központi szerepét, jó megvilágítását és a külső terekkel való vizuális kapcsolatát jelentősen növeli a jelenlegi tornatanári helyiségek új épületbe való átszervezése és helyükön udvari kapcsolat biztosítása. Itt kerül kialakításra az új központi lépcsőház is, mely a vertikális közlekedés fötengelyét adja. Az elbontandó jelenlegi fölépcső helyén új födémszakasz készül, mely összeköti az új emeletet, tornaöltözőket és aula-galériát a jelenlegi folyosókkal.
A másik nagy hangsúlyt biztosító épülettömeg a könyvtár - díszterem és kapcsolódó helyiségei. A "tortaszelet" alakú építmény utcai oldala a föbejárat felé történő közvetlen irányultságot fejezi ki, míg a belső oldalon a könyvtárolvasóterem, médiatár és a tantestületi helyiségek felé biztosít közvetlen kapcsolatot. A kiállító előtér északi irányban -egy igényesen telepített belső kerthez, pációhoz csatlakozik. A díszterem és az aula nagyobb épülettömegét a föbejárati új előcsarnok és az előtte húzódó árkád és oszlopsor fogja össze egy építészeti egységgé. Ez a tér is úgy van megtervezve, hogy alkalmassá váljon a tornaterem, aula, könyvtár - díszterem teljes átjárhatóságára.
A jelenlegi tantestületi szárny ("A" épület) földszinti, utcai traktusa az oktatáshoz közvetett módon csatlakozó funkcióknak ad helyet. Az átalakítás során ezen helyiségek átcsoportosítását terveztük, hogy az épület egyik legértékesebb részén kialakulhasson a gimnázium "kultúrális" központja, egyszerre biztosítva kapcsolatot elhelyezkedésével az iskola és a város irányába.
A tantestületi helyiségekhez kapcsolódó bővítéseket az "A" épület keleti végéhez épített tömegben biztosítjuk. Itt egy új lépcső építését terveztük a földszinti gazdasági irodák és az alagsori konyha és műhely "adminisztratív" kapcsolatának biztosítása érdekében. A jelenlegi térképtár helyett a folyosó oldalán kialakított zárt szekrényekben oldjuk meg a szemléltető eszközök tárolását. A tantestületi helyiségek udvari oldalán egy kilépő terasz megépítését terveztük, mely ünnepségek alkalmával protokoll emelvénnyé átalakítható.
Az alagsor - pinceszint jelentős átalakításon megy keresztül. Lényegesen megnő e felület használati értéke a területet "keresztbe - metsző" nagyátmérőjű gázvezeték áthelyezésével a helyiségek padlóvonalát egy síkba hozzuk, a 2 középfőfalat pilléresítjük, az északi oldalon található rézsű támfalat átértékeljük. E tágító, tisztázó tevékenységeket követően az ott lévő raktárak, műhelyek átcsoportosításával, áthelyezésével kialakítható egy tágas, jól használható étterem a hozzá kapcsolódó konyha helyiségeivel. A klubként is használható étterem előterében központi WC-csoport és személyzeti öltözők is helyet kapnak. A konyha melletti sarokban a "mindennapi javítások" karbantartó műhelye kap helyet. Az udvar felé meghúzódó támfal átépítésével nemcsak az alagsor megvilágítottsága növekedik jelentős mértékben, de kultúrált szabadtéri étkezésekre is felületet biztosíthatunk. (Növényzet, ivókút - díszkút?).
A tornatermi öltözőblokkok korszerűsítését is elvégezzük. A jelenlegi öltöző épület új födémet kap és a tornaterem tömegét meghosszabbítva egységes formát nyer emeletráépítéssel. Így az öltözők száma megkétszereződik, a vizes-blokkokat összeforgatva közös gépészeti egységként alakítjuk ki. A jelenlegi színpad helyén alakítjuk ki a két szintet összekapcsoló lépcsőt. Az öltözőkhöz rendeljük az orvosi szobát, és az aula-galériához ebben a blokkban biztosítunk WC csoportot. E létesítmény tetőterében kap helyet a tornaterem és az új aula szellőző gépháza és berendezései.
Az iskola imázsához hozzátartozó udvari csillagvizsgáló funkcióját a főépület tetején kilátó-terasszal kombinált módon valósítjuk meg. Az épületnek és a főbejáratnak külön hangsúlyt biztosító létesítmény a Diósgyőri Vár mellett az iskola másik címer motívuma lehetne.
Az akadálymentes közlekedés biztosítása érdekében a főbejáratokat rámpával is elláttuk. Mindhárom (ill. 4.) tetőtéri szintet összekötő lift megépítésére van mód és a közösségi vizesblokkokba mozgáskorlátozottak számára kialakítandó WC-mosdókat terveztünk.
Taba Benő
16:41
mesterem' take it easy = Balkán
19:13
@hady: Az. ... Njiric x 2 :)
15:57
Össze nem illő formák érthetetlen tömkelege. Szomorú, hogy ilyen környezetet képzel el valaki a jövő nemzedéke számára. Hogy egy zsűri ezt elfogadta és még díjazta is, még szomorúbb. Ebből világos: abszolúte alkalmatlanok vagyunk. Nem látunk tisztán. A forma jelentés. Ha úgy tetszik, gesztus, ha másképp, szimbólum, ha harmadképp, pszichofiziológiai hatás. A formákkal - azaz a jelentéssel - tobzódva játszadozni felelőtlenség. Rosszabb esetben végletes elmebaj tünete. De mindenképpen zavarodottság. És ha ez egy diplomás elme terméke, akkor vagy egyéni pszichózisról, és/vagy az őt kitermelő és elfogadó társadalom ön- és jövőképének totális csődjéről van szó. Az utóbbi sajnos igaz, túl sok a tünet. Ki kell mondani egyszer.
09:50
@hady: Te jó ég... ennyire szörnyű a helyzet? Vegyek egyáltalán holnapra kenyeret? :) Én sajnos szellemi képességeimnél fogva nem tudok ennyire messze szállni ... de meglepő, hogy egy terv kapcsán egyesek milyen következtetésekre jutnak... Próbálom pragmatikusabb irányba terelni a dolgot... első ránézésre a 3d feldolgozásra biztos kevés idejük volt... és talán sok a "tömeg játék", legalábbis "purista" szemszögből nézve. Az elmebajt, pszichózist és a sok ezer éve folyamatosan "romló" civilizációt és társadalmat stb... pedig hagyjuk az arra illetékesekre! Take it easy! :)
19:45
Tisztelt Szerkesztőség! Anélkül, hogy mélyebben kifejteném ellenérzéseimet Taba Benő munkásságával kapcsolatban (fenti ház, ill. buszpályaudvar), engedjenek meg egy kérdést. Miért e silányság? Üdv, Paulinyi Gergely
08:01
@gerry: Kedves Gergely!
A kérdést a "szakértő" zsűrinek tessék feltenni, aki ezt a pályaművet díjazta 1. díjjal... Ez van ma M.o.-on az építészetben, ezt mutatja meg az építészfórum ...
nem mi mondtuk, hogy ez kiemelkedő, ezt a szakmai zsűri gondolta, mi csak bemutattuk, hogy ez van...
Üdv. m.emil
15:51
Engem a H jelű épületszárny funkciója érdekelne ... kár hogy pl; az alaprajz ebben a felbontásban így értelmezhetetlen.
16:55
@beton: csatoltunk néhány rajzot pdf-ben!