Dübelből épült birodalom: a fischer gyárába látogattunk
Azért viszonylag kevés gyártóról mondhatjuk el, hogy márkája mögött ezres nagyságú szabadalomlista áll, mindezt oly módon, hogy egyes termékei több évtizede a piac „rocksztárjainak" számítanak. Az Építészfórum nemrég be is pillanthatott abba, hogyan készülnek a világ vezető rögzítéstechnikai eszközei.
Tény, hogy az építőipar szinte láthatatlanul megbúvó, mégis kardinális ágazatáról van szó: hogy egy stadion felépítése, egy híd tartószerkezete vagy egy metróalagút nagy nyomásnak kitett struktúrái miként maradnak szilárdan a helyükön, az bizony a rögzítések minőségétől függ. A fischer Group több évtizede ennek a témának és innovatív megoldásainak szenteli létezését. Története mögött egy rendkívüli feltaláló egyéniség áll, kinek nevét érdemes megjegyeznünk, elvégre legismertebb találmánya mai napig körülvesz minket épített környezetünkben.
Arról az Artur Fischerről van szó, aki 1948-ban alapította meg családi vállalkozását szülővároskájában, a Stuttgart melletti Fekete-erdei, Waldachtal-Tumlingenben. Több mint 1100 dolgot talált fel, ezzel maga mögött hagyva például Thomas Alva Edisont a maga 1093 jegyzett szabadalmával. Neki köszönhetjük például a csonttörések során alkalmazott csavarok kifejlesztését is, ám a világhírnév története valójában 1958-ban kezdődött: Fischer ekkor alkotta meg az első nylondübelt vagy „S" dübelt, konyhanyelven: az első tiplit.
Innentől kezdve a siker töretlen volt. Az 1960-as években már a rögzítéstechnika határait is átlépték, mikor a fischertechnik rendszerek gyártásába kezdtek. Az ötlet egy karácsonyi céges ajándékból nőtte ki magát tudományos konstrukciós játékká, amit például mérnöki egyetemeken is alkalmaznak oktató jelleggel. Elindították a fischer C-BOX autótároló rendszerek készítését is, későbbi nagy szabadalmuk pedig a Zykon garnitúra, azaz az első hátsóterpesztésű fémdübel volt betonba tervezve. A céget 1980 óta Artur fia, Klaus Fischer vezeti, aki annak ellenére, hogy a kis üzem egy piacvezető céggé nőtte ki magát, a márkát mégis megtartotta családi vállalkozásnak és az évtizedek alatt hatalmas épületegyüttessé alakult központ is még mindig édesapja festői szülővárosában foglal helyet.
A gyárban naponta több millió termék készül, de ne csak dübelekre gondoljunk. A skála a vegyi rendszerektől az acélhorgonyokon át egészen az alapanyagok széles spektrumán futó dübelekig terjed, és a nagyberuházások speciális megoldásain kívül az otthoni barkácsolás területét is lefedik. Mindezt egy elképesztő porosz rendben és tiszta környezetben képzeljük el, ahol a legprecízebb feladatokat robottechnológiával kivitelezik, ám nem az emberi erőforrás rovására. A cég világszerte így is több mint 10.000 embert foglalkoztat, Klaus Fischer pedig a japán KAIZEN szemléletet – azaz a jobbá válás felé haladó folyamatos változást propagálja munkavállalói közegében. Itt talán tényleg felemelő lehet dolgozni, ami visszaigazolást is nyer, ha az átlagnál jóval több szabadalmi bejelentést vesszük figyelembe. Házon belül ráadásul rendelkezésre áll egy saját kutatólabor is, ahol az ötleteket külső cégek bevonása nélkül lehet kikísérletezni, így képesek évekkel előre megelőzni a versenytársakat.
Nemrég a DUO-Line megoldás debütált, amely dupla komponensű felépítésének köszönhetően intelligensen fejti ki optimális hatását aszerint, hogy tömör, vagy éppen üreges falba applikálják. Az újítások közepette azonban felmerül egy kérdés környezettudatosságra törekvő jelenünkben: egy olyan vállalat, melynek alappillére a nylongyártás, ugyan milyen fejlesztéseket eszközöl a fenntarthatóság érdekében? Az Építészfórum kérdésére Wolfgang Pott, a társaság kommunikációs igazgatója elmondta, hogy a környezettudatos kihívásokkal egy külön csapat foglalkozik, amely újabb és újabb innovációkkal áll elő a megújuló energiák érdekében. Nemrég piacra dobták a greenline kollekciót, melynek darabjai 50 százalékban bio alapanyagokból készülnek, a hagyományosan ragasztott dübelekkel szemben pedig a műanyag felhasználást kerülő ragasztópatront preferálják ezentúl. A törekvéseket díjazták is nem olyan régen — a cég ugyanis november 22-én átvehette a Német Fenntarthatósági Díjat.
A minőségi produktumokhoz megfelelő oktatás is dukál, a fischer éppen ezért tudatos tehetséggondozó-képzésszervezői programot biztosít a meglévő és leendő munkavállalóinak. A központban be is pillanthattunk a gyakorlói közegbe, ahol Kovács-Sebestény Szabolcsnak, a cég magyarországi műszaki vezetőjének köszönhetően megtanultuk mi is, hogyan kell 50 évig biztosan kitartó, feszítésmentes rögzítést szakszerűen a betonba szerelni. Szalai Sándor, a fischer Hungária ügyvezetője egyébként kiemelte, hogy a márka hazánkban kivételesen jól teljesített az elmúlt időszakban: az anyavállalat gazdasági megmérettetésén tavaly első helyet ért el a magyar csapat, idén pedig a Superbrands minősítést is kiérdemelték. Nem hiába: az, hogy ikonikus épületeink — legkorábbról például a Puskás Stadion is — stabilan állnak, az bizony a fischer találmányainak köszönhető.