Közélet, hírek

Edo Múzeum – az Adjaye Associates terve és a Benin-bronzok története

1/11

Edo Museum of West African Art – helyszínrajz – tervező: Adjaye Associates – forrás: Adjaye Associates

?>
Edo Museum of West African Art – helyszínrajz – tervező: Adjaye Associates – forrás: Adjaye Associates
?>
Edo Museum of West African Art – földszinti alaprajz – tervező: Adjaye Associates – forrás: Adjaye Associates
?>
Edo Museum of West African Art – emeleti alaprajz – tervező: Adjaye Associates – forrás: Adjaye Associates
?>
Edo Museum of West African Art – metszet – tervező: Adjaye Associates – forrás: Adjaye Associates
?>
Edo Museum of West African Art – metszet – tervező: Adjaye Associates – forrás: Adjaye Associates
?>
Edo Museum of West African Art – látvány a bejárat felől – tervező: Adjaye Associates – forrás: Adjaye Associates
?>
Edo Museum of West African Art – belső látvány – tervező: Adjaye Associates – forrás: Adjaye Associates
?>
Edo Museum of West African Art – belső látvány – tervező: Adjaye Associates – forrás: Adjaye Associates
?>
Edo Museum of West African Art – belső látvány – tervező: Adjaye Associates – forrás: Adjaye Associates
?>
Edo Museum of West African Art – belső látvány – tervező: Adjaye Associates – forrás: Adjaye Associates
?>
Edo Museum of West African Art – belső látvány – tervező: Adjaye Associates – forrás: Adjaye Associates
1/11

Edo Museum of West African Art – helyszínrajz – tervező: Adjaye Associates – forrás: Adjaye Associates

Edo Múzeum – az Adjaye Associates terve és a Benin-bronzok története
Közélet, hírek

Edo Múzeum – az Adjaye Associates terve és a Benin-bronzok története

2020.11.17. 13:04

Cikkinfó

Szerzők:
Winkler Márk

Földrajzi hely:
Benin, Nigéria

Építészek, alkotók:
Adjaye Associates, David Adjaye

A Sir David Adjaye által vezetett Adjaye Associates előző héten mutatta be a nigériai Benin városába tervezett új múzeumépületének koncepcióit. A terv az elmúlt években egyre inkább felerősödő, Nyugat-Európa vezető múzeumaiban kiállított számtalan afrikai műtárgy jövője körül kialakult vita fontos állomása.

Az Edo Nyugat-Afrikai Művészetek Múzeuma névre hallgató épület a British Múzeum és a nigériai Örökség Helyreállítási Intézet közös kezdeményezése, mely amellett, hogy bemutatná a több mint 700 évig fennálló Benini Királyság történelmi hagyatékát, modern művészeti kiállításoknak is helyet adna.  

A terv egy két szintes tömegből és az ebből kiemelkedő pavilonblokkokból áll. A földszintén kiszolgáló helyiségek, irodák és előadóterem, az emeleten pedig a kiállítóterek találhatóak, melyek a kiemelkedő kubusok miatt több szint belmagassággal rendelkeznének. Az épület legmagasabb pontjára a tervezők egy kilátót képzeltek el. A látogatókat az utca felől egy földszintes kollonádos épület fogadja, melyen keresztülhaladva egy hatalmas belső udvarra érnek. Ez a közparkként funkcionáló terület az építészek elmondása szerint a tradicionális afrikai belső udvaros épülettipológiák továbbélése.

Edo Museum of West African Art – metszet – tervező: Adjaye Associates – forrás: Adjaye Associates
5/11
Edo Museum of West African Art – metszet – tervező: Adjaye Associates – forrás: Adjaye Associates

Az Edo Múzeum építését egy jövőre kezdődő, 5 éves ásatás előzi meg, mely során a telken és környékén megkísérelnék feltárni Benin történelmi városának maradványait. A Benini Királyság, mely Nigéria déli tartománya, és nincs köze a mai Beninhez, az afrikai kontinens egyik legprosperálóbb birodalma volt, míg nem 1897-ben az angolok meghódították. A gyarmatosítók feldúlták a várost és az ott található relikviák nagy részét Európába szállították. Ezek közül is kiemelkedik a Benin-bronzok gyűjteménye mely Afrika történetének egyik legnagyobb értékkel bíró történelmi emléke.

Az elmúlt időszakban egyre nagyobb nyilvánosságot kaptak azok a kezdeményezések, melyek a gyarmatosító nagyhatalmak által elrabolt, nagy európai múzeumok gyűjteményeiben őrzött kincsek mielőbbi visszaszolgáltatását szorgalmazzák. 2018-ban Emmanuel Macron államfő igéretett tett a Franciaországban található műtárgyak restitúciójára, ami sok más országra, így az Egyesült Királyságra is nyomást gyakorolt.

Edo Museum of West African Art – belső látvány – tervező: Adjaye Associates – forrás: Adjaye Associates
7/11
Edo Museum of West African Art – belső látvány – tervező: Adjaye Associates – forrás: Adjaye Associates

Bár morális szempontból egyértelmű, hogy ez a követendő irány, azonban a kérdés nem feltétlenül ilyen egyszerű. Sok afrikai országban nem biztosítottak azok a politikai, közbiztonsági és infrastrukturális feltételek, melyek lehetővé tennék a relikviák biztonságos kiállítását.

Utóbbi hiányosságot orvosolná az Adjaye Associates terve, mely ilyen módon valóban lehetőséget nyújtana egy átfogó történeti gyűjtemény létrehozására. Nem véletlen, hogy a nemrég a Brit Építészek Királyi Intézete (RIBA) Aranyérmével is kitüntetett David Adjaye az afrikai kultúra reneszánszának kezdetét látja ebben a kezdeményezésben:

„A restitúciónak meg kell történnie előbb vagy utóbb. A tárgyakat vissza kell szolgáltatni. Ez a 21. században nem is lehet kérdés. Azonban a procedúra időbeosztását és megszervezését, és az ehhez szükséges körülményeket a kontinens országainak kell megteremteni. Ez úgyszintén feladata a múzeumoknak és a nyugati fejlett kultúráknak és társadalmaknak: támogatniuk kell az infrastruktúra kialakítását, hogy lehetővé tegyék az afrikai országok számára a relikviák bemutatását. Ez az ő kulturális örökségük."

Edo Museum of West African Art – belső látvány – tervező: Adjaye Associates – forrás: Adjaye Associates
9/11
Edo Museum of West African Art – belső látvány – tervező: Adjaye Associates – forrás: Adjaye Associates

Persze egy épületet üzemeltetni is kell és látogatókra is szükség van, ami szintén nem magától értetődő, hiszen az afrikai kultúrákban nincs hagyománya a múzeumoknak. Mindeképp egy összetett problémáról van szó, melyre önmagában az építészet nem képes teljes körű megoldást nyújtani, de – ha csak viszonylagos szkepszissel is – reménykedhetünk benne, hogy ezúttal a modern és a harmadik világ országai képesek lesznek együttműködni egy közös cél érdekében, és ebben az építészet is képviseltetheti magát.  

Akit bővebben is érdekelnek a gyarmatoktól eltulajdonított örökség visszaszolgáltatásának bonyodalmai, további érdekességeket olvashat Sztankóczy András írásában.

Edo Museum of West African Art – belső látvány – tervező: Adjaye Associates – forrás: Adjaye Associates
8/11
Edo Museum of West African Art – belső látvány – tervező: Adjaye Associates – forrás: Adjaye Associates

Winkler Márk

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Épületek/Örökség

VÁRKERT BAZÁR // Egy hely + Építészfórum

2021.03.24. 18:04
00:07:03

A dualista Monarchia kialakulsával Budapest elindult az uralkodói központtá válás útján, melynek szimbolikus eleme volt a korszerűtlen királyi palota nagyszabású átépítése. A megtisztelő feladatot nem más kapta, mint az építészóriás Ybl Miklós. A munkálatok az épületegyüttes környezetének rendezésével kezdődtek, így jött létre 1875 és 1882 között a Várhegy Duna felé néző oldalán a Várkert Bazár. A látványos neoreneszánsz stílusú épülethez és a mögötte található királyi kerthez egy szintén elegáns kialakítású műszaki épület is tartozott, ez a Várkert Kioszk. Az Egy hely és az Építészfórum közös sorozatának legújabb részében a magyarországi neoreneszánsz építészet kiváló példájával ismerkedhetünk meg.

A dualista Monarchia kialakulsával Budapest elindult az uralkodói központtá válás útján, melynek szimbolikus eleme volt a korszerűtlen királyi palota nagyszabású átépítése. A megtisztelő feladatot nem más kapta, mint az építészóriás Ybl Miklós. A munkálatok az épületegyüttes környezetének rendezésével kezdődtek, így jött létre 1875 és 1882 között a Várhegy Duna felé néző oldalán a Várkert Bazár. A látványos neoreneszánsz stílusú épülethez és a mögötte található királyi kerthez egy szintén elegáns kialakítású műszaki épület is tartozott, ez a Várkert Kioszk. Az Egy hely és az Építészfórum közös sorozatának legújabb részében a magyarországi neoreneszánsz építészet kiváló példájával ismerkedhetünk meg.

Helyek/Köztér

SÁRKÁNYOK ÉS DELFINEK PESTEN ÉS BUDÁN // Egy hely + Építészfórum

2021.02.24. 16:10
00:06:00

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő részében a budapesti sárkányok és delfinek nyomába eredünk, amelyeket természetesen nem az állatkertben fogunk megtalálni, ám talán nem is kell olyan messzire mennünk a rejtély első megoldásáért. Három sárkány és nyolc delfin bújik Pesten és Budán, amik mellett nap mint nap sétálhatunk el anélkül, hogy ismernénk múltjukat, pedig 150 éves vándorlásuk során az egész város történetét elmesélik nekünk.

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő részében a budapesti sárkányok és delfinek nyomába eredünk, amelyeket természetesen nem az állatkertben fogunk megtalálni, ám talán nem is kell olyan messzire mennünk a rejtély első megoldásáért. Három sárkány és nyolc delfin bújik Pesten és Budán, amik mellett nap mint nap sétálhatunk el anélkül, hogy ismernénk múltjukat, pedig 150 éves vándorlásuk során az egész város történetét elmesélik nekünk.

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk