/ MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek
Épületek/Középület

Ég és föld között

1/13

Tree Hotel - építészet: Tham & Videgård Arkitekter, fotó: Åke E:son Lindman

?>
Tree Hotel - építészet: Tham & Videgård Arkitekter, fotó: Åke E:son Lindman
?>
Tree Hotel - építészet: Tham & Videgård Arkitekter, fotó: Åke E:son Lindman
?>
Tree Hotel - építészet: Tham & Videgård Arkitekter
?>
Tree Hotel - építészet: Tham & Videgård Arkitekter,
?>
Tree Hotel - építészet: Tham & Videgård Arkitekter, fotó: Åke E:son Lindman
?>
Tree Hotel - építészet: Tham & Videgård Arkitekter, fotó: Åke E:son Lindman
?>
Tree Hotel - építészet: Tham & Videgård Arkitekter, fotó: Åke E:son Lindman
?>
Tree Hotel - építészet: Tham & Videgård Arkitekter, fotó: Åke E:son Lindman
?>
Tree Hotel - építészet: Tham & Videgård Arkitekter, fotó: Åke E:son Lindman
?>
Tree Hotel - építészet: Tham & Videgård Arkitekter, fotó: Åke E:son Lindman
?>
Tree Hotel - építészet: Tham & Videgård Arkitekter, fotó: Åke E:son Lindman
?>
Tree Hotel - építészet: Tham & Videgård Arkitekter, fotó: Åke E:son Lindman
?>
1/13

Tree Hotel - építészet: Tham & Videgård Arkitekter, fotó: Åke E:son Lindman

Ég és föld között
Épületek/Középület

Ég és föld között

2011.05.31. 13:39

Az emberi történelem folyamán a fa mindig központi szerepet játszott a szimbolikában, az életerő és az ősi bölcsesség jelképeként áll helyén rendíthetetlenül. A Bolle Tham és Martin Videgård tervezte haradsi Tree Hotel olyan fára függesztett szállás, mely ezt az ősi tapasztalást hozza vissza. A vendég a fák között a suhanó szelet hallgatja, a mezőkön az erdő illatát érzi, a madarak énekét élvezi alkonyatkor.

Hotel a fán, Harads, Svédország (2008-2010)
Svédország távoli vidékén, Harads kis falvának szomszédságában, a sarkkörhöz közel található a Tree Hotel. Harads Norrbottenben helyezkedik el, a Lule folyó mentén, Luleå repülőterétől csupán hét mérföldre, illetve négy mérföldre Bodentől. Ezt a területet az erdők és a víz, a vadon nyugalma uralja. A falu lakossága alig haladja meg a 600 főt.

 

 

Tree Hotel - építészet: Tham & Videgård Arkitekter, fotó: Åke E:son Lindman
1/13
Tree Hotel - építészet: Tham & Videgård Arkitekter, fotó: Åke E:son Lindman

Tree Hotel - építészet: Tham & Videgård Arkitekter, fotó: Åke E:son Lindman
2/13
Tree Hotel - építészet: Tham & Videgård Arkitekter, fotó: Åke E:son Lindman

Tree Hotel - építészet: Tham & Videgård Arkitekter
3/13
Tree Hotel - építészet: Tham & Videgård Arkitekter

Tree Hotel - építészet: Tham & Videgård Arkitekter,
4/13
Tree Hotel - építészet: Tham & Videgård Arkitekter,

 

Magasan, a fák között bújik meg a kis lak, a könnyűszerkezetes alumínium szerkezet a fatörzs köré van felfüggesztve, a 4x4x4 méteres kockát reflexüveggel burkolták. A külső réteg a környezetet és az égboltot visszatükrözi, így nyújt álcázott menedéket. Az enteriőr teljes egészében rétegelt lemezből készült, az ablakok 360º-os panorámát biztosítanak.

A konstrukció az ember és a természet kapcsolatára is utal, arra, hogyan használhatjuk fel a high-tech anyagokat és termékeket egy távoli, zord éghajlaton fekvő hely felfedezésekor (Gore-tex, Kevlar, kompozit anyagok, kis súlyú sátrak stb.).

 

Tree Hotel - építészet: Tham & Videgård Arkitekter, fotó: Åke E:son Lindman
5/13
Tree Hotel - építészet: Tham & Videgård Arkitekter, fotó: Åke E:son Lindman

Tree Hotel - építészet: Tham & Videgård Arkitekter, fotó: Åke E:son Lindman
6/13
Tree Hotel - építészet: Tham & Videgård Arkitekter, fotó: Åke E:son Lindman

Tree Hotel - építészet: Tham & Videgård Arkitekter, fotó: Åke E:son Lindman
7/13
Tree Hotel - építészet: Tham & Videgård Arkitekter, fotó: Åke E:son Lindman

 

 

A kis lakban kialakított funkciók két ember számára nyújtanak otthont; egy franciaágy, egy kis fürdő, és egy tetőterasz kapott helyet a „házban". A lakás egy másik fához rögzített kötélhídon közelíthető meg. Hogy megakadályozzák a madarak reflexüvegbe csapódását, a felületet áttetsző, csak a madarak számára látható ultraibolya színnel vonták be.

Filozófia
A haradsi Tree Hotel profilja a vadvilág- vagy ökoturizmus, melynek keretén belül a kiránduló Svédország ősi természeti környezetével találkozhat, és felfedezheti azt. A szálloda izgalmas, élő kísérlet, ugyanakkor néhány népszerű skandináv dizájner és építész egyedülálló együttműködésének gyümölcse. Közös erővel a lehető legkülönlegesebb, legjátékosabb koncepciót tudták megalkotni.

 

Tree Hotel - építészet: Tham & Videgård Arkitekter, fotó: Åke E:son Lindman
8/13
Tree Hotel - építészet: Tham & Videgård Arkitekter, fotó: Åke E:son Lindman

Tree Hotel - építészet: Tham & Videgård Arkitekter, fotó: Åke E:son Lindman
9/13
Tree Hotel - építészet: Tham & Videgård Arkitekter, fotó: Åke E:son Lindman

Tree Hotel - építészet: Tham & Videgård Arkitekter, fotó: Åke E:son Lindman
10/13
Tree Hotel - építészet: Tham & Videgård Arkitekter, fotó: Åke E:son Lindman

 

 

A Tree Hotel olyan hely, ahol a természet, az ökológiai értékek, a kényelem és a modern megjelenés ötvözete izgalmas kalanddá válik. A természetből megszületik az élet. A természet- és vadonközeli kikapcsolódással nem kelhet versenyre semmi. A koncepció a következő kérdésből született: miért is ne építsünk olyan hotelt, ami lehetőséget ad az embereknek a természet, a fák koronája között rejlő világ megtapasztalására, miközben egy különleges építészeti kialakítású szállás kényelmét élvezik.

A hotel tervét Jonas Selberg August „Trädälskaren" (A fa szerelmese) című filmje ihlette. Ebben a moziban három férfi szerepel, akiknek elegük lett a nagyvárosból, így Haradsba mentek, hogy faházat építsenek és az élet nagy dolgairól filozofáljanak. Korunkban, melyet a városi gyökértelenség jellemez, a fa olyan hely jeképévé válik, ami mindig ugyanott marad, ahova mindig visszatérhetünk.

 

Tree Hotel - építészet: Tham & Videgård Arkitekter, fotó: Åke E:son Lindman
11/13
Tree Hotel - építészet: Tham & Videgård Arkitekter, fotó: Åke E:son Lindman

Tree Hotel - építészet: Tham & Videgård Arkitekter, fotó: Åke E:son Lindman
12/13
Tree Hotel - építészet: Tham & Videgård Arkitekter, fotó: Åke E:son Lindman

 

 

Az emberi történelem folyamán a fa mindig központi szerepet játszott a szimbolikában. Függetlenül attól, milyen ideológia övezi, illetve milyen politikai mondanivalót kötnek hozzá, a fa mindig az életerő és az ősi bölcsesség jelképeként áll helyén. A haradsi Tree Hotel ezt az ősi tapasztalást hozza vissza egyedülálló szálláslehetőségével. A vendég a fák között a suhanó szelet hallgatja, a mezőkön az erdő illatát érzi, a madarak énekét élvezi alkonyatkor.


Tervezők: Tham & Videgård Arkitekter,
Építésztervezők: Bolle Tham, Martin Videgård
Építész munkatársak: Andreas Helgesson, Julia Gudiel Urbano, Mia Nygren.

Fényképek: Åke E:son Lindman

Megbízó: Brittas Pensionat, Britta Lindvall és Kent Lindvall, (treehotel.se)

 

Vélemények (5)
bardóczi
2011.06.01.
07:55

Apróságnak tűnhet, de a tervező nem veszi figyelembe: a fa élő organizmus, mely élete során törzskörméretét növeli (évgyűrűk). Ilyen tekintetben a "hotel" felfüggesztése az abroncsokkal egy nem fenntartható ügy, már rövidtávon gondokat okoz, ugyanis a törzskörméret növekedésével az abroncs "bevág" a tápanyagot szállító háncsszövetekbe: gyakorlatilag olyan lesz a hatás, mintha valakinek a torkát fojtogatnák, de parancsba adnák neki, hogy egyébként nézzen ki jól. Végső soron a Hotel felfüggesztése a fa halálát okozza majd...

a műtét sikerült, a páciens halott.

 

 

mB
2011.06.01.
08:58

@bardóczi: Való igaz - érdekes és meglepő is ebből a szempontból, hogy a terv milyen egyértelmű magabiztossággal választja a "fák között" vagy "fák mellett" élés helyett a "fákON" élést. Nem hinném hogy sokat gyengült volna a koncept ha önálló (és akár jó vékony) tartószerkezetei, lábai vannak - így a sok bilincs a belső tér közepén inkább szomorú látvány mint bármi más. Közben eszembe jutott (mert sok ilyen fára-építek házzal találkoztam már), hogy ha jogszabály szerint az építés során kivágott fák a faátmérővel meghatározva pótlandóak, akkor vajon lesz-e valaha jogszabály arról hogy "élő organizmusra (fára, elefánt hátára, stb.) nem építünk"?...

Mizsei Anett
2011.06.01.
09:52

@mB: http://i44.tinypic.com/2a0jazt.jpg mB, erről jut eszembe...

Pákozdi Imre
2011.06.01.
10:05

@Mizsei Anett: :-))))

Pákozdi Imre
2011.05.31.
19:31

Az írás közérdekű felvetése: "Hogy megakadályozzák a madarak reflexüvegbe csapódását, a felületet áttetsző, csak a madarak számára látható ultraibolya színnel vonták be". Vajon elérhető itthon ez a bevonat? És alkalmazható már beépített, tehát meglévő üvegfelületeken?

Új hozzászólás
Épületek/Irodaépület

VISION TOWERS IRODAHÁZ // Egy hely + Építészfórum

2020.10.14. 15:17
00:03:53

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

Épületek/Ipari és kereskedelmi épület

TRANZIT ART CAFÉ // Egy hely + Építészfórum

2020.09.30. 19:04
00:06:46

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk