Épületek/Középület

Egy város 65 épületben - a dubaji Jumeirah Lake Towers

1/8

forrás: DMCC

fotó: Baktay Andrea

forrás: DMCC

forrás: emirates247.com

fotó: Baktay Andrea

forrás: kickassfacts.com

fotó: Baktay Andrea

lead

?>
forrás: DMCC
?>
fotó: Baktay Andrea
?>
forrás: DMCC
?>
forrás: emirates247.com
?>
fotó: Baktay Andrea
?>
forrás: kickassfacts.com
?>
fotó: Baktay Andrea
?>
lead
1/8

forrás: DMCC

fotó: Baktay Andrea

forrás: DMCC

forrás: emirates247.com

fotó: Baktay Andrea

forrás: kickassfacts.com

fotó: Baktay Andrea

lead

Egy város 65 épületben - a dubaji Jumeirah Lake Towers
Épületek/Középület

Egy város 65 épületben - a dubaji Jumeirah Lake Towers

2017.05.25. 10:00

Cikkinfó

Szerzők:
Baktay Andrea

Földrajzi hely:
Dubaj

A negyednek körülbelül 60 ezer lakosa van, területe 730.000 m2, így a lakósűrűség kb. 80.000 fő/km2. Ezek alapján kijelenthető, hogy egy toronyháznak és környezetének megtervezése nem kisebb feladat, mint egy település megtervezése, csak itt a hagyományos városszövet két dimenzióján kívül van egy harmadik ág is, amely a felhők felé nyúlik. Baktay Andrea írása.

Dubaiban az elmúlt 40 év alatt épült 911 felhőkarcoló alapvetően két területen helyezkedik el, mindkettő a városon végig vezető, kétszer 6 sávos Sheikh Zayed Road mentén található. Az “óvároshoz" közelebbi részen állnak a régebbi felhőkarcolók, amelyek a magját képezik a máig gyarapodó városrésznek, aminek központi eleme a Burj Khalifa. A felhőkarcolók második csoportja az elsőtől mintegy 15 km-re Abu Dhabi felé fekszik, ennek egyik negyede a Jumeirah Lake Towers (köznevén JLT), amely 80 felhőkarcolójával meghatározó része a városképnek. A telepítéskor szemelőtt tartották a 52 km-es metróvonalhoz való kapcsolódást, megállóit a negyedben 2008-ban kezdve kezdték el építeni és 2009 végén adták át. A Nakheel cégcsoport általi fejlesztés nevét a területről (Jumeirah, mely szó jelentése arabról lefordítva: gyönyörű) és a mesterséges tavakról kapta, melyek a negyednek koncepcionálisan és fizikailag is a legfontosabb szervezőelemei. A beruházást 2004-ben jelentették be, és még abban az évben megtörtént a telkek kiparcellázása és értékesítése magánbefektetőknek. Akkoriban a városnak ez a része szinte üres volt. 


forrás: DMCC
1/8
forrás: DMCC



A szabályozási terv szerint a felhőkarcolók zöme 26 csoportban (cluster-ben) a szeveződik a tavak köré, ezek mindegyike 3 telket tartalmaz. Egy-egy clusterben a két szélső torony mindig 35-40, és a középső 40-45 emelet magas. A tornyok építészetileg különböznek, igyekeznek önálló karaktert felmutatni, törekedve a könnyen felismerhető, “ikonikus" jellegre. A hármas csoportok közös pódiumon állnak, amire felvezet egy központi gépkocsi behajtó, és ezen át közelíthetőek meg a parkolók. A pódium párszintes, az épületkontúroknál kiterjedtebb alépítmény, amelyben az tornyok előtt és alatt parkolók, a tó felőli oldalon pedig különböző szolgáltatók vannak. A bejelentés után bő két évvel, 2006 decemberére épült meg az első épületet, 2011-re elkészült a tornyok 80%-a és 13 év alatt pedig a teljes beruházás, 80 torony. Funkciójukat tekintve a felhőkarcolók 40%-a tisztán lakóépület, 34 %-a vegyes felhasználású (az alsó 10-20 szinten iroda, felette lakások), 21%-a iroda és 5%-a hotel.


fotó: Baktay Andrea
2/8
fotó: Baktay Andrea



A tavakat és a sétányokat 2008-ban adták át, és sorban nyíltak meg az üzletek, intézmények, népesült be a terület. A tavak körül futó gyalogosutakról élvezhető a tó és a felhőkarcolók látványa egyik irányban, másik oldalt az épületek szegélyezik, ahol lépcsőzetesen, a felhőkarcolók pódiumában több szinten találhatók üzletek: élelmiszerbolt, kozmetikai szalon, fénymásolda, éttermek, gyógyszertár, de óvoda, orvos, sőt még két egyetem is működik itt mint egy kis város a városban. A szolgáltatók, a sétányok megközelíthetőek a felhőkarcolókból a pódiumokon át, illetve az épületeken kívülről is.


forrás: DMCC
3/8
forrás: DMCC



2012-ben, 4 évvel a tavak befejezése után a fejlesztők úgy látták, hogy a terület még tovább fejleszthető. Egy nagy, rendkívül progresszív és előremutató átalakításba kezdtek: az egyik, mintegy 55.000 m2-es tavat feltöltötték és megépítették a helyén Dubai legnagyobb nyilvános parkját. Ez egyértelműen egy hatalmas beruházás, hiszen a nagy költséggel megépített, feltöltött és beüzemelt tavat feláldozták, és újabb nagy költségek árán feltöltötték, és helyén egy minden szempontból igényes, kertészetileg is szépen kialakított parkot hoztak létre. A lakók egy része eleinte háborgott, főként akik “prime" kilátású, tóra néző lakást vettek-béreltek, de végül a beruházás egyértelműen jónak bizonyult. Az átgondolt városfejlesztésnek köszönhetően a parktól valóban felpezsdült az élet a JLT-ben. A benne található hatalmas játszótér rengeteg gyereket és családot vonz, de épült egy kosárlabdapálya és futósáv is. Az új felület többi része egyszerűen zöld, ahol csapatok kriketteznek vagy akár a környéken dolgozók is szívesen ücsörögnek a fűben ebédszünetben vagy munka után. Új tevékenységeket is idevonzott a park, például havonta egyszer bolhapiacot tartanak, télen szabadtéri mozi üzemel itt, a gyalogos utak mentén kiállításokat rendeznek, néha pedig egy vurstli is megtelepszik. Összességében egy nagyobb léptékű közösségi élet kezdett formálódni, mivel létrejött egy terület, ahol alkalom nyílt a társadalmi érintkezésre kötetlen formában.


forrás: emirates247.com
4/8
forrás: emirates247.com



A dubai-i táj nem a sokszínűségéről híres, itt azonban mégis egy ingergazdag, élhető közeget hoztak létre, mert a két szabadidős terület dinamizmusa jól kiegészíti egymást ugyanazon felhőkarcolók árnyékában: a tó körüli szolgáltatók megadják az infrastruktúrát a városias, kiülős szórakozáshoz, ahol mindenki találhat magának megfelelő kávézót, éttermet és bárt, fagyizót, emellett a park pedig laza “természetes környezetben" való időtöltésre ad módot. A JLT példája elgondolkodtató. A fejlesztések okozta pozítív változások arra engednek következtetni, hogy a felhőkarcolók okozta elszigeteltség-érzésnek valójában az urbanisztikai értelemben vett elszigeteltség az oka, okozója, nem önmagában a toronyházak, amelyek tulajdonképpen összesen annyiban különböznek a modern társasházaktól, hogy az ember pár másodperccel tovább utazik a liftben. 


fotó: Baktay Andrea
5/8
fotó: Baktay Andrea



Gondoljunk bele, hogy egy-egy épületben egy kisebb falunyi ember lakik, az egész negyed pedig egy teljes kisvárost foglal magában, mind népesség, mind infrastruktúra terén, pedig nincs egészen 1 km2 se. A Jumeirah Lake Towersnek körülbelül 60 ezer lakosa van, területe 730.000 m2, így a lakósűrűség kb. 80.000 fő/km2. (Ez a 730.000 m2 magában foglalja tavakat és a parkot is, melyek együtt nagyjából a terület harmadát foglalják el.) Összehasonlításképpen a 63.000 fő népességű Kaposvár lakósűrűsége 559 fő/km2 és a hasonló alapterületű (0,9 km2) Gazdagréti lakótelepé 13.540 fő/km2. A JLT a világ legsűrűbben lakott (40.000 fő/km2 felett) 0,9%-ába tartozik, Hong Kong hasonló magasépítésű (70-130.000 fő/km2) és többek között India, Kenya szegénynegyedeivel együtt, ahol a lakósűrűség elérheti a 200.000-300.000 fő/km2-t is. A nagy számokkal együtt és a rossz példákkal ellentétben a JLT mégis élhető, ennek bizonyítéka a dubai-i ingatlanpiacon elfoglalt helye is.


fotó: Baktay Andrea
7/8
fotó: Baktay Andrea



Azt mondhatjuk, hogy egy toronyháznak és környezetének megtervezése nem kisebb feladat, mint egy település megtervezése, csak itt a hagymányos városszövet két dimenzióján kívül van egy harmadik ág is, amely a felhők felé nyúlik. Talán ez a titka az egésznek: ebben a kontextusban, amikor egy még nem létező városrésszel egyszerre jön létre egy felhőkarcoló-negyed és ezért nem rendelődik alá városszerkezetnek vagy pusztán az úthálózatnak, a toronyház több lesz, mint egy hirtelen kicsúcsosodása a hagyományos két dimenziós városszövetnek. Több, mint egy élősködő, alapterületéhez képest aránytalanul nagy energiát elszívó góc. Ha átgondolt várostervezéssel megfelelően kezeljük a felhőkarcolók léptékét és a környezetét is hasonló nagyságrendben alakítjuk hozzá, akkor az képes lesz teret adni maga körül a benne lakóknak, ezáltal egy JLT-szerű futurisztikus negyed is élhetővé válik. Ennek megteremtése egyáltalán nem egyszerű, hiszen rengeteg változótól függ, nincsenek rá kőbe vésett megoldások, hanem érzékeny odafigyelés, fejlődőkészség és igényesség kell hozzá.

Baktay Andrea

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Mozgásjavító Általános Iskola épülete // Egy Hely + Építészfórum

2024.09.11. 11:36
10:30

Az Egy hely Lajta Béla egyik első, 1908-ban megvalósult nagyszabású zuglói épületének történetét mutatja be, mely korábban sokáig a Vakok Intézeteként, de átmenetileg hadi kórházként és zsidó menekültek táborhelyeként is működött. A monumentális, nyers téglatömeget sokféle, részletes motívumrendszer gazdagítja: kerítésbe komponált költemények strófái, állatfigurák, népművészeti motívumok, pásztorfaragások és életfamotívumok.

Az Egy hely Lajta Béla egyik első, 1908-ban megvalósult nagyszabású zuglói épületének történetét mutatja be, mely korábban sokáig a Vakok Intézeteként, de átmenetileg hadi kórházként és zsidó menekültek táborhelyeként is működött. A monumentális, nyers téglatömeget sokféle, részletes motívumrendszer gazdagítja: kerítésbe komponált költemények strófái, állatfigurák, népművészeti motívumok, pásztorfaragások és életfamotívumok.

Nézőpontok/Történet

Japánkert // Egy hely + Építészfórum

2024.09.11. 11:35
10:27

Mamutfenyő, botanikus kert, szőlőültetvény, fűszernövények, sövénylabirintus, torii kapu, teaház, tórendszer, szigetek, szent hegy, japánkert. Az Egy hely a Varga Márton Kertészeti és Földmérési Technikum és Kollégium zuglói tankertjét mutatja be.

Mamutfenyő, botanikus kert, szőlőültetvény, fűszernövények, sövénylabirintus, torii kapu, teaház, tórendszer, szigetek, szent hegy, japánkert. Az Egy hely a Varga Márton Kertészeti és Földmérési Technikum és Kollégium zuglói tankertjét mutatja be.