Nézőpontok/Kritika

Egyszerű eredetiség - inspirációs források Nagy Tamás munkáiban

1/2

fotó: Rosta József

Hirdetés
?>
?>
fotó: Rosta József
1/2

fotó: Rosta József

Egyszerű eredetiség - inspirációs források Nagy Tamás munkáiban
Nézőpontok/Kritika

Egyszerű eredetiség - inspirációs források Nagy Tamás munkáiban

2017.07.03. 11:46

Cikkinfó

Szerzők:
Steven Holl

Földrajzi hely:
Magyarország

Építészek, alkotók:
Nagy Tamás DLA

Dosszié:

"Amikor Nagy Tamás ebben a könyvben bemutatott munkáit nézem, lenyűgöz az építészeti inspirációk egyszerű eredetisége. Építészete fénnyel telíti a tereket, hasonlóan ahhoz, ahogy Bartók poétikus művei utat találnak lelkünk mély rétegeihez." - írja Steven Holl Nagy Tamás Munkák és inspirációk könyvéről. 

Előszó

Első építészeti munkáimat Bartók Béla, magyar zeneszerző inspirálta, aki 1881. március 25-én született Nagyszentmiklóson, és hatvannégy éves korában, 1945. szeptember 26-án halt meg New Yorkban. Modern zenéjében gyakran használta fel forrásként a magyar népzenét. A Kodály Zoltánnal együtt folytatott kutatásaiban talált ősi hangsorok segítségével, mint a „Félhang nélküli pentatónia", vagy a „Négysoros, izometrikus sorok" új harmóniákat fejlesztett ki, bár nem törekedett az atonalításra. Bartók az aranymetszés 1:1,618 arányát is felhasználta a komponálás közben. Bartók munkámra kifejtett hatásáról az 1982-ben megjelent „Pamphlet Architecture 9"-ben írtam.

Nagy Tamás emlékeztetett, hogy amikor először járt New Yorkban lévő irodámban 1988-ban, épp a „Divertimento" forgott a lemezjátszón. Akkor már vezettem egy stúdiót a Columbia Universityn „Architectonics of Music" címmel, melyet 1986-ban indítottam el. 2006-ban a tizenkét hallgatóból álló stúdióm tervezési munkájának középpontjában Bartók állt, tervezési helyszínünk Budapesten volt.

A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem címzetes egyetemi tanári címét is 2006-ban vettem át Budapesten. Ott tartózkodásom alatt Tamás elvitt a Bartók életéhez kötődő helyszínekre, majd egy koncertre a Zeneakadémiára, ahol Bartók évtizedeken át tanított. Nagy öröm számomra, hogy Tamás munkáihoz írt előszó révén szólhatok a zene és építészet szoros kapcsolatáról, mint ahogy hiszem, hogy ezzel közelebb kerül egymáshoz New York és Budapest is!

Amikor Nagy Tamás ebben a könyvben bemutatott munkáit nézem, lenyűgöz az építészeti inspirációk egyszerű eredetisége. Nagyon megindító számomra a 2003-ban épített 4-es METRÓ aluljáró, amelyet Brançusi inspirált, a 2004-es Malatinszky-borászat Villányban, amelynek alapgondolatát Bencsik István szobrai adták, az erdélyi erődtemplomok ihlette Reménység Szigete, amelyet 2006-ban tervezett Nagy Tamás. A 2010-es, megvalósításra érdemes 1956-os Emlékkert Budapesten mély zenei alapokra épülő tiszta geometria. A legmegkapóbb számomra a 2015-ben megépült Szentkúti Zarándokközpont Mátraverebély mellett. Izgalmas, eredeti építészet, remélem lesz alkalmam élőben is látni és megtapasztalni egy napon.


fotó: Rosta József
2/2
fotó: Rosta József




Nagy Tamás építészete fénnyel telíti a tereket, hasonlóan ahhoz, ahogy Bartók poétikus művei utat találnak lelkünk mély rétegeihez.

Steven Holl
New York

Bevezető

Amióta intenzíven tanítok építészeti tervezést és figyelem, hogy születnek az építészeti gondolatok a hallgatók fejében, önkéntelenül jobban foglalkoztat a saját tervezési munkáimnál is, hogy melyek azok az inspirációk, amelyek meghatározzák egy épület alapkoncepcióját, formálását, téralakítását, anyaghasználatát, fénykezelését.

A Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen, ahol tanítok, az építész oktatásban is a kreatív, művészi megközelítés a domináns. A hallgatók nyitottsága, tehetsége, fogékonysága átlagon felüli. Gyakran adok olyan, főleg konceptuális feladatokat számukra, ahol nem a feladathoz kell inspirációt keresni, hanem az inspirációt nevezem meg, és arra kell építészeti választ keresniük. Így esett a választás a zene világából Bartók Bélára, illetve Liszt Ferencre, az irodalom területéről Pilinszky Jánosra, a képzőművészek közül Kondor Bélára és Vajda Lajosra. De kellett széket tervezni Sheryl Sutton számára is, aki Bob Wilson egy darabjában órákig ült egy széken némán. Azt nem tudom, hogy ezek a gyakorlatok mennyire hasznosak. Azt látom azonban, hogy a nálunk végzett hallgatók legjobbjai bekerülnek a világ vezető építészirodáiba: Rem Koolhaas, Steven Holl, Peter Zumthor, a BIG, John Pawson és Kengo Kuma műhelyébe. És megállják a helyüket.

Aki tanít, tudja, hogy a tanár is sokat tanul tanítás közben. A hallgatóktól és a kollégáktól is. A „suliban", a MOMÉ-n, párokban tanítunk, egy fiatal, ambíciózus építész és egy idősebb mester – több megépült épülettel, gyakran több évtizedes tapasztalattal. Hálás vagyok a sorsnak, hogy fiatal építészként hét évig együtt taníthattam Reimholz Péterrel, a kiváló építészprofesszorral. Így bukkantam rá például Alexander Skrjabin orosz zeneszerzőre – Wilheim András zenetudós jóvoltából, akit a Bartók projektbe vontam be néhány előadás erejéig. Tőle tudtam meg, hogy Skrjabin létrehozott egy mátrixot a hangok és színek párosításából. Ez nemcsak a hallgatóknak volt nagyon inspiráló, de ennek a hang-szín skálának a felhasználásával jött létre a gödöllői Szentháromság-templom apszisának színes üvegablak-kompozíciója, amelyen éppen abban az időben dolgoztunk az irodámban. Amikor egy évfolyammal elkezdek dolgozni, egy bevezető, bemutatkozó előadást tartok a hallgatóknak. Ebben a munkáimat úgy mutatom be, hogy részletesen beszámolok a tervezési folyamatot kísérő inspirációkról. Ez a könyv ezeknek az előadásoknak kibővített, szerkesztett változata.

Először hét képben azokat a hatásokat, inspirációkat mutatom be, amelyek folyamatosan jelen vannak gondolkodásomban, alapvetően meghatározzák munkáim építészeti arculatát. Az első a fényről, a második az anyagról szól (mindkettő a gyermekkoromba visz vissza). A harmadik a térről és formáról – az építészek nélküli építészeten keresztül, a negyedik Bartók Béláról, mint a tradíciót és innovációt tökéletes egységben kezelő mesterről. Az ötödik a táj „land-art"-ként való értelmezéséről, a hatodik az átmeneti terek fontosságáról tanúskodik. A hetedik a szabad asszociációkról szól, amelyek a legfontosabb inspirációs erők számomra a tervezésben.

Majd húsz projektet ismertetek részletesen az elmúlt húsz év munkáiból (kivétel az első, amelyet New Yorkban készítettem a nyolcvanas évek végén). A munkák bemutatásánál a tervezésben szerepet játszó inspirációs források kiemelt helyet kapnak.

Budapest, 2017. március
Nagy Tamás építész

 

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.