Helyek/Köztér

Elindult a skanzenvonat

1/6

Skanzenvonat, fotó: Biczó Gabi

Skanzenvonat, fotó: Biczó Gabi

Skanzenvonat, fotó: Biczó Gabi

Skanzenvonat, fotó: Biczó Gabi

Skanzenvonat, fotó: Biczó Gabi

Skanzenvonat, fotó: Biczó Gabi

?>
Skanzenvonat, fotó: Biczó Gabi
?>
Skanzenvonat, fotó: Biczó Gabi
?>
Skanzenvonat, fotó: Biczó Gabi
?>
Skanzenvonat, fotó: Biczó Gabi
?>
Skanzenvonat, fotó: Biczó Gabi
?>
Skanzenvonat, fotó: Biczó Gabi
1/6

Skanzenvonat, fotó: Biczó Gabi

Skanzenvonat, fotó: Biczó Gabi

Skanzenvonat, fotó: Biczó Gabi

Skanzenvonat, fotó: Biczó Gabi

Skanzenvonat, fotó: Biczó Gabi

Skanzenvonat, fotó: Biczó Gabi

Elindult a skanzenvonat
Helyek/Köztér

Elindult a skanzenvonat

2009.03.28. 20:12

Cikkinfó

Szerzők:
Biczó Gabriella

Földrajzi hely:
Szentendre, Magyarország

Egy uniós kiemelt projekt, ami sikerült: Európa leghosszabb, múzeumon belül futó vasúti pályáján április 8-tól közlekedhetünk a szentendrei skanzenben. A bejárati épület a mezőhegyesi vasútállomás pontos másolata.

A szentesi járműjavítóból érkezett Budapestre a felújított BCmot 422-es motorvonat, amelyet az 1924-es nagy fejlesztési hullámban terveztek. A skanzenvonatot műszaki, ipartörténeti szempontból Valkai Csaba, a szentesi Vasúttörténeti Alapítvány munkatársa, nyugdíjas szentesi vasutas és vonatrestaurátor mutatta be. Valkai csaknem teljesen egyedül építette újjá az 1932-ben gyártott, háromtengelyes motorkocsit a szentesi MÁV-fűtőházban.

Skanzenvonat, fotó: Biczó Gabi
1/6
Skanzenvonat, fotó: Biczó Gabi

Skanzenvonat, fotó: Biczó Gabi
2/6
Skanzenvonat, fotó: Biczó Gabi

Skanzenvonat, fotó: Biczó Gabi
3/6
Skanzenvonat, fotó: Biczó Gabi

A skanzenhez, amely 18. század második felétől a 20. század első feléig terjedő korszak magyarországi településformáit, épületeit és lakóinak életmódját mutatja be, muzeológiai szempontból kitűnően illik a vasút, mondta el a március 26-i sajtótájékoztatón Dr. Cseri Miklós, a skanzen főigazgatója. „A Szabadtéri Néprajzi Múzeum küldetésének megfelelően hozzájárul egy ipari műemlékjármű megőrzéséhez és működtetéséhez" - tette hozzá. Még a vasúti pályaépítésnél használt korabeli síneket is szinte manufakturális jelleggel, kézi erővel fektették le (a kitérők kivételével).

A Közép-magyarországi Operatív Program keretében megvalósult beruházásnak köszönhetően a skanzenvonat Európa leghosszabb, múzeumon belül futó normál nyomtávú vasúti pályáján 2,2 km-es vonalon halad majd. Öt megállóból érhető el a 60 hektáron elterülő hét tájegység. A vonatot a Vasúttörténeti Park üzemelteti, biztosítva a korhű öltözékben dolgozó kiszolgáló személyzetet, vagyis a masinisztát és a kalauzt. A legfeljebb 15 km/h sebességgel közlekedő motorkocsi mintegy fél óra alatt teszi meg az utat száz utasával a vasútállomástól a végállomásig, majd elindul vissza.

Skanzenvonat, fotó: Biczó Gabi
4/6
Skanzenvonat, fotó: Biczó Gabi

Skanzenvonat, fotó: Biczó Gabi
5/6
Skanzenvonat, fotó: Biczó Gabi

Skanzenvonat, fotó: Biczó Gabi
6/6
Skanzenvonat, fotó: Biczó Gabi

A restaurálás során a vonat egyes részleteit aprólékos munkával állították helyre. Az ülések kárpitozása, a fapadok, a csomagtartók, a bádogból készült feliratok is mind-mind megegyeznek a harmincas években használtakkal.

A skanzenvasút végállomása egy alföldi mezőváros, Mezőhegyes jellegzetes állomásának hiteles másolata. A monarchia korszakának hangulatát idéző épület lesz a múzeum új bejárata, számos látogatóbarát szolgáltatással. Itt kap helyet az információs szolgálat, a csomagmegőrző, pelenkázó, kerékpár-tároló és a jelentősen kibővült parkoló, valamint egy ajándékbolt és kávézó.

forrás: Szabadtéri Néprajzi Múzeum

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Mozgásjavító Általános Iskola épülete // Egy Hely + Építészfórum

2024.09.11. 11:36
10:30

Az Egy hely Lajta Béla egyik első, 1908-ban megvalósult nagyszabású zuglói épületének történetét mutatja be, mely korábban sokáig a Vakok Intézeteként, de átmenetileg hadi kórházként és zsidó menekültek táborhelyeként is működött. A monumentális, nyers téglatömeget sokféle, részletes motívumrendszer gazdagítja: kerítésbe komponált költemények strófái, állatfigurák, népművészeti motívumok, pásztorfaragások és életfamotívumok.

Az Egy hely Lajta Béla egyik első, 1908-ban megvalósult nagyszabású zuglói épületének történetét mutatja be, mely korábban sokáig a Vakok Intézeteként, de átmenetileg hadi kórházként és zsidó menekültek táborhelyeként is működött. A monumentális, nyers téglatömeget sokféle, részletes motívumrendszer gazdagítja: kerítésbe komponált költemények strófái, állatfigurák, népművészeti motívumok, pásztorfaragások és életfamotívumok.

Nézőpontok/Történet

Japánkert // Egy hely + Építészfórum

2024.09.11. 11:35
10:27

Mamutfenyő, botanikus kert, szőlőültetvény, fűszernövények, sövénylabirintus, torii kapu, teaház, tórendszer, szigetek, szent hegy, japánkert. Az Egy hely a Varga Márton Kertészeti és Földmérési Technikum és Kollégium zuglói tankertjét mutatja be.

Mamutfenyő, botanikus kert, szőlőültetvény, fűszernövények, sövénylabirintus, torii kapu, teaház, tórendszer, szigetek, szent hegy, japánkert. Az Egy hely a Varga Márton Kertészeti és Földmérési Technikum és Kollégium zuglói tankertjét mutatja be.