Helyek/Köztér

Elindult a skanzenvonat

1/6

Skanzenvonat, fotó: Biczó Gabi

Skanzenvonat, fotó: Biczó Gabi

Skanzenvonat, fotó: Biczó Gabi

Skanzenvonat, fotó: Biczó Gabi

Skanzenvonat, fotó: Biczó Gabi

Skanzenvonat, fotó: Biczó Gabi

?>
Skanzenvonat, fotó: Biczó Gabi
?>
Skanzenvonat, fotó: Biczó Gabi
?>
Skanzenvonat, fotó: Biczó Gabi
?>
Skanzenvonat, fotó: Biczó Gabi
?>
Skanzenvonat, fotó: Biczó Gabi
?>
Skanzenvonat, fotó: Biczó Gabi
1/6

Skanzenvonat, fotó: Biczó Gabi

Skanzenvonat, fotó: Biczó Gabi

Skanzenvonat, fotó: Biczó Gabi

Skanzenvonat, fotó: Biczó Gabi

Skanzenvonat, fotó: Biczó Gabi

Skanzenvonat, fotó: Biczó Gabi

Elindult a skanzenvonat
Helyek/Köztér

Elindult a skanzenvonat

2009.03.28. 20:12

Cikkinfó

Szerzők:
Biczó Gabriella

Földrajzi hely:
Szentendre, Magyarország

Egy uniós kiemelt projekt, ami sikerült: Európa leghosszabb, múzeumon belül futó vasúti pályáján április 8-tól közlekedhetünk a szentendrei skanzenben. A bejárati épület a mezőhegyesi vasútállomás pontos másolata.

A szentesi járműjavítóból érkezett Budapestre a felújított BCmot 422-es motorvonat, amelyet az 1924-es nagy fejlesztési hullámban terveztek. A skanzenvonatot műszaki, ipartörténeti szempontból Valkai Csaba, a szentesi Vasúttörténeti Alapítvány munkatársa, nyugdíjas szentesi vasutas és vonatrestaurátor mutatta be. Valkai csaknem teljesen egyedül építette újjá az 1932-ben gyártott, háromtengelyes motorkocsit a szentesi MÁV-fűtőházban.

Skanzenvonat, fotó: Biczó Gabi
1/6
Skanzenvonat, fotó: Biczó Gabi

Skanzenvonat, fotó: Biczó Gabi
2/6
Skanzenvonat, fotó: Biczó Gabi

Skanzenvonat, fotó: Biczó Gabi
3/6
Skanzenvonat, fotó: Biczó Gabi

A skanzenhez, amely 18. század második felétől a 20. század első feléig terjedő korszak magyarországi településformáit, épületeit és lakóinak életmódját mutatja be, muzeológiai szempontból kitűnően illik a vasút, mondta el a március 26-i sajtótájékoztatón Dr. Cseri Miklós, a skanzen főigazgatója. „A Szabadtéri Néprajzi Múzeum küldetésének megfelelően hozzájárul egy ipari műemlékjármű megőrzéséhez és működtetéséhez" - tette hozzá. Még a vasúti pályaépítésnél használt korabeli síneket is szinte manufakturális jelleggel, kézi erővel fektették le (a kitérők kivételével).

A Közép-magyarországi Operatív Program keretében megvalósult beruházásnak köszönhetően a skanzenvonat Európa leghosszabb, múzeumon belül futó normál nyomtávú vasúti pályáján 2,2 km-es vonalon halad majd. Öt megállóból érhető el a 60 hektáron elterülő hét tájegység. A vonatot a Vasúttörténeti Park üzemelteti, biztosítva a korhű öltözékben dolgozó kiszolgáló személyzetet, vagyis a masinisztát és a kalauzt. A legfeljebb 15 km/h sebességgel közlekedő motorkocsi mintegy fél óra alatt teszi meg az utat száz utasával a vasútállomástól a végállomásig, majd elindul vissza.

Skanzenvonat, fotó: Biczó Gabi
4/6
Skanzenvonat, fotó: Biczó Gabi

Skanzenvonat, fotó: Biczó Gabi
5/6
Skanzenvonat, fotó: Biczó Gabi

Skanzenvonat, fotó: Biczó Gabi
6/6
Skanzenvonat, fotó: Biczó Gabi

A restaurálás során a vonat egyes részleteit aprólékos munkával állították helyre. Az ülések kárpitozása, a fapadok, a csomagtartók, a bádogból készült feliratok is mind-mind megegyeznek a harmincas években használtakkal.

A skanzenvasút végállomása egy alföldi mezőváros, Mezőhegyes jellegzetes állomásának hiteles másolata. A monarchia korszakának hangulatát idéző épület lesz a múzeum új bejárata, számos látogatóbarát szolgáltatással. Itt kap helyet az információs szolgálat, a csomagmegőrző, pelenkázó, kerékpár-tároló és a jelentősen kibővült parkoló, valamint egy ajándékbolt és kávézó.

forrás: Szabadtéri Néprajzi Múzeum

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.