Helyek/Infrastruktúra

Elkészültek a kecskeméti Intermodális Csomópont tervei

1/8

helyszínrajz - kecskeméti Intermodális Csomópont

alaprajzok - kecskeméti Intermodális Csomópont

vázlat - kecskeméti Intermodális Csomópont

metszet - kecskeméti Intermodális Csomópont

látványterv - kecskeméti Intermodális Csomópont

látványterv - kecskeméti Intermodális Csomópont

látványterv - kecskeméti Intermodális Csomópont

látványterv - kecskeméti Intermodális Csomópont

?>
helyszínrajz - kecskeméti Intermodális Csomópont
?>
alaprajzok - kecskeméti Intermodális Csomópont
?>
vázlat - kecskeméti Intermodális Csomópont
?>
metszet - kecskeméti Intermodális Csomópont
?>
látványterv - kecskeméti Intermodális Csomópont
?>
látványterv - kecskeméti Intermodális Csomópont
?>
látványterv - kecskeméti Intermodális Csomópont
?>
látványterv - kecskeméti Intermodális Csomópont
1/8

helyszínrajz - kecskeméti Intermodális Csomópont

alaprajzok - kecskeméti Intermodális Csomópont

vázlat - kecskeméti Intermodális Csomópont

metszet - kecskeméti Intermodális Csomópont

látványterv - kecskeméti Intermodális Csomópont

látványterv - kecskeméti Intermodális Csomópont

látványterv - kecskeméti Intermodális Csomópont

látványterv - kecskeméti Intermodális Csomópont

Elkészültek a kecskeméti Intermodális Csomópont tervei
Helyek/Infrastruktúra

Elkészültek a kecskeméti Intermodális Csomópont tervei

2015.10.28. 08:46

Projektinfó

Földrajzi hely:
Kecskemét, Magyarország

Építészek, alkotók:
Tima Zoltán, Márk Péter

Vélemények:
1

Kecskeméti Intermodális Csomópont

Tervezés éve:
2015

Stáblista

KÖZTI Zrt.
vezető tervező: Tima Zoltán, Márk Péter
építész munkatársak: Molnár J. Tibor, Szabó Máté, Öcsi Gabriella, Boda István, Tölgyesi Kaplony
statikus: Gurubi Imre
Épületgépészet: Szakál Szilárd, Aller Gábor
gyengeáram: Ritzl András
erősáram: Máramarosi András
alapozás: Petik Árpád, Sztancsik László, Petik Kft.
vb. szerkezetek: Dobráter Béla, Honti Gábor, Szopkó István, Produktív Kft.
acélszerkezetek: Egyed László, SzigmaPont Kft.
látszóbeton: Varga Péter István, VPI Stúdió Bt.
tűzvédelem: Mészáros János, MÉBART Bt.
tájépítész: Mohácsi Sándor, s73 Kft.
Belsőépítészet: Kerecsényi Zsuzsa, Arch&Dent Bt.
belsőépítészet: Tóth Csaba, Kacsoh Gábor, 4N Kft.
világítástechnika: Mikuska Ádám, Lisys-Projekt Kft.
épületautomatika: Harmath László, IQ Kft.
szigetelés: Horváth Sándor, Pataky és Horváth Épi. Kft.
akadálymentes: Babits Bernadett, Bauonline Kft. 
látványtervezés: Brick Visual Kft. 


UTIBER Kft.
projektvezető: Tóth Csaba
vezetőtervező: Kisszékelyi Gyula
útépítés: UTIBER Kft.Horváth Lilla, Tóth Ambrus, 
útépítés: ÚT-TESZT Kft.Marcinkovics András, Parádi Zoltán,
útépítés: Partner Mérnöki Iroda Kft.Huszti György, Mezőberényi Ferenc 
útépítés: Zahora Kft.Miklós Zsolt
forgalmi modellezés: Nagy Eszter (UTIBER Kft.)
környezetvédelem:Jurassza Karolina (UTIBER KFt.), Dr. Bite Pálné (Vibrocomp Kft.)
Növénytelepítés: Juhász Zsuzsa, Hetényi Renáta
közműtervezés: Gyurcsik Tamás, Fehér Gábor
geotechnika: Szántó Roland (Alap-Geo Mérnöki Szolgáltató Kft.)
aszfalttechnológia: Dr. Ambrus Kálmán, Ambrus Dávid (Intelligens Utak Mérnökiroda Kft)
hírközlés: Kerekes András (Magyar Telekom Nyrt.), Jávor Imre (JÁVOR-COM Kft.), Szarvák Ferenc (INVITEL Távközlési Zrt.)
kis- és középfeszültségű villamos vezetékek, közvilágítás: Czakó István (Polar-Stúdió Kft.)
vízellátás, Csatornázás: Kérey Csörsz (Aquaterv Pannon Mérnöki Iroda Bt.), Angeli Zoltán ( Bácsvíz Zrt.)
szénhidrogén vezetékek: Thurn László (Thurn-Gáz Kft.), Molnár János (Molnár és Tsa Bt.)
Távhő vezetékek: Csirmaz István (DIREKT Távhővezetéképítő Kft.)
részletes megvalósíthatósági tanulmány: Antoni Gabriella, Horváth Lilla, Nagy Eszter 


UNITEF Zrt.
projektvezető: Széll Péter
útépítés: Fülöp Zoltán, Tibola Péter
vasúttervezés: Géczy Balázs, Party Gábor
környezetvédelem: Veresné Szombathy Hortenzia
növénytelepítés: Petneházy Gyöngyvér
közműtervezés:Nagy László, Encs Mihály,Gálos Balázs, Angyal Ádám
geotechnika: Káposztás Zoltán
hírközlés: Tasnády Attila (Mettasdy Kft.)
kis- és középfeszültségű villamos vezetékek, Közvilágítás: Kőhegyi László, Fehér István (Kőhegyi Mérnök Iroda Kft.)
vízellátás, csatornázás: Nagy László, Encs Mihály,Gálos Balázs, Angyal Ádám
szénhidrogén vezetékek: Thurn László (Thurn-Gáz Kft.)
vasúti felsővezeték: Füle Antal (ZHB Kft.) 
vasúti térvilágítás: Kondics Imre (Flow-Ráció Zrt.)
utastájékoztatás, váltófűtés, biztosítóberendezés, távközlés: Kulcsár Szabó Gábor (Gorko Kft.)
építészet (mélygarázs/buszfordulók): Széll Péter,Varga Krisztina
tartószerkezet (mélygarázs/buszfordulók): Csikász Gábor, Laufer Imre
épületvillamosság, gyengeáram: (mélygarázs/buszfordulók): Varró Tibor, Horváth Károly (Mixvill 2000 Bt.)
épületgépészet (mélygarázs/buszfordulók): Fok Zoltán, Lukács Roland (FZH Kft.)

Nagy erővel zajlanak Kecskeméten a közlekedésfejlesztések, hamarosan elkészülnek többek között a buszmegállók. Már csak az intermodális csomópont megépítése maradt hátra, ennek tervei elkészültek. A terveket a Kecskemét Közlekedésfejlesztési Konzorcium és alvállalkozói készítették, tagjai: UTIBER Közúti Beruházó Kft., UNITEF '83 Műszaki Tervező és Fejlesztő Zrt., és a Középülettervező Zrt.

Kecskeméten jelenleg három buszpályaudvar működik, a város két különböző pontján elhelyezve, továbbá egy az utasok igényeit nem megfelelően kiszolgáló leromlott állapotú felvételi épület. A kialakítás ebben a struktúrában kényelmetlen, az átszállás a különböző közlekedési módok között időveszteséget okoz. A konzorciumvezető UTIBER Kft. a közösségi közlekedés fejlesztésének terveit készítette el városszerte. Ennek elemei a kecskeméti utazási igényeknek megfelelően módosított autóbusz hálózat, az új intermodális csomópont és a város több pontján létrehozandó új autóbusz decentrumok, valamint a tömegközlekedés előnyben részesítése érdekében tervezett buszsávok és forgalomtechnikai változások, valamint a már idén megvalósuló intelligens utastájékoztató rendszerhez tartozó buszmegálló felújítások.

A tervezett beavatkozások következtében kevesebb átszállás, rövidebb utazási idők, dinamikusabb átszállási kapcsolatok jönnek létre. A javuló szolgáltatási színvonal következtében a közösségi közlekedést várhatóan többen fogják választani az egyéni közlekedéssel szemben, a módváltók miatt Kecskemét belvárosi területén csökkenhet a gépjármű forgalom – összhangban a város közlekedési koncepciójával. Az UNITEF Zrt. az intermodális csomópont környezetének útépítés valamint a vasúti pálya tervezését készítette, míg a KÖZTI Zrt. építészeti tervezés feladatait látta el.

Műleírás

Helyszín ismertetése, előzmények

A tervezett Intermodális Csomópont (ICS) egyesíti a „rövid utakra" épülő utasvezetési elvet, illetve a különböző közlekedési ágak racionális – a lehető legkisebb helyre történő – integrálását. E két műszaki paraméter mellett, ugyanakkor fontos figyelem jut a városi oldali kapcsolatra, a városszövetbe történő szerves beágyazódásra. A híd épület kapcsolatot teremt az eddig a belváros felől nehézkesen megközelíthető Hunyadiváros irányába is.

A tervezési helyszínen jelenleg vasúti funkció található, illetve jelentős a beépítetlen, alulhasznosított területek aránya. A belvárosi oldalon alacsony értékű, földszintes raktár és irattár (MÁV adatszolgáltatás alapján) épületek állnak a tervezett épület és buszpályaudvar helyén.

A projekt részeként átépítik a Rákóczi út meghosszabbítását jelentő útszakaszt. Ez az út jelenleg a sugárút tengelyével szöget bezáró pozícióban választja el a parkot az egykori sportpályától. A tervezett útpálya a Rákóczi út tengelyébe helyeződik, erősítve a belvárosi mag és a tervezési helyszín városépítészeti kapcsolatát. A hunyadivárosi oldalon az intermodális csomópont leálló épületrésze jelenleg beépítetlen vasúti területre kerül. A vágányzónában a talajjal érintkező tartószerkezetek a tervezett peronokra, illetve olyan területekre épülnek, ahol a legkisebb mértékben kell a meglévő vágányképen módosítani.

 

helyszínrajz - kecskeméti Intermodális Csomópont
1/8
helyszínrajz - kecskeméti Intermodális Csomópont




Az épület kialakítása

Az épület struktúrája és szerkesztése illeszkedik az összetett funkcióhoz. Két, egymáshoz simuló párhuzamos épületdoboz ível át a közlekedési területek felett, mely a közúti-, és vasúti terület határán megtörik, majd a vasút felett a Hunyadi városi csatlakozó utcák (Csilléri utca) irányát veszi fel. A keskenyebb „doboz" a hosszirányú gyalogos- és kerékpáros közlekedést biztosítja, ehhez szervesen kapcsolódnak a szélesebb tömegű „dobozban" elhelyezett funkciók. A városi oldalon a nagyobb épülettömeg kiszélesedésével alakul ki a felvételi épület utasforgalmi centrumát jelentő pénztárcsarnok és váróterem. E központi csarnok a város felé nyíló üvegfalon keresztül biztosítja a környező területekkel – Rákóczi út, Katona József park – az intenzív vizuális kapcsolatot, egyúttal a város felé hatalmas "screen-ként", azaz képernyőként jelenik meg a Rákóczi úti tengelyében. A közlekedőfolyosó és a pénztárcsarnok-üzletek határán végigfutó felülvilágító-sáv egyrészt javítja a belső terek természetes megvilágítását, másrészt vonalszerűen biztosítja az utasforgalmi terek gravitációs hő-, és füstelvezetését.

Az ICS épülete a belvárosi-, és a hunyadivárosi oldalon is egy fedett-nyitott „előépítményen" keresztül, akadálymentes és kerékpározható rámpán, kétirányú mozgólépcsőn, épített lépcsőn és lifte(ke)n közelíthető meg. Az előépítmények, pavilonok architektúrája klasszikus városépítészeti előképeket idéz, így jellegében az IMCS főtömegétől vizuálisan különválik. A belvárosi oldalon az új beépítés az évszázad óta befejezetlen Rákóczi úti tengelybe kerül. A közel 16 méter magas építmény és annak homlokzati felületére kerülő nagyméretű víztorony relief az egykor Lechner Ödön által kijelölt kecskeméti „sugárút" méltó lezárása lesz. A pavilon meghatározó, bejárati szerepét az ICS előtti új – jelentős részben burkolt - tér is erősíti. A volt KTE pályára tervezett bevásárló központ (nem a most tárgyalt fejlesztés része) későbbi – ICS-ből történő közvetlen - megközelítésére a pavilon épület alagsori szintjén keresztül is lesz lehetőség. Ugyanitt – a majdani bevásárlóközpont gépjárművel történő megközelítésére lehajtó rámpa épül.





alaprajzok - kecskeméti Intermodális Csomópont
2/8
alaprajzok - kecskeméti Intermodális Csomópont




A közlekedő folyosóra merőleges peronokat (két vasúti és két autóbusz peron) a fő gyalogos haladási irányra szintén merőleges, kétirányú mozgólépcsőkön, épített lépcsőn és perononként két lifttel lehet elérni, kivéve a „B" vasúti peront, mert annak korlátozott szélessége miatt csak egyirányú mozgólépcső elhelyezésére van lehetőség. A legnagyobb forgalmú távolsági-, és helyi autóbusz peronról érkező, és oda induló vertikális közlekedők a pénztárcsarnokkal szemben helyezkednek el. A mozgólépcső sávok között a – Hunyadiváros felé keskenyedő épület teljes hosszában – kereskedelmi és szolgáltató területek helyezkednek el. A pénztárcsarnokban kávézó és hírlapárus, a közlekedő folyosó mellett büfé illetve egy nagyobb és egy kisebb alapterületű bérlemény kerül kialakításra. A kereskedelmi területek gazdasági kiszolgálása a Baross utcából, vagy a P+R parkolóból liften keresztül biztosítható.

Az új épület megvalósítása esetén mind a MÁV, mind a DAKK (a távolsági és városi buszközlekedést üzemeltető társaság) kiszolgáló funkciói is részben itt kapnak elhelyezést. A két szinten elhelyezett öltözők, irodák, tárgyalók, tartózkodók és egyéb helyiségek biztosítják a hatékony közös működést. A két irodaszint között lépcső és lift biztosítja a kapcsolatot. A galériaszinten a DAKK üzemi helyiségei mellett – az üzletek felett – épületgépészeti zóna lesz, itt kapnak helyet a hűtést/fűtést biztosító hőszivattyúk, valamint a szellőző gépházak.

A fel-, és leszállást biztosító vasúti és buszperonokon várakozók eső-, és szél elleni védelmét az egységes arculatú, acélszerkezetű perontetők biztosítják. A zárt felületű, repülőgépszárny keresztmetszetű tetők könnyen karban-, és tisztán tarthatóak. A peronokon az utastájékoztatás elemei, padok, szélvédő falak kerülnek elhelyezésre. A megfelelő esti megvilágítást a perontetőbe süllyesztett világítótestek biztosítják.




metszet - kecskeméti Intermodális Csomópont
4/8
metszet - kecskeméti Intermodális Csomópont



Az Intermodális Csomópontban integrált utastájékoztatási rendszer épül ki, azaz a kijelzők elhelyezése és jelzésképük összehangolt lesz a különböző közlekedési ágak között. A pénztárcsarnokba érkezők tájékoztatását nagyméretű elektronikus tablók és infóoszlopok biztosítják, a közlekedő folyosó irányváltási/keresztezési pontjaira tájékoztató táblák és információs monitorok kerülnek. A közlekedési információkat hordozó utastájékoztatás orientációs és funkcionális info-grafikával egészül ki, melynek meghatározó elemei a falfelületekre kerülő nagyméretű piktogramok és egyéb grafikai elemek.



látványterv - kecskeméti Intermodális Csomópont
5/8
látványterv - kecskeméti Intermodális Csomópont



 

Beépítési paraméterek

Tervezett adatok
Pinceszint bruttó beépített területe: 540 m2
Peronszint bruttó beépített területe: 748 m2
Utasforgalmi szint bruttó beépített területe: 4.046 m2
Galériaszint bruttó beépített területe: 1.216 m2

Összes bruttó beépített terület: 6.550 m2



Kecskemét Közlekedésfejlesztési Konzorcium





Vélemények (1)
alfoldi2011
2015.11.03.
04:47

Az ún. fedett-nyitott előépület hogyan fog hóban és fagyban működni?

Mi miatt kell oda ez a 16 m magas monstrum?

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.