Helyek/Infrastruktúra

Előre a buszokkal – Budakeszi és térsége buszközlekedésének fejlesztése

1/3

Budakeszi és térsége buszközlekedésének fejlesztése - grafika: BFK, forrás: Facebook

Budakeszi és térsége buszközlekedésének fejlesztése - fotó: Vitézy Dávid, forrás: Facebook

Budakeszi és térsége buszközlekedésének fejlesztése - fotó: Vitézy Dávid, forrás: Facebook

?>
Budakeszi és térsége buszközlekedésének fejlesztése - grafika: BFK, forrás: Facebook
?>
Budakeszi és térsége buszközlekedésének fejlesztése - fotó: Vitézy Dávid, forrás: Facebook
?>
Budakeszi és térsége buszközlekedésének fejlesztése - fotó: Vitézy Dávid, forrás: Facebook
1/3

Budakeszi és térsége buszközlekedésének fejlesztése - grafika: BFK, forrás: Facebook

Budakeszi és térsége buszközlekedésének fejlesztése - fotó: Vitézy Dávid, forrás: Facebook

Budakeszi és térsége buszközlekedésének fejlesztése - fotó: Vitézy Dávid, forrás: Facebook

Előre a buszokkal – Budakeszi és térsége buszközlekedésének fejlesztése
Helyek/Infrastruktúra

Előre a buszokkal – Budakeszi és térsége buszközlekedésének fejlesztése

2020.11.12. 11:17

Cikkinfó

Támogatott tartalom

Szerzők:
Hulesch Máté

Földrajzi hely:
Budapest, Budakeszi

Cég, szervezet:
Budapest Fejlesztési Központ

A napokban jelent meg az új kormányhatározat Budakeszi és térsége buszközlekedésének fejlesztéséről. Az előzetes elképzelések szerint a meghosszabbított szakaszon közlekedő buszjáratok buszsávokon előzik majd a dugóba szorult kocsisort, a kereszteződésekben pedig intelligens forgalomirányító lámpák engedik majd őket előre. A tervezésre a kormány 586 millió forintot biztosított a központi költségvetésből.

Két évet jártam a MOME zugligeti kampuszára a nagyszabású egyetemi fejlesztések előtt. Ezeknek az éveknek meghatározó élménye a mindennapos várakozás a 222-es buszra, és a dugóban álló járművön összepréselt utasok türelmetlen tülekedése minden megállóban. A menetrend szerint 11 perces menetidőt a járat csúcsidőben gyakran 20-25 perc alatt tette meg, ami roppant kellemetlen tud lenni, amikor az ember egyetemi órára siet – még akkor is, ha a MOME-n az átlagnál jóval elnézőbbek a későkkel szemben. Bár ezek a dugók főként a Szilágyi Erzsébet fasoron érték a buszokat, kialakulásuk részben a Budakeszi felől érkező, vagy arra távozó járműtömegnek köszönhető. Az új kormányhatározat Budakeszi és térsége buszközlekedésének fejlesztéséről orvosolni próbálja ezeket a problémákat, amik a mindenkori MOME-s diákok reggelein túl több ezer további ember életét nehezítik meg nap mint nap a Zsámbéki-medence térségében.

A térséget kiszolgáló autóbuszjáratok munkanapokon a reggeli csúcsórában átlagosan 1,5 percenként közlekednek, csúcsidőben óránként körülbelül kétezer utast visznek át Budakeszi és Budapest határán, mintegy 2600 férőhelyet kínálva. A járatkövetés rendkívül sűrű, csúcsidőszakban 2-3 percenként járnak a kék Volánbuszok (22, 22A és 222 járatok) és 5 percenként a Volánbusz elővárosi járatai (781-795-ös számmezőbe tartozó helyközi autóbuszjáratok). A buszokon kétezer utas utazik egy órában, a városhatáron ugyanakkor óránként ezer-ezerkétszáz gépkocsi halad át, mintegy ezerötszáz utassal. A közlekedési módok megoszlásának aránya tehát kb. 40-60% a közösségi közlekedés javára. Vitézy Dávid, a Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatója szerint halaszthatatlan a probléma kezelése, mivel a gépjárműforgalom az elmúlt évtizedben kritikus szintre emelkedett a környéken és a közúti torlódások miatt az autóbuszok is lelassulnak.

A Budakeszin és a fővárosi Budakeszi úton a dugóba beszoruló buszok előnyben részesítésének érdekében a Budapest Fejlesztési Központ idén tavasszal kezdett közös munkába Pokorni Zoltán XII. kerületi polgármesterrel, Győri Ottiliával, Budakeszi polgármesterével, Csenger-Zalán Zsolt országgyűlési képviselővel és Fürjes Balázs államtitkárral. A csúcsidőben mindennapos dugók Budakeszin nemcsak a városban élők, hanem a Zsámbéki-medence településein, Pátyon, Perbálon, Zsámbékon, Telkiben, Budajenőn lakók életét is megkeserítik, és Budapestre is kihatnak. A most megjelent kormányhatározat szerint egy olyan megoldást kell a BFK-nak előkészítenie, amely már a Budakeszire bevezető útszakaszoktól kezdve rendszerszinten részesíti előnyben a buszközlekedés minden torlódó útszakaszon.

Budakeszi és térsége buszközlekedésének fejlesztése - fotó: Vitézy Dávid, forrás: Facebook
3/3
Budakeszi és térsége buszközlekedésének fejlesztése - fotó: Vitézy Dávid, forrás: Facebook

Jelenleg a fővárosban mindössze a Budakeszi út egy-egy rövidebb, belső szakaszán van buszsáv mindkét irányban, de a torlódások nemcsak itt, hanem a külső és agglomerációs szakaszon is mindennaposak. A BFK-nak minden változatot mérlegelve kell tanulmánytervet készítenie, megvizsgálva azt a kérdést, hogy a Budakeszi út, illetve Budakeszin a Fő út mely szakaszain érdemes és melyik irányban szükséges buszsávot kialakítani. Az előzetes vizsgálatok alapján nem egybefüggő buszsáv a megoldás, mivel az útvonal sok zöldterületet érint, különösen Budakeszi belvárosában pedig sűrűn lakott részeken halad át. Több rövidebb buszsáv kialakításával viszont elérhető, hogy dugó idején a buszok megelőzzék a kocsisort, míg az érzékeny szakaszok érintetlenül maradhatnak. A csomópontokban intelligens jelzőlámpák irányítanák a forgalmat a buszokat előre engedve.

A projektben P+R parkolók és B+R kerékpártárolók is létesülnének, hogy Budakeszi távolabb eső részeiből, illetve a környező településekről is meg lehessen közelíteni az autóbuszokat. Ezek végállomását a városból Pátyra, illetve Telkire kivezető utak mellé célszerű telepíteni a P+R szolgáltatással együtt. Ugyanakkor cél az is, hogy forgalomtechnikai beavatkozások a környező településekről inkább az M1-es autópálya felé irányítsák az autókat, ahol ez reális alternatíva. A szakemberek szerint egyúttal azt is meg kell vizsgálni, hogy hatékonyan csökkentené-e Budakeszi forgalmi terhelését egy olyan elkerülőút, amely a Telki, illetve Páty felől jövő utakat kötné össze a Budaörs felé haladó úttal (de nem kínálva menekülőutat a Budakeszi út felé, ezáltal megnövelve a városra zúduló autóforgalmat). 

Budakeszi és térsége buszközlekedésének fejlesztése - grafika: BFK, forrás: Facebook
1/3
Budakeszi és térsége buszközlekedésének fejlesztése - grafika: BFK, forrás: Facebook

A projekt célkitűzése, hogy mind Budapest, mind az agglomeráció területén kevesebb legyen a dugó, tisztább legyen a levegő és ezáltal élhetőbbé váljanak a települések. A közösségi közlekedés fejlesztésével azt szeretnék elérni, hogy Budakeszi térségében minél többen váltsanak buszokra a most még gépkocsival járók közül. Fürjes Balázs, Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár szerint Budapest közlekedési problémáira csak akkor lehet megoldásokat találni, ha az elővárosokból és az agglomerációból is javul a közösségi közlekedés versenyképessége.

A Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter és Fürjes Balázs által benyújtott előterjesztés elfogadása nyomán a Kormány 586 millió forint központi költségvetési támogatást biztosít a Budapest Fejlesztési Központnak az átfogó tervezésre a Zsámbéki-medencéből és Budakesziről Budapestre tartó elővárosi buszjáratok előnyben részesítésére. 

A Budapest Fejlesztési Központ a Kormány által biztosított források segítségével a különböző megoldási lehetőségek részletes vizsgálata után a buszsávok megépítéséhez szükséges terveket is elkészítteti, együttműködésben Budakeszi és a XII. kerület önkormányzatával, a Fővárosi Önkormányzattal és a Volánbusszal.

Forrás: sajtóközlemény / Vitézy Dávid Facebook oldala

 

Szerk.: Hulesch Máté

(X)

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.