/ MÉD közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek
Helyek/Infrastruktúra

A Kiserdőn át vagy sem – hol fut majd Budapest új körútja?

1/6

Alternatívák a Gubacsi út-Illatos úttól az Üllői útig tartó szakasz fejlesztése. 1. verzió - a Kiserdőn át, részben fedetten

?>
Alternatívák a Gubacsi út-Illatos úttól az Üllői útig tartó szakasz fejlesztése. 1. verzió - a Kiserdőn át, részben fedetten
?>
Alternatívák a Gubacsi út-Illatos úttól az Üllői útig tartó szakasz fejlesztése. 2. verzió - a Kiserdőn át, kéregalagútban
?>
Alternatívák a Gubacsi út-Illatos úttól az Üllői útig tartó szakasz fejlesztése. 3. verzió - a Határ út alatt
?>
Alternatívák a Gubacsi út-Illatos úttól az Üllői útig tartó szakasz fejlesztése. 4. verzió - a Határ úton, felszínen
?>
Alternatívák a Gubacsi út-Illatos úttól az Üllői útig tartó szakasz fejlesztése. 5. verzió - a Rendezőpályaudvar felett
?>
Alternatívák a Gubacsi út-Illatos úttól az Üllői útig tartó szakasz fejlesztése. 6. verzió - a Rendezőpályaudvar alatt
1/6

Alternatívák a Gubacsi út-Illatos úttól az Üllői útig tartó szakasz fejlesztése. 1. verzió - a Kiserdőn át, részben fedetten

A Kiserdőn át vagy sem – hol fut majd Budapest új körútja?
Helyek/Infrastruktúra

A Kiserdőn át vagy sem – hol fut majd Budapest új körútja?

2020.09.29. 12:03

Cikkinfó

Szerzők:
Kovács Dániel

Földrajzi hely:
Budapest, Magyarország

Cég, szervezet:
Budapesti Fejlesztési Központ

Dosszié:

Nemrég az első, a Fehérvári úttól a Gubacsi útig tartó szakaszról kérték ki a budapestiek és az agglomerációban lakók véleményét, most pedig a második, Üllői útig tartó szakasz nyomvonalváltozatainak társadalmi egyeztetését kezdi el a Budapest Fejlesztési Központ. Az ügyben érdekelt civil szervezetek között nincs egyetértés a helyzet megítélésében.

Az Új Duna-híd megépítéséről 2016 februárjában döntött a Kormány, a híd évtizedek óta szerepel Budapest településszerkezeti tervében. A Galvani híd a korábbi távlati elképzelésekben a ferencvárosi rendező-pályaudvar helyén haladt volna át, amelynek megszűnése azonban nem várható belátható időn belül. A településszerkezeti tervek évtizedek óta azt tartalmazták, hogy az Albertfalvai híd pesti úthálózata a ma is túlterhelt, 2x1 sávos Határ út helyett a Kiserdő térségében vezetett új körútban folytatódik. A 2016-os tervezés során a NIF ezt a szabályozási előírást vette alapul, ámde az ennek nyomán elkészült tervvel jókora ellenállást váltott ki. Ekkor alakult meg a Kiserdővédők mozgalma, s a felszíni nyomvonal elleni érveket meghallgatva 2017 őszén leállították a Határ út menti szakaszon a tervezést.

Alternatívák a Gubacsi út-Illatos úttól az Üllői útig tartó szakasz fejlesztése. 2. verzió - a Kiserdőn át, kéregalagútban
2/6
Alternatívák a Gubacsi út-Illatos úttól az Üllői útig tartó szakasz fejlesztése. 2. verzió - a Kiserdőn át, kéregalagútban

A 2019 októberében hivatalba lépett új városvezetés szintén megkérdőjelezte a döntést a Galvani és az Albertfalvai híd között. A Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa végül 2020 februárjában határozott a kérdésben, és hat alternatív nyomvonal vizsgálatát tűzte ki célként; ebből négy az Illatos út - Határ út tengelyen, kettő a Ferencvárosi pályaudvar kereszteződésével oldja meg a kapcsolódó útvonalhálózatot. Szeptember elején az Átlátszó.hu nyilvánosságra hozta a vonatkozó hatástanulmányt, amelyben plusz egy lehetőségként az is felmerül, hogy a hídhoz kapcsolódó úthálózat nem épül meg, és annak pesti lehajtója a Gubacsi útra csatlakozik rá. 

A most elindult egyeztetésben, a https://budapestujkorutja.hu/ oldalon a BFK az első hat javaslatról kéri ki a lakosság véleményét, azaz a Gubacsi úti csatlakozást nem tartják reális lehetőségnek. 

Az úthálózat akkor lesz teljes, ha eléri az Üllői utat és következő ütemben a Gyömrői utat is, és így Budapest új körútjaként megfelelő kapcsolatokat biztosít többek között a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér, Kőbánya, illetve a dél-pesti kerületek irányába is. Ehhez, illetve a belváros forgalomcsillapításához szükséges az úthálózat 2. szakaszának megépítése is, melynek nyomvonaláról indul most a társadalmi egyeztetés.

Vitézy Dávid, a Budapesti Fejlesztési Központ vezérigazgatója

A helyzet kapcsán eltérő álláspontra helyezkedett az ügyben érintett két civil szervezet. Szeptember 21-én a Wekerlei Társaskör Egyesület egy alternatív, nyolcadik útvonalverziót ajánlott a Budapesti Fejlesztési Központ figyelmébe. Ez voltaképp a Illatos út – Határ út nyomvonalát követő négy útvonalterv közül a 2. verzió módosított, az Illatos árok Wekerletelep felé eső oldalán kéreg alatt megépített verziója. A Társaskör szerint ezzel „az út a Wekerletelepet és a József Attila telepet a lehető legrövidebb szakaszon érinti; a teljes nyomvonal kéreg alatt fut, ami által sokkal kisebb környezeti károkozás érhető el; az erdő minimálisan sérül, a lehető legnagyobb összefüggő zöldfelület marad meg."

A Van más út – Összefogás a Kiserdőért mozgalom nem ért egyet ezzel a javaslattal. Mint Facebook-oldalukon írták: „…nem gondoljuk azt, hogy azzal, ha újragondoljuk a térségben az útépítés helyszínét, az megoldja a helyzetet. A Kiserdővédők kezdeti, és azóta is helytálló hozzáállása ez: ne épüljön út a Kiserdőbe, de oldódjon meg a Határ útiak magas forgalom okozta problémája, és közben egyetlen másik lakókörnyezetet se terheljen meg egy ilyen szintű forgalomnövekedés. Ennek a három tényezőnek az együttes megvalósulását jelenleg csak abban látjuk, ha drasztikusan csökken a forgalom a városban."

A Budapesti Fejlesztési Központ a hat nyomvonal-verzióval kapcsolatban 2020. október 20-ig várja a hozzászólásokat, elsősorban a környékbeliek: a József Attila lakótelep, a Wekerletelep, az Aszódi utcai telep lakosai, valamint a Kékvirág lakótelep és Bihari utca lakosainak véleményét.

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Épületek/Irodaépület

VISION TOWERS IRODAHÁZ // Egy hely + Építészfórum

2020.10.14. 15:17
00:03:53

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

Épületek/Ipari és kereskedelmi épület

TRANZIT ART CAFÉ // Egy hely + Építészfórum

2020.09.30. 19:04
00:06:46

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk