Előrejelzés és fantázia: Építészet határok nélkül, az 1960-1980-as években
Több magyar résztvevővel nyílt kiállítás a tallinni Észt Építészeti Múzeumban, a ´60-´80-as évek olyan építészeti és képzőművészeti alkotásait bemutatva, melyek a "tudományos előrejelzések és futurisztikus fantáziák" metszéspontján mozogva reflektálnak a korszakra.
Az Észt Építészeti Múzeumban nyílt kiállítás 2023. január 20-a és 2023. április 30-a között látogatható.
Ez a kiállítás olyan tudományos előrejelzések és futurisztikus fantáziák találkozási pontja, amelyek az 1960-as és 1980-as évek építészetében és művészetében nyilvánultak meg. A kelet-európai és nyugati szerzőket összehozó tárlaton olyan alkotások láthatóak, amelyek a második világháborút követő új technológiai valóságból emelkedtek ki, és váratlan utakat jártak be: előrevetítették a számítógépes társadalmakban a munka játékokkal és kollektív örömökkel való felváltását, elfordultak a mindent átható gépi logikától, és azt mítoszokkal és az emberről alkotott romantikus elképzelésekkel helyettesítik, vagy más civilizációk nyomait keresik az űrből, ahelyett, hogy meghódítanák azt.
A számszerűsítés és a tudományos tervezés, az élet és a munka szétválasztásának utópiáját a gép és a természet, az elme és a test harmóniájára való törekvés váltotta fel. Ezek a projektek a technologizált világ kiterjesztései, ironikus és abszurd helyzetek, amelyek a racionalizmus kritikáját fogalmazzák meg, és a késő modern társadalom ellentmondásairól beszélnek, egyszerre mutatva be annak intellektuális horizontját és utópikus fantáziáinak határait.
A kiállítás kísérletet tesz arra is, hogy újragondolja a művészet és az építészet kapcsolatát ebben az időszakban, az úgynevezett "papír-építészetet", amelyet jellemzően az aktív tervezési gyakorlattól való elvonulásnak tekintettek, és amelyet visszamenőleg külön nemzeti iskolákon keresztül mutattak be.
A kiállítás a következő építészek, művészek és csoportok munkáit mutatja be:
Archizoom, Jurij Avvakumov, Alexander Brodsky és Ilya Utkin, Igor Dřevíkovský és David Vávra, Dvizhenie, Stano Filko, Gellér B. István, Jozef Jankovič, NER, Tiit Kaljundi, Jevgen Kaljundi Klimov, Mari Kurismaa, Kai Koppel, Vilen Künnapu, Leonhard Lapin, Hardijs Lediņš, Avo-Himm Looveer, Kirmo Mikkola, Stefan Müller, Jüri Okas, OHO, Ain Padrik, Alessandro Poli, Rajk László, Toomas Rein, Sirje Runge, Superstudio, Tõnis Vint és mások.
Kurátorok: Andres Kurg, Mari Laanemets. Asszisztens: Papstel Kristina. Tervező: Kaisa Sööt, Indrek Sirkel.
A kiállítás az Észt Művészeti Akadémiával együttműködésben készült, kutatását az Észt Kutatási Tanács pályázata (PRG530) támogatta.
Andres Kurg az Észt Művészeti Akadémia építészettörténeti és -elméleti professzora. Kutatásai a Szovjetunió építészetére és formatervezésére összpontosítanak az 1960-as és 1980-as években, összefüggésben a technológia és a mindennapi élet változásaival, valamint az alternatív művészeti gyakorlatokkal. Mari Laanemets az Észt Művészeti Akadémia vezető kutatója. Kutatásai középpontjában az 1960-as és 1970-es évek alternatív művészete a Szovjetunióban és annak építészeti és tervezési gyakorlatokkal való metszéspontjai, a háború utáni absztrakcionizmus és a modernizáció esztétikája áll Kelet-Európában.
Laanemets és Kurg társkurátorai voltak a "Környezet, Projektek, Koncepciók: A Tallinni Iskola építészei, 1972-1985" (Észt Építészeti Múzeum, 2008) és "Metamorf jövőnk: tervezés, műszaki esztétika és kísérleti építészet a Szovjetunióban" című kiállításoknak (Vilnius Nemzeti Galéria és Észt Iparművészeti és Design Múzeum, 2011-2012).
A kiállítás magyar résztvevői:
Ekler Dezső, Gyarmathy Katalin, Nagy Bálint, Pikler Katalin, Bachman Gábor, Gellér B. István, Konrád György, Haraszti Miklós, Gyertyános Zoltán, Sugár János, Rajk László
A szöveget fordította: Gyertyános Zoltán
Szerk.: Hulesch Máté