/ 20. MÉDIA ÉPÍTÉSZETI DÍJA / Early bird nevezési határidő: augusztus 1. / 20. MÉDIA ÉPÍTÉSZETI DÍJA / Early bird nevezési határidő: augusztus 1. / 20. MÉDIA ÉPÍTÉSZETI DÍJA / Early bird nevezési határidő: augusztus 1. / 20. MÉDIA ÉPÍTÉSZETI DÍJA / Early bird nevezési határidő: augusztus 1. / 20. MÉDIA ÉPÍTÉSZETI DÍJA / Early bird nevezési határidő: augusztus 1. / 20. MÉDIA ÉPÍTÉSZETI DÍJA / Early bird nevezési határidő: augusztus 1.
Közélet, hírek

Elment az utolsó olasz antiépítész

1/8

Adolfo Natalini. Kép: Natalini Architetti

Superstudio: Folyamatos emlékmű, Grand Hotel Colosseo, 1969. Foto: MAXXI, Róma

Superstudio: Folyamatos emlékmű, New York, 1969. Foto: MAXXI, Róma

Adolfo Natalini: Irodaépület, Alzate Brianza (Como), 1978-1983. Fotó: Natalini Architetti

Adolfo Natalini: Teatro della Compagnia, Firenze. Fotó: sailko, Wikimedia Commons

Adolfo Natalini: Natalini-torony, Roermond, Hollandia (1999-2010). Fotó: Raimond Spekking , Wikimedia Commons

Adolfo Natalini – Piero Guicciardini – Marco Magni: Museo dell’Opera del Duomo, Firenze, 2004-2015. Fotó: sailko, Wikimedia Commons

Adolfo Natalini: Az Uffizi új lépcsője, Firenze, 2003-2018. Fotó: ItalG - a KME vállalatcsoport gyűjteményéből

?>
Adolfo Natalini. Kép: Natalini Architetti
?>
Superstudio: Folyamatos emlékmű, Grand Hotel Colosseo, 1969. Foto: MAXXI, Róma
?>
Superstudio: Folyamatos emlékmű, New York, 1969. Foto: MAXXI, Róma
?>
Adolfo Natalini: Irodaépület, Alzate Brianza (Como), 1978-1983. Fotó: Natalini Architetti
?>
Adolfo Natalini: Teatro della Compagnia, Firenze. Fotó: sailko, Wikimedia Commons
?>
Adolfo Natalini: Natalini-torony, Roermond, Hollandia (1999-2010). Fotó: Raimond Spekking , Wikimedia Commons
?>
Adolfo Natalini – Piero Guicciardini – Marco Magni: Museo dell’Opera del Duomo, Firenze, 2004-2015. Fotó: sailko, Wikimedia Commons
?>
Adolfo Natalini: Az Uffizi új lépcsője, Firenze, 2003-2018. Fotó: ItalG - a KME vállalatcsoport gyűjteményéből
1/8

Adolfo Natalini. Kép: Natalini Architetti

Superstudio: Folyamatos emlékmű, Grand Hotel Colosseo, 1969. Foto: MAXXI, Róma

Superstudio: Folyamatos emlékmű, New York, 1969. Foto: MAXXI, Róma

Adolfo Natalini: Irodaépület, Alzate Brianza (Como), 1978-1983. Fotó: Natalini Architetti

Adolfo Natalini: Teatro della Compagnia, Firenze. Fotó: sailko, Wikimedia Commons

Adolfo Natalini: Natalini-torony, Roermond, Hollandia (1999-2010). Fotó: Raimond Spekking , Wikimedia Commons

Adolfo Natalini – Piero Guicciardini – Marco Magni: Museo dell’Opera del Duomo, Firenze, 2004-2015. Fotó: sailko, Wikimedia Commons

Adolfo Natalini: Az Uffizi új lépcsője, Firenze, 2003-2018. Fotó: ItalG - a KME vállalatcsoport gyűjteményéből

Elment az utolsó olasz antiépítész
Közélet, hírek

Elment az utolsó olasz antiépítész

2020.01.25. 08:07

Cikkinfó

Szerzők:
Kovács Dániel

Földrajzi hely:
Olaszország, Firenze

Építészek, alkotók:
Adolfo Natalini, Superstudio

78 éves korában, 2020. január 23-án elhunyt Adolfo Natalini olasz építész, a Superstudio társalapítója. A hires radikális olasz designcsoport feloszlását követően az ország legismertebb és legkiválóbb építészei közé emelkedett, akinek izgalmas és érzékeny posztmodern házait mostanában kezdték újrafelfedezni. 

Adolfo Natalini Pistoiában született, majd a firenzei egyetemen tanult építészetet – bár eleinte inkább a festészet izgatta. Nem sokkal diplomázást követően, 1966. decemberében (a néhány hónappal ezelőtt elhunyt) Christiano Toraldo di Franciával megalapították a Superstudio nevű építészeti és művészeti kollektívát, amelyhez később Gian Piero Frassinelli, Alessandro Poli, illetve a fivérek, Roberto és Alessandro Magris is csatlakoztak. 

Adolfo Natalini. Kép: Natalini Architetti
1/8
Adolfo Natalini. Kép: Natalini Architetti

A modernista értékekkel és a globalizálódó kapitalizmus egyre terjedő toposzaival: a szuburbiával, a fogyasztás kultuszával és az építészet üzletté degradálásával ellenszenves Superstudio eleinte grafikai munkáival tett szert hírnévre. Az iroda megvalósíthatatlan elképzelései: a Föld egészét átszövő épülethálózatok, disztópikus víziók és a kevés megvalósult, narrativitásával és színességével a posztmodern esztétikáját előrevetítő projekt valóságos forradalmat indítottak el a háború utáni Itália építészetében és formatervezésében. Bár a Superstudio nem volt egyedül ezzel a szándékával, “antiépítészetük" talán a legismertebb példája a kor olaszországi radikális reformtörekvéseinek.

Superstudio: Folyamatos emlékmű, New York, 1969. Foto: MAXXI, Róma
3/8
Superstudio: Folyamatos emlékmű, New York, 1969. Foto: MAXXI, Róma

A Superstudio 1978-as felbomlását követően Natalini önálló műhelyt indított, és a következő évtizedekben firenzei bázissal sikeres praxist épített fel (ennek legutóbbi formája az 1991-ben a Fabrizio Natalinivel közösen létrehozott Natalini Architetti volt). A Superstudio radikális vízióival gyakorlatilag teljesen szembefordulva a nyolcvanas-kilencvenes években emelt, ízesen posztmodern épületei kiváló példái a történeti kontextushoz és a közízléshez alkalmazkodni tudó, mégis eredeti látásmódjának.

A „modern építészet" kifejezése a két terminus ellentmondásosságából fakadóan oximoron: az építészet hosszú időre vonatkozik, míg a modern szó rövidre. Az én munkám a saját időm terméke, de gyökerei a múltba nyúlnak és a jövőbe vetett hitet tükrözi. Soha nem tartottak számon modern építészként – joggal!
Adolfo Natalini

Kiemelkedő, történeti környezetben megvalósult munkái között említendőek a frankfurti Römerbergen épített lakóházak, a firenzei Teatro della Compagnia (1984-1987), illetve a modenai Savoyai-kastély részleges helyreállítása. Kiváló iroda- és lakóépületei állnak többek közt Bolognában, Comóban és a németországi Lipcsében.

Adolfo Natalini: Irodaépület, Alzate Brianza (Como), 1978-1983. Fotó: Natalini Architetti
4/8
Adolfo Natalini: Irodaépület, Alzate Brianza (Como), 1978-1983. Fotó: Natalini Architetti

Az utóbbi években két legjelentősebb munkája Firenze legfontosabb művészeti kollekcióihoz kötődött. A 2015-ben megnyitott Museo dell’Opera di Santa Maria del Fiore a világhírű dóm képzőművészeti és egyházművészeti gyűjteményének új otthona. Piero Guicciardini és Marco Magni építészekkel közösen Natalini 2004-től dolgozott az épület átalakításán, amely többek között Michelangelo Pietájának és Donatello Bűnbánó Magdolnájának és Lorenzo Ghiberti eredeti Paradicsom-kapujának kínál fedelet. A másik projekt még hosszabbra nyúlt: az Uffizi bővítése, a híres északi lépcső tervezése még 2003-ban kezdődött, és szakaszos átadásokkal egészen 2018-ig várni kellett a befejezésre. Natalini munkája több díjat kapott, bár a Vasari reneszánsz tömbjéhez való viszonya miatt ezt már bírálatok is érték.

Adolfo Natalini – Piero Guicciardini – Marco Magni: Museo dell’Opera del Duomo, Firenze, 2004-2015. Fotó: sailko, Wikimedia Commons
7/8
Adolfo Natalini – Piero Guicciardini – Marco Magni: Museo dell’Opera del Duomo, Firenze, 2004-2015. Fotó: sailko, Wikimedia Commons

Adolfo Natalini az elmúlt években a Firenzei Egyetem építészkarának professzoraként dolgozott, emellett a Német Építészkamara, a Firenzei Képzőművészeti Akadémia és az Accademia di San Luca tiszteletbeli tagja volt. 
 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Hilton szálló // Egy hely + Építészfórum

2024.06.05. 14:37
9:40

Az Egy hely soron következő részében a Budai Várnegyed egyik legelutasítottabb épületének, a Hilton szálló építésének történetét mutatja be. A közel fél évszázados hotel mégis a budai látkép fontos részévé vált, különleges architektúrájával egyszerre különül el és illeszkedik a középkori romok, és a szomszédos épületek sokszínűségéhez.

Az Egy hely soron következő részében a Budai Várnegyed egyik legelutasítottabb épületének, a Hilton szálló építésének történetét mutatja be. A közel fél évszázados hotel mégis a budai látkép fontos részévé vált, különleges architektúrájával egyszerre különül el és illeszkedik a középkori romok, és a szomszédos épületek sokszínűségéhez.

Nézőpontok/Történet

A Tóth Árpád sétány // Egy hely + Építészfórum

2024.06.05. 14:34
9:25

Hadászati célokat szolgáló sikátorból gesztenyesorral és japán cseresznyefákkal tűzdelt gáláns sétány, a Budapestre nyíló egyik legszebb kilátással. A sétány sokszínű, rétegzett történetét az Egy hely csapata mutatja be.

Hadászati célokat szolgáló sikátorból gesztenyesorral és japán cseresznyefákkal tűzdelt gáláns sétány, a Budapestre nyíló egyik legszebb kilátással. A sétány sokszínű, rétegzett történetét az Egy hely csapata mutatja be.