| CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Épületek/Középület

Építészet az Ég Királyának szigetén

1/34

ARCHI-DEPOT logo, Kenya Hara munkája - fotó: Kovács Bence

ARCHI-DEPOT - fotó: Kovács Bence

Shelter - építész: Shigeru Ban - fotó: Kovács Bence

Binjiang Multipurpose Center, Taipei - építész: Jun Aoki - fotó: Gotenyama Trust City

Daikanyama T-Site - építész: Klein Dytham Architecture (2011) - fotó: Kovács Bence

Hogyan építsünk makettet? - fotó: Kovács Bence

"KOHTEI" Shinshoji Zen Múzeum, Fukuyama, Hiroshima - építész: Kohei Nawa, SANDWICH - fotó: Kovács Bence

"KOHTEI" Shinshoji Zen Múzeum, Fukuyama, Hiroshima - építész: Kohei Nawa, SANDWICH - fotó: Kovács Bence

Asakusa Culture and Tourist Center - építész: Kengo Kuma and Associates

Starbucks kávéház, Dazaifutenmangu - építész: Kengo Kuma and Associates - fotó: Kovács Bence

Hogyan építsünk makettet? - fotó: Kovács Bence

Hogyan építsünk makettet? - fotó: Kovács Bence

Nagano Olympic Memorial Arena - építész: Kajima Design (1998) - fotó: Kovács Bence

Hogyan építsünk makettet? - fotó: Kovács Bence

Hogyan építsünk makettet? - fotó: Kovács Bence

Hogyan építsünk makettet? - fotó: Kovács Bence

Hogyan építsünk makettet? - fotó: Kovács Bence

Hogyan építsünk makettet? - fotó: Kovács Bence

Hogyan építsünk makettet? - fotó: Kovács Bence

Pigment - a hátsó falat borító festékesüvegek - fotó: Kovács Bence

Pigment - a bejárat felől - fotó: Kovács Bence

Pigment - a bejárat felől - fotó: Kovács Bence

Pigment - ecsetek - fotó: Kovács Bence

Pigment - ecsetek - fotó: Kovács Bence

Pigment - bambuszléc álmennyezet

Pigment - bambuszkerítés - fotó: Kovács Bence

Street Art - fotó: Kovács Bence

A sumo birkózó Case Maclaim alkotása

Unosumai Kamaishi általános iskola - építész: Kazuhiro Kojima és Kazuko Akamatsu - fotó: Kovács Bence

Unosumai Kamaishi általános iskola - építész: Kazuhiro Kojima és Kazuko Akamatsu - fotó: Kovács Bence

WaffleHouse - fotó: Kovács Bence

XXXX House in Shizuoka Prefecture - építész: Harada Masahiro (2003) - fotó: Kovács Bence

Yoyogi Village - építész: Wonderwall (2011) - fotó: Kovács Bence

lead

?>
ARCHI-DEPOT logo, Kenya Hara munkája - fotó: Kovács Bence
?>
ARCHI-DEPOT - fotó: Kovács Bence
?>
Shelter - építész: Shigeru Ban - fotó: Kovács Bence
?>
Binjiang Multipurpose Center, Taipei - építész: Jun Aoki - fotó: Gotenyama Trust City
?>
Daikanyama T-Site - építész: Klein Dytham Architecture (2011) - fotó: Kovács Bence
?>
Hogyan építsünk makettet? - fotó: Kovács Bence
?>
"KOHTEI" Shinshoji Zen Múzeum, Fukuyama, Hiroshima - építész: Kohei Nawa, SANDWICH - fotó: Kovács Bence
?>
"KOHTEI" Shinshoji Zen Múzeum, Fukuyama, Hiroshima - építész: Kohei Nawa, SANDWICH - fotó: Kovács Bence
?>
Asakusa Culture and Tourist Center - építész: Kengo Kuma and Associates
?>
Starbucks kávéház, Dazaifutenmangu - építész: Kengo Kuma and Associates - fotó: Kovács Bence
?>
Hogyan építsünk makettet? - fotó: Kovács Bence
?>
Hogyan építsünk makettet? - fotó: Kovács Bence
?>
Nagano Olympic Memorial Arena - építész: Kajima Design (1998) - fotó: Kovács Bence
?>
Hogyan építsünk makettet? - fotó: Kovács Bence
?>
Hogyan építsünk makettet? - fotó: Kovács Bence
?>
Hogyan építsünk makettet? - fotó: Kovács Bence
?>
Hogyan építsünk makettet? - fotó: Kovács Bence
?>
Hogyan építsünk makettet? - fotó: Kovács Bence
?>
Hogyan építsünk makettet? - fotó: Kovács Bence
?>
Pigment - a hátsó falat borító festékesüvegek - fotó: Kovács Bence
?>
Pigment - a bejárat felől - fotó: Kovács Bence
?>
Pigment - a bejárat felől - fotó: Kovács Bence
?>
Pigment - ecsetek - fotó: Kovács Bence
?>
Pigment - ecsetek - fotó: Kovács Bence
?>
Pigment - bambuszléc álmennyezet
?>
Pigment - bambuszkerítés - fotó: Kovács Bence
?>
Street Art - fotó: Kovács Bence
?>
A sumo birkózó Case Maclaim alkotása
?>
Unosumai Kamaishi általános iskola - építész: Kazuhiro Kojima és Kazuko Akamatsu - fotó: Kovács Bence
?>
Unosumai Kamaishi általános iskola - építész: Kazuhiro Kojima és Kazuko Akamatsu - fotó: Kovács Bence
?>
WaffleHouse - fotó: Kovács Bence
?>
XXXX House in Shizuoka Prefecture - építész: Harada Masahiro (2003) - fotó: Kovács Bence
?>
Yoyogi Village - építész: Wonderwall (2011) - fotó: Kovács Bence
?>
lead
1/34

ARCHI-DEPOT logo, Kenya Hara munkája - fotó: Kovács Bence

ARCHI-DEPOT - fotó: Kovács Bence

Shelter - építész: Shigeru Ban - fotó: Kovács Bence

Binjiang Multipurpose Center, Taipei - építész: Jun Aoki - fotó: Gotenyama Trust City

Daikanyama T-Site - építész: Klein Dytham Architecture (2011) - fotó: Kovács Bence

Hogyan építsünk makettet? - fotó: Kovács Bence

"KOHTEI" Shinshoji Zen Múzeum, Fukuyama, Hiroshima - építész: Kohei Nawa, SANDWICH - fotó: Kovács Bence

"KOHTEI" Shinshoji Zen Múzeum, Fukuyama, Hiroshima - építész: Kohei Nawa, SANDWICH - fotó: Kovács Bence

Asakusa Culture and Tourist Center - építész: Kengo Kuma and Associates

Starbucks kávéház, Dazaifutenmangu - építész: Kengo Kuma and Associates - fotó: Kovács Bence

Hogyan építsünk makettet? - fotó: Kovács Bence

Hogyan építsünk makettet? - fotó: Kovács Bence

Nagano Olympic Memorial Arena - építész: Kajima Design (1998) - fotó: Kovács Bence

Hogyan építsünk makettet? - fotó: Kovács Bence

Hogyan építsünk makettet? - fotó: Kovács Bence

Hogyan építsünk makettet? - fotó: Kovács Bence

Hogyan építsünk makettet? - fotó: Kovács Bence

Hogyan építsünk makettet? - fotó: Kovács Bence

Hogyan építsünk makettet? - fotó: Kovács Bence

Pigment - a hátsó falat borító festékesüvegek - fotó: Kovács Bence

Pigment - a bejárat felől - fotó: Kovács Bence

Pigment - a bejárat felől - fotó: Kovács Bence

Pigment - ecsetek - fotó: Kovács Bence

Pigment - ecsetek - fotó: Kovács Bence

Pigment - bambuszléc álmennyezet

Pigment - bambuszkerítés - fotó: Kovács Bence

Street Art - fotó: Kovács Bence

A sumo birkózó Case Maclaim alkotása

Unosumai Kamaishi általános iskola - építész: Kazuhiro Kojima és Kazuko Akamatsu - fotó: Kovács Bence

Unosumai Kamaishi általános iskola - építész: Kazuhiro Kojima és Kazuko Akamatsu - fotó: Kovács Bence

WaffleHouse - fotó: Kovács Bence

XXXX House in Shizuoka Prefecture - építész: Harada Masahiro (2003) - fotó: Kovács Bence

Yoyogi Village - építész: Wonderwall (2011) - fotó: Kovács Bence

lead

Építészet az Ég Királyának szigetén
Épületek/Középület

Építészet az Ég Királyának szigetén

2016.11.03. 15:30

Projektinfó

Szerzők:
Várhelyi Judit

Földrajzi hely:
Tokió, Japán

Építészek, alkotók:
Kengo Kuma

Stáblista

Pigment: Kengo Kuma and Associates

grafika: Kenya Hara

A 20. században oly' meghatározó japán építészet napjainkra sem veszítette el erejét, organikusságát vagy emberléptékűségét. Tokió egy szigetén szép példa erre Kengo Kuma művészellátója, de ugyanitt egy olyan múzeum is nyílt, ahol építészeti maketteken keresztül érthetjük meg az alkotók gondolkodását. Várhelyi Judit írása.

Hajdanán, a shogunok uralkodása idején, úgy négyszáz évvel ezelőtt, Tokió egy jelentéktelen halászfalu volt a tenger partján. Korabeli neve, Edo is csak annyit jelentett, az ‘öböl kapuja’. A fővárossá avanzsált falucska azonban hamar benépesült; a XVIII. század közepén már egymillió lakossal rendelkezett, és lassan elkezdett terjeszkedni a tenger felé. A part feltöltése során számtalan kisebb-nagyobb sziget keletkezett; ezek egyike Tennózu, vagyis az Ég Királyának szigete.

A Metabolista építészek a hatvanas években a Tokió-öbölben látták a város növekedésének kulcsát. Kenzo Tange és Kiyonari Kikutake utópisztikus tervei azonban nem valósultak meg és egészen a kilencvenes évek közepéig csak gyárak, raktárak, vegyi üzemek működtek a tengeröbölben. A szigeteket a városközponttal összekötő új vasútvonal azonban elérhető közelségbe hozta ezt a területet, majd az ingatlanfejlesztő cégek nyomásának engedve a város 1995-ben megváltoztatta az övezet besorolását, és megnyitotta az utat a lakó-, kereskedelmi- és szórakoztató funkciók számára.

A sumo birkózó Case Maclaim alkotása
28/34
A sumo birkózó Case Maclaim alkotása

Tennózu Isle fejlesztése némileg lemaradt nagyobb szomszédaitól, de az elmúlt évtizedben - és különösen a tavalyi év óta - lendületet kapott. Az iparépületek nem költöztek el, csak átalakultak, mintegy részt kértek a fejlesztésből. Az ablaktalan falakra festmények kerültek, a partmenti raktárépületekbe pedig éttermek, bárok, és egy elegáns bútorbolt költöztek; csiricsáré lakóhajók jelentek meg a kikötőben és megépült egy part menti parkosított sétány, amely egy gyaloghídon át összeköti a szigetet a várossal. Az "art & heart", vagyis művészet és szív szlogen jegyében megrendezett street-art fesztivál jelzi a célközönséget: fiatal, művészetre érzékeny, trendi.

Mindezek még talán nem tűnnének ki a világ számos más részén is divatos kikötői rehabilitációs projektek közül, ám a raktárakat birtokló Warehouse TERRADA cég néhány szokatlan ötlettel is előállt. Idén év elején nyitották meg hagyományos festészetre és kalligráfiára szakosodó Pigment nevű művészellátó szaküzletüket, majd nyár végén az épitészeti modelleket kiállitó Archi-Depot galériát.

Pigment - a hátsó falat borító festékesüvegek - fotó: Kovács Bence
20/34
Pigment - a hátsó falat borító festékesüvegek - fotó: Kovács Bence

A Pigment belső kialakítása Kengo Kuma munkája. A mennyezeten hullámzó bambuszléc álmennyezet az épitész jellegzetes stiluseleme; ahogy azt számos tokiói épületén bizonyította, Kuma mestere a kis költségvetéssel dolgozó, de látványos térképzésnek. Az üzlet alapgondolata a hagyományok megőrzése, népszerűsitése. Ennek jegyében az eladók maguk is művészek, vagy képzőművészeti egyetemek hallgatói, akik rendszeresen tartanak előadásokat, workshopokat. Az üzlet hátsó falát természetes anyagú, színtarka pigmenteket tartalmaző üvegek borítják, a térelválasztó paneleken százszámra lógnak a nihonga (tradicionális japán festészet) képekhez és kalligráfiához használt ecsetek, a fiókokban pedig megtalálható a hagyományos japán művészetben használt merített papir, szilárd tinta, valamint a pigmentek kikeveréséhez használt, több tucatnyi különféle enyv. Ironikus, hogy az eredetileg Kínából átvett eszközök, technikák az anyaországban már eltűntek és a kínai művészek manapság Japánból szerzik be ezeket.

Pigment - bambuszléc álmennyezet
25/34
Pigment - bambuszléc álmennyezet

A Terrada cég többek között műtárgyak, filmek, makettek múzeum-szintű tárolására szakosodott, ahonnan már csak egy apró, de zseniális lépést kellett megtenniük az épitészeti makett-galéria ötletéig. A makettek még a mai, digitális korban is fontos eszközei a tervezési folyamatnak, de kívülállók ritkán látják ezeket, hiszen a munkamodellek vagy a belső, építészeti tervezőfolyamatot segítik, vagy pedig a megrendelővel folytatott egyeztetéshez használt kommunikációs eszközök. Az Archi-Depot galériában mindkét típusra bőven akad példa; a neves tervezők, Kengo Kuma, Jun Aoki, Shigeru Ban, a PechaKucha alapitó Klein Dytham Architecture mellett számtalan kisebb studió munkája sorakozik a polcokon. Az egyszerű, fából, papírból, agyagból készült, absztrakt tömegmodellek betekintést engednek a kreatív folyamatba, míg az emberekkel benépesitett, háziállatokkal, kocsikkal, fákkal díszített, asztalnyi méretű makettek előrevetítik a kész épület és az azt használó emberek kapcsolatát. A kiállított makettek folyamatosan változnak, ami az állagvédelem mellett ismételt látogatásra inspirál.

ARCHI-DEPOT - fotó: Kovács Bence
2/34
ARCHI-DEPOT - fotó: Kovács Bence

A makettek mellett elhelyezett QR-kódot okostelefonnal beolvasva az internetről a látogató további részleteket is megtudhat az épületről és a tervező építészről. Sajnos, az alaprajzok, metszetek hiányoznak; ezek feltöltése a honlapra újabb réteggel gazdagíthatná a kiállítást.

A galéria nem valószinű, hogy szélesebb tömegeket vonzana, de az boritékolható, hogy az építészek, építész hallgatók körében zarándokhely lesz, hiszen izgalmas betekintést ad napjaink neves épitészeinek munkamódszerébe.

Minden Tokióba látogató épitész számára kötelező!

Várhelyi Judit



Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.