Épületek/Középület

Építészet az Ég Királyának szigetén

1/34

ARCHI-DEPOT logo, Kenya Hara munkája - fotó: Kovács Bence

?>
ARCHI-DEPOT logo, Kenya Hara munkája - fotó: Kovács Bence
?>
ARCHI-DEPOT - fotó: Kovács Bence
?>
Shelter - építész: Shigeru Ban - fotó: Kovács Bence
?>
Binjiang Multipurpose Center, Taipei - építész: Jun Aoki - fotó: Gotenyama Trust City
?>
Daikanyama T-Site - építész: Klein Dytham Architecture (2011) - fotó: Kovács Bence
?>
Hogyan építsünk makettet? - fotó: Kovács Bence
?>
"KOHTEI" Shinshoji Zen Múzeum, Fukuyama, Hiroshima - építész: Kohei Nawa, SANDWICH - fotó: Kovács Bence
?>
"KOHTEI" Shinshoji Zen Múzeum, Fukuyama, Hiroshima - építész: Kohei Nawa, SANDWICH - fotó: Kovács Bence
?>
Asakusa Culture and Tourist Center - építész: Kengo Kuma and Associates
?>
Starbucks kávéház, Dazaifutenmangu - építész: Kengo Kuma and Associates - fotó: Kovács Bence
?>
Hogyan építsünk makettet? - fotó: Kovács Bence
?>
Hogyan építsünk makettet? - fotó: Kovács Bence
?>
Nagano Olympic Memorial Arena - építész: Kajima Design (1998) - fotó: Kovács Bence
?>
Hogyan építsünk makettet? - fotó: Kovács Bence
?>
Hogyan építsünk makettet? - fotó: Kovács Bence
?>
Hogyan építsünk makettet? - fotó: Kovács Bence
?>
Hogyan építsünk makettet? - fotó: Kovács Bence
?>
Hogyan építsünk makettet? - fotó: Kovács Bence
?>
Hogyan építsünk makettet? - fotó: Kovács Bence
?>
Pigment - a hátsó falat borító festékesüvegek - fotó: Kovács Bence
?>
Pigment - a bejárat felől - fotó: Kovács Bence
?>
Pigment - a bejárat felől - fotó: Kovács Bence
?>
Pigment - ecsetek - fotó: Kovács Bence
?>
Pigment - ecsetek - fotó: Kovács Bence
?>
Pigment - bambuszléc álmennyezet
?>
Pigment - bambuszkerítés - fotó: Kovács Bence
?>
Street Art - fotó: Kovács Bence
?>
A sumo birkózó Case Maclaim alkotása
?>
Unosumai Kamaishi általános iskola - építész: Kazuhiro Kojima és Kazuko Akamatsu - fotó: Kovács Bence
?>
Unosumai Kamaishi általános iskola - építész: Kazuhiro Kojima és Kazuko Akamatsu - fotó: Kovács Bence
?>
WaffleHouse - fotó: Kovács Bence
?>
XXXX House in Shizuoka Prefecture - építész: Harada Masahiro (2003) - fotó: Kovács Bence
?>
Yoyogi Village - építész: Wonderwall (2011) - fotó: Kovács Bence
?>
lead
1/34

ARCHI-DEPOT logo, Kenya Hara munkája - fotó: Kovács Bence

Építészet az Ég Királyának szigetén
Épületek/Középület

Építészet az Ég Királyának szigetén

2016.11.03. 15:30

Projektinfó

Szerzők:
Várhelyi Judit

Földrajzi hely:
Tokió, Japán

Építészek, alkotók:
Kengo Kuma

Stáblista

Pigment: Kengo Kuma and Associates

grafika: Kenya Hara

A 20. században oly' meghatározó japán építészet napjainkra sem veszítette el erejét, organikusságát vagy emberléptékűségét. Tokió egy szigetén szép példa erre Kengo Kuma művészellátója, de ugyanitt egy olyan múzeum is nyílt, ahol építészeti maketteken keresztül érthetjük meg az alkotók gondolkodását. Várhelyi Judit írása.

Hajdanán, a shogunok uralkodása idején, úgy négyszáz évvel ezelőtt, Tokió egy jelentéktelen halászfalu volt a tenger partján. Korabeli neve, Edo is csak annyit jelentett, az ‘öböl kapuja’. A fővárossá avanzsált falucska azonban hamar benépesült; a XVIII. század közepén már egymillió lakossal rendelkezett, és lassan elkezdett terjeszkedni a tenger felé. A part feltöltése során számtalan kisebb-nagyobb sziget keletkezett; ezek egyike Tennózu, vagyis az Ég Királyának szigete.

A Metabolista építészek a hatvanas években a Tokió-öbölben látták a város növekedésének kulcsát. Kenzo Tange és Kiyonari Kikutake utópisztikus tervei azonban nem valósultak meg és egészen a kilencvenes évek közepéig csak gyárak, raktárak, vegyi üzemek működtek a tengeröbölben. A szigeteket a városközponttal összekötő új vasútvonal azonban elérhető közelségbe hozta ezt a területet, majd az ingatlanfejlesztő cégek nyomásának engedve a város 1995-ben megváltoztatta az övezet besorolását, és megnyitotta az utat a lakó-, kereskedelmi- és szórakoztató funkciók számára.

A sumo birkózó Case Maclaim alkotása
28/34
A sumo birkózó Case Maclaim alkotása

Tennózu Isle fejlesztése némileg lemaradt nagyobb szomszédaitól, de az elmúlt évtizedben - és különösen a tavalyi év óta - lendületet kapott. Az iparépületek nem költöztek el, csak átalakultak, mintegy részt kértek a fejlesztésből. Az ablaktalan falakra festmények kerültek, a partmenti raktárépületekbe pedig éttermek, bárok, és egy elegáns bútorbolt költöztek; csiricsáré lakóhajók jelentek meg a kikötőben és megépült egy part menti parkosított sétány, amely egy gyaloghídon át összeköti a szigetet a várossal. Az "art & heart", vagyis művészet és szív szlogen jegyében megrendezett street-art fesztivál jelzi a célközönséget: fiatal, művészetre érzékeny, trendi.

Mindezek még talán nem tűnnének ki a világ számos más részén is divatos kikötői rehabilitációs projektek közül, ám a raktárakat birtokló Warehouse TERRADA cég néhány szokatlan ötlettel is előállt. Idén év elején nyitották meg hagyományos festészetre és kalligráfiára szakosodó Pigment nevű művészellátó szaküzletüket, majd nyár végén az épitészeti modelleket kiállitó Archi-Depot galériát.

Pigment - a hátsó falat borító festékesüvegek - fotó: Kovács Bence
20/34
Pigment - a hátsó falat borító festékesüvegek - fotó: Kovács Bence

A Pigment belső kialakítása Kengo Kuma munkája. A mennyezeten hullámzó bambuszléc álmennyezet az épitész jellegzetes stiluseleme; ahogy azt számos tokiói épületén bizonyította, Kuma mestere a kis költségvetéssel dolgozó, de látványos térképzésnek. Az üzlet alapgondolata a hagyományok megőrzése, népszerűsitése. Ennek jegyében az eladók maguk is művészek, vagy képzőművészeti egyetemek hallgatói, akik rendszeresen tartanak előadásokat, workshopokat. Az üzlet hátsó falát természetes anyagú, színtarka pigmenteket tartalmaző üvegek borítják, a térelválasztó paneleken százszámra lógnak a nihonga (tradicionális japán festészet) képekhez és kalligráfiához használt ecsetek, a fiókokban pedig megtalálható a hagyományos japán művészetben használt merített papir, szilárd tinta, valamint a pigmentek kikeveréséhez használt, több tucatnyi különféle enyv. Ironikus, hogy az eredetileg Kínából átvett eszközök, technikák az anyaországban már eltűntek és a kínai művészek manapság Japánból szerzik be ezeket.

Pigment - bambuszléc álmennyezet
25/34
Pigment - bambuszléc álmennyezet

A Terrada cég többek között műtárgyak, filmek, makettek múzeum-szintű tárolására szakosodott, ahonnan már csak egy apró, de zseniális lépést kellett megtenniük az épitészeti makett-galéria ötletéig. A makettek még a mai, digitális korban is fontos eszközei a tervezési folyamatnak, de kívülállók ritkán látják ezeket, hiszen a munkamodellek vagy a belső, építészeti tervezőfolyamatot segítik, vagy pedig a megrendelővel folytatott egyeztetéshez használt kommunikációs eszközök. Az Archi-Depot galériában mindkét típusra bőven akad példa; a neves tervezők, Kengo Kuma, Jun Aoki, Shigeru Ban, a PechaKucha alapitó Klein Dytham Architecture mellett számtalan kisebb studió munkája sorakozik a polcokon. Az egyszerű, fából, papírból, agyagból készült, absztrakt tömegmodellek betekintést engednek a kreatív folyamatba, míg az emberekkel benépesitett, háziállatokkal, kocsikkal, fákkal díszített, asztalnyi méretű makettek előrevetítik a kész épület és az azt használó emberek kapcsolatát. A kiállított makettek folyamatosan változnak, ami az állagvédelem mellett ismételt látogatásra inspirál.

ARCHI-DEPOT - fotó: Kovács Bence
2/34
ARCHI-DEPOT - fotó: Kovács Bence

A makettek mellett elhelyezett QR-kódot okostelefonnal beolvasva az internetről a látogató további részleteket is megtudhat az épületről és a tervező építészről. Sajnos, az alaprajzok, metszetek hiányoznak; ezek feltöltése a honlapra újabb réteggel gazdagíthatná a kiállítást.

A galéria nem valószinű, hogy szélesebb tömegeket vonzana, de az boritékolható, hogy az építészek, építész hallgatók körében zarándokhely lesz, hiszen izgalmas betekintést ad napjaink neves épitészeinek munkamódszerébe.

Minden Tokióba látogató épitész számára kötelező!

Várhelyi Judit



Vélemények (0)
Új hozzászólás
Épületek/Irodaépület

VISION TOWERS IRODAHÁZ // Egy hely + Építészfórum

2020.10.14. 15:17
00:03:53

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

Épületek/Ipari és kereskedelmi épület

TRANZIT ART CAFÉ // Egy hely + Építészfórum

2020.09.30. 19:04
00:06:46

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk