
Eredményt hirdettek a Szigetszentmiklósi Református Általános Iskola tervpályázatán
A Dunamelléki Református Egyházkerület 2024 tavaszán nyílt építészeti tervpályázatot írt ki egy új, 16 osztályos általános és művészeti iskola megvalósítására Szigetszentmiklós Bucka városrészben. Az első díjat az Ártér Építész Műterem Kft. tervezőiroda kapta, mely többek között szőlőfürt-szerű telepítésével nyerte el a zsűri tetszését.
A tervpályázatot komoly érdeklődés övezte, nagy számban érkeztek be kiemelkedő pályaművek – hangzott el a budapesti Ráday Ház dísztermében tartott 2025. március 5-i eredményhirdetésen. Szigetszentmiklós Bucka városrésze többnyire iker- és sorházakból áll, nincsenek járdák, több helyen az aszfalt is hiányzik. Mivel az autók csak lassan tudnak haladni, az itt lakó gyerekek kint fociznak az utcán – ismertette a helyszínt Morva Ákos, az iskolaépítő szigetszentmiklós-újvárosi gyülekezet lelkipásztora, hozzátéve, hogy régóta tudták, hogy szükség lenne itt egy iskolára.
Az egyházkerület által kiírt tervpályázatra 43 pályamű érkezett, köztük kiemelkedő alkotások – számolt be Veres Sándor dunamelléki főgondnok, a Bírálóbizottság tagja. A Dunamelléki Református Egyházkerület 12 pályaművet vásárolt meg, ezen kívül ötöt díjaztak. A főgondnok méltatta az előnytelen terepadottságok ellenére sok kreatív megoldást felmutató, a külső megjelenést is vonzóvá tevő, belső kialakításában pedig otthonosságra törekvő terveket. A Bírálóbizottság elnöke beszélt arról is, hogy az agglomeráció gyors növekedése elhanyagolt infrastruktúrát okozott, hiányoznak az iskolák, az orvosi rendelők, a közterek. Az új szigetszentmiklósi iskola épp ezért válhat a közösség szívévé.
Pezsgő szakmai, emberi és pedagógiai párbeszéddé alakult a pályamunkák áttekintése – ezt már Páricsy Zoltán építészmérnök, bírálóbizottsági tag mondta. Bár az építészetet sokan mennyiségi oldalról próbálják megközelíteni, az szerinte alapvetően minőségi kérdés: a teremtés mintájára végzett alkotómunka. „Minden építészet szakrális, szent tevékenység, amellyel nemcsak a tervet, a házat, hanem saját magunkat és a megbízónkat is építjük." Hozzátette: a pályázók értették ezt, és sokféle stílusban sok jó választ adtak a felmerülő kérdésekre. Az építészet két alappillére, a mértéktartás és a helyénvalóság szempontjai is teljesültek.
„Az iskolában a legfontosabb a biztonság megteremtése a gyerekek számára. Egy iskola akkor működik jól, ha nemcsak a gyerekek, hanem az ott dolgozó felnőttek is jól érzik benne magukat" – emlékeztetett. Az építészet, a pedagógia és az egyház hármas egységét és ennek a tervekben való kidolgozottságát méltányolta a Bírálóbizottság.
Tizenkét pályaművet vásárolt meg a Dunamelléki Református Egyházkerület, a tervezőirodák képviselőinek Veres Sándor és Lánszki Regő építészeti államtitkár adta át az okleveleket. A megvásárolt pályaművek alkotói: OK2 Építész Iroda Kft.; Hetedik Műterem Építészeti, Mérnöki Tervező és Tanácsadó Kft.; Grafit Műterem Kft.; KAS DESIGN Kft.; BTR Design Műterem Kft.; KONTEXTUS Építészeti Stúdió Kft.; CZITA Építész Iroda Tervező Kft.; Nanavízió Kft. (Zöldterületi terv: Korzó Stúdió); DNS-Építészműterem Kft.; NAPUR ARCHITECT Építészeti Iroda Kft.; DUPLÁN Tervező és Szolgáltató Kft.; CAN Architects Studio Építész Iroda Kft.
Három építésziroda III. helyezést nyert el: Halász Bálint, Kund Iván Patrik és Monory Rebeka közös pályamunkájukkal; az A3 ÉPÍTÉSZ Kft.; valamint a Marp Kft.
II. helyen végzett a „3h építésziroda" Építészeti, Kutató, Fejlesztő és Tervező Kft.
I. helyezést ért el az Ártér Építész Műterem Kft. Tervező: Álmosdi Árpád. Tájépítészet: Korzó Tervezési Stúdió Kft. Tervezők: Terhes Dénes, Grabner Balázs, Hauser Nikolett, Fullér Fanni. Látvány: Homologue Kft. Tervező: Ölbey Zoltán.
A nyertes pályamű szakmai értékelésében szerepel, hogy az a tervpályázati kiírás alapját, a szőlőtő- és szőlőfürt-metaforát az építészet nyelvére lefordítva térrendszerként jeleníti meg: legfontosabb értéke a pedagógia hagyományos térbeli kereteinek meghaladása, az osztálytermek flexibilis kialakítása és fürtszerű telepítése, az otthonos, vonzó atmoszféra megteremtése, az akusztikai szempontok érvényesítése. A közös terek, közlekedők, udvarok, teraszok ugyanolyan fontos pedagógiai színterekké válnak a pályaműben, mint az osztálytermek. A központi közösségi maghoz fürtszerűen kapcsolódnak a decentralizált, saját kis alközponttal rendelkező oktatási egységek, amelyek kívülről is használhatók, köztük a tornaterem, a kápolna, az étterem. Az egyházközség a Melanchthon Fülöpnek tulajdonított – és a református közösség számára fontos – gondolatot látja tükröződni a pályaműben: „A fő dolgokban egység, a mellékesekben szabadság, és mindenekben szeretet." A jelszerű metafora és az absztrakt, magas műszaki színvonalú térbeli nyelv finom átmenete igazi építészeti innováció.
Forrás: Parokia.hu