Design/Formatervezés

Fegyelmezett kreativitás — a Pannon székház belsőépítészeti kialakítása

1/40

Pannon irodaház belsőépítészet

Pannon irodaház belsőépítészet

Pannon irodaház belsőépítészet

Pannon irodaház belsőépítészet

Pannon irodaház belsőépítészet

Pannon irodaház belsőépítészet

Pannon irodaház belsőépítészet

Pannon irodaház belsőépítészet

Pannon irodaház belsőépítészet

Pannon irodaház belsőépítészet

Pannon irodaház belsőépítészet

Pannon irodaház belsőépítészet

Pannon irodaház belsőépítészet

Pannon irodaház belsőépítészet

Pannon irodaház belsőépítészet

Pannon irodaház belsőépítészet

Pannon irodaház belsőépítészet

Pannon irodaház belsőépítészet

Pannon irodaház belsőépítészet

Pannon irodaház belsőépítészet

Pannon irodaház belsőépítészet

Pannon irodaház belsőépítészet

Pannon irodaház belsőépítészet

Pannon irodaház belsőépítészet

Pannon irodaház belsőépítészet

Pannon irodaház belsőépítészet

Pannon irodaház belsőépítészet

Pannon irodaház belsőépítészet

Pannon irodaház belsőépítészet

Pannon irodaház belsőépítészet

Pannon irodaház belsőépítészet

Pannon irodaház belsőépítészet

Pannon irodaház belsőépítészet

Pannon irodaház belsőépítészet

Pannon irodaház belsőépítészet

Pannon irodaház belsőépítészet, fotó: Tóth Róbert

Pannon irodaház belsőépítészet, fotó: Tóth Róbert

Pannon irodaház belsőépítészet, fotó: Tóth Róbert

Pannon irodaház belsőépítészet, fotó: Tóth Róbert

?>
Pannon irodaház belsőépítészet
?>
Pannon irodaház belsőépítészet
?>
Pannon irodaház belsőépítészet
?>
Pannon irodaház belsőépítészet
?>
Pannon irodaház belsőépítészet
?>
Pannon irodaház belsőépítészet
?>
Pannon irodaház belsőépítészet
?>
Pannon irodaház belsőépítészet
?>
Pannon irodaház belsőépítészet
?>
Pannon irodaház belsőépítészet
?>
Pannon irodaház belsőépítészet
?>
Pannon irodaház belsőépítészet
?>
Pannon irodaház belsőépítészet
?>
Pannon irodaház belsőépítészet
?>
Pannon irodaház belsőépítészet
?>
Pannon irodaház belsőépítészet
?>
Pannon irodaház belsőépítészet
?>
Pannon irodaház belsőépítészet
?>
Pannon irodaház belsőépítészet
?>
Pannon irodaház belsőépítészet
?>
Pannon irodaház belsőépítészet
?>
Pannon irodaház belsőépítészet
?>
Pannon irodaház belsőépítészet
?>
Pannon irodaház belsőépítészet
?>
Pannon irodaház belsőépítészet
?>
Pannon irodaház belsőépítészet
?>
Pannon irodaház belsőépítészet
?>
Pannon irodaház belsőépítészet
?>
Pannon irodaház belsőépítészet
?>
Pannon irodaház belsőépítészet
?>
Pannon irodaház belsőépítészet
?>
Pannon irodaház belsőépítészet
?>
Pannon irodaház belsőépítészet
?>
Pannon irodaház belsőépítészet
?>
Pannon irodaház belsőépítészet
?>
Pannon irodaház belsőépítészet, fotó: Tóth Róbert
?>
Pannon irodaház belsőépítészet, fotó: Tóth Róbert
?>
Pannon irodaház belsőépítészet, fotó: Tóth Róbert
?>
Pannon irodaház belsőépítészet, fotó: Tóth Róbert
?>
1/40

Pannon irodaház belsőépítészet

Pannon irodaház belsőépítészet

Pannon irodaház belsőépítészet

Pannon irodaház belsőépítészet

Pannon irodaház belsőépítészet

Pannon irodaház belsőépítészet

Pannon irodaház belsőépítészet

Pannon irodaház belsőépítészet

Pannon irodaház belsőépítészet

Pannon irodaház belsőépítészet

Pannon irodaház belsőépítészet

Pannon irodaház belsőépítészet

Pannon irodaház belsőépítészet

Pannon irodaház belsőépítészet

Pannon irodaház belsőépítészet

Pannon irodaház belsőépítészet

Pannon irodaház belsőépítészet

Pannon irodaház belsőépítészet

Pannon irodaház belsőépítészet

Pannon irodaház belsőépítészet

Pannon irodaház belsőépítészet

Pannon irodaház belsőépítészet

Pannon irodaház belsőépítészet

Pannon irodaház belsőépítészet

Pannon irodaház belsőépítészet

Pannon irodaház belsőépítészet

Pannon irodaház belsőépítészet

Pannon irodaház belsőépítészet

Pannon irodaház belsőépítészet

Pannon irodaház belsőépítészet

Pannon irodaház belsőépítészet

Pannon irodaház belsőépítészet

Pannon irodaház belsőépítészet

Pannon irodaház belsőépítészet

Pannon irodaház belsőépítészet

Pannon irodaház belsőépítészet, fotó: Tóth Róbert

Pannon irodaház belsőépítészet, fotó: Tóth Róbert

Pannon irodaház belsőépítészet, fotó: Tóth Róbert

Pannon irodaház belsőépítészet, fotó: Tóth Róbert

Fegyelmezett kreativitás — a Pannon székház belsőépítészeti kialakítása
Design/Formatervezés

Fegyelmezett kreativitás — a Pannon székház belsőépítészeti kialakítása

2009.12.02. 13:37

Cikkinfó

Szerzők:
Zöldi Anna

Földrajzi hely:
Törökbálint, Magyarország

Építészek, alkotók:
Tóth Róbert

Vélemények:
13

A belsőépítészeti terveket Tóth Róbert vezetésével a dekadesign stúdió jegyzi, amely Zoboki Gábor irodájával már dolgozott közös projekten, nevezetesen a MŰPA belső tereinek kialakításán.

Az épület térkapcsolatait alapvetően meghatározó funkcionális kialakítást a Pannon működési rendje és ehhez kapcsolódó munka-filozófiája határozta meg. Az alaprajz szervezési koncepcióját a központi átrium átláthatósága, és az erre szervezett úgynevezett unitok (szervezeti egységek) közötti átjárhatóság, ill. ezek esetenkénti teljes átalakíthatósága döntően befolyásolta. Az egyes unitokon belül is a flexibilitás volt az elsődleges szempont, nem csak azért, mert – mint azt annyi fórumon hangsúlyozta a cégvezetés – itt a dolgozóknak nincs fix asztaluk (ahogy fix munkaidejük sem), hanem mert valóban könnyedén sor kerülhet bármikor a terület teljes átrendezésére. Így az építészeti koncepció következtében kialakult mozgalmas tér „felöltöztetése" sem bizonyult hétköznapi feladatnak, átgondolt és a megszokottól eltérő megoldásokat követelt.

 

Pannon irodaház belsőépítészet
1/40
Pannon irodaház belsőépítészet

Pannon irodaház belsőépítészet
2/40
Pannon irodaház belsőépítészet

Pannon irodaház belsőépítészet
3/40
Pannon irodaház belsőépítészet

Pannon irodaház belsőépítészet
4/40
Pannon irodaház belsőépítészet

Pannon irodaház belsőépítészet
5/40
Pannon irodaház belsőépítészet

 

Maga tér szokatlan nagyvonalúságával lepi meg az épületbe érkezőt. Itt nem a szokásos 2,20 magas közlekedőkön osonva közelíthetőek meg a dizájnbútorkkal berendezett irodák. Az épület lelke a négy szintet összefogó átrium, és az impozáns, térbe helyezett lépcső, valamint az átriumot átszelő hidak, melyeken át a legyező alakban elhelyezkedő épületszárnyak kapcsolatba kerülnek egymással. Azazhogy nem a terek, sokkal inkább a dolgozók kapcsolatát hivatott a dinamikusan kialakított közlekedő-rendszer szolgálni. A négy szint magas térben átlósan vezetett, alaprajzi formájukat tekintve enyhén szélesedő hidak, a hozzájuk képest hegyes szögben elfordított lépcső, a kilenc unit megközelítését szolgáló nyitott előterek, az átrium terébe öbölként benyúló belső udvar négy szint magas üvegfala együttesen olyan térélménnyel ajándékozza meg a bent járó-kelő emberfiát, amely leginkább egy színvonalas, entellektüelek számára készült sci-fi díszletére emlékeztet. Talán megkockáztatható az az állítás, hogy – csakúgy, mint a MÜPA esetében – a belső tér architektúrája sokkal erőteljesebbre sikeredett, mint az épület tömegformálása. A tér építészeti megfogalmazása karakteresen dinamikus, magától értetődően strukturált, ugyanakkor jól egyensúlyoz a monumentalitás és az emberléptékűség között.

 

Pannon irodaház belsőépítészet
6/40
Pannon irodaház belsőépítészet

Pannon irodaház belsőépítészet
7/40
Pannon irodaház belsőépítészet

Pannon irodaház belsőépítészet
8/40
Pannon irodaház belsőépítészet

Pannon irodaház belsőépítészet
9/40
Pannon irodaház belsőépítészet

Pannon irodaház belsőépítészet
10/40
Pannon irodaház belsőépítészet

 

A belsőépítészeti kialakítás szándékoltan alkalmazkodó, hagyja élni a teret, sehol nem kíván domináns motívummá előlépni. A tervező minimális eszköztár alkalmazásával, kevés szín és anyag használatával igyekezett a barátságos, ugyanakkor vizuálisan izgalmas munkahelyi környezetet megteremteni. A szabdalt alaprajz következtében a burkolt felületeken semmiféle raszter követése nem jöhetett szóba, így a véletlenszerűen, random elven kialakuló mintázat vált rendező elvvé. Az átriumban és a közlekedőkben alkalmazott, nemes megjelenésű sötétszürke olasz gránitburkolatot a kefézett és mattcsiszolt felületek játéka teszi élővé. A unitok előterében és a unitokban használt szőnyegpadlóval szemben az esztétikumon túl már funkcionális igények is felléptek: a nagy belmagasságú, sok üvegfelülettel, eltérő síkokban találkozó falakkal határolt átrium megfelelő akusztikájához elengedhetetlen volt a hangcsillapítás. A választott, random mintás szőnyeg úgynevezett komfort-hátas, 3-4 mm rugalmas alátéttel rendelkezik, és jól érezhetően csökkenti a nyüzsgő térben a visszhangot. Az előterekben és az irodákban más-más árnyalatú szőnyeg jelzi a funkcióváltást, mindkettő a szürkéhez közelít, színvilágában a kőburkolat folytatása. Ugyancsak akusztikus célokat szolgál a unitok előterében, és egyéb közlekedőkben alkalmazott perforált gipszkarton álmennyezet, amelynek mintázata szintén a random jelleget erősíti. A nagyszabású átriumban a világításnak külön szerep jutott: a lépcsők és a hidak mentén elhelyezett vonal-menti világítás a struktúrát hangsúlyozza, míg a mennyezetbe süllyesztett lámpatestek a már sokat emlegetett véletlenszerű kiosztásukkal a tér szabálytalan körvonalához igazodnak. Meglepően kevés fényforrással sikerült a hatalmas teret kellőképpen bevilágítani, ami annál inkább meglepő, mivel a hidak felett a gépészeti vezetékek nem is engedték meg mennyezeti lámpatestek elhelyezését.

 

Pannon irodaház belsőépítészet
11/40
Pannon irodaház belsőépítészet

Pannon irodaház belsőépítészet
12/40
Pannon irodaház belsőépítészet

Pannon irodaház belsőépítészet
13/40
Pannon irodaház belsőépítészet

Pannon irodaház belsőépítészet
14/40
Pannon irodaház belsőépítészet

Pannon irodaház belsőépítészet
15/40
Pannon irodaház belsőépítészet

 

A tulajdonképpeni munkahelyek, a unitok kialakítása kívánta a leginkább újszerű megközelítést. Itt a maximális flexibilitás vol az elsődleges tervezési szempont, amellett, hogy a gépészet is erős kötöttségeket jelentett. Érdemes néhány szót ejteni a munkavégzés sajátos módjáról, ami az irodák kialakítását alapvetően befolyásolta. Nincsenek saját asztalok, mindenki oda ül érkezéskor, ahol helyet talál.

Következésképpen nincsenek személyes holmik sem az asztalokon, maximum a saját bögre kaphat helyet. Egyebek tárolására az uszodai öltözőszekrényekhez hasonlatos módon, személyes rekeszekkel kialakított gardrób-részleg szolgál. A magyar ízléshez és szokáshoz képest első hallásra idegennek tűnő rendszer a gyakorlatban beválik, azonban némiképp személytelen jellege miatt (és hol vannak a gyerekek fényképei - bár igaz, a dolgozók többsége még nincs abban a korban), különösen fontos, hogy a környezetet értő tervezéssel és adekvát vizuális eszközökkel tegyék személyessé. Itt érhető leginkább tetten a szervezett, logikus gondolkodás, és a formákkal való visszafogott játszadozás egymásnak felelgető kettőse.

 

Pannon irodaház belsőépítészet
16/40
Pannon irodaház belsőépítészet

Pannon irodaház belsőépítészet
17/40
Pannon irodaház belsőépítészet

Pannon irodaház belsőépítészet
18/40
Pannon irodaház belsőépítészet

Pannon irodaház belsőépítészet
19/40
Pannon irodaház belsőépítészet

 

Az átrendezhetőség érdekében a teret gyakorlatilag nem osztja semmi, a szükséges kiszolgáló funkciók a unitok bejáratához közel elhelyezett kompakt unit-magokban kerültek elhelyezésre. A zárt tömegű derékszögű kubusok egyik oldalán a teakonyha, átellenben a mosdók, a harmadik oldalon a munkatársak személyes holmiját befogadó tároló rekeszek kaptak helyet. A funkción túl a gépészetet is ide rejtették, amely szintén speciális megoldásokat kívánt. Az épület fűtési rendszere a másutt már ismertetett, Magyarországon egyedülálló hőszivattyús megoldással készült. A hűtő-fűtő vezetékek a mennyezeten húzódnak, és ez értelemszerűen kötöttséget jelentett a világítás tervezésekor. A szellőzés a padló alól bevezetett friss levegővel, gyakorlatilag felfújt padlóval történik, az elszívás a unit-magban kialakított, szinte észrevétlenül a kubusba komponált, visszaugratott felületen át történik. A szabálytalan alakú térben józan ellenpontot képez a szabályos alaprajzú, külső megformálásában is zárt és kompakt hatást keltő unitmag világos fával burkolt doboza, melyben a teakonyha és a mosdók bejáratának azonos méretű színes foltja kap csak vizuális hangsúlyt. S még ez sem pusztán képi játék, a két elem valóban felcserélhető, ezzel a funkciónak megfelelően az alaprajz könnyedén átalakítható. A dobozszerűséget fokozza az unit-magok élein végigvonuló vonal-menti világítás, amely este, a homlokzat üvegfelületein át szemlélve olyan hatást kelt, mintha több szintet áttörő hasábokról lenne szó az épület belsejében.

 

Pannon irodaház belsőépítészet
20/40
Pannon irodaház belsőépítészet

Pannon irodaház belsőépítészet
21/40
Pannon irodaház belsőépítészet

Pannon irodaház belsőépítészet
22/40
Pannon irodaház belsőépítészet

 

Az említett fűtővezetékek miatt mennyezeti világítás csak nagyon korlátozott mértékben kerülhetett az irodatérbe, az asztalok megvilágítását jelenlét-érzékelő helyi lámpatestek biztosítják.

Az asztalok egyedi terv alapján készültek, jellegzetes bab alakjuk igazodik a tér szabálytalan alaprajzához, elektromosan változtatható magasságuk a kényelmes és szabadon választható pózban végzett munkát segíti.

 

Pannon irodaház belsőépítészet
23/40
Pannon irodaház belsőépítészet

Pannon irodaház belsőépítészet
24/40
Pannon irodaház belsőépítészet

Pannon irodaház belsőépítészet
25/40
Pannon irodaház belsőépítészet

Pannon irodaház belsőépítészet
26/40
Pannon irodaház belsőépítészet

 

Az egyes unitok identifikálása külön tervezői feladatot jelentett. A fegyelmezett komponálás elvéhez hűen a tervezők monokróm megoldásban gondolkodtak, kérdés volt azonban, hogy szintenként, vagy tornyonként váltakozzanak színek. Végül, mint egy térbeli puzzle, érdekes logikai játékként alakult ki a végső megoldás, egymás mellett és alatt sem jelenhetett meg azonos funkciójú térben ugyanaz a szín, így mindig tudható, hol járunk. Hat domináns szín szerepel a unitokban, amelyek némiképp utalnak a skandináv kultúrkörre: a burgundi vörös, baltic kék, piros, narancs, papaya, és mélyzöld – mintha egy északi népművészeti takarót látnánk.
A mobiliák változatos színűek, a fix elemek (konyha, mosdó, függöny) színei utalnak a térbeli helyzetre, teszik beazonosíthatóvá a unitot. A függönyök csak az ablakfelületek egyharmadát fedik, s még ezeknek is csak 30 százaléka színes. A tényleges árnyékolást intelligens külső árnyékoló végzi, a mozgatható függönyök a monitorok tükröződését hivatottak kizárni. Az itt-ott felvillanó színes foltok, a szabályos és szabálytalan formák jól eltalált aránya, a homogén felületek nyugodt, harmonikus, mégis barátságos rendet teremtenek a semmiféle határozott iránnyal nem tüntető terekben.

 

Pannon irodaház belsőépítészet
27/40
Pannon irodaház belsőépítészet

Pannon irodaház belsőépítészet
28/40
Pannon irodaház belsőépítészet

Pannon irodaház belsőépítészet
29/40
Pannon irodaház belsőépítészet

Pannon irodaház belsőépítészet
30/40
Pannon irodaház belsőépítészet

 

A közlekedőkben a sötét, kékes-szürke padlóburkolat ellenpontjaként a kiwizöld jelenik meg konzekvensen. A hidakon elhelyezett Wave és Snake fantázianevű ülőbútorok és a büfé Rondo foteljei magas minőségük mellett a visszafogott formakezelés remekei. A falakra speciális üvegburkolat került, hátoldalán lakkozva, illetve egyes exkluzívabb helyiségekben foncsorozva. A központi tér nem elhanyagolható vizuális eleme a korábbi cikkben (…) bemutatott képzőművészeti alkotás, a térben ide-oda kígyózó, színes ledekből kialakított szalag, amely – többszöri látogatás alapján tanúsíthatóan – valóban állandóan változó vizuális élménnyel ajándékoz meg. A tetszőleges időben érkező és távozó munkatársak – miközben a földszinten elhelyezett csocsón feszültségeiket levezetik – folytonosan egy kortárs képzőművészeti tárlat részeseinek érezhetik magukat. Impozáns, és a fenti szintekről ugyancsak képzőművészeti alkotás erejével ható látvány az aulába választott ülőbútor, amelynek formája rímel a Pannon logójára.

 

Pannon irodaház belsőépítészet
31/40
Pannon irodaház belsőépítészet

Pannon irodaház belsőépítészet
32/40
Pannon irodaház belsőépítészet

Pannon irodaház belsőépítészet
33/40
Pannon irodaház belsőépítészet

Pannon irodaház belsőépítészet
34/40
Pannon irodaház belsőépítészet

Pannon irodaház belsőépítészet
35/40
Pannon irodaház belsőépítészet

 

A közlekedőkből a unitokon kívül mintegy ötven darab tárgyaló, a bejárati szinten egy előadóterem, a szerviz szinten étterem, a tetőteraszhoz kapcsolódó szinten VIP tárgyaló, a közbenső szinten VIP étterem található. Végigjárva mindezt, szembeszökő az azonos igényesség, akár VIP ügyfelekről, akár saját dolgozókról van szó. A dolgozók étterme aligha hasonlítható vállalati menzához, még a használatból eredő természetes rendetlenség sem tudja felülírni a tervezésben megmutatkozó rendező elvet. A VIP étteremben ugyan kicsit nagyobb átmérőjű a lámpa, de a feeling azonos. A külső partnerek által használt területeken az emelt szintű bútorozás az asztallapok minőségében és a székek kárpitozásában nyilvánul meg, amúgy küllemre ugyanolyan kép fogad. Az előadóterem, mind a külső környezet, mind az aula felé teljes falfelületén üveggel nyílik, akusztikus faburkolata meglepően jó hangelnyelést produkál. Fő attrakciója az aula hídjainak formájára rímelő mennyezeti és fali térelem, melyre a képzőművészeti pályázat során kiválasztott mű került.

A belső nagy erénye, hogy mind a burkolatok, mind a berendezés szintjén nagyon konzekvensen kirajzolódik a tér strukturális hierarchiája – mindenhonnan az átriumba térünk vissza, melynek építészeti és belsőépítészeti megfogalmazása az egész kompozíció ékköve, acélszürke foglalatban felvillanó színek.

Ilyen aprólékos részletekig végigvezetett koncepció esetében olyan ínyencségekre is lehetőség nyílt, mint a beltéri növények kiválasztása: az aulában ékeskedő bonsai, vagy a recepción álló olajfa magas értéket képvisel.

 

Pannon irodaház belsőépítészet, fotó: Tóth Róbert
36/40
Pannon irodaház belsőépítészet, fotó: Tóth Róbert

Pannon irodaház belsőépítészet, fotó: Tóth Róbert
37/40
Pannon irodaház belsőépítészet, fotó: Tóth Róbert

Pannon irodaház belsőépítészet, fotó: Tóth Róbert
38/40
Pannon irodaház belsőépítészet, fotó: Tóth Róbert

Pannon irodaház belsőépítészet, fotó: Tóth Róbert
39/40
Pannon irodaház belsőépítészet, fotó: Tóth Róbert

 

Egy szabdalt alaprajzú, nagy alapterületű és szerteágazó funkciókat tömörítő épület esetében a belső tér konzekvens, ugyanakkor mégsem unalmas vizuális kialakítása a tervezők részéről egyszerre igényel nagy fegyelmet és kellő kreativitást. A Pannon esetében ehhez társult a felvilágosult megbízó, aki az ötletek megvalósításához méltó és nagyvonalú partnernek bizonyult. Ilyen módon a téralakítás, a belső burkolatok, a mobil berendezés, a képzőművészeti alkotások, az épület grafikai-információs rendszere a magyar gyakorlattól eltérően harmonikus többszólamú műként szólal meg, kár, hogy mindez a város peremén, a kíváncsi szemek elől elzárva, csak Pannon színekben induló versenyzők számára látható, és nem mondjuk Budapest szívében.

A belsőépítészeti terveket Tóth Róbert vezetésével a dekadesign stúdió jegyzi, amely Zoboki Gábor irodájával már dolgozott közös projekten, nevezetesen a MŰPA belső tereinek kialakításán.

Zöldi Anna

fotók és szöveg: Zöldi Anna

Vélemények (13)
mB
2009.12.11.
17:23

(Egy helyesbítés: a Pannon székház Törökbálinton van - az egyik címke most Budaörsöt mond.)

zsuppanandras
2010.01.05.
12:16

@mB: köszi, javítottam - a szerk.

csipoficam
2009.12.02.
21:37

nagyon jól látszik, amelyik térben kevésbé érvényesül az alapkoncepció kidolgozójának tökéletesen átütő stílusa (nem Zobokira gondolok), ott rögtön uralkdoóváválik a sajátos mai magyar konzum, trendizmus és különböző fétistermékek ad hoc aplikálása a belső térbe. nézzétek meg alaposan!

az igazi európai szerkezeti frisseséget áthatja, a sajátos magyar disznó- és tyúkszarszag

norm2
2009.12.03.
08:37

@csipoficam: Ezt kifejtenéd bővebben, konkrét példákra rámutatva ? Nem tudom mit kell nézni, érteni ezalatt.

Zöldi Anna
2009.12.03.
14:35

@norm2: Bocsánat, nem tudom, hogy a szerzőnek illik-e a témához hozzászólnia. Mivel személyes tapasztalatom van a vita tárgyát képező kérdésben - vagyishogy személytelenül rideg, avagy a szabdság filozófiáját tükrözendő, szándékosan eszköztelen a belső tér megfogalmazása, -  ezért mégis megteszem. Merthogy jártam ott, többször is. Beszéltem a tervezővel, mondhtani belülről ismerem a folyamatot. Mindezek folytán úgy érzem, meg kell védenem az érintetteket, ha már maguk ezt nem teszik.

Tény, hogy a pr-ízű felütés kifogásolható, az is tény, hogy a pannon kőkeményen igyekszik az általa képviselt cég-filozófiát kommunikálni. Nyilvánvaló, és természetes, hogy az építészekkel szemben is elsődleges elvárás volt ennek a megbízói igénynek a kielégítése. Ebben azonban véleményem szerint nincs semmi elítélendő, hiszen  a tervezési folyamat épp arról szól, hogy a szakmának a megbízó igényeit olyan irányba kell terelnie, hogy az elkészült építészeti produktum ne csak vállalható, de akár mutogatható is legyen.

Amit nyugodt lekiismerettel vállalok bárki előtt: ennek az épületnek a belső terei - ha pusztán  a struktúrából adódó "csupasz" tereket értjük is ezalatt - rendkívül hatásosak. dinamikusak, szép vonalvezetésűek - nem ismétlem a cikkben leírtakat. Messze kilógnak a magyar átlagból. Ami a  "hozzáadott" belsőépítészetet illeti, szándékosan nem akarták "überelni" a teret, alkalmazkodtak, mértéktartó, de nagyon átgondolt megoldásokat vezettek végig következetesen az egész házon - ami sztén nem jellemző hazai gyakorlat, pláne nem ilyen nagyságrendű épület esetében. A színes, játékos elemek, és a homogén, "személytelenül" megfogalmazott felületek - amik egyébként közelről cseppet sem személytelenek - épp megfelelő ritmusban váltják egymást.

De ami a vitát illeti: tény, az itt dolgozók szeretik ezt  a környezetet, nyüzsög a ház - nem azok a képek kerültek ide, amik ezt mutatják, hiszen itt az építészet a fontos.  azt sem kell elfelejteni, hogy itt nem építészek dolgoznak, és - elnézést az érintettektől - . nem olyan értelemben alkotó emberek, akiknek feltétlenül a hagyományos értelemben vett ingergazdagság a fontos. Amúgy bejárva az épületet, nagyon is ingergazdag a tér maga, valóban nem igényel különösebb attrakciót. Az irodák épp annyira színesek, hogy ne tűnjenek sivárnak, de ne is vonják el  a figyelmet a munkáról.  A teakonyha NEM SIVÁR, teáztam ott, nagyon klassz. És nem arról konzultáltak a szomszédságomban, h hova kellene egy kis ez-az. 

 Szokatlan a a magyar szemnek, illetve inkább a magyar észjárásnak ez a munkafelfogás. Én is fenntartásokkal mentem oda, és- ami  a filozófiát illetti -, vannak fenntartásaim, továbbra is. De én nem ilyen- semmilyen irodában nem dolgoznék szívesen. Akinek viszont ez az élete - hát százszor inkább itt, mint négy fal közt kávézgatva. Az egyik itt dolgozó úr szerint valóban furcsa a "személytelenség", mert itt, ha leül az asztalhoz, mást nem tud csinálni, csak dolgozni. De nem nehezményezte. Gondolom, a Pannonak ez lehett a célja, még ha humánus köntösbse öltözteti is az elvárásait. És ez egy cég részéről nem kifogásolható álláspont.

Ami ennek építészeti, belsőépítészeti megfogalmazását illeti: nagyvonalú és kellemes, de mivel épület, tér, tehát csak élőben, három dimenzióban megítélhető. azaz oda kell menni, és úgy véleményt alkotni. Fotózni jól is, rosszul is lehet. A fotókat én készítettem. Azt hiszem, egy ideológiailag támadható megbízói igényt humanizálni, és átbillenteni a "jó" oldalra nem utolsó teljesítmény.

amit írtam, a belsőre vonatkozik, kívülről az épület nem tetszik, de arról nem is én írtam a cikket.

 üdvözlettel

Zöldi Anna

 

mB
2009.12.03.
17:58

@Zöldi Anna: "egy ideológiailag támadható megbízói igényt" - mennyiben támadható ideológiailag a megbízók által megfogalmazott igény?... Én azt gondolom, hogy a ház sikerének EGYIK fontos pillére pont ez a megfogalmazott - és jól megfogalmazott, külföldi tapasztalatokra alapozott alaposan végiggondolt és példásan végigvitt - igényrendszer, aminek a pompás visszaigazolása most az igen nagyarányú (kiemelkedően nagyarányú) munkahelyi elégedettség. Mi vele a probléma?

Zöldi Anna
2009.12.05.
10:50

@mB: Lehet, h rosszul fogalmaztam. arra gondolok, hogy valóban van bizonyos személytelenség ebben a munka-filozófiában. De abban teljesen egyetértek, hogy a precízen átgondolt és megfogalmazott igény volt a sikeres végrehajtás egyik kulcsa

mB
2009.12.05.
11:46

@Zöldi Anna: Reg: Elvették mindenünket a nyomorultak, kiszipolyoztak minket. (...) És mit adtak nekünk mindezért cserébe?Xerxes: Vízvezetéket.Reg: Mit?Xerxes: Vízvezetéket.Reg: Ó, igen, igen. Azt ők adták, igen. Ez igaz.3. katona: És a csatornázást.Loretta: Ó, igen, a csatornázást. Ne feledd, hogy milyen volt a város előtte!Reg: Jól van, elfogadom a vízvezetéket meg a csatornát. Ezt a két dolgot ők csinálták.Matthias: És az utakat.Reg: Persze, nyilvánvalóan az utakat. Ez nem is vita tárgya, ugyebár. De eltekintve az utaktól, a vízvezetéktől, a csatornáktól...Katona: Öntözés.Xerxes: Gyógyászat.2. katona: Oktatás.Reg: Jó, jó, elég volt. Elég.1. katona: És a bor.Francis: Igen, igen, az tényleg nagyon hiányozna, Reg, ha a rómaiak elmennének. A bor.Katona: Népfürdők.Loretta: És, hogy jó a közbiztonság az utcákon este is, Reg.Francis: Nagyon jól tudják, hogy kell rendet tartani. Lássuk be, csak ők képesek rá egy ilyen helyen, mint ez.Reg: Jól van, de eltekintve a csatornától, gyógyászattól, oktatástól, bortól, közrendtől, öntözéstől, utaktól , vízvezetékhálózattól... mit tettek a rómaiak értünk?Xerxes: Békét hoztak...

(Brian élete)

domgab
2009.12.02.
21:37

Általános véleményemet szeretném kifejteni a sokadik reklám szagú cikk után erről az épületről. Megítélésem szerint, (ismerőseim szerint is) az építészeti és belsőépítészeti színvonaltól eltekintve, mert az a mai magyar viszonylatban tényleg jónak tekinthető, az épület katasztrófa.

Aki azt meri állítani, hogy ez emberséges és iránymutató a jövőre nézve az vélhetően el sem tudja képzelni milyen lehet itt dolgozni. Én is csak elképzelni tudom, de megélni nem szeretném. Különösen építészek szájából érdekes az ilyen egyterűsített, inger mentes, hideg, zavaróan üres környezetet pozitív szavakkal illetni, hiszen nyilván való, hogy az épület tervezői sem tudnának ilyen körülmények közt alkotni.

Valószínűleg a tervezők maximálisan teljesítették a beruházók igényeit, alkottak egy 21. századi épületet de tényleg ez kell? tényleg ez a jövő? vagy ez mosópor dobozolás 2010-es változata, csak az emberi agyat szívják le? szellemi rabszolgákat tesznek a semmi közepébe bármiféle emberi kapcsolat nélkül, talán 30 év múlva lap-top sem kell, az agyra egy csatlakozó csupán, leültetik egy földalatti üregbe az embereket, szájukba a legtisztább levegőt vezetik, a kedvenc ízeikkel, épület sem kell, csak egy tökéletes, az emberi hőt  és a föld hőjét felhasználló építmény a térszint alatt.

Gratulálok az egyébként tényleg egységes és jó épülethez, de öszintén remélem funkcionalitás területén nem ez a jövő!

Dombi Gábor

mB
2009.12.02.
22:06

@domgab: Miután én is írtam (ha nem is ide) egy „reklámszagú” cikket az épületről, valamennyire megszólítva érzem magam. :-)

Hát bizony én is „merészeltem” emberségesnek és előremutatónak nevezni az épület térstruktúráját (szóban és írásban, mea maxima culpa), és erre jó okom volt: a fenti székházban megvalósuló térszerkezet tényleg nagyon gazdag és finoman rétegzett. Miközben persze határozottan megjelenít egy munkafilozófiát, elsősorban és jellemzően nem a használókra kényszerít valamit, inkább sokféle használati lehetőséget kínál fel – hiszen egyaránt vannak nagyterű és kisebb, és a kettő közötti, de szinte hangszigetelt szeparáltságban működő privát helyek-terek IS, a közös területek meg valóban szinte városias, publikus térként működnek. (Hogy ez mennyire így van, arról kétszeri épületlátogatás során is meggyőződhettem, de ottani dolgozókat és a látogatásoktól független ismerősöket megkérdezve is ezt hallottam vissza). Az emberek tényleg szeretnek ott dolgozni, és én merészeltem hinni nekik, és nem gondolom hogy ez független lenne az épület térstruktúrájától (környezetétől, kilátásától, de főleg a fent említett finoman cizellált térbeli hierarhiától).  A tervezők (szintén személyes infók, mintkét „oldallal” beszélgettem) nem „igényt teljesítettek”, de együtt dolgoztak, együtt gondolkoztak a megbízókkal, aminek igen vaskos dokumentációs anyagok a tanúi - és a mindkét fél részéről megvalósuló széles mosoly. Hogy hogy jön ide a mosópordobozolás és az agyelszívás, azt nem tudom.  

Az épület nem a „semmi közepén” van, hanem Törökbálint legszebb részén, ahova (lemértem:) mindössze 18 perc (!!!) az út Budapest szívéből. Jelezném, hogy a Nyugatihoz több benzint (és idegsejtet) éget el az egyszeri polgár. Mindez jelen épületnél dugók és piros lámpák nélkül.  

Funkcionalitás terén persze nem csak „ez a jövő”, de ez is lehet az, a jövő (és a jelen) egyik lehetséges arca. Egy másfajta lehetőséget (ismétlem: nem kényszert!) jelent, amiről hozzám az ottdolgozóktól eleddig csak és kizárólag pozitív visszajelzések érkeztek (nem véletlen: a minta egy évek óta sikeresen működő norvég példa volt). Klassz hely ez - és érdemesebb megismerni, mint tudomást se venni róla.

Marosi Bálint

domgab
2009.12.02.
22:53

@mB: Kedves Bálint!

Örülök, hogy válaszolt-válaszoltál.

Valóban, mint írtam is két külön dologról beszélek, legkevésbé a cikkről és az épület építészeti minőségéről, így talán véleményemet nem is itt kell kifejteni.

Az épület tényleg jó helyen van, mint helyszín valóban jó lehet talán dolgozni - bár elszigeteltsége révén- hamár a mosópornál tartunk - inkább egy külvárosi ipari park jut az ember eszébe. A természet közelsége valószínű kárpotolja a dolgozokat bőven. A megjelenése- struktúrája újszerű, egyedi itthon vitathatatlan.

De továbbra is ridegnek tartom és mivel fiatal értelmiségi "eszes" munkavállalók vannak modern (egyszerű) körülmények közt bezsúfolva ( a fényképek tanulsága alapján és korábbi cikkek leírása nyomán) egy nagy térbe a jövő szalagmunkásait látom bennük. Ettől még jól érezhetik magukat, de én nem érezném jól magam és más építész sem, mert nem ezt szoktuk meg és mert egyszerűen nem otthonos, nincs biztonságérzet, nincs lelki kapaszkodó.

Általában egy új épületnek mindig örülnek a munkavállalók, reméljük hosszú távon is öröm lesz számukra!

dg

mB
2009.12.02.
23:30

@domgab: Köszönöm a választ - pár apróság, mert sok, a házban tapasztalttal gyökeresen ellentétest látok fent leírva:

Erről a helyszínről sokminden eszembe jut, de a "külvárosi ipari park" lenne a legutolsó. :-) Nem is igazán értem - fű, fa, virág, bokor - tényleg gyönyörű környezet, épphogy Bambi nem szökell a kertek alatt. A "park" megfogalmazásban mondjuk benne lennék - a korábbi "világ végén" megfogalmazás helyett az ember viszont inkább szinte  "világ közepén" érzi magát. De csitt: elragadtattam magam.

Elszigelelt lenne? Kérdés, hogy mitől (Mondjuk BP is csak 18 perc). Egyrészt azért ne felejtsük el hogy ez egy munkahely, ahol az emberek idejét jellemzően nem a jövés-menés, privát ügyintézés határozza meg. Ezzel együtt van a házban kisbolt és nagybolt, büfé és étterem, csocsóasztal és fitnesszoba. Meg tetőterasz. Mit kéne ezen "kárpótolni"?

Hogy rideg lenne a ház - hm, nekem nem az, de másnak ettől még lehet. Viszont amivel vitatkoznom kell: a "nagy térben összezsúfolt" (de tényleg: honnan jönnek ezek az információk? Komolyan kíváncsi vagyok) helyett a valóság: sokféle és sok, jellemzően közepes méretű térben igen szellősen ül kevés dolgozó - ugyanis nagyon támogatja a cég az otthonróldolgozást (is), sokan vannak úton vidéken, ezért jellemzően nincs tele a ház.

Én amúgy lehet hogy "más" építész vagyok, mert azt hiszem  jól érezném magam itt - és "más" lehet az a húszfős csapat is,  akikkel kint  voltam. :-) (Tényleg érdekelne hogy a fenti mendemondák honnan származnak: "zsúfoltság", "elszigetetlség", "ipari park", "el se tudják képzelni, milyen lehet itt dolgozni", "katasztrófa", stb.)

(Mégegy dolog: egy új irodaházról beszélünk. Ha ez ennyire negatív példa lenne, melyik lenne a valóban példaként szolgáló bel- vagy külföldi friss irodaház?)

Tanács Zsolt
2009.12.02.
19:12

A MŰPA belső tereihez gratulálok,de a fenti munkáról elég rossz véleményem van.Nekem ez spórolásnak tűnik,és a hátrányból(esetleges szorított költségvetés)igyekszik erényt kovácsolni.

Semilyen okosságot nem látok a munkában,sőt egyhangú,színtelen és tartalomtalannak tűnik.Józanul ítéljünk.Az az érzésem ,hogy maguk az ott dolgozók,vagy az üzemeltető egy kis idő után maga fogja öltöztetni a helyet,és ez mint tudjuk post-it erdőhöz fog vezetni.

Szerintem gáz.Az bizonyára sikeres a projektben,hogy az előirányzott pénzeket elköltötték és visszaosztották.Szóval mindenki jól járt,és moslygósra sikerült a szalagátvágás.A dolgozók meg az eszköztelen ,rideg teázóban beszélik meg ,hogy mit kellen még beszerezni,ahhoz hogy ne kattanjanak be.

Elnézést a sommás ítélethez,de ne keverjük az egyszerűséget az ötlettelenséggel.

Üdv.TZS

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

Varjúvár // Egy Hely + Egy hely

2024.12.18. 10:45
9:12

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Nézőpontok/Történet

A magyargyerőmonostori református templom // Egy Hely + Építészfórum

2024.12.18. 10:43
10:12

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.