Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers
Nézőpontok/Kritika

Flamboyant Budapesten

1/1

4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése

Hirdetés
?>
4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése
1/1

4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése

Flamboyant Budapesten
Nézőpontok/Kritika

Flamboyant Budapesten

2009.08.07. 12:37

Az A10 huszonnyolcadik számának fókuszában két budapesti projekt áll: a 4-es metró Gellért téri állomása és a pesti Városháza Fórum.

4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése
1/1
4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése

Egy budapesti építészeti projekt került az A10 huszonnyolcadik számának fókuszába: a friss szakmai híreket, terveket közlő On the Spot című kezdőrovat kétoldalas nyitóképén a 4-es metró szerkezetkész Gellért téri állomása látható. A Spoorarchitects tervei szerint készülő állomás hatalmas világítóaknájának „betonhálója" az utóbbi időben szinte a metró emblémájává vált – a fotó ezt a részletet ábrázolja. Egy oldallal hátrébb a pesti Városháza Fórumról esik szó – mint a rövid hír szerzője írja, a válság miatt előálló csődöt követően „főnixmadárként" újjáéledő Erick van Egeraat-iroda projektje a 18. századból származó barokk épületet az EEA-féle „21. századi flamboyant"-építészettel párosítja.

Szerepel még egy metró a lapban: a barcelónai állomás tereit az On-a arquitectura tervezte. Izgalmas, ahogy a sarkokon ívben átfolyó" hófehér falakra a koromsötét mennyezet mint valami feketelyuk borul, egymást keresztező fénycsövek kusza szövetével tagolva. E futurisztikus világ illúzióját csak – a fotók részletei alapján legalábbis sejthető – kivitelezési problémák rontják.

A tervek sorában a két linzi náci-épületre kerülő üvegdoboz (a Linzi Művészeti és Design Egyetem bővítése, Adolf Krischanitz) és az espoói korház (K2S építésziroda) a legérdekesebb. Ez utóbbi a finn organikus modernizmus hagyományait mutatja ugyan, mégis rendkívül friss építészeti gondolatokon alapszik. Megejtő tisztasággal és szépséggel világít rá arra, hogy a természeti formák – egy falevél, egy virág, egy egysejtű – hogyan válhatnak a racionális elvárások, a használói igények legtökéletesebb befogadóivá, miközben a tervező nem keveredik semmifajta öncélú formaimádat, vagy erőltetett szimbolizmus csapdájába.

Szlovákiát úgy tűnik egyre inkább bűvkörébe vonja a hegyesszögekben és nyílegyenesen előretörő, lebegő betonformák expresszionisztikus világa: a múlt számban közölt pozsonyi sportközpont (A2K) után itt van a BEEF-iroda szintén Pozsonyba szánt villaterve. A cikkcakkban hajtogatott betonlemezekből építkező háromszintes ház az elmúlt harminc év bizonyos építészeti áramlatait (folding, dekonstruktivizmus, stb.) próbálja továbbgondolni. A formai hasonlóság alapján említendő itt az Atelier Thomas Pucher és a Bramberger Architects által tervezett tartui (Észtország) társasház. Egészen bizarr az a grazi lakóház, mely a helyi történeti építészetet, sőt az alpesi hüttéket idéző formákat a mindent elöntő, töretlen sötétszürke színezéssel, a mai nyíláskiosztási divatokkal és a mostanában szintén népszerű óriásvirág-mintával párosítja (INNOCAD-iroda).

Mindezekkel áll szemben – többek között – Patrick Gmür zürichi, illetve Jovan és Ruzica Saric belgrádi lakóház-együttesének és a Salto architects tartui sportcsarnokának józansága. Az Architektenburo Kühne&Co tervei szerint épült rotterdami irodaháza úgy idézi meg a régi holland ipari és raktárépítészetet, hogy közben a konkrét formai átvételeket csak alig-alig találjuk. Konkrétabb formai kapcsolatok állnak fenn az Aré poznani lakóház-együttese és a helyi hagyományos építészet között.

A lapot záró tematikus összeállítások a fémburkolatok új trendjeit, a kurrens anyagfejlesztéseket, a továbbélő hagyományos szerbiai faépítészet példáit, valamint Amszterdam és környéke legfrissebb építészeti fejleményeit mutatja be.

Haba Péter

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

PRATO DELLA VALLE / Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:06
10:33

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Nézőpontok/Történet

VILLA LA ROTONDA // Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:05
9:26

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.