FSH V.I.P pavilon győztes pályázata - Ferenczi Huba
A FSH VIP-pavilon tervezésére kiírt ötletpályázat első körének lezárulta után Ferenczi Huba – a tanácsok, javaslatok megfontolását és értékelését követően – nem változtatott gyökeresen az épület alapkoncepcióján. A felmerülő hibákat újabb lehetőségekként kezelte célja elérése érdekében, ami egy tökéletesen működő, élő gépezet kialakítása volt.
Koncepció
Az épület alapkoncepcióján a tanácsok, javaslatok megfontolása és értékelése után gyökeresen nem változtattam, a felmerülő hibákat újabb lehetőségekként kezeltem. A cél továbbra is egy olyan tökéletesen működő, élő gépezet volt, mint amilyet a jövő leendő fiatal mérnökei alkotnak, fáradságot nem kímélve.
Az előnyös kilátás biztosítása a látogatóknak, szponzoroknak (lelátó, transzparens födém), valamint a dinamikus működés (VIP-szektor, földszinti „event controll") továbbra is preferált maradt az ikonikus forma megőrzése, illetve gazdaságos és költséghatékony szerkezeti kialakítás mellett. A geometria pontosítása és funkcionális újragondolása után a VIP-tér egy kihagyhatatlan galéria szituációval bővült. Az új térélmény egyszerűen, de mégis elegáns módon szeparálja a lelátó közönségét és a VIP-vendégeit, miközben mindenki a legjobb helyről élvezheti a verseny pillanatait.
A 21.század autógyártása forradalmi innovációkon megy keresztül. Az egyre aerodinamikusabb forma- és részletképzések további inspirációként hatottak rám. Azonban az építészeti dizájn felelősséggel is párosul, ezért nem hagyhatom figyelmen kívül az épület gazdaságos működtetését sem. A pavilon szezonális, nyári működése során magas hősugárzásnak van kitéve egyrészt a környezet adottságai miatt (sík terep, beépítetlen, szabadonálló jelleg), másrészt a helyszín majdnem 100%-os betonnal fedettsége miatt. Ez a jövőre nézve, az épület hűtését tekintve nagy teljesítményű készülékeket jelent, magas fogyasztással és magas költségekkel.
A gönyüi kikötő azonban előnyökkel is szolgál. Az állandó jellegű széljárást kombinálva az intelligens módon tervezett homlokzatburkolattal, az épület hűtése levegőátöblítéssel gazdaságos módon megoldható. A szerkezetet egy jól működő autóhoz lehetne hasonlítani, ahol a külső és belső karosszéria között dolgozik a gépezet lelke, motorja. A külső vázon nyugvó szendvicspanel burkolat és belső vázon elhelyezett igényes burkolat között méretezett légcsatorna biztosítaná a felfelé áramló meleg levegő cseréjét, egyben a burkolat hűtését és a belső tér temperálását. A légcsatorna ugyanakkor lehetőséget nyújt rejtett vezetékek elhúzására, kábelezésre és zajcsökkentésre is.
A már korábban említett felgyorsult, forradalmi újítások előtt álló autóipar elgondolkodtatott a pavilon jövőképével kapcsolatban is. A megújoló energiák nem csak az élet hétköznapi terén vagy építőiparban hódítanak teret, hanem a négykereűek meghajtásában is. Számos tudományos cikk számol be a napenergiát felhasználó autók teljesítményfokozásáról. Az épületem – geometriájával és szabadonálló elhelyezésével – a napenergia egész napos kihasználását jelenthetné. Nem csak saját energiaigényét tudná kielégíteni, hanem akkumlátorként, töltőállomásként is funkcionálhatna a fiatalok által fejlesztett gépezeteknek számára. Ez a nem is olyan távoli elképzelés építészeti vonatkozásában a homlokzatburkolat hatékony napkollektorokra cserélésében teljesülhetne. Az épületem tehát nem csak építészeti megjelenésében lehetne modern, hanem leginkább működésében, hasonlóan az alatta futó mérnöki teljesítményekhez.