| CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Épületek/Középület

Fúzió - Gál Tibor Pincebár és Bikavér Múzeum

1/42

fotó: Fajcsák Dénes

fotó: Fajcsák Dénes

fotó: Fajcsák Dénes

fotó: Fajcsák Dénes

fotó: Fajcsák Dénes

fotó: Fajcsák Dénes

fotó: Fajcsák Dénes

fotó: Fajcsák Dénes

fotó: Fajcsák Dénes

fotó: Fajcsák Dénes

fotó: Pintér Árpád

fotó: Pintér Árpád

fotó: Pintér Árpád

fotó: Pintér Árpád

fotó: Pintér Árpád

fotó: Pintér Árpád

fotó: Pintér Árpád

fotó: Pintér Árpád

fotó: Pintér Árpád

fotó: Pintér Árpád

fotó: Pintér Árpád

fotó: Pintér Árpád

fotó: Pintér Árpád

fotó: Pintér Árpád

fotó: Pintér Árpád

fotó: Pintér Árpád

fotó: Pintér Árpád

fotó: Pintér Árpád

fotó: Pintér Árpád

fotó: Pintér Árpád

fotó: Pintér Árpád

fotó: Pintér Árpád

fotó: Pintér Árpád

fotó: Pintér Árpád

fotó: Pintér Árpád

fotó: Pintér Árpád

fotó: Pintér Árpád

fotó: Pintér Árpád

fotó: Pintér Árpád

fotó: Pintér Árpád

fotó: Pintér Árpád

fotó: Pintér Árpád

?>
fotó: Fajcsák Dénes
?>
fotó: Fajcsák Dénes
?>
fotó: Fajcsák Dénes
?>
fotó: Fajcsák Dénes
?>
fotó: Fajcsák Dénes
?>
fotó: Fajcsák Dénes
?>
fotó: Fajcsák Dénes
?>
fotó: Fajcsák Dénes
?>
fotó: Fajcsák Dénes
?>
fotó: Fajcsák Dénes
?>
fotó: Pintér Árpád
?>
fotó: Pintér Árpád
?>
fotó: Pintér Árpád
?>
fotó: Pintér Árpád
?>
fotó: Pintér Árpád
?>
fotó: Pintér Árpád
?>
fotó: Pintér Árpád
?>
fotó: Pintér Árpád
?>
fotó: Pintér Árpád
?>
fotó: Pintér Árpád
?>
fotó: Pintér Árpád
?>
fotó: Pintér Árpád
?>
fotó: Pintér Árpád
?>
fotó: Pintér Árpád
?>
fotó: Pintér Árpád
?>
fotó: Pintér Árpád
?>
fotó: Pintér Árpád
?>
fotó: Pintér Árpád
?>
fotó: Pintér Árpád
?>
fotó: Pintér Árpád
?>
fotó: Pintér Árpád
?>
fotó: Pintér Árpád
?>
fotó: Pintér Árpád
?>
fotó: Pintér Árpád
?>
fotó: Pintér Árpád
?>
fotó: Pintér Árpád
?>
fotó: Pintér Árpád
?>
fotó: Pintér Árpád
?>
fotó: Pintér Árpád
?>
fotó: Pintér Árpád
?>
fotó: Pintér Árpád
?>
fotó: Pintér Árpád
1/42

fotó: Fajcsák Dénes

fotó: Fajcsák Dénes

fotó: Fajcsák Dénes

fotó: Fajcsák Dénes

fotó: Fajcsák Dénes

fotó: Fajcsák Dénes

fotó: Fajcsák Dénes

fotó: Fajcsák Dénes

fotó: Fajcsák Dénes

fotó: Fajcsák Dénes

fotó: Pintér Árpád

fotó: Pintér Árpád

fotó: Pintér Árpád

fotó: Pintér Árpád

fotó: Pintér Árpád

fotó: Pintér Árpád

fotó: Pintér Árpád

fotó: Pintér Árpád

fotó: Pintér Árpád

fotó: Pintér Árpád

fotó: Pintér Árpád

fotó: Pintér Árpád

fotó: Pintér Árpád

fotó: Pintér Árpád

fotó: Pintér Árpád

fotó: Pintér Árpád

fotó: Pintér Árpád

fotó: Pintér Árpád

fotó: Pintér Árpád

fotó: Pintér Árpád

fotó: Pintér Árpád

fotó: Pintér Árpád

fotó: Pintér Árpád

fotó: Pintér Árpád

fotó: Pintér Árpád

fotó: Pintér Árpád

fotó: Pintér Árpád

fotó: Pintér Árpád

fotó: Pintér Árpád

fotó: Pintér Árpád

fotó: Pintér Árpád

fotó: Pintér Árpád

Fúzió - Gál Tibor Pincebár és Bikavér Múzeum
Épületek/Középület

Fúzió - Gál Tibor Pincebár és Bikavér Múzeum

2014.08.28. 13:16
MÉD

Projektinfó

Gál Tibor Pincebár és Bikavér Múzeum, Eger

URL:
arkt építész stúdió

Tervezés éve:
2011

Építés éve:
2014

Stáblista

belsőépítész: Juhász Veronika
építész munkatárs: Fenes Tamás
statikus tervező: Puskás Balázs (Terraplan 97)
gépész tervező: Gáspár Tibor, Szutter Richárd (Körös Consult)
tájtervező: Kapás Enikő
kivitelező: Kiss Gábor (Axion Bau-Tech)
projekt vezető: Sisa Péter (Jász-Plasztik Kft.) megbízó: Gál Tibor

Dosszié:

MÉD:

Letölthető dokumentumok:

Az egri Gál Tibor Pincészet Csiky Sándor utcai új épületegyüttese egyesíti a hagyományt és a modernitást. Funkciósűrítés Eger belvárosában. Pincebár, étterem, borospince, bikavér múzeum, borbolt, iroda egy helyen. Borbár és kultúrtér egyben Fábián Gábor, Fajcsák Dénes és munkatársaik tervei nyomán.

Az új funkciók elhelyezésénél a meglévő értékek megőrzése, a történeti folytonosság megjelenítése elsődleges szempont volt, kiváltképp a jellegzetes fűrészfogas beépítés lehetőség szerinti megóvása, a meglévő helyzetek kihasználása. A funkciók az épületek korának, és ezzel összefüggésben eszmei értékeinek megfelelően kaptak helyet.

A szomszédos telken álló barokk lakóházhoz (Markhot Ferenc orvos egykori háza 1772-ből) tartozó melléképületbe, műemléki védettsége folytán a legkisebb terhelés érdekében borbolt (korábbi elképzelés szerint VIP kóstoló) és iroda költözött be.

fotó: Fajcsák Dénes
5/42
fotó: Fajcsák Dénes

A reprezentatív helyiségcsoport (foyer és fogyasztótér) a komplexum súlypontjában található két épület, barokk korra jellemző építéstechnológiájával készült, csehsüvegboltozatos tereibe került, amelyeknek látszó téglafelülete az együttes legfőbb hangulati eleme. A bikavér múzeum kiállítóterei és az előadóterem a téglaboltozatos terek felett található, az épületcsoport külső megjelenését is uraló, jellegzetes félnyeregtetős padlásterében lett kialakítva. A múzeumi terek megvilágítása a tetőgerinc vonalában elhelyezett felülvilágító sávokon keresztül történik. A fedélszék és a felülről érkező természetes fény mellett a padlástér hangulatot erősíti a boltozatok felett futó kötőgerendákra szegezett fenyő hajópadló burkolat is. A tetőszerkezet sérült részeinek helyére került új elemek, az idővel megkopott, de megmaradó faszerkezettel a múlt és a jelen hírnökei, a folytonosság megjelenítésének eszközei.

Az 1960-as évekre tehető, silányabb szerkezetű épületszárny eredendően ipari megjelenésű, az épület egészéhez illő, nyersen hagyott felületekkel körülvett miliőjébe rendeződtek három szinten a kiszolgáló funkciók. Többek között a palackozó, a raktárak, az időközben magát főzőkonyhává kinövő melegítőkonyha, a vizes helyiségek, a gépészeti helyiség, az ideiglenes lakóterek illetve az akadálymentes használatot biztosító felvonó.

fotó: Pintér Árpád
12/42
fotó: Pintér Árpád

Annak érdekében, hogy a kívánt program az adott kontúron belül maradhasson a bor tárolása és érlelése mellett az egri borvidékre jellemző tufába vájt pinceágakban kaptak helyet a közönség számára kialakított vizesblokk illetve egy buszt megtölteni képes vendégseregnek helyet biztosító kóstolótér. A kőzetbe vájt térben a mellékhelyiségek térbe állított, lépcsőző dobozok formájában jelennek meg, a fogyasztótérnek szánt pinceág asztalai pedig a kőzet mállásától védetten, a pince tufafalától szerkezetileg függetlenített feketére égetett deszka dongahéj alatt vannak elhelyezve.

A hagyományos dongaformájú pincék a felszínre érve csehsüveg boltozatos terekben folytatódnak, ahol a tér szerkezetiségét a boltozatoknak és a pilléreknek a tükrökbe kerülő előtétfalakkal történő kiemelése hangsúlyozza. A terek páraszabályzását biztosító szellőző vakolat elé kerülő átszellőztetett, polírozott fémburkolat tükörhatása tágítja a teret, viszont a felület egyenetlenségének köszönhetően a tér-transzformáció véges.

fotó: Pintér Árpád
21/42
fotó: Pintér Árpád

Az épületből kilépve a térlefedések (az építési módszerek) fejlődéstörténete, a meglévő épületegyüttes kiegészítéseként több funkciót ellátó vasbeton pillér-gerendás struktúra formájában folytatódik. Az elszakadt vonóvasak szerepét átvállalva oldalirányból megtámasztja a belső boltozatokat. Magába rejti a kubatúrából kilépő konyha tömegét és az elkerülhetetlen gépészeti berendezéseket, kültéri egységeket. Az utca vonalában pedig kerítésként, a kerítés másodlagos szerkezeteként jelenik meg.

A mechanikusan mozgatható négy méter magas falamellás kerítés biztosítja az udvar, a kültéri fogyasztótér Csiky Sándor utca felé történő igény szerinti nyitott és zárt állapotát, kettősségek lehetőségét. Az utcától való elhatárolódás, az udvar védettségének eszköze, ugyanakkor a nyitottság kifejezője, vendég hívogató szerepet lát el egyben.

fotó: Pintér Árpád
40/42
fotó: Pintér Árpád

A terek, a szerkezetek történeteket mesélnek, melyek mostantól a komoly hagyományokkal rendelkező borász dinasztia történetével fonódnak össze és remélhetőleg hosszan továbbíródnak.

 

Mapei megoldások a Gál Tibor Pincészetben

A borturizmusnak lendületet adó Gál Tibor Pincészet és Egri Bikavér Múzeum fúziójaként létrejött új épületegyüttes burkolataihoz az Axion Bau-Tech Kft. a hidegburkolatok, betonjavítási munkálatok és a falak festéséhez is a Mapei termékeit választotta. 

A vizes blokkok falait és ajtóit is csempe borítja. A fából készült ajtókhoz jó megoldással szolgált a Keralastic, míg a gipszkarton falakra a lecsúszásmentes Adesilex P9 ragasztóanyagot választották a kivitelezők. Mivel a vizes blokkoknál később felmerülő probléma lehet a penészedés, ahhoz, hogy ezt kivédjék az Ultracolor Plus fugázóanyagot használták. Külön bónusz a gyorskötés, ami a munkálatokat sem hátráltatta. Az utóbbi két termék használata az épület konyhájában is kiváló megoldásnak bizonyult.

Az új épületegyüttes építése során több helyiségben is (konyha, gépészeti tér) a Planitop Fast 300 és az Ultraplan Eco 20 aljzatkiegyenlítő és lejtésképző anyagok használata mellett döntöttek a szakemberek. A szigeteléshez a rugalmas, repedésáthidaló Mapelasticot használták, amit Mapenet háló- és Mapeband hajlaterősítővel egészítettek ki. 

A komplex kultúrtérben egy iroda is helyet kapott, amely vizes helyiségének burkolatát szintén csempéből tervezték, amit a nagy alakváltozásra képes, gyorskötő Elastorapid ragasztóval tettek fel a falra. Mind az iroda, mind a többi beltéri helyiség festéséhez a Colorite Matt vizes diszperziós festéket használták. 

A Mapei termékeit nem csak a beltér burkolati megoldásaihoz választották, hanem a borbár külső teraszához is. Olyan betontechnikai termékeket alkalmaztak mint a Planitop 550 betonsimító, amivel beton tartógerendák felületét javították vagy a Mapecoat 600, amivel a szellőző akna monolitszerkezetét vonták be. Mivel az utóbbi egy diszperziós impregnáló bevonat, erősíti a felület ellenállóképességét az időjárás elemeivel szemben.

 

 

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.