Gondolatok a SOTE Elméleti Tömbjének évfordulójára
Wágner László Ybl-díjas építészmérnök volt a Nagyvárad téri toronyház vezető tervezője. Lányának visszaemlékezéseit közöljük itt abból az apropóból, mert a Semmelweis Orvostudományi Egyetem Elméleti Tömbjének építését éppen 45 évvel ezelőtt kezdték el. Wágner Sarolta írása.
Az „Alapkő-letételi okmány" elhelyezése 1971. április 30-án Budapesten, a Nagyvárad téren, ünnepélyes keretek között történt. Az okmányban található, hogy az épület kiviteli terveit az Ipari Épülettervező Vállalat és altervezői készítik, Wágner László építészmérnök felelős tervezői irányításával. Az építkezést a 21.sz. Állami Építőipari Vállalat 1970. június havában kezdte meg. Az okmányt aláírta Dr. Zoltán Imre a Semmelweis Egyetem Rektora, és Dr. Szabó Zoltán egészségügyi miniszter. Az ünnepségen részt vett, prof. Sós József, Dr. Babics Antal, prof. Antoni Ferenc.
2010-ben, a "Semmelweis Hírek", az Egyetem lapja megemlékezett, a Nagyvárad téri Elméleti Tömb felépítésének átadásáról, amely 1976-ban volt. A 34 éve történt eseményt egy cikkben jelentették meg, a fotón felsorakoztatott felhőkarcolók képeit a világ minden részéről bemutatták, általában 70-100 emelet magas épületek voltak, de mégis ide lehet sorolni a Semmelweis Orvostudományi Egyetemet is, melyet 24 emeletes toronyépülete 89 m magas a mellette álló tanulmányi épület, pedig kétszintes. Egy hasonló magasságú toronyépület tervére figyeltem fel 2006-ban Németországban, a Frankfurt Westend Duo 26 emeletes 96 méteres iker tornyára. Hagyományos függönyfal rendszerű üveghomlokzattal készült, az ún. klímahomlokzatnak köszönhető, hogy alacsonyabb energia fogyasztása van, amelyet geotermikus energia felhasználásával érték el. Ez a példa 40 év változásait tükrözi. A modern építészet legnehezebb formája érdekelte Wágner Lászlót és Südi Ernőt, magányos utat jártak be, még ma is megkérdőjelezik ennek a toronyépületnek a megépítését.
Wágner László egy szigorú arányrendszer létrehozásával szeretett tervezni, a formák egyszerű társítását fontolta meg, és illesztette azokat egymáshoz. A megfelelő helyszíne az épületnek, a helye a városban létrehozza az épület fényhatásait és megfelelő távlatot teremt környezetéhez. Minden épületnek megvan a maga jellegzetes fényhatása, mely csak azon az egy ponton érvényesül, ahol építették. A Semmelweis Orvostudományi Egyetem Elméleti tömbjét 2014-ben egy hajnalban, fotón örökítették meg, címe: "Tűztorony-napfelkelte". A felkelő nap fényei olyan intenzitással érték az épület üvegfelületét, hogy a visszatükröződő nap sugarai az egész toronyépületen láthatóvá váltak és a környezetére is kiterjedtek. Képein Claud Monet a levegő és fény játékát ábrázolja a nap különböző óráiban. A fény miszticizmusát a 19. században a festőművészek (John Constable, Williem Turner, Caspar David Fidrich) a természet és az érzelmek változékonyságát mutatják be és annak egy pillanatát örökítették meg a képeiken, az események véletlenszerűségét hangsúlyozzák, a kifejező eszközükkel a színes fényekkel. Ezt a pillanatot örökítették meg a fotón is. A toronyépület felső szintjéről Budapest körpanorámájában is gyönyörködhetünk, ritkán van lehetősége a látogatóknak Pesti oldalról látni a várost.
A lehetőséget a korszerű egyetem építése érdekében, az Építésügyi Minisztérium az Egészségügyi Minisztériummal együtt 1959-ben összeállított programjában rögzítette. 1962-ben tanulmány tervet készített, 1963-ban nyilvános tervpályázatot hirdetett meg. A pályázat I. díjas tervének építészei: Südi Ernő, Wágner László és Gerlóczy Gedeon. A beruházási program elkészítésére a megbízást az IPARTERV-nek, a pályázat 6-os sorszámú tervének adta ki, Wágner Lászlónak és Südi Ernőnek. Az épület helyszíne a Nagyvárad térnek, az Üllői út, Mező Imre út, Bacsányi út és Heim Pál korház által határolt területén helyezkedik el. A döntésük oka, hogy az Orvostudományi Egyetem jelentős részben az 1880-as években épült 500 hallgató részére. Az egyetemnek 1962-ben kb. 3000 hallgatója volt.
A hallgatóságnak hatszorosra való emelkedése és az épületek elavulása miatt az egyetem épületei már nem feleltek meg az oktatás követelményeinek. Az elméleti tömbben így méltó helyet kaptak a gyógyszertani, mikrobiológiai, biológiai, korélettani intézeteken kívül az egészségügyi szervezési tanszékek, az idegen nyelvű lektorátus és oktatási célokat szolgáló közös előadótermek, laborok, illetve az egyetemet méltóan reprezentálni tudó közösségi helységek is. A pályázók részletes, program alapján foghattak hozzá a tervezéshez. A beérkezett 23 pályamű bírálata és gondos tanulmányozása a tervek kölcsönös megismerésre irányult. A Bíráló Bizottság, közös elgondolásukat összefoglalva, külön fejetekben taglalták és véleményezték a díjazott terveket. Az I. díjas esetében ismertették, hogy milyen elgondolások szerint határoztak így. Az alacsony lepény-szerű épületből a vertikális súly jó helyen és jó arányban emelkedik ki. Az épület nyugalmával, egyben hangsúlyával betölti a téren a rendező szerepét. A magas épület bejárata magára vonja a figyelmet, a portán át az aulába jutva, könnyen, áttekinthetően és logikusan rendezi a többi teret, nagyvonalúan megnyitva a ruhatárak és az aula teljes területét, amely 2000 fő egyidejű használatára alkalmas. A dohányzó és a 750 fős díszterem balra, az ovális 400 fős két előadóterme jobbra került, a gyakorló laborokkal együtt, az előadók és a professzorok részére külön bejárót is terveztek. A magas épület alsó részén a gazdasági igazgatóság található, utána a tanszékek, majd a szerelő aknák kapcsolásával egymás fölött a kutató laborok a 24 emeletre kerültek. Mindez a funkció-együttes építészetileg is hatásos megjelenésével, egyszerűen megfogalmazott, tiszta és szép térképzéssel készült.
A 1963. Beruházási programterv építész tervezői: Wágner László, Südi Ernő építészmérnök, Fehér Miklós az épület statikusa, elektromos tervező: Karády László, Magyar Sándor, víz, gáz: Viola László, fűtés: Varga László, szellőzés: ifj. Hortobágyi Dénes tervezők.
1963-tól 1968-ig terjedő időszakban az IPARTERV-ben az eredeti tervdokumentációt Wágner László építészmérnök készítette. 1973-ban Magyar János építészmérnök folytatta a tervek korszerűsítését, módosítását az épület befejezéséig. A tervezésnél messzemenően figyelembe vették a Semmelweis Orvostudományi Egyetem által megadott szempontokat, így több, mint 15 éves munkával, egyeztetésekkel építették fel a toronyépületet.
Az épületegyüttes 89 m magas, a két szintes lepényépületből, a hozzá tartozó alagsori területből, valamint a toronyépületből áll. A Toronyépület alapozása 224 db 72 cm átmérőjű, 11,3 m hosszú fúrt, vasalt Beneto cölöpalapon helyezkedik el. Szerkezete monolit vasbeton vázas. Toronyépület fő pilléreként a két vasbeton dobozszelvény funkcionál, amely a szélnyomás felvételére is szolgál, de egyben a főlépcsőház, liftek és a mellék lépcsőházak szerkezeti helyét is adja. További pilléreket képeztek ki az északi és déli homlokzatok mellett, illetve az épület tengelyvonalában, amelyek a központi pillérek mellett egyben az épületgépészeti és elektromos felszállók elhelyezésére is szolgálnak. A Toronyépület alapozásától teljesen függetlenül egy belső torony is készült, amely IX. emeletig tart, a rezgésre érzékeny műszerek elhelyezésére szolgál. 1976 őszén adták át a lepény épületrészt, majd 1978 végén a toronyépületet is használatba vették. Az épület kazánházát a Heim Pál Gyermek kórház területén építették fel.
Az IPARTERV 1956-os megalakulása óta nagy beruházások terveit készítette elő. Gyárakat, kutatóintézeteket, egyetemeket, új lakótelepeket, városrendezési és helyreállítási feladatokat látott el, így megvolt az itt dolgozó mérnökök gyakorlata a nagy volumenű munkákhoz, de a szakemberek tudása is segítette a tervezőmérnököket. Wágner László nem csak a magyar, de az Amerikai építészek újításait is figyelemmel kísérte, pl. a New York-ban, 1950-ben épült ENSZ épületre és a Francia, 1947-52-ben Le Corbusier Unite D’Habitation Marseilles-ben épített monumentális lakóépületére is felfigyelt. Kereste a lehetőséget, hogy Magyarországon, milyen feltételek mellett lehet magas épületet felépíteni.
1958-ban az IPARTERV-ben megbízást kapott a Dunai Vasmű Hengerművek üzemvezetőségi épületének a megtervezésére. 1960 júniusában fejezték be az építését. Itt egy 6 szintes terv valósult meg, a két hengermű között. Az épület szerkezete monolit vasbetonvázas, a homlokzatán hazai viszonylatban az első, nagy felületen alkalmazott alumínium függönyfal készült, színes üveglap borítással. A Chicagoi toronyépületeknél alkalmazott acélvázas szerkezetet anyagi nehézségek miatt nem sikerül kipróbálnia, mert a két hengermű felépítése volt fontos. Az 1963-ban kiírt pályázat újabb lehetőséget nyújtott Wágner Lászlónak, hogy a Semmelweis Orvostudományi Egyetem Elméleti Tömbjének tervezésénél hasonló a szerkezeti megoldást tervezzen. A toronyépület homlokzati elzárása, teljesen alumínium függönyfal-szerkezetű, az északi oldalon Thermopán, déli oldalon stoprayt kétrétegű üvegezéssel készült.
A század elején több építész foglalkozott, az új építészeti stílus nagyszerűségével, a homlokzaton lévő teljes üveglap borítással. Az üvegépítészet technikai megoldásai és látványossága egy új kultúra megteremtését vetítette előre, az építészet a hagyományos klasszikus megoldásaitól az üveg anyagának áttetsző, fényáteresztő képességében látta a fejlődést. Paul Scheerbat 1914-ben a Glasarchitektur című munkájában ezt így fogalmazta meg: "ha megszüntetjük az életünknek keretet adó terek zártságát, ezt olyan üvegművészet létrehozásával érhetjük el, amely a nap fényét nem csupán néhány ablakon keresztül engedi be a terekbe, hanem minél nagyobb, lehetőleg egész falnyi üvegfelületen, a színes üvegeken át." Mies van der Rohe terveiben olyan komlex fényvisszatükröző hatására törekedett, amely a fény érintésére folyamatosan változik. Ilyen terveket Amerikában készített, az üveg felhőkarcolóknál teljesedett ki. Kísérleteket végzett és felismerte, hogy a szokásos épületek fény-árnyék hatásával szemben a tükröződések játékát kell hangsúlyozni. Frank Lloyd Wright 1930-ban a Stílus az iparban című előadásában mondta el, hogy a tökéletes átlátszóságot biztosító üveg levegő, vékony, megkristályosodott rétege választja szét a külső és belső légáramlatokat. "A régi korok építőmestereinek ecsetjét az árnyék vezette. Dolgozzon hát a modern építész a fény-szórt fénnyel, visszavert fénnyel, az önmagáért való fénnyel." és az üveg új lehetőségei válnak igazán moderné. 1936-39-ben a Johnson viaszgyár irodaépületét már az új szemlélettel alakította ki (Jhonson Wax Building , Wisconsin). 1963-ban ezeknek a gondolatoknak az ismeretében keresték a lehetőséget a Semmelweis Egyetem toronyépületét borító, teljes üveg felületének kialakítására. A toronyépület jellegzetessége, hogy a déli homlokzaton középen, sávosan alkalmazott aranyszínű üveglapok adják a díszítést, amelyek a visszaverő fény játékát használják ki és két oldalról közrefogják a komplementer halvány zöld árnyalatú üvegfelületet. A hosszanti aranyszínű sáv a toronyépület felületét megosztja, ezzel karcsúsítja is a látványt.
1963-tól 1976-ig terjedő időszakban a tervezett és megépített egyetem külső és belső esztétikája tükrözi ezeknek az éveknek a stílustörekvéseit, amelyek a kétszintes tanulmányi épületen követhetőek le leginkább. Nemcsak a nagy terek egymáshoz kapcsolódása, síkjaik geometrikus formája mozgatja a tereket. Az aulából vezető lépcsők, az egy szinttel feljebb található zsibongó terével és az ovális előadó termek íves formáival szinte körbe irányítják az embert a folyosón. A felhasznált nemes, természetes anyagok, mint a márvány, az amerikai dióból készült berendezések, lambériák, padok egyedi kialakítása az előadótermek megnevezésében a pirogránit "barna" és "zöld" árnyalatán keresztül látható. A termek egységesen kőris-furnérozott burkolatúak, lambériázottak. A zsibongó oldalfal-burkolatai mindenütt pirogránitból, a padlóburkolatok terrazzo lapokkal készültek.
Az aulában - amely az épület fő közlekedési területe, alapterülete 970 négyzetméter - a falakat főként márványlapokkal burkolták, illetve Hincz Gyula festőművész üveg-kompozíciója látható. Bal oldalon található a díszterem, amely 600 személy befogadására alkalmas, a reprezentatív helység falburkolatait mahagóni furnérozott táblák adják és a mellvédjén Kiss Sándor szobrászművész amerikai diófa domborműve látható. A terem oszlopait szürke márvánnyal burkolták. A díszterem mellett kialakított dohányzó és a felette körbefutó galériát övező mellvéddel határolt nyílásának mérete 7 x 14 méter. A magassága a két szinten átlátható tér látványa, az 1960-as években jellegzetes térkialakítás kifejezője volt. A természetes anyagok, és az egyszerű alapformák hangsúlyozását a fény-árnyék mozgatásával érték el, amit az épület mennyezetein kialakított, állmennyezetben elhelyezett gyufafej-lámpák sokasága képezi (pl. a díszteremben 414 db). Ezekben Silver izzókkal lehet szabályozni a fényerőt. Az előadótermeket a legmodernebb eszközökkel szerelték fel, az előadásokhoz színvonalas akusztikai körülményeket teremtettek, a filmvetítők pedig automatikus irányítást kaptak.
A modern építészet teljes mértékben szakított a múlt hagyományaival és olyan dolgokkal kísérletezett, amikről a régi művészek nem is álmodtak. Vannak akik a haladás eszméjének a hívei és úgy vélik, hogy a korral lépést kell tartani, de mások a régi hagyományokat és ahhoz illeszkedő épületeket szeretnének látni a környezetükben. Az új szemlélet a világ több részén egy időben terjedt el, de a legkövetkezetesebb módon Amerikában foglalkoztak vele, ahol a technikai fejlődést sokkal kevésbé akadályozta a hagyományok visszahúzó ereje. Nyilvánvaló, hogy a Chicagóban épült felhőkarcolókat nem borította dekoráció, az egyszerű formák és a stílus tiszta körvonalait, az anyagok hűvös megjelenítését tartották újszerűnek.
Európában, ahogy Magyarországon sem tudtak minden esetben olyan költségvetésű épületet tervezni, amely a legújabb technikai vívmányokat vonultatná fel, de egy olyan középület, mint a SOTE toronyháza hosszú évekre tervezték, és igykeztek kihasználni az lérhető lehetőségeket.
Az IPARTERV mérnökei, akik az Egyetem épületének a tervezésében vettek részt, valamint Wágner László is e modern építészeti korszaknak az élményeit élhették át, nagy kihívásnak tartották a feladatot. Magyarországon kevés magas modern épületet alkottak, de a Nagyvárad tér egyedülálló toronyépülete ennek egy jeles képviselője. Arányrendszere, a szigorú vonalai megjelenésében, mégis lágy, egyedi stílust alakított ki a Semmelweis Orvostudományi Egyetem Elméleti Tömb részére.
Összeállította: Wagner Sarolta restaurátor
Felhasznált irodalom
- Kenneth Frampton: A modern építészet kritikai története
- Keszler Péter mérnök 1981-ben az Épületismertetőjében írt: Semmelweis Orvostudományi Egyetem Elméleti Tömbről
- Budapesti Orvostudományi Egyetem Elméleti Tömb tervpályázata írta: Kéri Gyula In: Magyar Építőművészet 12. évf. 2. sz. 1963. p. 6-9
- Budapest Orvostudományi Egyetem Elméleti Tudományok Épülete, Beruházási programterv ism. Írta: Wágner László és Südi Ernő, Magyar Építőművészet 13. évf. 3. sz. 1964. p. 44-47.
- SOTE elméleti tömb: Írta Magyar János, Fehér Miklós, Horváth Kázmér. In: Magyar Építőipar: 25. évf. 3.sz. 1976. p. 140-148.
- Semmelweis Orvostudományi Egyetem Elméleti Tömb Budapest Írta: Magyar János, Ipari Építészet Szemle, 1982. 32. évf. 30.sz 182-183. old.
- Semmelweis Orvostudományi Egyetem Elméleti Tömb Budapest Nagyvárad tér. Írta: Magyar János, Magyar Építőipar 1979. 18. évf. 1-2. szám p32-37.
- Semmelweis Orvostudományi Egyetem Elméleti Tömb, Budapest Nagyvárad tér 4. Írta: Harsányi István, Magyar Építőművészet 1979 28. évf. 5.sz. 10-13. old.
- Semmelweis Orvostudományi Egyetem Elméleti Tömb / Budapest Bibliográfiája/ Könyvet írták: Huszár Z. Kurucz J. Magyar J. Rajkó E. Semmelweis F. Trencsényi S. Zalatnai L.
- Budapest Története Képekben: 20699, 21146, 31711, 34524, 57917-57940, 66178.
12:38
Szentigaz, ez a ház csattanósan cáfolja a magasházak elleni érvek közül azokat, amelyek a városképek szépségének lényegét, tehát a léptéket nem értő, annak fontosságára vak szakemberek tollából származnak.
Az épület ugyanis az Orczy Park valaha volt zöldje felől, a fák lombja fölött elnézve, varázslatos képet nyújtott. És máig szép, akár a Haller utca, akár az Orczy út, akár az Üllői út felől közelítve - mégis, legszebb a park felől nézve volt. Hogy most mi maradt ebből a látványból, jó kérdés; tegyen róla az, aki a rohamtempóban felépített sivár kollégiumot és társépületeit odafinta.
A Semmelweis Egyetem magasépületének sikere egyrészt saját arányaiban, másrészt a környezet minden releváns régiójához képesti léptékében rejlik. Ez utóbbi azt jelenti, hogy egyaránt jól mutat a kuglipálya simaságú pesti városképben, tehát a budai hegyektől egészséges távolságban éppen úgy, mint ahogy szerencsésen viszonyul az őt közvetlenül körülvevő, "lepényhez" is. Illeszkedik továbbá a két távlat között fekvő Heim Pál kórház tömbjéhez és az azzal szembeni egészségügyi intézményéhez pont úgy, mint az Üllői út - Haller u. sarki szép, eklektikus, vörös lakóházhoz. Legfrappánsabb távlata, igazi léptékváltós nyújtózkodási területe persze az Orczy Park volt, de ezt azóta "értő" építész kezek és az azokat gondosan vezető kormánytényezők jórészt felszámolták.