/ ÉPÍTÉSZET ÉS AI KURZUS / Jelentkezési határidő: október 6. / ÉPÍTÉSZET ÉS AI KURZUS / Jelentkezési határidő: október 6. / ÉPÍTÉSZET ÉS AI KURZUS / Jelentkezési határidő: október 6. / ÉPÍTÉSZET ÉS AI KURZUS / Jelentkezési határidő: október 6. / ÉPÍTÉSZET ÉS AI KURZUS / Jelentkezési határidő: október 6. / ÉPÍTÉSZET ÉS AI KURZUS / Jelentkezési határidő: október 6.
Helyek

Graffiti — miért és miért nem?

1/6

Graffiti – Miért és miért nem?

Graffiti – Miért és miért nem?

Graffiti – Miért és miért nem?

Graffiti – Miért és miért nem?

Graffiti – Miért és miért nem?

?>
Graffiti – Miért és miért nem?
?>
Graffiti – Miért és miért nem?
?>
Graffiti – Miért és miért nem?
?>
Graffiti – Miért és miért nem?
?>
Graffiti – Miért és miért nem?
?>
1/6

Graffiti – Miért és miért nem?

Graffiti – Miért és miért nem?

Graffiti – Miért és miért nem?

Graffiti – Miért és miért nem?

Graffiti – Miért és miért nem?

Graffiti — miért és miért nem?
Helyek

Graffiti — miért és miért nem?

2009.02.03. 10:27

Cikkinfó

Földrajzi hely:
Budapest, Magyarország

Vélemények:
2

Az Angyalföldi underground. Graffiti – Miért és miért nem? című kiállítás szervezői nem ítélnek, csak szemlélődnek, regisztrálják a jelenségeket, figyelik a véleményeket és igyekeznek platformot teremteni a graffitivel kapcsolatos vita számára.

A graffiti megítélése két szélső pont között ingadozik. A negatív vélemények szinte minden esetben azokon az érveken alapulnak, hogy a graffitisek (writerek) összerondítanak mindent, nincsenek tekintettel a köztisztaságra és a köztulajdonra, „firkálmányaik" értelmezhetetlenek, csúnyák, primitívek. Ritkábban halljuk ennek az ellenkezőjét, azt, hogy a graffiti a street art, a tökéletesen szabad alkotás elementáris megnyilvánulása, mely színesíti a városi kultúrát (ne feledjük: Budapest alternatív kultúrája ma már turisztikai vonzerő!). E két pólus között ezernyi árnyalat van, melyekben nem csak az általános vizuális kultúra, az ún. közízlés sajátos változásaira ismerhetünk rá, hanem a graffitivel kapcsolatos tájékozottság különböző fokozataira, a véleményét megfogalmazó ember kulturális hátterére és persze az újrafestésre, tisztításra fordított költségek – és az ebből eredő a düh – mértékére is. Mindenestre a kultúra jelenségeivel foglalkozók körében evidens, hogy valójában egy rendkívül sokrétű, jelentős kreatív energiákat rejtő, bonyolult tagozódású szubkultúráról van szó.

 

Graffiti – Miért és miért nem?
1/6
Graffiti – Miért és miért nem?

Graffiti – Miért és miért nem?
2/6
Graffiti – Miért és miért nem?

 

Az Angyalföldi underground. Graffiti – Miért és miért nem? című kiállítás szervezői azonban nem ítélnek, csak szemlélődnek, regisztrálják a jelenségeket, figyelik a véleményeket és igyekeznek platformot teremteni a vita számára. Az Angyalföldi Helytörténeti Gyűjteményben látható tárlat a XIII. kerület aluljáróiban, utcáin, házfalain 2008 őszén fellelhető falrajzok válogatott fotómásolatait mutatja be egy városi aluljáróra emlékeztető installáción. A kiállítótérből lépcső vezet fel az utcát jelképező galériára, ahol az épületek homlokzatain megjelenő érdekesebb graffitik kerülnek sorra – immár nem életnagyságban, hanem betekintő-ablakokon át feltáruló utcaképek elemeiként. A fényképeket szövegek egészítik ki, amelyek az alkotókkal készült interjúkból kiragadott részletek.

 

Graffiti – Miért és miért nem?
3/6
Graffiti – Miért és miért nem?

Graffiti – Miért és miért nem?
4/6
Graffiti – Miért és miért nem?

Graffiti – Miért és miért nem?
5/6
Graffiti – Miért és miért nem?

 

Maga az installáció hangsúlyozza: a hagyományos múzeumi körülmények csak korlátozottan alkalmasak arra, hogy a graffitit a maga teljes valójában ismertessék meg – csak utalni igyekszik a műfajt övező összetett kérdéskörre. Bár a szervezők ügyeltek arra, hogy egyetlen részlet tekintetében se tegyék le a voksukat egyik vagy másik oldalra, a falakra került kompozíciók mégis rámutatnak a minőségbeli megkülönböztetés fontosságára, arra, hogy bár a tagek (gyorsan felvitt saját név, szignó) és a finoman kidolgozott tervekkel előkészített, stiláris jellegzetességekre is koncentráló, komoly rutint igénylő kompozíciók között egyértelmű különbséget kell tenni, de a kettőt elválasztani sem lehet (ellenkező esetben hamis képet rajzolnánk a graffiti kultúrájáról, elfednénk sokrétűségét). A kiállítás ugyanakkor nem statikus bemutató: aktív párbeszédet kezdeményez a szubkultúra és a „domináns kultúra" képviselői között, sőt ez utóbbiak egymással – a graffiti értékelése szempontjából – szembenálló tagjai között is. Maczó Balázs muzeológus, kurátor már a kiállítás szervezése során megkezdte ezt: interjúkat készített több kerületben élő, különböző kulturális háttérrel vagy világnézettel rendelkező emberrel. Nem csak a kerületi képviselők, az illetékes főépítész és a helyi városvédő egyesület vezetője, de egy-egy bolttulajdonos, közterület felügyelő, művészettörténész, nyelvész, műfordító, képzőművész, galériavezető mondta el véleményét. Így megjelenhet a legérzékenyebb pont, a közhivatalok és a graffiti szubkultúrájának viszonya is, melyben - az idézetek erre utalnak - nem csak az ízlésbeli kérdések, a kriminalizálással kapcsolatos jogi vonatkozások húzódnak meg, hanem bizonyára az egyes városi kerületek társadalmi feszültségei is. A megszólalók legérdekesebb mondatai falra függesztett képkeretekben olvashatók, mintegy a graffiti keretezhetetlen, murális jellegű alkotásainak finoman irónikus kontrasztjaként. E párbeszédre azonban nem csak verbális értelemben nyilt lehetőség: a hagyományos vendégkönyve mellett a kiállítótérben falra erősített kartonokra is lehet bátran „tagelni", „graffitizni" vagy csak hagyományos kalligráfiával kinyilatkoztatni a benyomásokat.

Munkatársunktól


Az Angyalföldi Helytörténeti Gyűjtemény (1130 Budapest, Váci út 50) kiállítása megtekinthető május 10-ig.

Vélemények (2)
MZ
2009.02.04.
08:30

Szerintem a graffiti onnantól fogva müvészet, ha nagyobb értéket teremt, mint amit rombol. Egy gondosan helyreállított barokk homlokzatra firkált igénytelen "tag" ezt nem teszi. Cyranoval élve: "Mondhatta volna szebben, kis lovag"... Hanem külvárosi senkiföldjén, gyártelep 100 méteres betonkerítésén egy aprólékosan kidolgozott téma, az már más. Van persze graffiti megrendelésre, erre a célra szabadon hagyott sima falra: ez vajon a graffiti halála, vagy annak intézményesítése? Mitöl graffiti a graffiti? Egyfajta festékszóróval fújt kép-írás, ami elmossa az írott és rajzolt világ határait? Vagy egy szubkultúra önkifejezése, aminek része az illegalitás? Lehet-e a graffitit mint müvészeti törekvést értékelni, figyelmen kívül hagyva annak szociológiai, jogi hátterét?

Szerintem a graffiti müvészete abban rejlik, hogy a hagyományos müfaji korlátokat sutba veti: egy szépirodalmi könyvben csak betük vannak, legfeljebb a címlapon egy kép, de az már majdnem belletristic, bulvár. Az ellenpólus a képi képzömüvészet: a múzeumi képtárakban csak képies képek (absztrakt vagy tárgyias) lógnak a falon. Betü csak annyi: ki festette, mikor, milyen címet adott neki. De sokszor van "cím nélkül". Ez nem volt mindig igy: az egyiptomi hieroglifák és egyéb képírások, a középkori kódexek miniatúrái ötvözték a képi és írott világot, a betü kép is volt egyben, az irást rajzolták. De az ikonfestészet képein is megjelent írás, ami nemcsak írás volt, hanem kompozíciós, képi elem. A fent említett akadémikus polarizáció a XIX. sz.-ra kövesedett dogmává, és mivel az átlagember a huszadik század elején a modern kubista müvészet megjelenésével nagyjából elvesztette a fonalat--bár Picassot mindenki (el)ismeri, de a képeiröl az átlagember mai napig lesújtó véleménnyel van ("ilyet a gyerek is tudna...")--nem is érzékelhetette a pop-art és más müvészetei törekvések fáradozásait a képi és irott müvészet újraegyesítése irányába. A graffiti ennek egy extrém fajtája, aminek erös szociológiai vonatkozásai is vannak, de tény, hogy a müvészettörténet palettáján bizony egy letagadhatatlan, színfoltot képvisel.

gramercy
2009.02.03.
17:47

1. bárcsak a graffiti lenne a város legnagyobb problémája

2. engedély nélkül más (köz) tulajdonát összefirkálni bűncselekmény, nem művészet

3. a graffitimentesítés kötelezővé téve és a gépkocsibiztosításhoz hasonlóan az ingatlantulajdonsokat kötelező kockázatközösségbe szervezve néhány hónap alatt megoldható lenne a probléma: mindenki fizet egy bizonyos összeget, a biztosítók pedig érdekeltek a védelemben és kötelezve vannak a károk rendezésére / az épületek, felületek pucolására

4. mit várhatunk el egy olyan várostól, ami még arra sem képes hogy az elvileg engedélyköteles (köz)területi hirdetési felületeket; vagy például a boltok / bazárok arculatát egységes keretbe foglalja? (vagy pl. arra sem képes hogy a kutyaszart felpucolja)

5. mit várhatunk el egy olyan társadalomtól, ahol pl. a szemét vagy a cigicsikk és a rágógumi eldobálása az emberek 99 %-ára jellemző és teljesen elfogadott magatartás? 

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Mozgásjavító Általános Iskola épülete // Egy Hely + Építészfórum

2024.09.11. 11:36
10:30

Az Egy hely Lajta Béla egyik első, 1908-ban megvalósult nagyszabású zuglói épületének történetét mutatja be, mely korábban sokáig a Vakok Intézeteként, de átmenetileg hadi kórházként és zsidó menekültek táborhelyeként is működött. A monumentális, nyers téglatömeget sokféle, részletes motívumrendszer gazdagítja: kerítésbe komponált költemények strófái, állatfigurák, népművészeti motívumok, pásztorfaragások és életfamotívumok.

Az Egy hely Lajta Béla egyik első, 1908-ban megvalósult nagyszabású zuglói épületének történetét mutatja be, mely korábban sokáig a Vakok Intézeteként, de átmenetileg hadi kórházként és zsidó menekültek táborhelyeként is működött. A monumentális, nyers téglatömeget sokféle, részletes motívumrendszer gazdagítja: kerítésbe komponált költemények strófái, állatfigurák, népművészeti motívumok, pásztorfaragások és életfamotívumok.

Nézőpontok/Történet

Japánkert // Egy hely + Építészfórum

2024.09.11. 11:35
10:27

Mamutfenyő, botanikus kert, szőlőültetvény, fűszernövények, sövénylabirintus, torii kapu, teaház, tórendszer, szigetek, szent hegy, japánkert. Az Egy hely a Varga Márton Kertészeti és Földmérési Technikum és Kollégium zuglói tankertjét mutatja be.

Mamutfenyő, botanikus kert, szőlőültetvény, fűszernövények, sövénylabirintus, torii kapu, teaház, tórendszer, szigetek, szent hegy, japánkert. Az Egy hely a Varga Márton Kertészeti és Földmérési Technikum és Kollégium zuglói tankertjét mutatja be.