Design/Vizuális kommunikáció

Gyaloggalopp a valóságból: Ilya és Emilia Kabakov építészeti rajzai

1/12

A vörös vagon, 1991. Akvarell, tus, színesceruza, vízfesték, fekete tinta. 28×41 cm. Kép © Ilya és Emilia Kabakov, a Tschoban Alapítvány – Építészeti Rajzok Múzeuma engedélyével

A vécé, 1992. Akvarell, tus. 26.8×35.2 cm. Kép © Ilya és Emilia Kabakov, a Tschoban Alapítvány – Építészeti Rajzok Múzeuma engedélyével

A vécé, 1992. Tus. 28×19 cm. Kép © Ilya és Emilia Kabakov, a Tschoban Alapítvány – Építészeti Rajzok Múzeuma engedélyével

Élet egy idiótával, 1992. Díszletvázlat. Fekete és piros ceruza, 28x43 cm. Kép © Ilya és Emilia Kabakov, a Tschoban Alapítvány – Építészeti Rajzok Múzeuma engedélyével

A vörös pavilon, 1993. Színes ceruza. 45.5×30.5 cm. Kép © Ilya és Emilia Kabakov, a Tschoban Alapítvány – Építészeti Rajzok Múzeuma engedélyével

A kozmikus energia központja, 1999. Akvarell, tus. 27.5×41 cm. Kép © Ilya és Emilia Kabakov, a Tschoban Alapítvány – Építészeti Rajzok Múzeuma engedélyével

A kozmikus energia központja, 1999. Színesceruza, 1999. 42x62 cm. Kép © Ilya és Emilia Kabakov, a Tschoban Alapítvány – Építészeti Rajzok Múzeuma engedélyével

A bukott angyal, 2001. Színes ceruza, szén. 81×102 cm. Kép © Ilya és Emilia Kabakov, a Tschoban Alapítvány – Építészeti Rajzok Múzeuma engedélyével

Lindberg-emlékmű (vázlat), 2001. Ceruza, 15x21 cm. Kép © Ilya és Emilia Kabakov, a Tschoban Alapítvány – Építészeti Rajzok Múzeuma engedélyével

Projektek Palotája, 2003. Akvarell, kék tinta, szén, színesceruza, vízfesték. 89×117 cm. Kép © Ilya és Emilia Kabakov, a Tschoban Alapítvány – Építészeti Rajzok Múzeuma engedélyével

Vertikális opera (Guggenheim) / Metszet. Akravell, tus, ceruza, 43x55 cm. Kép © Ilya és Emilia Kabakov, a Tschoban Alapítvány – Építészeti Rajzok Múzeuma engedélyével

Vertikális opera (Guggenheim) / Részletrajz. Akravell, tus, ceruza, 21x28 cm. Kép © Ilya és Emilia Kabakov, a Tschoban Alapítvány – Építészeti Rajzok Múzeuma engedélyével

?>
A vörös vagon, 1991. Akvarell, tus, színesceruza, vízfesték, fekete tinta. 28×41 cm. Kép © Ilya és Emilia Kabakov, a Tschoban Alapítvány – Építészeti Rajzok Múzeuma engedélyével
?>
A vécé, 1992. Akvarell, tus. 26.8×35.2 cm. Kép © Ilya és Emilia Kabakov, a Tschoban Alapítvány – Építészeti Rajzok Múzeuma engedélyével
?>
A vécé, 1992. Tus. 28×19 cm. Kép © Ilya és Emilia Kabakov, a Tschoban Alapítvány – Építészeti Rajzok Múzeuma engedélyével
?>
Élet egy idiótával, 1992. Díszletvázlat. Fekete és piros ceruza, 28x43 cm.  Kép © Ilya és Emilia Kabakov, a Tschoban Alapítvány – Építészeti Rajzok Múzeuma engedélyével
?>
A vörös pavilon, 1993. Színes ceruza. 45.5×30.5 cm. Kép © Ilya és Emilia Kabakov, a Tschoban Alapítvány – Építészeti Rajzok Múzeuma engedélyével
?>
A kozmikus energia központja, 1999. Akvarell, tus. 27.5×41 cm. Kép © Ilya és Emilia Kabakov, a Tschoban Alapítvány – Építészeti Rajzok Múzeuma engedélyével
?>
A kozmikus energia központja, 1999. Színesceruza, 1999. 42x62 cm. Kép © Ilya és Emilia Kabakov, a Tschoban Alapítvány – Építészeti Rajzok Múzeuma engedélyével
?>
A bukott angyal, 2001. Színes ceruza, szén. 81×102 cm. Kép © Ilya és Emilia Kabakov, a Tschoban Alapítvány – Építészeti Rajzok Múzeuma engedélyével
?>
Lindberg-emlékmű (vázlat), 2001. Ceruza, 15x21 cm. Kép © Ilya és Emilia Kabakov, a Tschoban Alapítvány – Építészeti Rajzok Múzeuma engedélyével
?>
Projektek Palotája, 2003. Akvarell, kék tinta, szén, színesceruza, vízfesték.  89×117 cm. Kép © Ilya és Emilia Kabakov, a Tschoban Alapítvány – Építészeti Rajzok Múzeuma engedélyével
?>
Vertikális opera (Guggenheim) / Metszet. Akravell, tus, ceruza, 43x55 cm. Kép © Ilya és Emilia Kabakov, a Tschoban Alapítvány – Építészeti Rajzok Múzeuma engedélyével
?>
Vertikális opera (Guggenheim) / Részletrajz. Akravell, tus, ceruza, 21x28 cm. Kép © Ilya és Emilia Kabakov, a Tschoban Alapítvány – Építészeti Rajzok Múzeuma engedélyével
1/12

A vörös vagon, 1991. Akvarell, tus, színesceruza, vízfesték, fekete tinta. 28×41 cm. Kép © Ilya és Emilia Kabakov, a Tschoban Alapítvány – Építészeti Rajzok Múzeuma engedélyével

A vécé, 1992. Akvarell, tus. 26.8×35.2 cm. Kép © Ilya és Emilia Kabakov, a Tschoban Alapítvány – Építészeti Rajzok Múzeuma engedélyével

A vécé, 1992. Tus. 28×19 cm. Kép © Ilya és Emilia Kabakov, a Tschoban Alapítvány – Építészeti Rajzok Múzeuma engedélyével

Élet egy idiótával, 1992. Díszletvázlat. Fekete és piros ceruza, 28x43 cm. Kép © Ilya és Emilia Kabakov, a Tschoban Alapítvány – Építészeti Rajzok Múzeuma engedélyével

A vörös pavilon, 1993. Színes ceruza. 45.5×30.5 cm. Kép © Ilya és Emilia Kabakov, a Tschoban Alapítvány – Építészeti Rajzok Múzeuma engedélyével

A kozmikus energia központja, 1999. Akvarell, tus. 27.5×41 cm. Kép © Ilya és Emilia Kabakov, a Tschoban Alapítvány – Építészeti Rajzok Múzeuma engedélyével

A kozmikus energia központja, 1999. Színesceruza, 1999. 42x62 cm. Kép © Ilya és Emilia Kabakov, a Tschoban Alapítvány – Építészeti Rajzok Múzeuma engedélyével

A bukott angyal, 2001. Színes ceruza, szén. 81×102 cm. Kép © Ilya és Emilia Kabakov, a Tschoban Alapítvány – Építészeti Rajzok Múzeuma engedélyével

Lindberg-emlékmű (vázlat), 2001. Ceruza, 15x21 cm. Kép © Ilya és Emilia Kabakov, a Tschoban Alapítvány – Építészeti Rajzok Múzeuma engedélyével

Projektek Palotája, 2003. Akvarell, kék tinta, szén, színesceruza, vízfesték. 89×117 cm. Kép © Ilya és Emilia Kabakov, a Tschoban Alapítvány – Építészeti Rajzok Múzeuma engedélyével

Vertikális opera (Guggenheim) / Metszet. Akravell, tus, ceruza, 43x55 cm. Kép © Ilya és Emilia Kabakov, a Tschoban Alapítvány – Építészeti Rajzok Múzeuma engedélyével

Vertikális opera (Guggenheim) / Részletrajz. Akravell, tus, ceruza, 21x28 cm. Kép © Ilya és Emilia Kabakov, a Tschoban Alapítvány – Építészeti Rajzok Múzeuma engedélyével

Gyaloggalopp a valóságból: Ilya és Emilia Kabakov építészeti rajzai
Design/Vizuális kommunikáció

Gyaloggalopp a valóságból: Ilya és Emilia Kabakov építészeti rajzai

2019.11.27. 15:40

Cikkinfó

Szerzők:
Kovács Dániel

Földrajzi hely:
Berlin

Építészek, alkotók:
Ilya Kabakov, Emilia Kabakov

A világhírű orosz-amerikai művészpáros, Ilya és Emilia Kabakov építészeti rajzait mutatja be a berlini Építészeti Rajzok Múzeuma. A „totális installációikkal" ismertté vált, El Liszickijjel és Alexander Rodcsenkóval párhuzamba állított alkotópáros a teret és az épített elemeket gyakran használja eszközként, rajzaik viszont nem tervként, inkább önálló alkotásként értelmezhetőek. 

A nyolcvanas évektől emelt, valós méretű épített terekkel és a hozzájuk kapcsolódó társelemekkel, valósnak tűnő narratívával Ilya és Emilia Kabakov a konceptuális művészet úttörőinek számítanak. Munkáikon a fiatalként megélt szovjet valóság utópiái és kényszerítő valósága, a megálmodott álmok elérhetetlensége egyszerre köszön vissza. A szovjet mindennapok több évtizedes megtapasztalásából eredő irónia mellett Kabakovék munkájában a derű, a nehezen megteremtett saját valóság öröme is folyamatosan jelen van.

Ilya Kabakov 1957-ben, a Szurikov Művészeti Intézetben szerzett képzőművészeti végzettséget, majd relatív jólétben, gyerekkönyv-illusztrátorként dolgozott Moszkvában. Lassan épülő elégedetlenségét saját örömére, a fióknak készülő rajzokban fejezte ki. Miután 1965-ben Olaszországban kiállították egy sorozatát, négy évig nem kapott munkát, és csak álnéven dolgozhatott. Ez nem tartotta vissza attól, hogy – bár fenntartotta az érdemes grafikus álcáját – további munkákat hozzon létre, és többedmagával elindítsa a „moszkvai konceptualizmus" néven elhíresült, hivatalosan soha el nem ismert mozgalmat, amely a szocializmus dilemmáival és csalódásaival foglalkozott. 

A vörös vagon, 1991. Akvarell, tus, színesceruza, vízfesték, fekete tinta. 28×41 cm. Kép © Ilya és Emilia Kabakov, a Tschoban Alapítvány – Építészeti Rajzok Múzeuma engedélyével
1/12
A vörös vagon, 1991. Akvarell, tus, színesceruza, vízfesték, fekete tinta. 28×41 cm. Kép © Ilya és Emilia Kabakov, a Tschoban Alapítvány – Építészeti Rajzok Múzeuma engedélyével

A konceptualizmus irányába történő elmozdulás a nyolcvanas évekre installációk készítéséhez vezette Kabakovot. „Az ember, aki soha nem dobott ki semmit" című munkájában például személyes, apró holmijait szedte össze. A mindennapi tárgyak használata ezt követően vált jellegzetessé munkájában, a kezdeti kisebb méretű installációk pedig növekedni kezdtek, és nem sokkal később járható, valós méretű terekké terebélyesedtek. Az 1982-1984-es, több szobából álló „Az ember, aki az űrbe repült a lakásából" című installáció a kiegészítő, három narrátor által előadott szöveggel és az űrbe vezető útvonalat mutató diorámával már tulajdonképp totális installációnak tekinthető.

Kabakov első komoly szólókiállítását a nyugaton a grazi Kunstverein rendezte 1985-ben. Két évvel később művészeti ösztöndíjat kapott Ausztriába; ettől az időtől kezdve több-kevésbé nyugaton élt, mígnem a New York melletti Long Islanden telepedett le. 

Vertikális opera (Guggenheim) / Metszet. Akravell, tus, ceruza, 43x55 cm. Kép © Ilya és Emilia Kabakov, a Tschoban Alapítvány – Építészeti Rajzok Múzeuma engedélyével
11/12
Vertikális opera (Guggenheim) / Metszet. Akravell, tus, ceruza, 43x55 cm. Kép © Ilya és Emilia Kabakov, a Tschoban Alapítvány – Építészeti Rajzok Múzeuma engedélyével

Emiliával, aki művészeti tanácsadóként és kurátorként dolgozott New York-ban, 1988-ban kezdtek együtt dolgozni. Mindketten a hadiipara miatt zárt városként működő Dnyipropetrovszkban születtek (ma Dnyipro, Ukrajna), és még gyermekkorukból ismerték egymást. 1992-ben házasodtak össze és művészpárosként folytatták együttműködésüket. Közösen alkotott installációik száma, amelyekhez minden esetben papírvázlatok is készülnek, mára a kétszáz környékén jár.

A berlini múzeum aktuális kiállítása a Kabakovok skicceinek és rajzainak sajátos válogatása. Láthatóak az egyik első közös munkához, az 1992-es kasseli Documentán bemutatott A vécéhez készített rajzok, az 1995-as velencei képzőművészeti biennálén bemutatott Vörös Pavilon rajzai, valamint az esseni Zollverein területén ma is álló, két szinten 61 kisebb installációt tartalmazó Projektek Palotája vázlatai. Meg nem valósult munkák, például a Guggenheim számára tervezett Vertikális Opera, vagy a New York-i Whitney Museumnak papírra vetett Bukott Angyal rajzai ugyancsak szerepelnek. A munkák többsége nem előkészítő rajzként, hanem a hosszú gondolkodási folyamat egy-egy önállóan is értelmezhető állomásaként értelmezhető.

„A reneszánsz alatt a művészek mindennel foglalkoztak" – szögezi le Emilia Kabakov a kiállításhoz készült, rövid videóban. Ez a múvészpáros munkájára is jellemző: installációikban a legapróbb tárgynak, de a közöttük megjelenő térnek is szerepe, jelentése van. Elképzelt alanyaik aprólékosan felrajzolt életét szélesítik társadalmi narratívákká, kritikává, vagy alkalomadtán csak egy-egy anekdotává; egyszerre teremtenek és dokumentálnak. 

 

In the Making: Ilya & Emilia Kabakov. From Drawing to Installation. A Tchoban Alapítvány. Építészeti Rajzok Múzeuma kiállítása (10119 Berlin, Christinenstraße 18a). A tárlat 2019. október 17. – 2020. február 23. között látogatható, a múzeum nyitvatartási idejében (hétfő-péntek 14-19h, szombat-vasárnap 13-17h). 

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

Varjúvár // Egy Hely + Egy hely

2024.12.18. 10:45
9:12

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Nézőpontok/Történet

A magyargyerőmonostori református templom // Egy Hely + Építészfórum

2024.12.18. 10:43
10:12

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.