Épülettervek/Tervpályázat

Hagyomány és újítás a „tenger kapujában” – A ZDA terve a Shenzhen Operaház nemzetközi tervpályázatra

1/28

Látványterv: ZDA/The Greypixel

?>
Látványterv: ZDA/The Greypixel
?>
Látványterv: ZDA/The Greypixel
?>
Látványterv: ZDA/The Greypixel
?>
Látványterv: ZDA/The Greypixel
?>
Látványterv: ZDA/The Greypixel
?>
ZDA/The Greypixel
?>
Látványterv: ZDA/The Greypixel
?>
Látványterv: ZDA/Brick Visual
?>
Látványterv: ZDA/Brick Visual
?>
Látványterv: ZDA/Brick Visual
?>
Látványterv: ZDA/Brick Visual
?>
Látványterv: ZDA/Brick Visual
?>
Látványterv: ZDA/Brick Visual
?>
Látványterv: ZDA/Brick Visual
?>
Látványterv: ZDA/Brick Visual
?>
Látványterv: ZDA/Brick Visual
?>
Shenzhen Operaház – ZDA
?>
Shenzhen Operaház – ZDA
?>
Shenzhen Operaház – ZDA
?>
Shenzhen Operaház – ZDA
?>
Shenzhen Operaház – ZDA
?>
Shenzhen Operaház – ZDA
?>
Shenzhen Operaház – ZDA
?>
Shenzhen Operaház – ZDA
?>
Shenzhen Operaház – ZDA
?>
Shenzhen Operaház – ZDA
?>
Shenzhen Operaház – ZDA
?>
Shenzhen Operaház – ZDA
1/28

Látványterv: ZDA/The Greypixel

Hagyomány és újítás a „tenger kapujában” – A ZDA terve a Shenzhen Operaház nemzetközi tervpályázatra
Épülettervek/Tervpályázat

Hagyomány és újítás a „tenger kapujában” – A ZDA terve a Shenzhen Operaház nemzetközi tervpályázatra

2021.04.16. 15:37

Projektinfó

Shenzhen Opera House

URL:
ZDA – Zoboki Építésziroda

Bruttó szintterület:
220000 m2

Stáblista

Felelős tervezők: ​Zoboki Gábor DLA habil., Csiszér András

Vezető tervezők: ​Silvester Csaba, Turi Zoltán

Építész tervezők​: Molnár Máté, Kiss Laura, Fekete Attila, Szontág Júlia, Iványi Réka, Seidl Krisztián, Tran Van Giang, Poller Mónika

Építész partnerek​: Szatmári Gábor, Dobos Botond (Intramuros Építésziroda), Csizmadi Péter (Reload Építészstúdió)

Tájépítészet​: Hómann János, Objekt Tájépítész Iroda

Akusztika: ​​Federico Cruz-Barney, Studio DAP

Színpadtechnológia: ​Tompai Zsuzsa, Színház-Terv Kft.

További közreműködők: FAD-Group Kft., Limes Model Kft., The Greypixel Workshop, Brick Visual, Graphasel Design Studio, Molnár László Árpád közlekedéstervező, Beleznay Éva környezetvédelmi szakértő

Szakértők​​: Káel Csaba MÜPA vezérigazgató, Kosztolánczy Gábor MÜPA vezérigazgató-helyettes, Hartmut Schörghofer díszlettervező, Corinna Crome jelmeztervező, Kocsár Balázs Magyar Állami Operaház főzeneigazgató, Vági Bence Recirquel Company Budapest, Solymosi Tamás Magyar Állami Operaház balettigazgató

Letölthető dokumentumok:

A legjobb tervek közé válogatták és megvételt nyert a ZDA – Zoboki Építésziroda pályaműve a Shenzhen Operaház nemzetközi tervpályázatán, a shenzheni öbölbe megálmodott új, ikonikus kulturális létesítmény tervével. A Tenger Kapuja nevet viselő, nagyvonalú és futurisztikus magyar terv megjelenésével idézi Shenzhen városmorfológiáját, a 19 milliós metropoliszt körülölelő hegyeket és egyben emléket állít a műfaj halhatatlanjainak is.

A kínai metropolisz önkormányzata még 2020 januárban hirdetett versenyeljárást a régió jelképének szánt kulturális központ megtervezésére, amely világviszonylatban az elmúlt fél évszázad egyik legnagyobb – a Sydney Operaházhoz mérhető léptékű – kulturális beruházása lesz. A céloknak megfelelően a világ legnevesebb építészirodáit hívták meg a tervpályázatra, amelyen a meghívottakon túl bárki más is elindulhatott. Ezért is volt hatalmas siker, hogy a zsűri a ZDA tervét is a legjobb – nyilvános felhívás keretében benyújtott - 12 pályamű közé válogatta tavaly áprilisban.

Látványterv: ZDA/The Greypixel
5/28
Látványterv: ZDA/The Greypixel

A magyar építésziroda így tovább versenyzett és részletes koncepciótervet nyújtott be a komplexumra – a ZDA mintegy 400 oldalas tervdokumentációjának elkészítésén több mint 30 építész, szakági és látványtervező dolgozott. Animációk, és modell is készült az épületegyüttesről, a koncepciót egy 15 perces videófilmben és tablókon is bemutatták. Emellett az operaház két fő termére – a kétezer férőhelyes operateremre és az 1800 fős hangversenyteremre – részletesen megoldást dolgoztak ki. A ZDA design igazgatója, Csiszér András elmondta, hogy koncepciójukat az épület belső kialakítására építették fel, hiszen a zenei intézmények nemcsak külső megjelenésükkel, hanem termeik hangulatával is ikonikussá vállhatnak. 

A 19. századi hagyományokból indultak ki

A magyar tervezők a koncepció kidolgozásánál tudatosan a műfaj aranykorában, a 19. században épült legendás operaházakhoz nyúltak vissza, amelyek egyedülállóauditóriumokat és akusztikai szempontból is magas színvonalú zengő tereket rejtenek. A ZDA építészei – felidézve az opera műfajának egykori közösségi karakterét – az építészeti hagyományokat a modern színháztechnológiai megoldásokkal ötvözve arra törekedtek, hogy az öbölbe behajózva egy hatásos horizontális nyitányt adjanak egy vertikális város kulisszája előtt.  Az egyes termek között pedig felnyissák a lenyűgöző tengeri panorámát, vizuális kapukat képezve a Hong Kong irányába. 

A kultúra ősi fája 

A Tenger Kapuja koncepciója, hogy ikonikus jelképet adjon egy gazdasági és kulturális értelemben is felemelkedő városnak és nemzetnek. A megálmodott terv egy magaslaton álló, gyökereit a sziklába növesztő famatuzsálem metaforájakéntírható le, ami a kultúra ősi fáját szimbolizálja. A kulturális épületek három nagy vertikális egységét a gyökérzet, a törzs és a lomb allegóriájaként a kiszolgáló funkciók, a közönségforgalmi területek és a művészeti élet hármassága jelképezi.

Látványterv: ZDA/The Greypixel
1/28
Látványterv: ZDA/The Greypixel

A tengerszint feletti kulturális főtéren a három nagy művészeti épületegyüttes kapott helyet: a Nagyopera-terem (1100-2100 fős), az Operetta-terem (350-800 fős) és az egy előcsarnokkal összefogott Koncert- és Kamaraterem (1000-1800, illetve 320-640 fős). A tervezők a színpad és nézőtér körüli hagyományos tereket funkciók szerint kettéválasztották: a nyüzsgő városi főtér alá 5 méterrel lesüllyesztett színpadszinten minden kiszolgáló funkció elfér, míg az előadóművészek társulatainak terei a termek feletti „lombkoronában" kaptak helyet. Így a fa törzsében megmaradó színpadtér és auditórium karcsún jelenik meg a tér fölötti új-gótikus, hatalmas boltozatok között –élvezve a tenger látványát, a parkot és a fényt. 

Hajóról érkezve is lenyűgöző a látvány

Hasonlóan hármas tagolású a teljes épületegyüttes elrendezése: a főépületet ölelő karként szegélyezi az Art Parlor (rendezvényterem) és a kiszolgáló épület szalagszerű elrendezése. A tervezők gondolata az volt,  hogy az előcsarnokokegyüttese „karéj-ként" forduljon a város felé. A termek közötti kapukon átlépve az öblök által adott amphiteátrumok kapcsolódnak a tengerhez. A hatalmas virágra emlékeztető épületegyüttes lenyűgöző látványt ad a hajón Shenzhenbe érkezőknek.

Hangolható operaház

Az operaterem kialakításánál a már említett 19. századi „patkó" alakú térformálásból indultak ki, míg a hangversenyterem „cipősdoboz" formájú. Hangsúlyos szerepet kapott a multifunkcionalitás és a magas színvonalú színháztechnológiai kiszolgálás, a virtuóz változtathatóság, hogy a legkülönbözőbb művészeti crossover igényeket is ki tudják szolgálni.  „A belsőépítészeti elemek állíthatóságával példát mutatunk arra, hogy a világon egyedülálló módon még egy operaterem is lehet az előadásokhoz akusztikailag alkalmazkodó és változtatható" – hangsúlyozta Zoboki Gábor. De mind a négy terem esetében olyan innovatív színháztechnológiai és akusztikai megoldásokat terveztek, amely a fő funkciók mellett további műfajok – könnyűzenei és táncos, kortárs tánc, gyerekszínház, rendezvények stb. – befogadására teremtenek lehetőséget. 

Látványterv: ZDA/Brick Visual
14/28
Látványterv: ZDA/Brick Visual

A tervezők olyan elegáns termekben gondolkodtak, melyek önmagukban is ikonikusak lehetnek az utóbb épült kínai előadóművészeti központok sorában, ahogy sok európai nagyvárosban az Opera auditóriuma egyben magának a városnak vagy országnak ünnepi díszterme is. 

„Ez a tervkoncepció a budapesti Müpa tervezése óta a legszofisztikáltabb munkája műtermünknek. Esszenciája mindannak a tudásnak, tervezői szemléletmódnak és tapasztalatnak, amelyet az elmúlt több mint 20 évben zengő terek tervezése során felhalmoztunk" – hangsúlyozta Zoboki Gábor. A ZDA alapító-igazgatója hozzátette, hogy olyan épületben gondolkodtak, amely nemcsak a külső formáját tekintve ikonikus és szerethető jelképe a városnak, hanem a belső atmoszférája miatt is. Ahová vágyakoznak eljutni a művészek és a nézők egyaránt, amely méltán kerülhet rá világ művészeti térképére. „Azzal, hogy a megvételt nyert a tervünk, világsztár építészekkel kerültünk egy szcénára. Egy ilyen léptékű pályázaton egy magyar iroda számára ez felér a végső győzelemmel" – mondta Zoboki Gábor.

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Épületek/Örökség

A FÓTI PLÉBÁNIATEMPLOM // Egy hely + Építészfórum

2021.07.16. 15:51
00:07:54

A fóti Szeplőtelen Fogantatás-templom különleges helyet foglal el a magyar építészettörténetben. Legkvalitásosabb romantikus épületünk, és európai viszonylatban is kiemelkedően magas színvonalat képvisel. Érdekessége, hogy Ybl Miklós első önálló alkotása, minőségét tekintve mégsem különbözik a későbbi épületektől, az építész azonnal főművet alkotott.

A fóti Szeplőtelen Fogantatás-templom különleges helyet foglal el a magyar építészettörténetben. Legkvalitásosabb romantikus épületünk, és európai viszonylatban is kiemelkedően magas színvonalat képvisel. Érdekessége, hogy Ybl Miklós első önálló alkotása, minőségét tekintve mégsem különbözik a későbbi épületektől, az építész azonnal főművet alkotott.

Épületek/Örökség

MÁTYÁSFÖLD // Egy hely + Építészfórum

2021.07.16. 15:47
00:07:04

Az Egy hely és az Építészfórum közös sorozatának legújabb részében a mátyásföldi villanegyedbe kalauzoljuk nézőinket. Az egykori vadászterületen 1887-ben alapított település kezdetben a nyaralni vágyó pesti úri közönséget vonzotta. A terület arculatát nagyban meghatározza Paulheim József építészete, aki legalább 50 villát, valamint a templom és a későbbi gimnázium épületét is tervezte. 

Az Egy hely és az Építészfórum közös sorozatának legújabb részében a mátyásföldi villanegyedbe kalauzoljuk nézőinket. Az egykori vadászterületen 1887-ben alapított település kezdetben a nyaralni vágyó pesti úri közönséget vonzotta. A terület arculatát nagyban meghatározza Paulheim József építészete, aki legalább 50 villát, valamint a templom és a későbbi gimnázium épületét is tervezte. 

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk