| CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Épületek/Örökség

Határeset: hamarosan elkezdődik

1/3

Szabadka

?>
Szabadka
?>
?>
1/3

Szabadka

Határeset: hamarosan elkezdődik
Épületek/Örökség

Határeset: hamarosan elkezdődik

2011.04.05. 10:17

Napokon belül kezdetét veszi a Határeset, a Kárpát-medence közös épített örökségét felderítő program. Kovács Olivér írása.

A Határeset – amit az ICOMOS Magyar Nemzeti Bizottság Egyesület szakmai együttműködésével szervezünk – egyszerre játék, pontszerző verseny a műemlékem.hu hagyományainak megfelelően és értékleltár. Ez utóbbi már csak azért is fontos, mert nem létezik olyan adatbázis, amely a Kárpát-medence közös épített örökségét egységes alapelvek szerint igyekezne számba venni. Szándékosan közös és nem – csak – magyar kötődésű objektumokról van szó, hiszen a 18-19. század előtt nem létezett a mai értelmezés szerinti nemzet fogalma. Ha pedig valamilyen korunkban érvényes definíció szerint mérlegelnénk, ki kellene rekesztenünk az évszázadokkal ezelőtt a közös identitás miatt zárt közösségként szerveződő nemzetiségiekhez kötődő objektumokat, márpedig például az erdélyi szászok által építtetett brassói Fekete-templom nélkül ugyancsak hiányos volna egy ilyen értékleltár.

 

Szabadka
1/3
Szabadka

 

 

Így a lehető legnyitottabb rendszert terveztük meg: a Kárpát-medencét nem elsősorban földrajzi-, hanem a közös és összefonódó történelem miatt kulturális fogalomként értelmezzük, amelybe beletartozik például a Tengermellék is. Persze ebben az esetben is hosszas – és nyilván gyakorta meddő – vitákat lehetne folytatni arról, hogy egy-egy objektum mennyire magyar, mennyire horvát (netán olasz a történelmi gyökerek miatt). S mit lehetne kezdeni a térségben a középkor és a honfoglalás előtti objektumokkal? A Határeset adatlapjain külön pontszámot kap majd (1-től 5-ig) az egyetemes-, a magyar történelmi, illetve az adott ország és közösség számára jellemző érték, így nyílik majd lehetőség a súlyozásra.

A hangsúly azonban az értéken van, amelynek lehetnek történeti, építészettörténeti-, művészettörténeti összetevői: az esetek túlnyomó többségében a végső érték ezek összességből, elegyéből áll össze. Az értékek felismeréséről leírást teszünk majd közzé, s értelmezésükhöz jó alapot jelenthet majd az alaplista is, amelyet szakértőink, Káldi Gyula és Sebestyén József, a határon túli műemlékek elismert szakemberei állítanak össze. A teljes alaplista körülbelül félezer objektumot tartalmaz majd, ennek feltöltésére részben a Határeset elindítása után kerül sor. A későbbiekben más (helyi) szakértőket is bevonunk majd a lista bővítésébe, azonban adatlapot bárki létrehozhat majd, feltéve, hogy a kiszemelt objektum megfelel a Határeset érték-definíciójának.

Egy sajátságos Kárpát-medencei „műemlékjegyzék" elkészítése tehát a cél, amelynél a műemléket persze nem jogi kategóriaként értelmezzük, hiszen nem az a fontos, hogy hivatalosan védett-e, hanem az, hogy értékes és megőrzendő. A műemlékem.hu korábbi gyakorlatától eltérően a listánál már az indulásnál elérhető lesz a térképi alkalmazás, hiszen az adatlapok az esetek többségében pontos koordinátákat is tartalmazzák. Ez valószínűleg megkönnyíti majd az objektumok felkeresését, amelyre versenyt is hirdetünk. A Határesetet igyekszünk összekapcsolni a már meglévő adatbázisokkal, így végre lehetőség nyílik a Keresztes hadjáraton belül a határon túli keresztek megjelenítésére.

 

2/3

 

 

Ausztria, Szlovákia, Ukrajna, Románia, Szerbia, Horvátország, Szlovénia – ezek azok az országok, ahol a közös Kárpát-medencei épített örökség elemeit igyekszünk majd feltárni. Az ilyen objektumok száma valószínűleg tízezres nagyságrendű. Aligha gondolhatja bárki, hogy a lista valaha is teljes, „száz százalékos" lesz. Elkezdeni viszont – már csak azért is, mert a remélt tudományos, illetve közösséget erősítő eredményén túl hatalmas kaland – mindenképpen érdemes.

Kovács Olivér

Tovább a műemlékem.hu-ra

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.