/ MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek
Helyek/Infrastruktúra

Hódmezővásárhelyi buszpályaudvar

1/15

Hódmezővásárhelyi buszpályaudvar, 2004-es állapot

?>
Hódmezővásárhelyi buszpályaudvar, 2004-es állapot
?>
Hódmezővásárhelyi buszpályaudvar, 2004-es állapot
?>
Hódmezővásárhelyi buszpályaudvar, 2004-es állapot
?>
Hódmezővásárhelyi buszpályaudvar, 2004-es állapot
?>
Hódmezővásárhelyi buszpályaudvar, 2004-es állapot
?>
Hódmezővásárhelyi buszpályaudvar, 2004-es állapot
?>
Hódmezővásárhelyi buszpályaudvar, 2004-es állapot
?>
Hódmezővásárhelyi buszpályaudvar, megépült
?>
Hódmezővásárhelyi buszpályaudvar, megépült
?>
Hódmezővásárhelyi buszpályaudvar, megépült
?>
Hódmezővásárhelyi buszpályaudvar, megépült
?>
Hódmezővásárhelyi buszpályaudvar, megépült
?>
Hódmezővásárhelyi buszpályaudvar, megépült
?>
Hódmezővásárhelyi buszpályaudvar, megépült
?>
1/15

Hódmezővásárhelyi buszpályaudvar, 2004-es állapot

Hódmezővásárhelyi buszpályaudvar
Helyek/Infrastruktúra

Hódmezővásárhelyi buszpályaudvar

2009.08.10. 11:54

Az 1979-ben épült pályaudvar szerkezetei megöregedtek, elhasználódtak, az utazók és az utasforgalmat lebonyolító személyzet száma is megnövekedett. Az átalakítást az Agilitás Trió Építésziroda tervezte.

Előzmények
A Kálvin János téri római katolikus templom és a városfal között – műemléki környezetben, lakóházak karéjos ölelésében – áll Hódmezővásárhely autóbusz-pályaudvara, melyet 1979 tavaszán vettek használatba. A pályaudvar a Tisza Volán Rt. fontos gócközpontja. Naponta több száz helyi és helyközi járat indul és érkezik az állomásra.

 

Hódmezővásárhelyi buszpályaudvar, 2004-es állapot
1/15
Hódmezővásárhelyi buszpályaudvar, 2004-es állapot

Hódmezővásárhelyi buszpályaudvar, 2004-es állapot
2/15
Hódmezővásárhelyi buszpályaudvar, 2004-es állapot

Hódmezővásárhelyi buszpályaudvar, 2004-es állapot
3/15
Hódmezővásárhelyi buszpályaudvar, 2004-es állapot

Hódmezővásárhelyi buszpályaudvar, 2004-es állapot
4/15
Hódmezővásárhelyi buszpályaudvar, 2004-es állapot

Hódmezővásárhelyi buszpályaudvar, 2004-es állapot
5/15
Hódmezővásárhelyi buszpályaudvar, 2004-es állapot

Hódmezővásárhelyi buszpályaudvar, 2004-es állapot
6/15
Hódmezővásárhelyi buszpályaudvar, 2004-es állapot

Hódmezővásárhelyi buszpályaudvar, 2004-es állapot
7/15
Hódmezővásárhelyi buszpályaudvar, 2004-es állapot

 

 

Az autóbusz-forgalom, ezzel együtt az utazók és az utasforgalmat lebonyolító személyzet száma is megnövekedett az eltelt 25 év alatt. A pályaudvar épületének egyes szerkezetei megöregedtek, elhasználódtak, nem felelnek meg napjaink hőtechnikai elvárásainak. Ezen okok indokolták a pályaudvar korszerűsítését, felújítását, bővítését.

Korábbi állapot
„A pályaudvari épület négy fő részre tagolódik: üzemviteli terület, váróterem, aminek része a hírlapárus és utasellátó terület, valamint a nyilvános illemhely. Az épület aránytalanul nagy részét foglalja el a büfé, kihasználatlan terekkel. Ugyanakkor az üzemviteli helyiségekben nagy a zsúfoltság, szűkös területen kénytelenek dolgozni az alkalmazottak. Nem biztosítottak a működéshez alapvetően előírt helyiségek.  A nyilvános illemhelyen nem megoldott a mozgáskorlátozottak részére a használat."

Megrendelői program, építészeti koncepció
„Hódmezővásárhely buszpályaudvara áttervezésre szorul, mivel a meglévő funkciók átszervezése mellett új funkciók kialakítása szükséges. Ezen kívül a fedett, nyitott peron is áttervezendő. A tervezési feladat a régi és új épületrészek olyan építészeti arculattal való áttervezése, mely megfelel a mai trendeknek, egyértelmű jó kapcsolatokkal látja el a funkcionális feladatokat, és lehetőséget biztosít a kor komfortigényeihez szükséges technológiák elhelyezésére. A tervezés során szem előtt tartandó a költséges technológiák, valamint a magas fenntartási költségeket feltételező megoldások elkerülése. A meglévő épületrész úgy tervezendő bele az új épületbe, hogy az minél több megtakarítással járjon az építtető részére."

 

 

Hódmezővásárhelyi buszpályaudvar, megépült
8/15
Hódmezővásárhelyi buszpályaudvar, megépült

Hódmezővásárhelyi buszpályaudvar, megépült
9/15
Hódmezővásárhelyi buszpályaudvar, megépült

Hódmezővásárhelyi buszpályaudvar, megépült
10/15
Hódmezővásárhelyi buszpályaudvar, megépült

 

Az átalakítás
Az átalakítás az építtetői program alapján, a megbízóval és a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal szegedi regionális irodavezetőjével történt, többszöri egyeztetés után nyerte el végső formáját.

Az épület átalakítása során az illemhely-csoport áthelyezésével és a középső három pillérállás 60-60 centis oldalirányú bővítésével az üzemviteli terület lényegesen megnőtt, és összefüggő egységet alkot. A büfé alapterületének csökkentésével lehetővé vált egy középfolyosó kialakítására, mely a dolgozók épületen belüli szabad mozgását biztosítja. A folyosó kiöblösödésében, koncentrált helyen lévő dolgozói teakonyha és nemenként elkülönített vizes csoport kialakítására is mód nyílt.

Az épület délnyugati irányban történő bővítésével a forgalomirányító – információs helyiség a pályaudvar szerves részévé vált. Ez által lehetőség van a váróteremben és a külső peronokon tartózkodók egy helyiségből történő, tájékoztatására is.

Az épület egy részének vertikális bővítésével – emeletráépítéssel – megoldhatóvá vált a buszvezetők részére pihenő szobák és egy informatikai központ kialakítása, valamint a gépészeti terek áthelyezése (fűtés, szellőzőgépház).

Az épület magastetővel való ellátásával megoldható volt az épületszerkezetek csapadékvíz elleni biztos védelme, valamint a városképileg védett környezethez való illeszkedés.

Az utasváró az eredeti helyén maradt. Hozzá kapcsolódik két üzlethelyiség és a büfé fogyasztó területe. A büfé csökkentett alapterületen, azonban az előírásoknak megfelelő, önálló feltöltési lehetőséggel, raktár és háttér helyiségekkel rendelkezik.

 

Hódmezővásárhelyi buszpályaudvar, megépült
11/15
Hódmezővásárhelyi buszpályaudvar, megépült

Hódmezővásárhelyi buszpályaudvar, megépült
12/15
Hódmezővásárhelyi buszpályaudvar, megépült

Hódmezővásárhelyi buszpályaudvar, megépült
13/15
Hódmezővásárhelyi buszpályaudvar, megépült

Hódmezővásárhelyi buszpályaudvar, megépült
14/15
Hódmezővásárhelyi buszpályaudvar, megépült

 

 

Parkolás
A buszpályaudvar bővítése, rekonstrukciója kapcsán újabb parkolók kialakítására nem volt igény, mivel az OTÉK által előírt mennyiség már biztosítva volt. Hódmezővásárhely lakosságának nagy része a városon belül kerékpárral közlekedik, ezért a pályaudvar felújítása kapcsán szükségesnek tartottuk egy fedett kerékpár-tároló kialakítását, melyet a peron alatt biztosítunk. A tároló 96 db kerékpár fedett helyen történő elhelyezését tudja biztosítani.

Térburkolat, kertészet 
A pályaudvar környékét és a peronokat homokszínű „Semmelrock CLASSICO" új betonelemes burkolatú járdák övezi. A két peront középen kiteresedő, burkolt út köti össze. A 3 db felfelé csökkenő keresztmetszetű, acél tartóoszlopra kereszttartók lettek hegesztve, amelyen alumínium lemezekre, festett kivitelben az üzemeltető cég logója és a „Hódmezővásárhely autóbusz – pályaudvar" felirat került.

A meglévő és korábbi térburkolatból kivett zöldterületeken, a helyi klímát tűrő és az évszakoktól függetlenül esztétikai értékkel bíró növények (sövények, kúszó örökzöldek, tujafélék) kerültek telepítésre.  A cserjék között füvesített terület van, a középső kis téren egy nyári beültetésnek is helyet biztosítottunk. Az optimális növényfejlődéshez elengedhetetlen a csepegtető öntözőrendszer kiépítése. A meglévő tuják és fenyők megmaradtak.


tervező: AGILITÁS TRIÓ KFT.
cégvezető: Kelemen Péter
építész vezető tervező: Sebők József
építész tervező: Kelemenné Takács Katalin
statikus tervező: Villányi János
épületgépész tervező: Tábory Tamás              
elektromos vezető tervező: Reigl Zoltán

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Épületek/Irodaépület

VISION TOWERS IRODAHÁZ // Egy hely + Építészfórum

2020.10.14. 15:17
00:03:53

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

Épületek/Ipari és kereskedelmi épület

TRANZIT ART CAFÉ // Egy hely + Építészfórum

2020.09.30. 19:04
00:06:46

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk