Programok

Hol áll a pohár vízszintje?

1/1

Ertsey Attila szól hozzá a november 11-i taggyűlésen

Hirdetés
?>
Ertsey Attila szól hozzá a november 11-i taggyűlésen
1/1

Ertsey Attila szól hozzá a november 11-i taggyűlésen

Hol áll a pohár vízszintje?
Programok

Hol áll a pohár vízszintje?

2009.02.18. 07:34

Eseményinfó

Földrajzi hely:
Budapest, Magyarország

Helyszín:
Építészek Háza

Építészek, alkotók:
Ertsey Attila

Esemény kezdete:
2009.02.24. 16:00
Esemény vége:
2009.02.24. 19:00

Vélemények:
6

A MÉSZ-be invitálja nyilvános kerekasztal-beszélgetésre az érdeklődőket Ertsey Attila. Meghívott beszélgető-partnerei: Kálmán Ernő (MÉSZ), Szoják Balázs (ÉSzT), Szokolay Őrs (BÉK), Emődi Kiss Tamás (BÉK-szóvivő).Időpont: február 24., kedd

Meghívó
Tisztelt Építész Hölgyek és Urak!

Tavaly ősszel némi port kavart nyílt levelem, mely Betelt a pohár címmel az Építészfórumon jelent meg. A levél – azon túl, hogy élénk levelezést indított be – nem maradt hatás nélkül. Minden megszólított szereplő találva érezte magát, volt, aki magyarázkodásba kezdett, volt, aki vállonveregetésbe, de többen a továbbgondolást és a cselekvést választották. Mi történt azóta, most mi a helyzet, és merre lépjünk tovább?

A Budapesti Építész Kamara nyilvános és közös munkát kezdeményezett, munkacsoportokat hozott létre, melyre szabadon jelentkezhet bárki, területi kamarai hovatartozásától függetlenül. Közvetlenül elérhető a munkacsoport a BÉK honlapján.
A minisztérium Építészeti Főosztálya is reagált a fejleményekre, s a hírek szerint megindított egy munkát az építést érintő jogszabályözön „regulációjára". A MÉK egy integratív egyeztető csúcsszervet hozott létre, az ÉSzT-t, melynek tagja valamennyi az építészetben érintett szervezet, az itt folyó munkáról, célokról azonban a nyilvánosság vajmi keveset tud.

A hivatalok gépezetei beindultak, csak nehogy maguk alá temessenek, s velük együtt a kezdeményezést. A jó szándék ma már kevés, mert az alapok megváltoztatása nélkül nem fogunk eredményt elérni, a rendszer reprodukálja önmagát és a problémákat. Úgy tűnik, legtöbbször a meglévő intézményi keretek közt képzeljük el a változásokat, holott az intézményi keretek maguk is változtatásra szorulnak. Bármifajta továbblépés alapja azonban csakis egy elgondolt jövőkép és egy hozzávezető stratégia lehet. Készült egy stratégia-tervezet a BÉK-ben, és készül egy másik, a Nemzeti Építészetpolitikai Tanács ajánlásai alapján a MÉSZ-ben.

Tisztán kell lássunk, mi történik, és a nyilvánosság előtt kísérjük figyelemmel a folyamatot. Meg kell fogalmazzuk a legfontosabb prioritásokat.

A legfontosabb céljaink változatlanul:

  • a bajok feltérképezése, diagnózis felállítása, erre alapozott cselekvési stratégia
  • az épített környezetet befolyásoló erők közül az építészek nem domináns szereplők, a városokat az ingatlanfejlesztők tervezik, a falvak sorsáról politikusok döntenek.
  • bürokratikus és ennek ellenére nem hatékony engedélyezési eljárás
  • túlszabályozottság és káosz: a személyes felelősség és bizalom helyett a személytelenség és a felelősség elkenésére való törekvés uralkodik a hatóságoknál, a szabályok kijátszására törekvés az építtetőknél.
  • a Brüsszelből érkező jogszabályözönnel nem győznek sem a minisztériumi apparátusok, sem a véleményező szervezetek, sem a képviselők. Ennek eredménye a jogszabályok futószalagon történő gyártása, szakszerűtlenség, salátatörvény-csomagokkal olyan törvények sorozatos meghozatala, melyet el sem olvastak, tartalmát nem is ismerik.
  • a fenntarthatóság szempontjai nincsenek jelen sem az oktatásban, sem az építésben, sem a szabályozásban, sem a gazdasági érdekeltségek közt.
  • Erőt kell kapjon az építésügy, azaz jogosítványokat. Enélkül üres kívánságlista bármilyen fogalmazvány.
  • Felelős, önálló építési minisztérium létrehozása – de máshogyan
  • indoklás: a gazdaság egyik legfontosabb ágazata, termelési volumen, foglalkoztatottak száma alapján: az aktív dolgozók 15%-a az építőiparban dolgozik, az építőipari termelés a GDP kb. 15 %-át teszi ki, a beszállítókkal együtt annak közel kétszeresét;
  • az építőipar fejlesztése az energiahatékonyság szolgálatában a hazai munkahely-teremtés leghatékonyabb és legolcsóbb módja.
  • a klímaváltozás és az energiafogyasztás befolyásoló tényezői közt a legnagyobb tényező: a CO2-emisszió cca. 50 %-át okozza, az energiafogyasztás cca. 50 %-át fedi le.
  • ha már létrehozunk egy minisztériumot, annak működését ne hagyjuk a politikusokra, mi határozzuk meg. A minisztérium döntési módszere – nem mechanizmusa – a közvetlen demokráciát valósítsa meg: az érintettek képviselete – a szakma gyakorlói (a Kamara és a MÉSZ delegáltjai), tanácsadói státusban, rotációs rendszerben, hivatásos bürokraták helyett; a minisztériumi apparátus csak aládolgozik a szakmai tanácsadóknak
  • a Kamara közjogi státusának megerősítése, az épített környezetet érintő törvényi szabályozásban véleményezési és vétójoggal kell bírjon. Az ehhez szükséges intézményi hátteret (mint decentralizált állami funkciót) költségvetési forrásból biztosítani kell.
  • a Kamara belső struktúráját meg kell változtatni, létre kell hozni a Kamarán belül a közvetlen demokráciának megfelelő működést. Ez a vezetőség szerepe mellett a tagság jogait és kötelességeit szélesíti.

Minden további lépés csak e feltételek teljesülése után tehető meg.

További célok:

  • dereguláció
  • részvétel a jogszabályalkotásban, kezdeményezőleg:
  • a hazai jogszabályok,
  • az EU-ból érkező jogszabályok tekintetében.
  • hatékony és egyszerűsített jogalkotás és jogszabály-módosítás (szabályozási tervek)
  • fordulat a fenntarthatóság területén (újrahasznosítás arányának drasztikus emelése; életciklus alapú, kiterjesztett fenntarthatósági követelmények; a passzívház szabvány előkészítése, stb., fenntartható települési stratégia és jövőkép kidolgozása valamennyi településre), a NÉS* kritikája és beépítése
  • a személyes felelősséggel és döntési kompetenciával felruházott főépítészi rendszer kiépítése, tanácsadói státusban
  • a szociális kérdés teljesen kimarad az építésügy látóköréből: a lakhatás, mint emberi jog törvénybe iktatása, szociális lakásépítés nonprofit alapon – lakásszövetkezetek által
  • a műemléki szemlélet megváltoztatása, romok helyett élő épületeket
  • épített örökség védelme: a vagyontörvény visszavonása
  • a lipcsei Charta értelmében (is) a helyi gazdaság, a lokalitás erősítése

Eszközök

  • média: erőteljes médiajelenlét, sajtókapcsolatok, nyomásgyakorlás
  • partnerek keresése (építővállalatok, ingatlanfejlesztők, az állam képviselői, egyéb szereplők)

Mindezen kérdések megvitatására egy nyilvános kerekasztal-beszélgetést kezdeményezek, melyre szeretettel várok minden tenni akarót.

Meghívott beszélgető-partnereink:

Kálmán Ernő (MÉSZ)
Szoják Balázs (ÉSZT)
Szokolay Őrs (BÉK)
Emődi Kiss Tamás (BÉK-szóvivő)

Ertsey Attila szól hozzá a november 11-i taggyűlésen
1/1
Ertsey Attila szól hozzá a november 11-i taggyűlésen

A találkozó helyszíne: Budapest VIII., Ötpacsirta utca 2., Kós terem
Időpontja: 2009. február 24. 18.00

Baráti üdvözlettel:
Ertsey Attila

 

* Nemzeti Építészeti Stratégia (a szerk.)

Vélemények (6)
k.leslie
2009.03.05.
20:34

Nem kis teljesitmény ez a rendkivül tartalmas sajtokommuniké 4,5 honap alatt a jelenlegi kamarai vezetöségtöl, föleg ha a képességeikhez viszonyitjuk...

http://www.budapestiepiteszkamara.hu/index.php?c=hir&id=822

Na igy lesz itt bármiféle reform, kicsicicám! Sehogy. De sebaj, mert ez a mi Hazánk!

Nem TÖBBÉK kell ide, hanem TÖBBÉSZ!

Immár 15 éve fizetem a tagdijat azért, hogy a kamarai vezetés ebböl hülyitsen. És nem is kispályásan! Ime a bizonyiték (egy példa a sogorék kamarai tervezöi tagjegyzékéböl):

Driendl Georg, Mag.arch.   Mariahilferstraße 9, 1060 Wien, Filialen, Email: architekt@driendl.at Url:  http://www.driendl.at  Tel.: 01/585 18 68 Fax: 01/585 18 69 aufrechte Befugnis: Architekt

figyeled? csak ugy mezitlábasan Architekt, semmi É/1, semmi vezetö tervezöi cim, semmi akadémikusság, neszeneked buta osztrák kolléga. amugy csak ilyen "jelentéktelenségeket" tervez

http://driendl.at/index.php?id=50

A mi bölcs kamarai vezetésünk a mi egyedi tervezöi jogosultsági rendszerünkkel fog beelözni ajropában:É/1 É É/2 É3 É2 ÉK ÉKE, mert igenis osztályozni kell egymást, korlátozni holtodiglan.

Elaludtál, mi? Most ébredsz csak rá, ugye? Pedig vagy erre szavaztál te is oktober 15-én vagy el se mentél. Mert fel sem tételezted volna, hogy ennyire át leszel verve. Vagy naivak vagyunk, vagy hülyék.

És nehogy azt hidd, hogy a kamara vezetöinek "reformötletelése" a végére ért:

http://www.mek.hu/index.php?option=com_content&task=view&id=1116&Itemid=52

Figyuzd a lényeget, csak úgy szörmentén aprobetüsen:

kamaránk bölcs elnöke, Eltér István az eddig legyintéssel elintézett "jelképesnek" porhintett vezetö tervezöi cimmel járó jogok jogszabályi pontositását javasolja (lásd javaslatok 10./b pontja), vagyis a tervellenörzés fogalmának kidolgozását. na most légy erős: lassan egy budit sem tervezhetsz majd tervellenör bevonása nélkül! miközben a szomszédban a veled egykoru és azonos gyakorlati idejü sogor már ilyen Seilbahn-t tervezhet gondtalanul. de te csak aluggy tovább naivan és passziv alávetettségben, kicsicicám. majd ettöl lesz jobb Neked itt a Kárpát-honban.

- Na de ott sokkal zöldebb a fü és kékebb az ég, akkor mi miért vagyunk még mindig itt a sötétben? - kérdi a kisvakond.- Mert ez a mi Hazánk, kisfiam.

csak aluggyatok szépen, nyugodtan tovább, a kamarát vezetö jobácsik és a tervtanácsok jobácsijai csak a JAVADAT akarják... és amig alszol, el is veszik.

Erre már abbol is rájöhetsz, hogy elöször "Betelt a pohár", most meg "Hol áll a pohár vizszintje?". Na ha egyszer betelt, akkor mégis hol? Ebböl látszik, hogy kamupropaganda, altatás az egész. Mire felébredsz, már frissen vasalva dobják be a postaládádba a "megreformált" szabályozást. Amibol ismét ugyanazok fognak profitálni, akik eddig is.

KL

gramercy
2009.02.26.
16:52

Nagyon meghaladott már ez a középkori céh gondolata nem?

 

Számomra konkrétan undorító amikor szakmánként csak EGY szervezet van, ami kvázi diktatórikusan működik, vagy ha demokratikus vonalak vannak is benne, akkor is az egypártrendszer modelljét követi.

 

Semmi szükség _kötelező_ szakmai szervezetekre, mert egész egyszerűen nem funkcionálnak, kirakat szereplők, vagy még rosszabb: bizonyos érdekcsoportok legitimizálására szolgálnak, és a szakmaiság látszata mögé bújnak.

 

Azok a feltételek amiket (akár ügyvédekről, akár orvosokról, akár mérnökökről van szó) az állam kötelezően felállít, azt ellenőrizze is ő maga.

 

Minden más legyen opcionális. Jöjjenek létre  építészkamarák százával, ezrével, akár ideológiai akár szakmai vonalak mentén. Aztán FIGHT IT OUT. 

makopa
2009.02.25.
08:21

Hogy sikerült?

k.leslie
2009.02.26.
16:44

@makopa: kb. ugy, amilyen itt az érdeklödés... 

aki ott volt, biztos nagyon fontosnak érezte magát.

aki pedig nem volt ott, az felismerte, hogy a kamara vezetése kihátrált a beharangozott reformbol, egy szovivövel nincs értelme reformokrol bszélni. a szovivö feladata a propaganda, nem a reformok felkarolása. aki ezt nem látja, az már be is dölt a propagandának.

szégyen, hogy a kamara elnöksége nem képviseltette magát. ez igy nem más, mint kerekasztalbeszélgetés egy sörözöben: levezetö szelep. szégyen annak is, aki ezt a szerepet bevállalja.

nincs itt más megoldás, az alapoktol kell elkezdeni a változtatásokat, sokkal nagyobb tagi legitimácio mellett. uj taggyülés kell, legalább 25%-os részvétellel.

KL

sityu
2009.02.24.
04:17

Kedves Attila!

Személy szerint majd' szószerint ezeket szoktam megfogalmazni, ha kollegákkal a "nagy kérdésekről váltjuk a világot". Ezért hát fontosnak tartom jelezni, hogy szerény személyem várakozással tekint a kezdeményezésre.

Merthogy nem igazán tudnék olyan lényegi kérdést fölvetni, ami nem szerepel a föntiek közt, indifferens fölvetéseket sem találtam, s a tematikus felosztásban is csak ízlésbeli vitákat tartanék jogosnak.

S én az ÉSZT-vel kapcsolatos nyafogókhoz sem csatlakoznék, ezek valóban fontos kérdések, nem feltétlenül haszontalan, ha egyel több szervezet van, aki bizonyíthat a megvalósításban.

Amennyire ismerlek (főként az itteni aktivitásod alapján), úgy gondolom, személyed némi garancia, hogy talán nem fog elsikkadni az ügy.

Külön örömmel fedeztem föl a Felelős, önálló építési minisztérium létrehozására irányuló elképzelést; nem is értettem, hogy ez eddig miért nem fogalmazódott meg ilyen 'hivatalos' fórumon. Jómagam amióta a szakma problémáiról érdemben állást tudtam foglalni, mindig oda jutottam, hogy ez alapvető fontosságú lenne.

Ezúton is kívánok további kitartást a munkában! Várom a beszámolót a beszélgetésről! 

zseri
2009.02.19.
16:30

zseri

Találós kérdés: mi a különbség az alábbi két szöveg között?

1. A környezeti hatásvizsgálat és az engedélyezési eljárások egy Környezethasználati 314/2005. (XII 25). Korm. 1., illetve (3) számos tevékenység mellékletben Szervezeti felépítés A kormány vagy az 5. alszakasz (2) dB), vagy DC), 10. és a (2) A) vagy (c) a határozatot a 24. § alapján az egységes fellépés az ügyben egy Környezethasználati licencet.

2. A környezeti hatásvizsgálati és az egységes környezethasználati engedélyezési eljárásról szóló 314/2005. (XII. 25.) Korm. rendelet 1. vagy 3. számú mellékletében meghatározott tevékenység vagy építmény esetén a Korm. rendelet 5. § (2) bekezdés db) vagy dc), illetőleg 10. § (2) bekezdés a) vagy c) pontja szerinti döntés, a 24. § alapján lefolytatott összevont eljárás esetén az egységes környezethasználati engedély.

Megoldás: semmi. Mindkettő az építési engedély kérelemhez rendszeresített űrlap 8. pontja, csak az egyik előbb arabra, majd vissza lett fordítva a Google programjával.

A módszer kipróbálható bármelyik magyar jogszabállyal. Garantáltan érthetetlen marad mindegyik.

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Mozgásjavító Általános Iskola épülete // Egy Hely + Építészfórum

2024.09.11. 11:36
10:30

Az Egy hely Lajta Béla egyik első, 1908-ban megvalósult nagyszabású zuglói épületének történetét mutatja be, mely korábban sokáig a Vakok Intézeteként, de átmenetileg hadi kórházként és zsidó menekültek táborhelyeként is működött. A monumentális, nyers téglatömeget sokféle, részletes motívumrendszer gazdagítja: kerítésbe komponált költemények strófái, állatfigurák, népművészeti motívumok, pásztorfaragások és életfamotívumok.

Az Egy hely Lajta Béla egyik első, 1908-ban megvalósult nagyszabású zuglói épületének történetét mutatja be, mely korábban sokáig a Vakok Intézeteként, de átmenetileg hadi kórházként és zsidó menekültek táborhelyeként is működött. A monumentális, nyers téglatömeget sokféle, részletes motívumrendszer gazdagítja: kerítésbe komponált költemények strófái, állatfigurák, népművészeti motívumok, pásztorfaragások és életfamotívumok.

Nézőpontok/Történet

Japánkert // Egy hely + Építészfórum

2024.09.11. 11:35
10:27

Mamutfenyő, botanikus kert, szőlőültetvény, fűszernövények, sövénylabirintus, torii kapu, teaház, tórendszer, szigetek, szent hegy, japánkert. Az Egy hely a Varga Márton Kertészeti és Földmérési Technikum és Kollégium zuglói tankertjét mutatja be.

Mamutfenyő, botanikus kert, szőlőültetvény, fűszernövények, sövénylabirintus, torii kapu, teaház, tórendszer, szigetek, szent hegy, japánkert. Az Egy hely a Varga Márton Kertészeti és Földmérési Technikum és Kollégium zuglói tankertjét mutatja be.