Design/Formatervezés

Hol van az építészet? - hét japán építész installációja

1/17

Hiroshi Naito lézersugarakkal teremtett virtuális teret. Fotó: Kovács Bence

Hiroshi Naito lézersugarakkal teremtett virtuális teret.. Fotó: Kovács Bence

Az Atelier Bow-Wow állatfigurái mintha a szomszédos császári palota kertjéből szöktek volna ki. Fotó: Kovács Bence

Az Atelier Bow-Wow állatfigurái mintha a szomszédos császári palota kertjéből szöktek volna ki. Fotó: Kovács Bence

Az Atelier Bow-Wow állatfigurái mintha a szomszédos császári palota kertjéből szöktek volna ki. Fotó: Kovács Bence

Az Atelier Bow-Wow állatfigurái mintha a szomszédos császári palota kertjéből szöktek volna ki. Fotó: Kovács Bence

Tokyo Ito installációja, fotó: Kovács Bence

Toyo Ito installációján átsétálva egy újfajta térgeometria élményét lehet kipróbálni. Fotó: Kovács Bence.

Tokyo Ito installációja, fotó: Kovács Bence

Tokyo Ito installációja, fotó: Kovács Bence

Hiroshi Naito lézersugarakkal teremtett virtuális teret. Fotó: Kovács Bence

Hiroshi Naito lézersugarakkal teremtett virtuális teret. Fotó: Kovács Bence

Hiroshi Naito lézersugarakkal teremtett virtuális teret. Fotó: Kovács Bence

Ryuji Nakamura hatalmas, törékeny rácsszerkezete az egész kiállítóteret átszeli. Fotó: Kovács Bence.

Ryuji Nakamura hatalmas, törékeny rácsszerkezete az egész kiállítóteret átszeli. Fotó: Kovács Bence

Ryuji Nakamura hatalmas, törékeny rácsszerkezete az egész kiállítóteret átszeli. Fotó: Kovács Bence.

?>
Hiroshi Naito lézersugarakkal teremtett virtuális teret. Fotó: Kovács Bence
?>
Hiroshi Naito lézersugarakkal teremtett virtuális teret.. Fotó: Kovács Bence
?>
Az Atelier Bow-Wow állatfigurái mintha a szomszédos császári palota kertjéből szöktek volna ki. Fotó: Kovács Bence
?>
Az Atelier Bow-Wow állatfigurái mintha a szomszédos császári palota kertjéből szöktek volna ki. Fotó: Kovács Bence
?>
Az Atelier Bow-Wow állatfigurái mintha a szomszédos császári palota kertjéből szöktek volna ki. Fotó: Kovács Bence
?>
Az Atelier Bow-Wow állatfigurái mintha a szomszédos császári palota kertjéből szöktek volna ki. Fotó: Kovács Bence
?>
Tokyo Ito installációja, fotó: Kovács Bence
?>
Toyo   Ito installációján átsétálva egy újfajta térgeometria élményét lehet   kipróbálni. Fotó: Kovács   Bence.
?>
Tokyo   Ito installációja, fotó: Kovács   Bence
?>
Tokyo   Ito installációja, fotó: Kovács Bence
?>
Hiroshi  Naito lézersugarakkal teremtett virtuális teret. Fotó: Kovács  Bence
?>
Hiroshi  Naito lézersugarakkal teremtett virtuális teret. Fotó: Kovács  Bence
?>
Hiroshi  Naito lézersugarakkal teremtett virtuális teret. Fotó: Kovács  Bence
?>
Ryuji Nakamura hatalmas, törékeny rácsszerkezete az egész kiállítóteret átszeli. Fotó: Kovács Bence.
?>
Ryuji Nakamura hatalmas, törékeny rácsszerkezete az egész kiállítóteret átszeli. Fotó: Kovács Bence
?>
Ryuji Nakamura hatalmas, törékeny rácsszerkezete az egész kiállítóteret átszeli. Fotó: Kovács Bence.
?>
1/17

Hiroshi Naito lézersugarakkal teremtett virtuális teret. Fotó: Kovács Bence

Hiroshi Naito lézersugarakkal teremtett virtuális teret.. Fotó: Kovács Bence

Az Atelier Bow-Wow állatfigurái mintha a szomszédos császári palota kertjéből szöktek volna ki. Fotó: Kovács Bence

Az Atelier Bow-Wow állatfigurái mintha a szomszédos császári palota kertjéből szöktek volna ki. Fotó: Kovács Bence

Az Atelier Bow-Wow állatfigurái mintha a szomszédos császári palota kertjéből szöktek volna ki. Fotó: Kovács Bence

Az Atelier Bow-Wow állatfigurái mintha a szomszédos császári palota kertjéből szöktek volna ki. Fotó: Kovács Bence

Tokyo Ito installációja, fotó: Kovács Bence

Toyo Ito installációján átsétálva egy újfajta térgeometria élményét lehet kipróbálni. Fotó: Kovács Bence.

Tokyo Ito installációja, fotó: Kovács Bence

Tokyo Ito installációja, fotó: Kovács Bence

Hiroshi Naito lézersugarakkal teremtett virtuális teret. Fotó: Kovács Bence

Hiroshi Naito lézersugarakkal teremtett virtuális teret. Fotó: Kovács Bence

Hiroshi Naito lézersugarakkal teremtett virtuális teret. Fotó: Kovács Bence

Ryuji Nakamura hatalmas, törékeny rácsszerkezete az egész kiállítóteret átszeli. Fotó: Kovács Bence.

Ryuji Nakamura hatalmas, törékeny rácsszerkezete az egész kiállítóteret átszeli. Fotó: Kovács Bence

Ryuji Nakamura hatalmas, törékeny rácsszerkezete az egész kiállítóteret átszeli. Fotó: Kovács Bence.

Hol van az építészet? - hét japán építész installációja
Design/Formatervezés

Hol van az építészet? - hét japán építész installációja

2010.06.25. 14:01

Cikkinfó

A Design rovatot támogatja a 

Szerzők:
Várhelyi Judit

Építészek, alkotók:
Ito Toyo, Suzuki Ryoji, Naito Hiroshi, Tsukamoto Yoshiharu, Kaijima Momoyo, Kikuchi Hiroshi, Nakamura Ryuji, Nakayama Hideyuki

Földrajzi hely:
Tokyo, Japán

Hét, különböző generációhoz tartozó japán építész, a tokiói Modern Művészetek Múzeumában. Az idei Velencei Építészeti Biennále magyar pavilonjával összevetve, a kiállításon három építész is vonalakkal és azok térbeli megjelenésével, torzulásával foglalkozott. Várhelyi Judit recenziója.

A kérdés nem az enyém (Where is Architecture?) - ez a tokiói Modern Művészetek Múzeumában rendezett kiállítás címe. Őszintén szólva ez a cím elég is lett volna ahhoz, hogy ne menjek el rá, de mivel ismerem az egyik kiállítót és ráadásul ingyenjegyet is kaptam, ezt nem tehettem meg. Győzött a kötelességtudat, a hétvégén rászántam magam - és annak ellenére, hogy a kérdésre nem találtam választ sem az építészek által épített installációkban, sem a néhány oldalas angol kísérőszövegben, elégedett voltam a kiállítással.

 

Az Atelier Bow-Wow állatfigurái mintha a szomszédos császári palota kertjéből szöktek volna ki. Fotó: Kovács Bence
3/17
Az Atelier Bow-Wow állatfigurái mintha a szomszédos császári palota kertjéből szöktek volna ki. Fotó: Kovács Bence

Az Atelier Bow-Wow állatfigurái mintha a szomszédos császári palota kertjéből szöktek volna ki. Fotó: Kovács Bence
4/17
Az Atelier Bow-Wow állatfigurái mintha a szomszédos császári palota kertjéből szöktek volna ki. Fotó: Kovács Bence

Az Atelier Bow-Wow állatfigurái mintha a szomszédos császári palota kertjéből szöktek volna ki. Fotó: Kovács Bence
5/17
Az Atelier Bow-Wow állatfigurái mintha a szomszédos császári palota kertjéből szöktek volna ki. Fotó: Kovács Bence

Az Atelier Bow-Wow állatfigurái mintha a szomszédos császári palota kertjéből szöktek volna ki. Fotó: Kovács Bence
6/17
Az Atelier Bow-Wow állatfigurái mintha a szomszédos császári palota kertjéből szöktek volna ki. Fotó: Kovács Bence


 

A kurátor hét, különböző generációhoz tartozó építészt kért fel, hogy tervezzen egy-egy adott helyre installációt a múzeumba. A koncepció szerint az installáció, mint forma, lehetővé teszi a gondolat tiszta megfogalmazását, így a születő munkákban tetten érhető a mesterekre jellemző építészeti gondolat.

Szerintem a koncepció alapvetően téves, de ezzel nemigen szeretnék most foglalkozni, mert szerintem a résztvevő hét építész sem nagyon tette. Ennek két okát látom - egyrészt a sikeres építészeknek túl sok dolguk van, így megpróbálják meglévő munkáik újrafelhasználásával megúszni a feladatot (ez persze nem feltétlenül érdektelen), másrészt, mint azt Yoshiharu Tsukamoto írja, a cím munka közben megváltozott, és így maga a feladat sem volt számukra egyértelmű. Az eredeti cím “örömteli építészet" volt és szerintem jobban illett volna a kiállított művekhez - érdemes megnézni a Hiroshi Naito lézersugarairól készült videót.

 

Tokyo Ito installációja, fotó: Kovács Bence
7/17
Tokyo Ito installációja, fotó: Kovács Bence

Toyo   Ito installációján átsétálva egy újfajta térgeometria élményét lehet   kipróbálni. Fotó: Kovács   Bence.
8/17
Toyo Ito installációján átsétálva egy újfajta térgeometria élményét lehet kipróbálni. Fotó: Kovács Bence.

 

Tokyo   Ito installációja, fotó: Kovács   Bence
9/17
Tokyo Ito installációja, fotó: Kovács Bence

Tokyo   Ito installációja, fotó: Kovács Bence
10/17
Tokyo Ito installációja, fotó: Kovács Bence

 

 

A “reciklált" installációkra példa Toyo Ito, a hét építész közül a legismertebb, akinek háromféle poliéderből készített sátorszerkezete, az Omishima szigetén épülő, építészeti múzeumának feles léptékű részlete. A szerkezet önhordó, így a belső térben nem jelennek meg függőleges falak vagy oszlopok. Ito szerint a rácsrendszer dominanciája helyett a XXI. század építészetét egy új, bonyolultabb geometria által meghatározott téralkotás jellemzi majd.

 

Hiroshi  Naito lézersugarakkal teremtett virtuális teret. Fotó: Kovács  Bence
11/17
Hiroshi Naito lézersugarakkal teremtett virtuális teret. Fotó: Kovács Bence

Hiroshi  Naito lézersugarakkal teremtett virtuális teret. Fotó: Kovács  Bence
12/17
Hiroshi Naito lézersugarakkal teremtett virtuális teret. Fotó: Kovács Bence

Hiroshi  Naito lézersugarakkal teremtett virtuális teret. Fotó: Kovács  Bence
13/17
Hiroshi Naito lézersugarakkal teremtett virtuális teret. Fotó: Kovács Bence

 

 

Azok közül, akik vették a fáradtságot, és eredeti munkával rukkoltak ki, hármat emelnék ki: az Atelier Bow-Wow hasított bambuszcsíkokból épített, zsiráfokat formázó játékos pavilonjait, Ryuji Nakamura az egész kiállítási teret átalakító, törékeny rácsszerkezetét és Hiroshi Naitot, aki a szintezésre használt vonallézer vörös fénye alapján olyan virtuális teret hozott létre, amely a látogatók mozgása által kel életre.



Ryuji Nakamura hatalmas, törékeny rácsszerkezete az egész kiállítóteret átszeli. Fotó: Kovács Bence.
14/17
Ryuji Nakamura hatalmas, törékeny rácsszerkezete az egész kiállítóteret átszeli. Fotó: Kovács Bence.

Ryuji Nakamura hatalmas, törékeny rácsszerkezete az egész kiállítóteret átszeli. Fotó: Kovács Bence
15/17
Ryuji Nakamura hatalmas, törékeny rácsszerkezete az egész kiállítóteret átszeli. Fotó: Kovács Bence

Ryuji Nakamura hatalmas, törékeny rácsszerkezete az egész kiállítóteret átszeli. Fotó: Kovács Bence.
16/17
Ryuji Nakamura hatalmas, törékeny rácsszerkezete az egész kiállítóteret átszeli. Fotó: Kovács Bence.

 

 

Az idei Velencei Építészeti Biennále magyar pavilonjával összevetve, érdekes talán megjegyezni, hogy mindhárom, kiemelt építész vonalakkal és azok térbeli megjelenésével, torzulásával foglalkozott.

Várhelyi Judit

 


a kiállításon résztvevő építészek: Ito Toyo, Suzuki Ryoji, Naito Hiroshi, Tsukamoto Yoshiharu, Kaijima Momoyo, Kikuchi Hiroshi, Nakamura Ryuji, Nakayama Hideyuki

Where is Architecture? Seven installation by Japanese Architects
The National Museum of Modern Art, Tokyo
nyitva: 2010. április 29 - 2010. augusztus 8.
website: MOMAT
a kiállításról készült képek a Flickr-en

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.