/ 20. Média Építészeti Díja / FINALISTA KÖZÖNSÉGSZAVAZÁS / 20. Média Építészeti Díja / FINALISTA KÖZÖNSÉGSZAVAZÁS / 20. Média Építészeti Díja / FINALISTA KÖZÖNSÉGSZAVAZÁS / 20. Média Építészeti Díja / FINALISTA KÖZÖNSÉGSZAVAZÁS / 20. Média Építészeti Díja / FINALISTA KÖZÖNSÉGSZAVAZÁS / 20. Média Építészeti Díja / FINALISTA KÖZÖNSÉGSZAVAZÁS
Technológia

Holcim cementből épül a legújabb Duna-híd

1/2

A Kalocsa–Paks közúti Duna-híd építése – forrás: Magyar Építők

A Kalocsa–Paks közúti Duna-híd építése – forrás: Magyar Építők

Hirdetés
?>
A Kalocsa–Paks közúti Duna-híd építése – forrás: Magyar Építők
?>
A Kalocsa–Paks közúti Duna-híd építése – forrás: Magyar Építők
1/2

A Kalocsa–Paks közúti Duna-híd építése – forrás: Magyar Építők

A Kalocsa–Paks közúti Duna-híd építése – forrás: Magyar Építők

Holcim cementből épül a legújabb Duna-híd
Technológia

Holcim cementből épül a legújabb Duna-híd

2024.01.02. 12:39

Cikkinfó

Támogatott tartalom

Földrajzi hely:
Magyarország, Kalocsa, Paks

Cég, szervezet:
Holcim

Termék, technológia:
cement

A Kalocsa–Paks közúti Duna-híd építése az utolsó szakaszába lépett. Magyarország jelenlegi legnagyobb hídépítési projektje, amely a Holcim Magyarország Kft. cementjével épül, látványosan halad előre. A hidat várhatóan a jövő év első felében adják át. 

Jó ütemben halad a közel egykilométeres híd építése

A vállalkozási szerződés 2020. évi megkötését és 2021 év eleji hatályba lépését követően 2021 nyarán indult hídépítési munkák során már elkészült a B1 keretműtárgy szerkezete és megtörténtek az aszfaltozási munkák is. A B2 bal ártéri híd 220 méter, valamint a jobb ártéri híd 286 méter hosszú szerkezete elnyerte végleges formáját, harmonikus egységet alkot a felszerelt kerékpáros korlátokkal. Az 1. és 10. hídfőnél a dilatációs szerkezetet beépítették, így a híd mozgásától függetlenül, akadály nélkül megközelíthető a mederhíd az építési forgalom számára a bal és a jobb partról egyaránt. A felszerkezet sóvédelmi és szigetelési munkáit követően megtörtént a közúti forgalmi pálya öntött aszfaltozása, miközben a hídfőtartó külső szerkezete is megkapta a teljes korrózióvédelmi rétegrendet. A híd belsejében már kiépült a vizsgálójárda, az elektromos és monitoring hálózatot pedig szakaszosan kivitelezik.

Az átlagos Duna vízszint fölé 40 méterrel magasodó mederhíd 5. és 6. támasz feletti pilonjai már 10-10 szintnyi (2x10x4 = 80 db), összesen 80 db ferdekábellel vesznek részt a szabadon szerelt mederhíd teherviselésében. Adott munkafázisban a mederhíd kalocsai és paksi ágának főtartószerkezete a támasztól egyaránt 97,5 méterre ágaskodik a projekt teljes időtartama alatt zavartalanul üzemelő nemzetközi hajózási útvonal fölé, míg a parti mederhíd ágak zárása már megtörtént. 

A jobb ártéri híd szerelőterét elbontották, így megkezdődhetett az árvízvédelmi töltés mentett oldalán a B3 keretműtárgy vasbeton szerkezetének kivitelezése, mely a vízügyi igazgatóságok, valamint a katasztrófavédelem zavartalan átközlekedését biztosítja a későbbiekben az újonnan épülő 512. sz. út alatt. Jelenleg a keretműtárgy alépítménye elkészült, az előregyártott feszített gerendákat már beemelték a végleges helyükre, a pályalemez kivitelezése befejeződött.

A Kalocsa–Paks közúti Duna-híd építése – forrás: Magyar Építők
2/2
A Kalocsa–Paks közúti Duna-híd építése – forrás: Magyar Építők

Kiváló minőségű királyegyházi cementet használnak

A hídépítés az építőiparon belül az egyik legösszetettebb feladat, amely nagy igénybevételnek is megfelelő, nagy kezdőszilárdságú cementet kíván. A Kalocsa-Paks Duna-híd egyes munkafázisai során összesen nagyjából 20 000 tonna királyegyházi cementet használtak fel. A föld alatti cölöpözéshez (cölöp, víz alatti betonok, cölöpösszefogók) CEM III/A 32,5 R-MSR, a pillérek, műtárgyak, pályalemezek létesítéshez (pillérek, saruzsámoly, pilon) pedig CEM II/A-S 42,5 R cementet hasznosítottak, amelyek a víz alatti monolit szerkezet stabilitását biztosítják.

„Büszkék vagyunk rá, hogy egy igen jelentős projekthez járulhatunk hozzá a Holcim Magyarország Kft. cementtermékeivel. A Kalocsa-Paks-híd az M6-os autópálya 6234 j. összekötő úti csomópontjáig meghosszabbításra kerülő 512. sz. főút hídja, a dél-magyarországi közlekedés egyik új ütőere lesz. A híd építése jól reprezentálja, hogy milyen sokrétű felhasználási módja van a királyegyházai cementnek, és hogy a hazai építkezések számára stabil alapként szolgáltathat." – nyilatkozta Putler Csaba, a Holcim Magyarország Kft. értékesítési igazgatója.  

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Mozgásjavító Általános Iskola épülete // Egy Hely + Építészfórum

2024.09.11. 11:36
10:30

Az Egy hely Lajta Béla egyik első, 1908-ban megvalósult nagyszabású zuglói épületének történetét mutatja be, mely korábban sokáig a Vakok Intézeteként, de átmenetileg hadi kórházként és zsidó menekültek táborhelyeként is működött. A monumentális, nyers téglatömeget sokféle, részletes motívumrendszer gazdagítja: kerítésbe komponált költemények strófái, állatfigurák, népművészeti motívumok, pásztorfaragások és életfamotívumok.

Az Egy hely Lajta Béla egyik első, 1908-ban megvalósult nagyszabású zuglói épületének történetét mutatja be, mely korábban sokáig a Vakok Intézeteként, de átmenetileg hadi kórházként és zsidó menekültek táborhelyeként is működött. A monumentális, nyers téglatömeget sokféle, részletes motívumrendszer gazdagítja: kerítésbe komponált költemények strófái, állatfigurák, népművészeti motívumok, pásztorfaragások és életfamotívumok.

Nézőpontok/Történet

Japánkert // Egy hely + Építészfórum

2024.09.11. 11:35
10:27

Mamutfenyő, botanikus kert, szőlőültetvény, fűszernövények, sövénylabirintus, torii kapu, teaház, tórendszer, szigetek, szent hegy, japánkert. Az Egy hely a Varga Márton Kertészeti és Földmérési Technikum és Kollégium zuglói tankertjét mutatja be.

Mamutfenyő, botanikus kert, szőlőültetvény, fűszernövények, sövénylabirintus, torii kapu, teaház, tórendszer, szigetek, szent hegy, japánkert. Az Egy hely a Varga Márton Kertészeti és Földmérési Technikum és Kollégium zuglói tankertjét mutatja be.