Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers
Technológia

Holcim cementből épül a legújabb Duna-híd

1/2

A Kalocsa–Paks közúti Duna-híd építése – forrás: Magyar Építők

A Kalocsa–Paks közúti Duna-híd építése – forrás: Magyar Építők

Hirdetés
?>
A Kalocsa–Paks közúti Duna-híd építése – forrás: Magyar Építők
?>
A Kalocsa–Paks közúti Duna-híd építése – forrás: Magyar Építők
1/2

A Kalocsa–Paks közúti Duna-híd építése – forrás: Magyar Építők

A Kalocsa–Paks közúti Duna-híd építése – forrás: Magyar Építők

Holcim cementből épül a legújabb Duna-híd
Technológia

Holcim cementből épül a legújabb Duna-híd

2024.01.02. 12:39

Cikkinfó

Támogatott tartalom

Földrajzi hely:
Magyarország, Kalocsa, Paks

Cég, szervezet:
Holcim

Termék, technológia:
cement

A Kalocsa–Paks közúti Duna-híd építése az utolsó szakaszába lépett. Magyarország jelenlegi legnagyobb hídépítési projektje, amely a Holcim Magyarország Kft. cementjével épül, látványosan halad előre. A hidat várhatóan a jövő év első felében adják át. 

Jó ütemben halad a közel egykilométeres híd építése

A vállalkozási szerződés 2020. évi megkötését és 2021 év eleji hatályba lépését követően 2021 nyarán indult hídépítési munkák során már elkészült a B1 keretműtárgy szerkezete és megtörténtek az aszfaltozási munkák is. A B2 bal ártéri híd 220 méter, valamint a jobb ártéri híd 286 méter hosszú szerkezete elnyerte végleges formáját, harmonikus egységet alkot a felszerelt kerékpáros korlátokkal. Az 1. és 10. hídfőnél a dilatációs szerkezetet beépítették, így a híd mozgásától függetlenül, akadály nélkül megközelíthető a mederhíd az építési forgalom számára a bal és a jobb partról egyaránt. A felszerkezet sóvédelmi és szigetelési munkáit követően megtörtént a közúti forgalmi pálya öntött aszfaltozása, miközben a hídfőtartó külső szerkezete is megkapta a teljes korrózióvédelmi rétegrendet. A híd belsejében már kiépült a vizsgálójárda, az elektromos és monitoring hálózatot pedig szakaszosan kivitelezik.

Az átlagos Duna vízszint fölé 40 méterrel magasodó mederhíd 5. és 6. támasz feletti pilonjai már 10-10 szintnyi (2x10x4 = 80 db), összesen 80 db ferdekábellel vesznek részt a szabadon szerelt mederhíd teherviselésében. Adott munkafázisban a mederhíd kalocsai és paksi ágának főtartószerkezete a támasztól egyaránt 97,5 méterre ágaskodik a projekt teljes időtartama alatt zavartalanul üzemelő nemzetközi hajózási útvonal fölé, míg a parti mederhíd ágak zárása már megtörtént. 

A jobb ártéri híd szerelőterét elbontották, így megkezdődhetett az árvízvédelmi töltés mentett oldalán a B3 keretműtárgy vasbeton szerkezetének kivitelezése, mely a vízügyi igazgatóságok, valamint a katasztrófavédelem zavartalan átközlekedését biztosítja a későbbiekben az újonnan épülő 512. sz. út alatt. Jelenleg a keretműtárgy alépítménye elkészült, az előregyártott feszített gerendákat már beemelték a végleges helyükre, a pályalemez kivitelezése befejeződött.

A Kalocsa–Paks közúti Duna-híd építése – forrás: Magyar Építők
2/2
A Kalocsa–Paks közúti Duna-híd építése – forrás: Magyar Építők

Kiváló minőségű királyegyházi cementet használnak

A hídépítés az építőiparon belül az egyik legösszetettebb feladat, amely nagy igénybevételnek is megfelelő, nagy kezdőszilárdságú cementet kíván. A Kalocsa-Paks Duna-híd egyes munkafázisai során összesen nagyjából 20 000 tonna királyegyházi cementet használtak fel. A föld alatti cölöpözéshez (cölöp, víz alatti betonok, cölöpösszefogók) CEM III/A 32,5 R-MSR, a pillérek, műtárgyak, pályalemezek létesítéshez (pillérek, saruzsámoly, pilon) pedig CEM II/A-S 42,5 R cementet hasznosítottak, amelyek a víz alatti monolit szerkezet stabilitását biztosítják.

„Büszkék vagyunk rá, hogy egy igen jelentős projekthez járulhatunk hozzá a Holcim Magyarország Kft. cementtermékeivel. A Kalocsa-Paks-híd az M6-os autópálya 6234 j. összekötő úti csomópontjáig meghosszabbításra kerülő 512. sz. főút hídja, a dél-magyarországi közlekedés egyik új ütőere lesz. A híd építése jól reprezentálja, hogy milyen sokrétű felhasználási módja van a királyegyházai cementnek, és hogy a hazai építkezések számára stabil alapként szolgáltathat." – nyilatkozta Putler Csaba, a Holcim Magyarország Kft. értékesítési igazgatója.  

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

PRATO DELLA VALLE / Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:06
10:33

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Nézőpontok/Történet

VILLA LA ROTONDA // Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:05
9:26

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.