/ MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek
Épületek/Irodaépület

Hommage à Le Corbusier - a szentendrei hajóállomás

1/21

Felújítás - Mafracht Kft. szolgáltató központja - építészek: Puhl Antal, Dajka Péter - fotó: Vajvoda Tamás

?>
Felújítás - Mafracht Kft. szolgáltató központja - építészek: Puhl Antal, Dajka Péter - fotó: Vajvoda Tamás
?>
Felújítás - Mafracht Kft. szolgáltató központja - építészek: Puhl Antal, Dajka Péter - fotó: Vajvoda Tamás
?>
Felújítás - Mafracht Kft. szolgáltató központja - építészek: Puhl Antal, Dajka Péter - fotó: Vajvoda Tamás
?>
Felújítás - Mafracht Kft. szolgáltató központja - építészek: Puhl Antal, Dajka Péter - fotó: Vajvoda Tamás
?>
Felújítás - Mafracht Kft. szolgáltató központja - építészek: Puhl Antal, Dajka Péter - fotó: Vajvoda Tamás
?>
Felújítás - Mafracht Kft. szolgáltató központja - építészek: Puhl Antal, Dajka Péter - fotó: Vajvoda Tamás
?>
Felújítás - Mafracht Kft. szolgáltató központja - építészek: Puhl Antal, Dajka Péter - fotó: Vajvoda Tamás
?>
Felújítás - Mafracht Kft. szolgáltató központja - építészek: Puhl Antal, Dajka Péter - fotó: Vajvoda Tamás
?>
Felújítás - Mafracht Kft. szolgáltató központja - építészek: Puhl Antal, Dajka Péter - fotó: Vajvoda Tamás
?>
Felújítás - Mafracht Kft. szolgáltató központja - építészek: Puhl Antal, Dajka Péter - fotó: Vajvoda Tamás
?>
Felújítás - Mafracht Kft. szolgáltató központja - építészek: Puhl Antal, Dajka Péter - fotó: Vajvoda Tamás
?>
Fellelt állapot - Mafracht Kft. szolgáltató központja - építészek: Puhl Antal, Dajka Péter - fotó: Vajvoda Tamás
?>
Fellelt állapot - Mafracht Kft. szolgáltató központja - építészek: Puhl Antal, Dajka Péter - fotó: Vajvoda Tamás
?>
Fellelt állapot - Mafracht Kft. szolgáltató központja - építészek: Puhl Antal, Dajka Péter - fotó: Vajvoda Tamás
?>
Fellelt állapot - Mafracht Kft. szolgáltató központja - építészek: Puhl Antal, Dajka Péter - fotó: Vajvoda Tamás
?>
Fellelt állapot - Mafracht Kft. szolgáltató központja - építészek: Puhl Antal, Dajka Péter - fotó: Vajvoda Tamás
?>
Fellelt állapot - Mafracht Kft. szolgáltató központja - építészek: Puhl Antal, Dajka Péter - fotó: Vajvoda Tamás
?>
Fellelt állapot - Mafracht Kft. szolgáltató központja - építészek: Puhl Antal, Dajka Péter - fotó: Vajvoda Tamás
?>
Fellelt állapot - Mafracht Kft. szolgáltató központja - építészek: Puhl Antal, Dajka Péter - fotó: Vajvoda Tamás
?>
Fellelt állapot - Mafracht Kft. szolgáltató központja - építészek: Puhl Antal, Dajka Péter - fotó: Vajvoda Tamás
?>
lead
1/21

Felújítás - Mafracht Kft. szolgáltató központja - építészek: Puhl Antal, Dajka Péter - fotó: Vajvoda Tamás

Hommage à Le Corbusier - a szentendrei hajóállomás
Épületek/Irodaépület

Hommage à Le Corbusier - a szentendrei hajóállomás

2016.11.10. 15:30
MÉD

Projektinfó

Földrajzi hely:
Szentendre

Építészek, alkotók:
Puhl Antal, Dajka Péter

Mafracht Kft. szolgáltató központja

Stáblista

Építész vezető tervező
Prof. Puhl Antal DLA. habil, Ybl díjas építész
Dajka Péter, Pro Architectura díjas építész

Építész  munkatársak 
Csáki Melinda, okl. építészmérnök
Füzesi Katalin, okl. építészmérnök
Serestyén Tamás, okl. építészmérnök

Statika
Hampl Róbert, okl. építőmérnök

Gépészet
Oltvai András, okl. gépészmérnök (Oltvai Gépész Stúdió)

Elektromosság
Ivanics Zoltán, okl. villamosmérnök (Provill Kft.)

Környezetrendezés
Andor Anikó, okl. Táj- és kerttervező (LAND-A)

Belsőépítészet
Ördög Alíz

MÉD:

Puhl Antal és Dajka Péter a '70-es évek végén, Le Corbusier szellemiségében épült kikötőépületet újított fel. A végeredmény egy a mai kor igényeihez igazodó, de az épület eredeti karakterét megtartó iroda- és rendezvényépület lett.

Az épület jelenlegi állapotának leírása

A hajóállomás a belvárostól északra, majdnem a Pap-sziget kezdeténél található. Sem a régi kikötő épület, sem pedig a környezet nem teljesíti a 21. században elvárható feltételeket. Az épületnek szinte csak a vázszerkezete áll, részletei az enyészet áldozatává lettek (korlátok, emeleti szerelt határoló falak, esővíz elvezetés és más fém épületszerkezeti elemek). A park és egy szűk utca, amin keresztül a tervezett iroda munkavállalói a városba juthatnak elhanyagolt, mondhatnánk a természet által teremtett módón egzisztál. A terület víz, gáz és elektromos közműhálózatra való csatlakozása kiépített, azonban szennyvízcsatorna nincs a közelben.

Fellelt állapot - Mafracht Kft. szolgáltató központja - építészek: Puhl Antal, Dajka Péter - fotó: Vajvoda Tamás
12/21
Fellelt állapot - Mafracht Kft. szolgáltató központja - építészek: Puhl Antal, Dajka Péter - fotó: Vajvoda Tamás



Az épület földszint + 1 emeletes, ahol a földszint beépítetlen. A vasbeton szerkezet az egyetlen, ami ellenállt az időnek. Ez a hetvenes évek megkésett modern építészetének szellemiségét tükrözi, Le Corbusier által megfogalmazott elvekkel, elsődlegesen az, hogy az épület "lábakon áll", hogy ne vegyen el területet a környezetétől. A monolit vasbeton vázszerkezetet négy nagy pillér, valamint a monolit vasbeton kazettás födém jelenti. A 2014. júnuis 23-án készült statikai szakvélemény szerint a tartószerkezetek általánosságban még jó állapotban vannak, az alapok, a pillérek és a födémek alkalmasak arra, hogy egy átépítés, új funkció kialakítása mellett megtarthatók legyenek. Funkcionálisan viszont a jelenlegi épület semmi olyat nem tud, ami elvárható, sőt kötelezően elvárt (OTÉK) egy középülettől. Nincs vizesblokkja (beleértve a mozgáskorlátozottak számára létesülő vizesblokkot), nincsenek kijelölve a funkciónak megfelelő területarányos parkolóhelyek stb. Az épület kialakítása átlósan szimmetrikus, az emeletre két nyitott acél lépcső vezet fel.

Fellelt állapot - Mafracht Kft. szolgáltató központja - építészek: Puhl Antal, Dajka Péter - fotó: Vajvoda Tamás
14/21
Fellelt állapot - Mafracht Kft. szolgáltató központja - építészek: Puhl Antal, Dajka Péter - fotó: Vajvoda Tamás



Átalakítások részletes leírása - tervezési program

A meglévő épület tartószerkezeti vázát, valamint építészeti jellegét megtartva egy szolgáltató központ létesül a hajóállomás épületében, amelynek földszintjén egy szakmai előadások lebonyolítására alkalmas oktatótér, emeletén pedig egy 11 fő foglalkoztatására alkalmas irodaház épül az ezekhez kapcsolódó kiszolgáló terekkel.

A földszinten a négy pillér közti területet két-két pillér között beépítettük. Itt kapnak helyet a férfi, illetve női mosdók és a mozgáskorlátozottak vizes helyiségei, valamint ezzel átellenben két tároló. A két terület közötti zárt tér szakmai előadások, képzések oktató termévé alakul át, ahonnan a vizesblokkok is nyílnak.


Felújítás - Mafracht Kft. szolgáltató központja - építészek: Puhl Antal, Dajka Péter - fotó: Vajvoda Tamás
2/21
Felújítás - Mafracht Kft. szolgáltató központja - építészek: Puhl Antal, Dajka Péter - fotó: Vajvoda Tamás



Az épület emeletén található irodákat és azok kiszolgáló helyiségeit az épület délnyugati lépcsője helyén kialakított lépcsőházon keresztül lehet megközelíteni. A lépcsőháznak közvetlen kapcsolata van a külső térrel, valamint a földszinti oktatóteremmel is. Az emeletet teljes alapterületében beépítettük. Ide egy nagyterű, valamint egy kisebb iroda került két tárgyalóval és egy vezetői irodával. Az irodákat egy étkezős konyha, vendégmosdó, egy dolgozói fürdő, szerver szoba és irattár, valamint egy háztartási helyiség szolgálja ki. A vezetői irodából nyílik egy külön fürdő a vezetőség saját használatára. Az irodákhoz kapcsolódóan két pwc burkolatú terasz helyezkedik el az épület Duna felé eső sarkain, amelyekre a nagyterű irodából lehet közvetlenül kijutni.

Felújítás - Mafracht Kft. szolgáltató központja - építészek: Puhl Antal, Dajka Péter - fotó: Vajvoda Tamás
3/21
Felújítás - Mafracht Kft. szolgáltató központja - építészek: Puhl Antal, Dajka Péter - fotó: Vajvoda Tamás



Az épület eredeti acél lépcsőit elbontottuk. A délnyugati lépcső helyén egy acél vázszerkezetű lépcsőház készült, a délkeleti helyén pedig acél szerkezetű födémpótlással kiegészítettük az épület kontúrját.

Földszinti szerkezeteit az esetlegesen bekövetkező árvízi helyzetre tekintettel választottuk meg. Törekedtünk olyan anyagok alkalmazására, melyek vízfelvétele alacsony, illetve ellenállnak egy tartós vízhatásnak.

Az emeleti szintre került a gépészeti helyiség, amelyben egy levegő-víz hőszivattyú szolgálja ki az épület fűtési és hűtési igényeit.

 

Az épület homlokzati kialakítása

Az épület formai adottságainak megfelelően, annak meglévő tartószerkezeti raszteréhez illeszkedik a homlokzatburkolat kiosztása. A földszinten sík fémlemez vértezetű, poliuretán töltetű szendvicspanel szerkezetet rögzítettünk a határoló szerkezetek körül, amelynek modulszélessége 1,10 m. Ugyanezt a méretet követve, az emeleten fémlemez felületű kompozit lemez szerelt, kiszellőztetett burkolati rendszert alkalmaztunk, amely a strukturális üvegezésű függönyfal 2,35 m magas, épületen körbefutó sávját szegélyezi alulról és felülről is. Mind a földszinti, mind az emeleti homlokzatburkolat azonos, tiszta fehér színű.

Felújítás - Mafracht Kft. szolgáltató központja - építészek: Puhl Antal, Dajka Péter - fotó: Vajvoda Tamás
7/21
Felújítás - Mafracht Kft. szolgáltató központja - építészek: Puhl Antal, Dajka Péter - fotó: Vajvoda Tamás



Az emeleti strukturális függönyfal üvegezése áttetsző, valamint hátulról festett, hőszigetelt üvegmezőkből áll, amelyek a belső funkciót követve szinte észrevétlenül váltakoznak a homlokzaton.

Az emeleti üvegezett falú helyiségek napvédelme érdekében a délkeleti és délnyugati homlokzaton, elburkolt vászonárnyékolókat helyeztünk el, amelyek igény esetén acélhuzal vezetéssel motorosan leereszthetők.

 

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Épületek/Irodaépület

VISION TOWERS IRODAHÁZ // Egy hely + Építészfórum

2020.10.14. 15:17
00:03:53

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

Épületek/Ipari és kereskedelmi épület

TRANZIT ART CAFÉ // Egy hely + Építészfórum

2020.09.30. 19:04
00:06:46

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk