Épülettervek/Középület

Hyde Park-i bolondériák

2014.08.18. 07:03

Cikkinfó

Földrajzi hely:
London, Egyesült Királyság, Hyde Park

Építészek, alkotók:
Smiljan Radić

Címkék:
serpentine pavilon

A 2014-es Serpentine Pavilon, immár a 14. a londoni Hyde Parkban évente felállított könnyed nyári épületek sorában, történetének egyik legfiatalabb és legkevésbé ismert tervezőjével dicsekedhet. Az idén júniusban a Serpentine Galéria előtt emelt szerkezet tervezője Smiljan Radić chilei építész, október 19-éig várja a látogatókat, majd a hagyományt követve elárverezik.

„Úgy érzem magam, mint egy óriás, aki Londonnak készített ajándékot" – így foglalta össze Smiljan Radić, a Pavilonok történetében az egyik legfiatalabb és legkevésbé ismert tervező (munkájának olyan elődök nyomába kell lépnie, mint a 2013-as kiadást jegyző Sou Fujimoto, Zaha Hadid vagy Daniel Libeskind) az alkotás folyamatát. A kőtömbökön lebegni látszó könnyed, fehér, áttetsző, üvegszálas szerkezet olyan, mintha egy óriás léggömb ereszkedett volna le a makulátlan londoni gyepre. A 350 négyzetméter alapterületű, középen nyitott, fánkot formázó Pavilon belsejébe egy kávézó került, a nyár folyamán pedig számos rendezvénynek ad otthont.



Az idei Pavilont a legtöbbször pusztán díszítő célra, tájképi elemként emelt kerti építmények, a follyk ihlették (folly: könnyelműség, oktalanság), amelyek a 16. század végétől egészen a 19. század elejéig nagy népszerűségnek örvendtek. Ezek a gyakran meghökkentést célzó, extravagáns szerkezetek napjainkra legtöbbször már romos állapotba kerültek, érdekes, sokszor bizarr formákban visszaolvadva a természetes környezetükbe – a Pavilon erre a jelenségre rímel, a kortárs építészet formanyelvével. A munka egyébként egyenes folytatása Radić életművének, amelyben a kőtömb-motívum vagy a belső és külső térjáték újra és újra felbukkan – ő volt például az az építész, aki a 2010-es Velencei Biennáléra elvitt egy 14 tonnás sziklát az Andokból.
„A forma nem lényeges" – fejtette ki Radić, munkájáról nyilatkozva. „Az a fontos, hogy milyen érzeteket kelt. Ha nem érezzük a kőtömbök súlyosságát, akkor nem jó az egész alkotás. Amikor ránézünk egy sziklára, valami egészen erőteljeset és ősi formát kell látnunk."



A kőtömbökön könnyed, lebegni látszó héjszerű üvegszálas szerkezet nyugszik. A szikladarabok ellensúlyozzák, szinte lehorgonyozzák az épületet, és olyan érzést keltenek, mintha mindig is részei lettek volna a parknak. A Pavilon organikus formája erős kontrasztot alkot a Serpentine Galéria klasszikus megjelenésével, a talajtól elemelt és a földszinti nyitott belső terasz köré rendezett terek érdekes játékba kezdenek a park környező világával. A belső terek fapalló burkolatot kaptak, így inkább egyfajta verandára emlékeztetnek. A vékony épülethéjon sötétedés után átsugárzó puha fény óriás lámpaként csalogatja az arra járókat, magához vonzva őket, akárcsak az éjszakai lepkéket a fényforrás.



Smiljan Radić építész 1965-ben született Chilében. 1989-ben diplomázott, majd olaszországi tanulmányok és három év utazgatás után megnyitotta saját irodáját Santiagóban. 2001-ben a Chilei Építészkamara „A legjobb 35 évesnél fiatalabb építész" elismerést adományozta a tervezőnek, 2009-ben pedig az AIA (American Institute of Architectcs) tiszteletbeli tagjává választották. Munkáiról a The Guardian közölt egy képes válogatást, amely itt található.

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Épületek/Középület

SZÉPMŰVÉSZETI MÚZEUM // Egy hely + Építészfórum

2021.01.06. 17:41
00:08:06

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő része a budapesti Szépművészeti Múzeum 114 éves épületét mutatja be. Kiváló alkalom, hogy a pandémia miatt zárva tartó múzeum tereit virtuálisan is megcsodálhassuk. Így mikor következőnek ott járunk, olyan részletekre is rácsodálkozhatunk, melyek ezidáig elkerülhették figyelmünket.

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő része a budapesti Szépművészeti Múzeum 114 éves épületét mutatja be. Kiváló alkalom, hogy a pandémia miatt zárva tartó múzeum tereit virtuálisan is megcsodálhassuk. Így mikor következőnek ott járunk, olyan részletekre is rácsodálkozhatunk, melyek ezidáig elkerülhették figyelmünket.

Épületek/Ipari és kereskedelmi épület

GRAPHISOFT PARK // Egy hely + Építészfórum

2020.12.10. 10:09
00:07:09

Az egykori Óbudai Gázgyár területe 1998 óta ad otthont egy folyamatosan épülő-szépülő irodaparknak. Első épületeinek téglaarchitektúrája a mai napig viszonyítási pont a hazai építészetben, és azóta is az ipari fejlődés és az igényes építészet találkozásának színtere. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő részében a budapesti GRAPHISOFT Parkkal ismerkedhetünk meg.

Az egykori Óbudai Gázgyár területe 1998 óta ad otthont egy folyamatosan épülő-szépülő irodaparknak. Első épületeinek téglaarchitektúrája a mai napig viszonyítási pont a hazai építészetben, és azóta is az ipari fejlődés és az igényes építészet találkozásának színtere. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő részében a budapesti GRAPHISOFT Parkkal ismerkedhetünk meg.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk