Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers
Épülettervek/Középület

Hyde Park-i bolondériák

1/0
Hirdetés
1/0
Épülettervek/Középület

Hyde Park-i bolondériák

2014.08.18. 07:03

Cikkinfó

Földrajzi hely:
London, Egyesült Királyság, Hyde Park

Építészek, alkotók:
Smiljan Radić

Címkék:
serpentine pavilon

A 2014-es Serpentine Pavilon, immár a 14. a londoni Hyde Parkban évente felállított könnyed nyári épületek sorában, történetének egyik legfiatalabb és legkevésbé ismert tervezőjével dicsekedhet. Az idén júniusban a Serpentine Galéria előtt emelt szerkezet tervezője Smiljan Radić chilei építész, október 19-éig várja a látogatókat, majd a hagyományt követve elárverezik.

„Úgy érzem magam, mint egy óriás, aki Londonnak készített ajándékot" – így foglalta össze Smiljan Radić, a Pavilonok történetében az egyik legfiatalabb és legkevésbé ismert tervező (munkájának olyan elődök nyomába kell lépnie, mint a 2013-as kiadást jegyző Sou Fujimoto, Zaha Hadid vagy Daniel Libeskind) az alkotás folyamatát. A kőtömbökön lebegni látszó könnyed, fehér, áttetsző, üvegszálas szerkezet olyan, mintha egy óriás léggömb ereszkedett volna le a makulátlan londoni gyepre. A 350 négyzetméter alapterületű, középen nyitott, fánkot formázó Pavilon belsejébe egy kávézó került, a nyár folyamán pedig számos rendezvénynek ad otthont.



Az idei Pavilont a legtöbbször pusztán díszítő célra, tájképi elemként emelt kerti építmények, a follyk ihlették (folly: könnyelműség, oktalanság), amelyek a 16. század végétől egészen a 19. század elejéig nagy népszerűségnek örvendtek. Ezek a gyakran meghökkentést célzó, extravagáns szerkezetek napjainkra legtöbbször már romos állapotba kerültek, érdekes, sokszor bizarr formákban visszaolvadva a természetes környezetükbe – a Pavilon erre a jelenségre rímel, a kortárs építészet formanyelvével. A munka egyébként egyenes folytatása Radić életművének, amelyben a kőtömb-motívum vagy a belső és külső térjáték újra és újra felbukkan – ő volt például az az építész, aki a 2010-es Velencei Biennáléra elvitt egy 14 tonnás sziklát az Andokból.
„A forma nem lényeges" – fejtette ki Radić, munkájáról nyilatkozva. „Az a fontos, hogy milyen érzeteket kelt. Ha nem érezzük a kőtömbök súlyosságát, akkor nem jó az egész alkotás. Amikor ránézünk egy sziklára, valami egészen erőteljeset és ősi formát kell látnunk."



A kőtömbökön könnyed, lebegni látszó héjszerű üvegszálas szerkezet nyugszik. A szikladarabok ellensúlyozzák, szinte lehorgonyozzák az épületet, és olyan érzést keltenek, mintha mindig is részei lettek volna a parknak. A Pavilon organikus formája erős kontrasztot alkot a Serpentine Galéria klasszikus megjelenésével, a talajtól elemelt és a földszinti nyitott belső terasz köré rendezett terek érdekes játékba kezdenek a park környező világával. A belső terek fapalló burkolatot kaptak, így inkább egyfajta verandára emlékeztetnek. A vékony épülethéjon sötétedés után átsugárzó puha fény óriás lámpaként csalogatja az arra járókat, magához vonzva őket, akárcsak az éjszakai lepkéket a fényforrás.



Smiljan Radić építész 1965-ben született Chilében. 1989-ben diplomázott, majd olaszországi tanulmányok és három év utazgatás után megnyitotta saját irodáját Santiagóban. 2001-ben a Chilei Építészkamara „A legjobb 35 évesnél fiatalabb építész" elismerést adományozta a tervezőnek, 2009-ben pedig az AIA (American Institute of Architectcs) tiszteletbeli tagjává választották. Munkáiról a The Guardian közölt egy képes válogatást, amely itt található.

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

PRATO DELLA VALLE / Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:06
10:33

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Nézőpontok/Történet

VILLA LA ROTONDA // Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:05
9:26

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.