Közélet, hírek

Ilyen is lehet egy transzformátorállomás? Megújult ipari létesítménnyel gazdagodott a BudaPart

1/5

Forrás: E.ON

Az épület 2022 áprilisában. Forrás: E.ON

Forrás: E.ON

Forrás: E.ON

Forrás: E.ON

?>
Forrás: E.ON
?>
Az épület 2022 áprilisában. Forrás: E.ON
?>
Forrás: E.ON
?>
Forrás: E.ON
?>
Forrás: E.ON
1/5

Forrás: E.ON

Az épület 2022 áprilisában. Forrás: E.ON

Forrás: E.ON

Forrás: E.ON

Forrás: E.ON

Ilyen is lehet egy transzformátorállomás? Megújult ipari létesítménnyel gazdagodott a BudaPart
Közélet, hírek

Ilyen is lehet egy transzformátorállomás? Megújult ipari létesítménnyel gazdagodott a BudaPart

2023.08.25. 11:42

A MOL Campustól egy karnyújtásnyira, a jelenleg is fejlesztés alatt álló BudaPart városnegyed szívében található a csütörtökön átadott transzformátorállomás, ami három év alatt kívül-belül látványosan megújult. Esztétikus kialakításának, a GUBAHÁMORI építésziroda által tervezett izgalmas homlokzatának, valamint zöld környezetének köszönhetően minden bizonnyal hamarosan felfedezik maguknak a városlakók.

Megújított, zöldtetős transzformátorállomást adott át az E.ON Hungária Csoport Kelenföldön augusztus 24-én. A BudaPart városnegyed fejlesztésével párhuzamosan futó projekt az E.ON és a Kopaszi Gát Zrt. közös beruházásaként valósult meg, 3,4 milliárd forintból. Az alállomás környezetét is rendezték, és mivel a korábbiakkal ellentétben meg is nyitják a nyilvánosság előtt, a városlakók egy újabb, szánkódombbal, kutyafuttatóval rendelkező közparkkal gazdagodnak, amit korántsem csúfít el az ipari épület.

Az ünnepélyes átadón dr. László Imre, Újbuda polgármestere kifejtette, hogy Újbuda, illetve a terület biztonságos energiaellátása szempontjából rendkívül fontos az alállomás. Nagy Géza, az E.ON Hungária csoporthoz tartozó ELMŰ Hálózati Kft. ügyvezető igazgatója elmondta, hogy közel 29 ezer lakó áramellátását biztosítja a transzformátorállomás az intézmények és nagyvállalatok mellett. Az elsődleges cél ennek az energiaigénynek a kielégítése volt, valamint a megújuló energiaforrások hálózati integrációjának lehetővé tétele. Az épület a legfejlettebb technikát rejti, minden berendezés távolról elérhető és működtethető is – ez egyébként, mint megtudtuk, az E.ON Hungária csoport által üzemeltetett 170 állomás mindegyikére igaz. A kelenföldi állomás egy hálózatfejlesztési sorozat része, idén januárban jelentették be, hogy 74 milliárdos hálózatfejlesztési programot hajtanak végre, ami 2026-ban fejeződik majd be.

Forrás: E.ON
5/5
Forrás: E.ON

A projektről Fodor Tamás, a Kopaszi Gát Zrt. fejlesztési vezérigazgatója beszélt bővebben. Hangsúlyozta, hogy egy régóta futó beruházásról van szó, az átalakításról már 2017-18 környékén tanácskoztak az illetékesek. Az a szándék vezérelte őket, hogy egy olyan létesítményt hozzanak létre, ami amellett, hogy modernizált, a mai kor igényeinek megfelelő, valamint biztosítani tudja a megnövekedett energiaszükséglet ellátását is a következő évtizedekben, teljes mértékig beleillik a jelenleg is kialakítás alatt lévő BudaPart városnegyed szövetébe. Mindemellett minél nagyobb zöldfelület kialakítása volt a cél, a fejlesztési vezérigazgató kiemelte, hogy a most átadott zöldfelülettel Budapest ötödik legnagyobb közparkja jött létre. A munkálatok 2020 augusztusában kezdődtek, bontással. Elbontották az újonnan épített 10 kilovoltos kapcsolóállomás helyén lévő épületrészt, valamint két nagyobb, a jelenlegi park másik részén álló épületet. 

Az épület 2022 áprilisában. Forrás: E.ON
2/5
Az épület 2022 áprilisában. Forrás: E.ON

Fodor Tamás a kérdéseinkre válaszolva elmondta, hogy a kezdetektől foglalkoztatta őket, hogy mit lehetne kezdeni a BudaPart területének középpontjában lévő, elzárt, durván 9 ezer négyzetméteres telekkel, ami az ELMŰ tulajdonában van. Több kérdés is felmerült, például, hogy át lehet-e helyezni az állomást vagy el lehet-e rakni a föld alá. A rendszer bonyolultsága és az elképzelések igen magas költségvonzata miatt ezeket elvetették. Ugyanakkor arra jutottak, hogy nincs szükség ennyi különálló épületre, elég lehet egy kisebb, kompakt épület. Mivel fontos szempont volt az esztétikus kialakítás, a homlokzati megjelenés tervezésére 2018-ban ötletpályázatot írtak ki, ezt a GUBAHÁMORI építésziroda nyerte meg.

Forrás: E.ON
4/5
Forrás: E.ON

Az építésziroda részéről Guba Sándor tájékoztatott minket a tervezési koncepcióval kapcsolatban. Mint ismertette, már a pályázati anyagukban is megjelentek a jelenleg a homlokzaton látható magasfeszültségű elektromos hálózati elemek.

A koncepció úgy áll össze, hogy két mezőre osztottuk a homlokzatot. Az volt a cél, hogy a korábbi kerítés eltűnjön, és közel lehessen engedni az embereket. Ezért strapabíró lábazati zónát alakítottunk ki, ami a szellőzőket és a különböző technikai kiállásokat el tudja rejteni. A felső mezőn, vakolt felületen porcelán- és üvegszigetelők jelennek meg. Ez mindenki számára egy ismerős elem, csak kevésbé realizáljuk, amikor nap mint nap találkozunk vele. Magyarországon ipari porcelánként a Zsolnay-gyár ipari porcelán részlege gyártott ilyeneket, ezeket kezdtük el vizsgálni. Találtunk is egy lerakatot, ahol még nagy mennyiség volt a régi porcelánokból, részben ezekből, részben pedig újabb elemekből készült el a 3000-3500 szigetelővel képzett homlokzati struktúra, amire ready-made artként gondolunk. Az elemeket kivettük az eredeti kontextusukból, sűrűbb, más kontextusba helyeztük át, a végeredmény pedig tulajdonképpen egy assemblage. Ha közelebbről nézzük, akkor ipari formatervezett tárgyak, ha távolabbról, akkor összeállnak természeti elemekből, jelenségekből inspirálódó, egymásba fonódó mintázatokká. Van egy sajátos narratívája, de nem szerettük volna, hogy didaktikus legyen, teret hagytunk a személyes felfedezés lehetőségének. A porcelán- és üvegszigetelők árnyéka a nap folyamán folyamatosan változik, így a fény beesési szögétől függően is más-más képet ad az ornamentika."

Az épület három évig tartó kivitelezése (Market Építő Zrt.) során a környék energiaellátása végig biztosított volt. A környezetrendezés részeként az alállomás keleti oldalán esőkertet alakítottak ki, amit többek között a BudaPart sok burkolt felülettel rendelkező fejlesztés indokolt. A csapadékvíz elvezetése helyett helyszíni hasznosításra törekednek, ezért aztán vízigényes növényeket telepítettek. A tájépítészetért az s73 Kft. felelt.

Forrás: E.ON
3/5
Forrás: E.ON

Homlokzati tervek: GUBAHÁMORI (Guba Sándor, Hámori Péter, Novák Sándor, építész munkatárs: Konczos Kata)
Homlokzati épületszerkezetek konzulense: Lambda 2 Bt. (Laufer Péter)
Generáltervező: BAL-arch Kft.
Tartószerkezeti tervező: Volszky Ottó
Tájépítészet: s73 Kft.

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Mozgásjavító Általános Iskola épülete // Egy Hely + Építészfórum

2024.09.11. 11:36
10:30

Az Egy hely Lajta Béla egyik első, 1908-ban megvalósult nagyszabású zuglói épületének történetét mutatja be, mely korábban sokáig a Vakok Intézeteként, de átmenetileg hadi kórházként és zsidó menekültek táborhelyeként is működött. A monumentális, nyers téglatömeget sokféle, részletes motívumrendszer gazdagítja: kerítésbe komponált költemények strófái, állatfigurák, népművészeti motívumok, pásztorfaragások és életfamotívumok.

Az Egy hely Lajta Béla egyik első, 1908-ban megvalósult nagyszabású zuglói épületének történetét mutatja be, mely korábban sokáig a Vakok Intézeteként, de átmenetileg hadi kórházként és zsidó menekültek táborhelyeként is működött. A monumentális, nyers téglatömeget sokféle, részletes motívumrendszer gazdagítja: kerítésbe komponált költemények strófái, állatfigurák, népművészeti motívumok, pásztorfaragások és életfamotívumok.

Nézőpontok/Történet

Japánkert // Egy hely + Építészfórum

2024.09.11. 11:35
10:27

Mamutfenyő, botanikus kert, szőlőültetvény, fűszernövények, sövénylabirintus, torii kapu, teaház, tórendszer, szigetek, szent hegy, japánkert. Az Egy hely a Varga Márton Kertészeti és Földmérési Technikum és Kollégium zuglói tankertjét mutatja be.

Mamutfenyő, botanikus kert, szőlőültetvény, fűszernövények, sövénylabirintus, torii kapu, teaház, tórendszer, szigetek, szent hegy, japánkert. Az Egy hely a Varga Márton Kertészeti és Földmérési Technikum és Kollégium zuglói tankertjét mutatja be.