Indulhat az 5-ös metró tervezése
A Budapest Fejlesztési Központ kiírta a pályázatot az 5-ös metró első ütemének tervezésére. Az infrastruktúra-tervezéssel a következő évtized legjelentősebb budapesti és agglomerációs fejlesztése valósulhat meg.
Az 5-ös metró koncepciójának lényege a H5-ös, a H6-os és a H7-es HÉV összekötése a belváros alatt, ezzel egy észak-déli, gyorsvasúti rendszer létrehozása. A tervezésről szóló pályázat előkészítéséről még 2018. novemberében született döntés – a Fővárosi Önkormányzattal közösen kialakítva –, ahogy arról is, hogy a fejlesztést európai uniós forrásokból valósítsák meg. A fővárossal, az agglomerációs településekkel, a Budapesti Közlekedési Központtal (BKK), a MÁV-val és szakmai szervezetekkel folytatott egyeztetések alapján hétfőn (2020. február 24.) jelent meg az első szakasz tervezőjének kiválasztására kiírt nyílt, európai uniós közbeszerzési eljárás.
Az északi és a déli HÉV-vonalak Duna alatti összeköttetését jelentő 5-ös metró gyorsabbá, kényelmesebbé, átszállásmentessé teheti a közlekedést, jelentősen csökkentheti a dugókat és javítja majd a budapesti levegőminőséget.
Ahogy Vitézy Dávid írja, a tervezési feladat tartalmazza a H6-os (ráckevei) és a H7-es (csepeli) HÉV teljes felújítását, megállóinak akadálymentesítését, az utastájékoztatás megújítását, az állomások környezetének rendezését, P+R parkolók létesítését, Csepelen vonalhosszabbítási tervek készítését az Erdősor útig. A tervek között szerepel, hogy a H6-os és a H7-es vonalát - összefonódva - a Közvágóhíd állomástól a föld alatt, Boráros téri megállással a Kálvin térig meghosszabbítják, új átszállási kapcsolattal a 3-as és a 4-es metróra, megteremtve ezzel a közvetlen belvárosi kapcsolatot. A beruházási program része a csepeli HÉV felszíni, Duna-parti nyomvonalának kiváltása után új Duna-parti sétány tervezése a Boráros tér és a Déli Városkapu fejlesztési terület között, valamint a fejlesztés által érintett fontos budapesti közterek, csomópontok rendezése (Boráros tér, Közvágóhíd). A H5-ös (szentendrei) HÉV vonalán modern, akadálymentesített megállókat és Békásmegyertől Szentendréig teljesen felújított vasúti pályát terveznek az állomások környezetének rendezésével.
Címlapkép forrása: Budapest Fejlesztési Központ
06:29
Nagyon jó ötlet a két HÉV vonal összekötése a föld alatt. A Hév vonalakra egyébként is ráfér a felújítás, a járműcsere, valamint a Duna part rendezése a MÜPA és Nemzeti Színház mellett.