| CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Nézőpontok/Vélemény

Menjünk a múzeumba! – Múzeum tematikus hét bevezető

1/1

fotó: Calvin Craig | Unsplash

Hirdetés
?>
fotó: Calvin Craig | Unsplash
1/1

fotó: Calvin Craig | Unsplash

Menjünk a múzeumba! – Múzeum tematikus hét bevezető
Nézőpontok/Vélemény

Menjünk a múzeumba! – Múzeum tematikus hét bevezető

2022.11.21. 07:50

Építészeti kontextusban a múzeumot vizsgálhatjuk úgy, mint önálló épülettípust, ami egyedi tervezési kihívások elé állítja az építészeket; vagy mint intézményt, mely keretet biztosít az építészeti kultúra megőrzésére. A következő bő másfél hétben ezeket a problémaköröket járjuk körül építészek, muzeológusok, kurátorok és más szakemberek segítségével.

Az elmúlt időszakban immár hagyománnyá vált, hogy az Építészfórumon egy-egy komplexebb témakört egy intenzív tematikus hét keretében dolgozunk fel, különböző megközelítésekből feltárva azt. Ilyen hetek keretében volt szó például az akusztika építészeti szerepéről, az egészségügyi építészetről, vagy épp a Kádár-kockákról.

Legújabb tematikus hetünk esetében a hívószó a múzeum.

A múzeum témája kétféle olvasatban is felvetődhet, ha építészeti kontextusról van szó. Egyfelől egy önálló épülettípusról van szó, ami egyedi tervezési kihívások elé állítja az építészeket. Másfelől az építészet, mint a kultúra része, olyan terület, ami kiállítások tárgyát képezheti – kiállíthatósága, archiválása azonban nem olyan magától értetődő, mint a képzőművészetek esetében. E két problémakört egymással párhuzamosan – olykor egymással átfedésben – fogjuk tárgyalni az elkövetkezendő közel két hétben, múzeumépületek és építészeti gyűjtemények példáin keresztül.

A Múzeumok Nemzetközi Tanácsa (ICOM) a közelmúltban új múzeumdefiníciót fogadott el. A sorozat tematikájára való ráhangolódásként elsőként Sárai Vanda összefoglaló cikkét olvashatják majd, melyben a független kurátor és műkritikus ezen új múzeumdefinícióból kiindulva ismertet meg bennünket a múzeum mint intézmény kortárs kihívásaival. Hogy ezekre a kihívásokra hogyan próbálnak meg reagálni építészeti szempontból a legújabb múzeumépületek világszerte, abba Götz Eszter írásából kaphatunk majd betekintést.

A tematikus hét folyamán részletesebben is megismerhetnek olvasóink néhány múzeumépületet: Borenich Levente a modern múzeumok egyfajta konceptuális előképének is tekinthető, Edinburgh-i Outlook Towert mutatja be, Patrick Geddes rendkívül izgalmas munkáját. Winkler Márk két egymástól egészen különböző példán, egy hazai és egy görög múzeumon keresztül azt elemzi, hogy építészeti eszközökkel hogyan lehet a múzeum bejárásának irányát úgy kijelölni, hogy az a befogadást segítse. Bemutatunk ezen felül néhányat a legújabb hazai múzeumok közül is, köztük a Szentendrei Szabadtéri Múzeum Erdély tájegységének új fogadóépületét, melyről Bán Dávid ír, valamint a zalaegerszegi Mindszentyneumot.

A cikksorozat megvalósításában a Magyar Építészeti Múzeum és Műemlékvédelmi Dokumentációs Központ munkatársai is jelentős szerepet vállaltak, betekintést engedve az intézmény történetébe és aktuális munkáiba. Kovács Dániel a múzeum korai történetét foglalja össze az intézmény 1968-as alapításától kezdve. A Műemlékvédelmi Dokumentációs Osztály munkatársai egy összefoglaló cikkben az osztály által kezelt, több mint egymillió tételt számláló gyűjteményt ismertetik, a hivatali iratoktól kezdve a fotótáron át a szabadkézi és műszaki rajzokig. Egy építészeti múzeum nem csak őrzi és feldolgozza a különböző dokumentumokat, de épületkutatásokat is végez. A MÉM-MDK Kutatási Osztályának munkatársai tollából most azt is megismerhetik olvasóink, hogy milyen jellegűek ezek a kutatások: lesz szó az építészeti topográfia módszeréről és a falkutatásról is.

De hogyan is zajlik egy építészeti kiállítás koncepciójának kidolgozása? A MOME Elméleti Intézetének mesterszakos hallgatói Haba Péter vezetésével az IPARTERV archívumának feldolgozásán dolgoznak épp, amelyből várhatóan jövő tavasszal lesz látható az általuk szervezett kiállítás – melyhez az Építészeti Múzeum biztosítja a helyszínt. Cikkükben azt mutatják be, hogy hol tart jelenleg ez a folyamat, hogyan zajlik a kurátori munka.

Nem csak hazai építészeti gyűjteményekről lesz szó a hét során: a MÉM-MDK holland megfelelője, a rotterdami Het Nieuwe Instituut munkatársával, Setareh Nooranival készített interjúnkból képet kaphatunk arról, hogy a világ egyik vezető építészeti múzeuma hogyan próbálja meg újragondolni gyűjteményét annak érdekében, hogy releváns tudjon maradni a mai kor kihívásai közepette is.

Az elkövetkező másfél hét tehát az építészetről és a múzeumokról fog szólni, a fentiekben felsorolt, valamint további hasonlóan izgalmas és változatos példákon keresztül. De természetesen ennyi idő sem lehet elegendő arra, hogy a témát teljes egészében kivesézzük, minden aspektusát maradéktalanul körbejárjuk - nem jut idő például annak a vizsgálatára, hogy a biennáléknak milyen szerepe van az építészeti kultúrában, vagy épp az installációtervezés, mint egyre inkább önálló építészeti műfaj tárgyalására. A szándék ehelyett az, hogy hozzájáruljunk a témáról való diskurzus előremozdításához – melynek remélhetőleg lesz folytatása oldalunkon is a tematikus hét lezárulta után is.

És most irány a múzeum!

Hulesch Máté

 

A cikksorozat megjelenését az Építészfórumon a Nemzeti Kulturális Alap támogatta.

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.