/ MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek
Design/Formatervezés

Irving Penn és Issey Miyake: vizuális párbeszéd

1/8

21-21 Design Sight galéria előcsarnoka. Építész: Tadao Ando. A pipacs fotója: “Poppy: Glowing Embers”, fotó: Masaya Yoshimura

?>
21-21 Design Sight galéria előcsarnoka. Építész: Tadao Ando. A pipacs fotója:  “Poppy: Glowing Embers”, fotó: Masaya Yoshimura
?>
A bejárati falat időrendbe szedett poszterek töltik meg, fotó: Masaya Yoshimura
?>
A kisteremben látható az animációs film. Az installáció a Shigeru Ban Architects studió munkája., fotó:  Masaya Yoshimura
?>
A kifutó, fotó: Masaya Yoshimura
?>
Michael Crawford amerikai karikaturista egyik rajza, ami alapján az animáció készült., fotó: Michael Crawford
?>
Könyvborító: Irving Penn Regards the Work of Issey Miyake (1999), fotó: The Irving Penn Foundation
?>
ISSEY MIYAKE tavaszi/nyári kollekció, 1994 Fénykép: Irving Penn. Poszter és tipográfia: Ikko Tanaka, fotó: The Irving Penn Found
?>
1/8

21-21 Design Sight galéria előcsarnoka. Építész: Tadao Ando. A pipacs fotója: “Poppy: Glowing Embers”, fotó: Masaya Yoshimura

Irving Penn és Issey Miyake: vizuális párbeszéd
Design/Formatervezés

Irving Penn és Issey Miyake: vizuális párbeszéd

2011.10.21. 09:10

Cikkinfó

Szerzők:
Várhelyi Judit

Földrajzi hely:
Tokió, Japán

Építészek, alkotók:
Issey Miyake, Irving Penn (1917-2009), Shigeru Ban

Irving Penn: „nem divatfotót készítünk, mert amit Issey Miyake csinál, az nem divat."A tokiói 21-21 Design Sight Galéria Irving Penn és Issey Miyake: vizuális párbeszéd c. kiállítása az amerikai fotóművész és a japán divattervező legendás munkakapcsolatának állít emléket. Tárgyak nélkül, mert nem a kultúrtörténetté nemesedett alkotásokat, hanem az egyedi, örök érvényű, kreatív alkotófolyamatot osztja meg a látogatókkal. Várhelyi Judit recenziója.

A 21-21 Design Sight Galéria legújabb tárlata, „Irving Penn és Issey Miyake: vizuális párbeszéd" szokatlan feladatra vállalkozott — a kiállítás az amerikai fotóművész és a japán divattervező legendás munkakapcsolatának állít emléket,  de tárgyak nélkül, mert nem a kultúrtörténetté nemesedett alkotásokat, hanem az egyedi, örök érvényű, kreatív alkotófolyamatot szeretné megosztani a látogatókkal.

 

21-21 Design Sight galéria előcsarnoka. Építész: Tadao Ando. A pipacs fotója:  “Poppy: Glowing Embers”, fotó: Masaya Yoshimura
1/8
21-21 Design Sight galéria előcsarnoka. Építész: Tadao Ando. A pipacs fotója: “Poppy: Glowing Embers”, fotó: Masaya Yoshimura

A bejárati falat időrendbe szedett poszterek töltik meg, fotó: Masaya Yoshimura
2/8
A bejárati falat időrendbe szedett poszterek töltik meg, fotó: Masaya Yoshimura

 

 

Miyakét már egy korábbi kiállítás alkalmával bemutattam - ő a japán divattervezés nagy öregje, aki elsőként mutatkozott be a párizsi kifutókon. A Pleats Please márka hőkezelt, pliszírozott és hajtogatott ruhái mintegy névjegyévé váltak a mindenkori divatot meghaladó kompozícióiról és innovatív anyaghasználatáról ismert mesternek. A kritikusok kelet és nyugat találkozását, a hagyományos japán textilek, a kimonó és a szamurájpáncél hatását vélik felfedezni munkájában.

A két éve elhunyt Irving Penn (1917 - 2009)  - a XX. századi fotóművészet egyik óriása, aki portré- és divatfotóiról egyaránt híres. Egyik legismertebb alkotása Picasso drámai megvilágítású, kalapos képe; „sarok-portré" sorozatában pedig olyan híres művészeket örökített meg, mint Igor Stravinsky, Simone de Beauvoir, Truman Capote, Georgia o’Keeffe és Marlene Dietrich. Neve összeforrt az amerikai Vogue magazinnal, aminek egy 1943-as címlapfotót követően évtizedekig dolgozott. Jobbára háttér nélküli divatfotói erőteljesek, szikárak, elegánsak. 1983-ban Penn készítette az amerikai Vogue számára az Issey Miyakét bemutató cikk képeit – kettőjük barátsága ezt követően kezdődött.

 

A kisteremben látható az animációs film. Az installáció a Shigeru Ban Architects studió munkája., fotó:  Masaya Yoshimura
3/8
A kisteremben látható az animációs film. Az installáció a Shigeru Ban Architects studió munkája., fotó: Masaya Yoshimura

A kifutó, fotó: Masaya Yoshimura
4/8
A kifutó, fotó: Masaya Yoshimura

 

 

Miyake úgy emlékezik vissza, hogy a Vogue cikk teljesen felkavarta, mert a képek addig nem is sejtett asszociációkat indítottak el benne. Penn tekintete valami olyat látott meg a ruhákban, ami meghökkentette a tervezőt. A két alkotó 1987-ben dolgozott először együtt, majd 13 éven át, egészen a fotós haláláig, minden Miyake kollekciót Penn fényképezett.*

 

Michael Crawford amerikai karikaturista egyik rajza, ami alapján az animáció készült., fotó: Michael Crawford
5/8
Michael Crawford amerikai karikaturista egyik rajza, ami alapján az animáció készült., fotó: Michael Crawford

 

 

Irving Penn számára a merész, szoborszerű ruhák mítoszokat, legendákat hordoztak, amit a fotós a kamera segítségével akart elmesélni, életre kelteni. A két alkotó együtt dolgozott, de soha nem közösen. Kapcsolatuk egyedi vonása volt, hogy függetlenül, önállóan alkottak, évről évre új kreatív ötletekkel lepve meg egymást. A kollaboráció így mindkét alkotó számára inspirációt is jelentett. Ezt a munkakapcsolatot a kiállítás humoros rajzok és egy rövid animációs film segítségével mutatja be.

A párizsi divatbemutatókat követően - ahová Penn soha nem ment el, nehogy a kifutón látott imázs befolyásolja -, Miyake asszisztense a manhattani stúdióba vitte a kollekciót. Miyake maga soha nem kísérte el, hagyta, hogy Penn egymaga, a tervező személyiségének nyomása nélkül szembesüljön a ruhákkal. A fotózás mindig azonos csapattal történt, a maguk szakmájában szintén legendás művészekkel: a modellek sminkjét Tyen, a Christian Dior parfüm kreatív igazgatója, a hajat pedig a sztárfodrász, John Sahag készítette. A fotózást követően Kitamura egy köteg polaroid felvételt vitt Miyakénak Tokióba, majd a közösen kiválasztott kép negatívja végül Ikko Tanaka japán grafikus stúdiójába került, aki az aktuális kollekció poszterét készítette.

 

Könyvborító: Irving Penn Regards the Work of Issey Miyake (1999), fotó: The Irving Penn Foundation
6/8
Könyvborító: Irving Penn Regards the Work of Issey Miyake (1999), fotó: The Irving Penn Foundation

 

 

Penn összesen kétszázötven fényképet készített a Miyake kollekciókról; a kiállítás ezek közül 148-at mutat be, kiegészítve az eredeti poszterekkel és Penn rajzaival. Az installációt Shigeru Ban építész tervezte, a tőle megszokott papírcsövek felhasználásával. A kurátor a fényképeket nem bekeretezve, a falakra fellógatva akarta bemutatni, hanem úgy, ahogy azokat Penn a kamerán keresztül láthatta. Shigeru Ban ezt úgy oldotta meg, hogy az elsötétített nagyterem teljes, 31 méteres hosszában dobogót épített, amin mint kifutón vonulnak végig a hátsó falra vetített modellfotók. Az elsötétített terembe lépve a színpadszerű installáció a megtévesztésig valósnak tűnik.

 

ISSEY MIYAKE tavaszi/nyári kollekció, 1994 Fénykép: Irving Penn. Poszter és tipográfia: Ikko Tanaka, fotó: The Irving Penn Found
7/8
ISSEY MIYAKE tavaszi/nyári kollekció, 1994 Fénykép: Irving Penn. Poszter és tipográfia: Ikko Tanaka, fotó: The Irving Penn Found

 

 

A fekete kifutón fel-felvillanó képeket nézve Penn egyik, a stylist számra adott utasítása jutott eszembe: „ne sminket készíts, hanem karakter adj a modellnek - nem divatfotót készítünk, mert amit Issey Miyake csinál, az nem divat."

A kiállítás 2011. szeptember 16-ától 2012. április 8-áig látható a 21_21 Design Sight galériában, Tokióban.

* A fényképekről könyv is jelent meg: Irving Penn Regards the Work of Issey Miyake (1999)


művészeti vezető: Midori Kitamura
rajzok: Michael Crawford
animációs film: Pascal Roulin
A plakátok grafikai terve: Ikko Tanaka
installáció: Shigeru Ban
A kiállítás grafikai terve: Taku Satoh

Kapcsolódó cikk:

A valóság laboratóriuma – mi vajon merre tartunk?

 

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Helyek/Városépítészet

WEKERLETELEP // Egy hely + Építészfórum

2020.10.28. 14:46
00:06:33

Lakótelep csak éppen másképp! A Wekerletelep minden túlzás nélkül a hazai építészettörténet egyik legfontosabb és legkiemelkedőbb állomása. Egy olyan kor ma is élő és működő hagyatéka, amikor az állam még kötelességének tartotta, hogy polgárai lakhatásásról méltó módon gondoskodjon. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozata ezúttal a Kós Károly térre és környékére kalauzol minket. / A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja. /

 

 

Lakótelep csak éppen másképp! A Wekerletelep minden túlzás nélkül a hazai építészettörténet egyik legfontosabb és legkiemelkedőbb állomása. Egy olyan kor ma is élő és működő hagyatéka, amikor az állam még kötelességének tartotta, hogy polgárai lakhatásásról méltó módon gondoskodjon. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozata ezúttal a Kós Károly térre és környékére kalauzol minket. / A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja. /

 

 

Épületek/Irodaépület

VISION TOWERS IRODAHÁZ // Egy hely + Építészfórum

2020.10.14. 15:17
00:03:53

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk