Nézőpontok/Vélemény

Ismét Adriatic Challenge építész regatta - első versenynap

1/11

Adriatic Challenge építész regatta, az első versenynap

?>
Adriatic Challenge építész regatta, az első versenynap
?>
Adriatic Challenge építész regatta, az első versenynap
?>
Adriatic Challenge építész regatta, az első versenynap
?>
Adriatic Challenge építész regatta, az első versenynap
?>
Adriatic Challenge építész regatta, az első versenynap
?>
Adriatic Challenge építész regatta, az első versenynap
?>
Adriatic Challenge építész regatta, az első versenynap
?>
Adriatic Challenge építész regatta, az első versenynap
?>
Adriatic Challenge építész regatta, az első versenynap
?>
Adriatic Challenge építész regatta, az első versenynap
?>
Adriatic Challenge építész regatta, az első versenynap
1/11

Adriatic Challenge építész regatta, az első versenynap

Ismét Adriatic Challenge építész regatta - első versenynap
Nézőpontok/Vélemény

Ismét Adriatic Challenge építész regatta - első versenynap

2014.08.26. 08:23

Frappáns címmel kellene kezdeni. Építészek a vízen. Vagy a szelek szárnyán. Utóbbi persze szelet feltételez. Egyik-másik hajó lehet, hogy készült babkonzervvel, de az idei horvát turisztikai költségvetésből a szél, mint tétel kimaradt. Tekintettel arra, hogy ez a tudósítás a VIII. Adria építész regatta témakörében íródna, kicsit megnehezíti a dolgunkat a tény, hogy széllel nem, legfeljebb szellővel, fuvallattal találkozunk. Idén kilenc hajó állt rajthoz, mindegyiken építészek. Reisz Ádám tudósítása.

Illetve majdnem - van egy „szakági" csapat is. Jövőre lehet, hogy kellene egy hatósági hajó is. (Persze nekik hatvan napjuk lenne befutni minden nap). Biograd-Rozgonyica az első napi versenytáv. A meteorológia bíztat bennünket, hogy dél körül jön a vihar. Hát a helyi aignerszilárd is szabin lehet, mert éget a nap. A verseny céljára kilenc egyforma járművet használunk. Mind valami bajor termék. Német precizitással felkészítve a szélben való száguldásra. Szél nélkül azonban meglehetősen kellemetlen műanyag vödrök. Ahova leülnél az dörzsi műanyag és egy csiga vagy egy kötél, biztosan alattad lesz. Nem kell sok, hogy a tanga bugyi életérzés élesen belenyilalljon az emberbe. Egy rossz mozdulat és kötél feszül a hátsód alatt. Kereshetsz máshol is helyet a dologtalan szélcsendben, választhatsz a napon állva leégés és a kajütben szaunázás között.

Adriatic Challenge építész regatta, az első versenynap
3/11
Adriatic Challenge építész regatta, az első versenynap

Fürdeni a tengerben a verseny alatt nem szabad. Gondolom még a végén valami elvetemült csalók békatalppal húznák a hajót. Eldördül a rajtjelzés. Mármint a kürt, ami a rajtot jelzi. Hát nem egy Forma1-es a lendület amivel megindulnak a hajók a képzeletbeli rajtvonalat átszelni. A rajtvonal amúgy valóban elég képzeletbeli. A reggeli kapitányi értekezleten Noll Tamás képletesen körülírja azt a helyet amivel szemben van egy másik hely, ami között van a rajt. Ezek a helyek jellemzően sziklák, meg a többi szikla kicsit arrébb. Esetleg egy oszlop a sziklán. Nahát, aki járt a horvát tengerparton, az biztosan emlékszik, hogy azért sziklával jól állnak déli szomszédjaink. Aki meg nem emlékszik, az meg azért van, mert beverte a fejét az egyik sziklába. Szóval ezek a rajt és célvonalak időnként kissé homályosak. Speciel ezen a napon ez nem gond. Talán tizenöt percbe is beletelik, mire az első hajó átkúszik a vonalon, és megkezdi a „futamot". Az illető hajóját valószínűleg valami vaksi hal lökhette át, ami véletlenül nekiúszott. Néha azért akad egy kis szél, annyira elég, hogy a mezőny szétszakadjon. Az FBIstudio hajójáról írom a beszámolót. Tavaly a csapat - Takács Viktor kapitánysága alatt – fölényesen, 5 győzelemmel és egy második hellyel nyerte a regattát. Mindezt annak ellenére, hogy a hajó legénységének nagy része akkor látott először vitorlást belülről. Az idei versenyen a csapat két hajóra oszlott, az FBIstudio hajóján maradt a legénység, míg Takács Viktor véletlenül egy másik hajót nevezett.

Adriatic Challenge építész regatta, az első versenynap
5/11
Adriatic Challenge építész regatta, az első versenynap

Én a magam részéről kártyázni is szoktam, de elég ritkán, így minden alkalommal újra meg kell nekem tanítani a szabályokat. Vitorlázni ritkábban van módom, mint kártyázni. A hajónkon egyedül Fernezelyi Gergő tudja, hogy melyik kötélnek mi van a végén. Szerencsére színesek. Így a genakker tack, helyett a jobboldali piros kötél szakkfejezés viszonylag hatékonyan működik. Sajnos kicsit több a kötél mint a RAL színskála, így néha apróbb bakik becsúsznak. Ilyenkor a vén tengeri medvéből, a medve rész azért elő-elő tör. Aztán előre megy és kibogozza amit ügyesen összecsomózunk. Nem is tudtam, hogy ennyi féle csomót tudunk kötni. Néha a vitorlára is sikerül egy. Rogoznica nincs közel, estére futunk be. Talán ötödiknek, az első futamot Noll Tamásék nyerik, nincs is vita, hogy a célvonalon mikor futnak át, ők rögtön felismerik. Takács Viktornak, viszont mindegy hogy milyen a legénység, tavalyi kapitányunk az új csapatát is beüvölti a második helyre.

Adriatic Challenge építész regatta, az első versenynap
11/11
Adriatic Challenge építész regatta, az első versenynap

Ezzel együtt a mai nap legnagyobb izgalma a kikötés körül alakul ki. Rogoznica városi kikötője meglehetősen tele van, és nekünk már csak azok a helyek maradnak, ahol a halászok csónakjai szoktak állni. Ennek megfelelően a víz sekély, a betolató hajók kormánylapátjai vidám kis kövek felett lebegnek tíz-húsz centivel. És még apály is lesz. A gond az, hogy a luxusjachtról egy 2 méter hosszú luxuspallón keresztül lehet a partra jutni. A part pedig elég hívogató, mert ott van a mosdó. A hajót viszont nem lehet olyan közel kötni, hogy az említett fadarab kiérjen. Ahhoz, hogy kormánylapátból és a letett kauciónkból reggelre is maradjon valami, a hajókat jó négy méterre kell kikötni. Ennek következtében a partra úgy jutunk ki, hogy először egymás hajóin keresztbe átmászunk, majd idegen hajókon, megfelelő nyelven elnézést kérve, eljutunk addig, amíg a mélyebb vízben álló jacht idegen pallóján kijutunk. Scusa, Izvinyíte, Entschuldigung a sorrend. De így is vigyázni kell, nehogy fellökjünk egy üveg nyitott Dom Perignont, mert akkor inkább a kaució éri meg.

Reisz Ádám
Adriatic Challenge építész Regatta, Rogoznica

 

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

ÁLLATSZOBROK // Egy hely + Építészfórum

2022.01.26. 13:30
00:07:33

A gyerekek nagy örömére az országban számos állatot ábrázoló alkotás található, melyek gyakran kvalitásosak ugyan, mégis kevésbé művészi kivitelükről, mint inkább cukiságukról ismertek. Az Egy hely mai részében több kedves állatszoborral ismerkedhetünk meg. 

A gyerekek nagy örömére az országban számos állatot ábrázoló alkotás található, melyek gyakran kvalitásosak ugyan, mégis kevésbé művészi kivitelükről, mint inkább cukiságukról ismertek. Az Egy hely mai részében több kedves állatszoborral ismerkedhetünk meg. 

Nézőpontok/Történet

SZABADSÁG HÍD // Egy hely + Építészfórum

2022.01.26. 13:27
00:07:16

Az eredetileg Ferenc József nevét viselő építmény a Főváros legrövidebb hídja, ám annál látványosabb. Az Egy hely mai részében az 1896-ban épült Szabadság híd izgalmas történetével ismerkedhetünk meg.

Az eredetileg Ferenc József nevét viselő építmény a Főváros legrövidebb hídja, ám annál látványosabb. Az Egy hely mai részében az 1896-ban épült Szabadság híd izgalmas történetével ismerkedhetünk meg.

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk