Ismét landol a régi Ferihegy
- szeptembertől a fapados járatokat fogadja a felújított 1-es terminál.
Szeptember 1-től a fapados járatokat fogadja az 1-es terminál.
Budapest nemzetközi légikikötője egyelőre állja a sarat, kapacitása még elegendő az utóbbi években ugrásszerűen megnövekedett forgalomra. Legújabban úgy sikerült ezt elérni, hogy a régi, modern stílusú utasforgalmi épületet felújították és kibővítették, ami néhány évig megoldja a gondokat. A létesítményen az utolsó simitásokat végzik, néhány technikai berendezést most szerelnek be, illetve tesztelnek, az építkezés műszaki átadása július 15-én befejeződött. A tervező és építő cégek a Budapest Airport-tal közösen ezt az időszakot használták ki arra, hogy nagylétszámú szakmai közönségnek mutassák be a létesítményt.
A bemutatón részt vett Hárskuti János, a Budapest Airport Rt. vezérigazgatója, Jaklics Ervin dr. építész, a LAKÓTERV Rt. vezérigazgatója, Szécsi Zsolt építész, az ÁMRK igazgatója és Tolnay Tibor, a Magyar Építő Rt. elnök-vezérigazgatója. Ismertetésükből kiderült, hogy a terminál évente 2,5 millió utas fogadására lesz alkalmas, és azok a fapados légitársaságok veszik majd igénybe, melyek voltaképp kiváltották az utóbbi évek forgalmi növekedését. A munkálatok igen gyorsan, 15 hónap alatt készültek el. A közel 24000 m2 alapterületben benne van a régi, Dávid Károly által tervezett repülőtér, melyet a lehetőségekhez képest igyekeztek eredeti állapotában helyreállítani, és két új, acél-üvegszerkezetű utasforgalmi csarnok, valamint számos hozzátartozó új kiszolgáló létesítmény.
Ifjabb Dávid Károly, akinek a nevéhez fűződik a MOM művelődési központ tervezése, és részt vett a Népstadion (ma Puskás Ferenc Stadion) tervezésében is, 1939-ben tervpályázaton nyert megbízást a Ferihegyi új repülőtérre. Az építkezés 1942-ben kezdődött, amikor már folyt az odavezető gyorsforgalmi út építése. Az út 1943-ra el is készült, azonban a második világháború miatt az igen érdekes, alaprajzában repülőgép formáját idéző épület kivitelezése megszakadt. A szerkezetkész épület bombatalálatot kapott, és csak 1947-ben kezdtek hozzá a helyreállításához, miután egy évvel korábban megalakult a MASZOVLET, a Magyar-Szovjet Polgári Légiforgalmi Rt. A kivitelezés 1950-ben fejeződött be, s ekkor az éves forgalom 50000 utas volt, ami az 1980-as évekre duzzadt 1 millióra. Ekkor indult meg a Ferihegy fejlesztése előbb a 2A majd a 2B terminál megépítésével. A továbbtervezésre is gondoltak már, de időközben logikus módon döntés született, hogy felújítják a régi épületet. Korábban ezt csak kisgépek fogadására szánták, de időközben divatba jöttek a fapadosok. A kisgépek utasai így kiszorultak, számukra egy konténer-rendszerű kisebb csarnokot emeltek az 1-es terminál mellett. A további bővítések tervezésének előkészítése folyik, valószínűleg nem pontosan abba az irányba, amit a legutóbbi pályázattal meghatároztak.
fotó, szöveg: vm