Közélet, hírek

Ismét landol a régi Ferihegy

1/14

?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
1/14

Ismét landol a régi Ferihegy
Közélet, hírek

Ismét landol a régi Ferihegy

2005.08.01. 09:49

- szeptembertől a fapados járatokat fogadja a felújított 1-es terminál.

Szeptember 1-től a fapados járatokat fogadja az 1-es terminál.

Budapest nemzetközi légikikötője egyelőre állja a sarat, kapacitása még elegendő az utóbbi években ugrásszerűen megnövekedett forgalomra. Legújabban úgy sikerült ezt elérni, hogy a régi, modern stílusú utasforgalmi épületet felújították és kibővítették, ami néhány évig megoldja a gondokat. A létesítményen az utolsó simitásokat végzik, néhány technikai berendezést most szerelnek be, illetve tesztelnek, az építkezés műszaki átadása július 15-én befejeződött. A tervező és építő cégek a Budapest Airport-tal közösen ezt az időszakot használták ki arra, hogy nagylétszámú szakmai közönségnek mutassák be a létesítményt.

A bemutatón részt vett Hárskuti János, a Budapest Airport Rt. vezérigazgatója, Jaklics Ervin dr. építész, a LAKÓTERV Rt. vezérigazgatója, Szécsi Zsolt építész, az ÁMRK igazgatója és Tolnay Tibor, a Magyar Építő Rt. elnök-vezérigazgatója. Ismertetésükből kiderült, hogy a terminál évente 2,5 millió utas fogadására lesz alkalmas, és azok a fapados légitársaságok veszik majd igénybe, melyek voltaképp kiváltották az utóbbi évek forgalmi növekedését. A munkálatok igen gyorsan, 15 hónap alatt készültek el. A közel 24000 m2 alapterületben benne van a régi, Dávid Károly által tervezett repülőtér, melyet a lehetőségekhez képest igyekeztek eredeti állapotában helyreállítani, és két új, acél-üvegszerkezetű utasforgalmi csarnok, valamint számos hozzátartozó új kiszolgáló létesítmény.

Ifjabb Dávid Károly, akinek a nevéhez fűződik a MOM művelődési központ tervezése, és részt vett a Népstadion (ma Puskás Ferenc Stadion) tervezésében is, 1939-ben tervpályázaton nyert megbízást a Ferihegyi új repülőtérre. Az építkezés 1942-ben kezdődött, amikor már folyt az odavezető gyorsforgalmi út építése. Az út 1943-ra el is készült, azonban a második világháború miatt az igen érdekes, alaprajzában repülőgép formáját idéző épület kivitelezése megszakadt. A szerkezetkész épület bombatalálatot kapott, és csak 1947-ben kezdtek hozzá a helyreállításához, miután egy évvel korábban megalakult a MASZOVLET, a Magyar-Szovjet Polgári Légiforgalmi Rt. A kivitelezés 1950-ben fejeződött be, s ekkor az éves forgalom 50000 utas volt, ami az 1980-as évekre duzzadt 1 millióra. Ekkor indult meg a Ferihegy fejlesztése előbb a 2A majd a 2B terminál megépítésével. A továbbtervezésre is gondoltak már, de időközben logikus módon döntés született, hogy felújítják a régi épületet. Korábban ezt csak kisgépek fogadására szánták, de időközben divatba jöttek a fapadosok. A kisgépek utasai így kiszorultak, számukra egy konténer-rendszerű kisebb csarnokot emeltek az 1-es terminál mellett. A további bővítések tervezésének előkészítése folyik, valószínűleg nem pontosan abba az irányba, amit a legutóbbi pályázattal meghatároztak.

 

 
 

fotó, szöveg: vm

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

Varjúvár // Egy Hely + Egy hely

2024.12.18. 10:45
9:12

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Nézőpontok/Történet

A magyargyerőmonostori református templom // Egy Hely + Építészfórum

2024.12.18. 10:43
10:12

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.