Nézőpontok/Vélemény

Jogtalan Építészet V. – Metamorfózis

1/3

Fotó: Rumi Imre

?>
Fotó: Rumi Imre
?>
Fotó: Rumi Imre
?>
Fotó: Rumi Imre
1/3

Fotó: Rumi Imre

Jogtalan Építészet V. – Metamorfózis
Nézőpontok/Vélemény

Jogtalan Építészet V. – Metamorfózis

2022.01.11. 16:10

Cikkinfó

Szerzők:
Rumi Imre

Földrajzi hely:
Biatorbágy, Magyarország

Építészek, alkotók:
Dobos Viktor

Vélemények:
2

Nagyméretű muráliával tették színesebbé Biatorbágy egyik hatalmas logisztikai csarnokát. Rumi Imre, a város főépítésze cikkében a hasonló épületek városképi hatásáról, és az ezt tompítani szándékozó falfestésről fejti ki véleményét.

Murális alkotás, graffiti, art wall – egymáshoz nagyon szorosan kapcsolódó művészeti ágak. Sokszor – talán érthető módon – csak a fogalmak használói próbálják megkülönböztetni az alkotásokat egymástól. Például, egy városi aluljáró falfirkáját – művészeti értékétől függetlenül – graffitinek hívjuk, nem mondjuk rá, hogy murália. A muralizmus az ősi barlangrajzokban gyökerezik, később falképek készültek a sírokon, jelentősebb épületeken. A freskók és szekkók készítésével teljesedett ki a murális művészet, amely a modern világban átalakult ugyan, de különböző társadalmak életében továbbra is jelen van. Néhány országban a XX. században a muralizmus tényleges utcai művészetté vált. Társadalmi összefüggéseket kifejező, sokszor politikai tartalmat sugárzó alkotások készültek például a mexikói muralisták által. A szárd települések utcáinak, tereinek felületeire a városlakók rajzos "tacepaoi" kerültek, ahol az egyszerű emberek is kifejezhették gondolataikat. Napjainkban pedig az art wall megnevezés kezd teret hódítani. A falfestménnyel kifejezett gondolatok a nyilvánosság számára sokkal könnyebben hozzáférhetők, hiszen egy forgalmas helyen látható képbe minden arra járó belepillant.

Fotó: Rumi Imre
2/3
Fotó: Rumi Imre

Biatorbágy gazdasági területének legforgalmasabb részén, az M1 autópálya és 1. számú főút között épült hatalmas logisztikai csarnok homlokzati falfestménye 2021. év végére készült el. Az ingatlan tulajdonosa a CTP Holding és az Önkormányzat évekkel ezelőtt kötött településrendezési szerződést, amelyben megállapodás született egy falfestmény megvalósításáról. A CTP az ARC Magazin bevonásával írta ki "CTP Art Wall by ARC – Fess 1 nagyot!" nemzetközi grafikai pályázatot. A nyilvános pályázaton bárki indulhatott. A pályázatra több országból összesen 199 db pályamunkát nyújtottak be. A hosszú zsűrizés eredményeként Dobos Viktor Metamorfózis című alkotása nyert.

Úgy gondolom, hogy a megvalósult mű elérte célját. Településképi szempontból problémát okoz a gazdasági területen épülő nagyméretű logisztikai épületek óriási homlokzatainak látványa. Az érintett terület kifejezetten logisztikai épületek létesítésére van kijelölve, ahol hektáros alapterületű csarnokok sorakoznak egymás mellett, hatalmas tömör homlokzati felületekkel. Biatorbágy városépítészeti szempontból átalakulóban van, amely a település méretére, beépítettségére és településképére egyaránt vonatkozik. A város egy bizonyos méret felett egyfajta kollázzsá válik. Ezt a hatást szimbolizálja számomra a "Metamorfózis" című pályamű, amely grafikailag is nagyon jól komponált. Településmarketing szempontból sem közömbös, hogy a 4880 m2 felületű alkotás Közép-Európa, így Magyarország legnagyobb falfestményeként készült el Biatorbágyon.

Fotó: Rumi Imre
3/3
Fotó: Rumi Imre

Mindennek ellenére a mű lakossági megítélése meglehetősen megosztott. A nyilvános és teljesen nyílt pályázaton nem indulók helyenként elég „erős megjegyzésekkel" illetik a „falfestményt". Ugyanakkor nagyon sok pozitív észrevétel is megfogalmazódik az alkotásról. Több településről érdeklődtek az előkészítés módjáról, hogy miként valósítható meg egy gigantikus méretű festmény. Talán korunk építésügyi szabályozásának egyik sajátossága, hogy – a legtöbb helyen – mindenféle engedély nélkül megvalósítható. Ugyanakkor várhatóan a hasonló falfestésekkel sem oldható meg a nagyméretű logisztikai épületek megjelenésével kapcsolatos településképi dilemma. Ennek ellenére – véleményem szerint – a megvalósult murália oldja a logisztikai épületek (bádog dobozok) által keltett merevséget és színfoltot jelent a térségben. Ráadásul további színezési, folytatási lehetőséget generált a környezetében.

Rumi Imre, Biatorbágy főépítésze

 

Szerk.: Hulesch Máté

Vélemények (2)
Gyertyános Zoltán
2022.01.12.
10:05

Az ilyen nagy méretű logisztikai központok, bevásárló központok tervezésénél van egy alapvető kérdés: épületet kell-e tervezni, vagy tektonikai kérdésként kell kezelni? Szerintem inkább az utóbbi. Kiterjeszteném a feladathoz való közelítést a Land-Art szellemi- és gyakorlati örökségének eszköeire is.

Lantos
2022.01.12.
00:14

Gratula Imre Bácsi

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

ÁLLATSZOBROK // Egy hely + Építészfórum

2022.01.26. 13:30
00:07:33

A gyerekek nagy örömére az országban számos állatot ábrázoló alkotás található, melyek gyakran kvalitásosak ugyan, mégis kevésbé művészi kivitelükről, mint inkább cukiságukról ismertek. Az Egy hely mai részében több kedves állatszoborral ismerkedhetünk meg. 

A gyerekek nagy örömére az országban számos állatot ábrázoló alkotás található, melyek gyakran kvalitásosak ugyan, mégis kevésbé művészi kivitelükről, mint inkább cukiságukról ismertek. Az Egy hely mai részében több kedves állatszoborral ismerkedhetünk meg. 

Nézőpontok/Történet

SZABADSÁG HÍD // Egy hely + Építészfórum

2022.01.26. 13:27
00:07:16

Az eredetileg Ferenc József nevét viselő építmény a Főváros legrövidebb hídja, ám annál látványosabb. Az Egy hely mai részében az 1896-ban épült Szabadság híd izgalmas történetével ismerkedhetünk meg.

Az eredetileg Ferenc József nevét viselő építmény a Főváros legrövidebb hídja, ám annál látványosabb. Az Egy hely mai részében az 1896-ban épült Szabadság híd izgalmas történetével ismerkedhetünk meg.

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk